Dæk skal monteres.
Fra : Benz...

Dato : 23-04-03 12:34

Så skulle dækkene være kommet her idag.
Pilot Road.
Men jeg har ikke købt dem hos en forhandler. Har nemlig fået dem til en god
pris.
Og jeg ville jo helst slippe for at skulle betale ca 300kr pr dæk.

Er det rimeligt overkomligt at gøre selv?
Jeg har ikke noget at gøre det med, det skal lige købes først.
evt hvor meget koster såden noget udstyr. Hvor lang tid tager det, og skal
man være kæmpe fix på fingrene for at det lykkes, uden at fælgen ligner ØV
bag efter??

mvh Jess R6

Fra : Mads Lund

Dato : 23-04-03 12:42

> Er det rimeligt overkomligt at gøre selv?

tjo

> Jeg har ikke noget at gøre det med, det skal lige købes først.

Jep, skruetrækkere og andet "skarpt" udstyr er bandlyst.

> evt hvor meget koster såden noget udstyr. Hvor lang tid tager det, og skal
> man være kæmpe fix på fingrene for at det lykkes, uden at fælgen ligner ØV
> bag efter??

Tjo, man kan let komme til at lave skrammer i fælgen. Desuden skal hjulet jo
afbalanceres bagefter. Jeg ville nok køre ned til den nærmeste autofusker og
stikke ham 100 for at montere dem, og hvis han ikke kan afbalancere dem, så
må du til mc pusheren og lade ham ordne det.

Man kan dog gøre det hele selv, men første gang laver man typisk lidt
ulykker, så det skal helst være under kyndig supervisning. Prøv eks at
spørge Per P om hvor tit vi har grædt tårer af grin når folk selv skal prøve
at skifte dæk. Og f.eks ender med at forsøge sig med et 18" dæk og en 19"
fælg

Jeg skifter masser af dæk, men kunne aldrig finde på at bruge dækjern til
9'erens fælge.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : MKS - 74

Dato : 23-04-03 12:48

On Wed, 23 Apr 2003 13:41:47 +0200, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

> Jeg ville nok køre ned til den nærmeste autofusker og
>stikke ham 100 for at montere dem, og hvis han ikke kan afbalancere dem, så
>må du til mc pusheren og lade ham ordne det.

Kan jeg kun tilslutte mig,hvor henne i landet taler vi ? Måske en har
en adresse,selv betaler jeg 50,- pr. dæk for montering incl.
afbalancering hos en lokal dækmand her i Odense der også bortskaffer
de gamle dæk - Så gider man slet ikke bøvle med det selv...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Benz...

Dato : 23-04-03 13:28

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> afbalancering hos en lokal dækmand her i Odense der også bortskaffer
> de gamle dæk - Så gider man slet ikke bøvle med det selv...

Min nyhedsserver viser ikke Mads´s mail. kun Michael´s. Når pyt..

Jeg bor ved Vordingborg så der er nok ikke lige så atraktivt. Sevlom at det
næsten er samme pris. ;)
Jeg må prøve det med auto forhandleren. Tror jeg.

300kr pr dæk!! De er ikke rigtig kloge!

Hvorfor skal de tage så sindsyg høje prise for 10min??
Er det noget som de har aftalt, fordi at de vil have at man skal købe det
hos dem?

mvh Jess R6

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-04-03 13:33

"Benz..." wrote:

> Jeg bor ved Vordingborg så der er nok ikke lige så atraktivt. Sevlom at det
> næsten er samme pris. ;)
> Jeg må prøve det med auto forhandleren. Tror jeg.

Prøv Point-S, som du har i byen. Har han ikke udstyret, så har de en afdeling i
Nyk.f. De har grejet til montering og afbalancering.

Ib Jakobsen

Fra : Benz...

Dato : 23-04-03 14:02

> [...]
afdeling i
> Nyk.f. De har grejet til montering og afbalancering.

Tak det prøver jeg!!

Mvh Jess

Fra : MKS - 74

Dato : 23-04-03 13:37

On Wed, 23 Apr 2003 12:28:18 GMT, "Benz..." <jezzuz@yahoo.com> wrote:

>300kr pr dæk!! De er ikke rigtig kloge!

300 er urimeligt,et sted mellem 100-150 kr. pr. dæk afspejler nok mere
hvad der er rimeligt for et MC-værksted at tage for den opgave.

>Hvorfor skal de tage så sindsyg høje prise for 10min??
>Er det noget som de har aftalt, fordi at de vil have at man skal købe det
>hos dem?

Det varierer uhyggeligt meget,mange steder er montering+afbalancering
gratis hvis man køber dækkene der,hvilket vel i sig selv siger en
del.Men ellers er jeg godtnok aldrig blevet præsenteret for 300,- pr.
dæk uanset hvordan dækkene så er fremskaffet - og det er vel blot
deres måder at "straffe" folk der handler selv,specielt i Tyskland og
et måske nok forståeligt ønske om at bevare dækomsætningen,men den
kamp er tabt og det er der da så også en del værksteder der har indset
med mere rimelig prissætning

Fra : Benz...

Dato : 23-04-03 14:41

> Det varierer uhyggeligt meget,mange steder er montering+afbalancering
> gratis hvis man køber dækkene der,hvilket vel i sig selv siger en
> del.

Ja helt sikkert!! Det tager jo heller ikke særlig lang tid!
Et sæt Pilot Road koster vel ca 2500kr for dem, i 120/60-17 og 180/55-17 vel
at mærke.
Ca 1000kr for fordæket og ca 1500kr for bag.
Mit gæt! Det er vel ca 200kr pr dæk i fortjeneste...

> [...]
> et måske nok forståeligt ønske om at bevare dækomsætningen,men den
> kamp er tabt og det er der da så også en del værksteder der har indset

Ja men man bøhøver jo vørken at være rimelig eller klog for at have en
foretning... ;)

mvh Jess...

Fra : Jack Jensen

Dato : 24-04-03 11:07

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> at mærke.
> Ca 1000kr for fordæket og ca 1500kr for bag.
> Mit gæt! Det er vel ca 200kr pr dæk i fortjeneste...

Reifenversand tager ca. 1800 kr. inkl. porto for 1 stk. 120/60x17 og 1 stk.
160/60x17.
Her i landet tager de ca. 1700 kr. - for bagdækket alene!
- Så de tjener MEGET mere.

Mvh
Jack
VFR750F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-03 11:42

Jack Jensen wrote:

> Reifenversand tager ca. 1800 kr. inkl. porto for 1 stk. 120/60x17 og 1 stk.
> 160/60x17.
> Her i landet tager de ca. 1700 kr. - for bagdækket alene!
> - Så de tjener MEGET mere.

Det forstår jeg så ikke. For et år siden indkøbte jeg til værksted direkte fra
den danske importør af Michelin. Der kunne vi købe med 20 procent rabat i
forhold til udsalgspris. Plus yderligere 5 procent som vi fik fordi vi havde en
gruppeaftale som aut. mærkeværksted. Mon ikke snarere prisen på dæk afspejles
som et prisindex ud fra landets priser på andre varer. Jeg kan da tydeligt
mindes at have dæk med til en kammerat i Sverige.

Ib Jakobsen

Fra : Allan Knudsen

Dato : 23-04-03 14:49

Det er da billigt, de tager 680 kr. pr. dæk i MiniMotor i Kolding, hvis
du ikke køber dækket hos dem!!

> 300 er urimeligt,et sted mellem 100-150 kr. pr. dæk afspejler nok mere
> hvad der er rimeligt for et MC-værksted at tage for den opgave.

Enig, men i Kolding er der kun MiniMotor så de kan jo bare skrue prisen
i vejret. De tager også 340 kr. for montering pr. dæk hvis man køber det
hos dem.

Så nu har jeg købt 2 stk. dæk hos reifenversant.com og allieret mig med
et mindre mc værksted i sønderjyland, de tager kun 150 kr. pr. dæk.

Så ka' de lære det....

Mvh Allan

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-04-03 15:35

> Enig, men i Kolding er der kun MiniMotor så de kan jo bare skrue prisen
> i vejret. De tager også 340 kr. for montering pr. dæk hvis man køber det
> hos dem.

AV!
jeg giver 100,- + moms for montering, når jeg køber nyt dæk hos sydfyns
mcservice

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Benz...

Dato : 24-04-03 08:19

> Det er da billigt, de tager 680 kr. pr. dæk i MiniMotor i Kolding, hvis
> du ikke køber dækket hos dem!!

Ja sygt!! Hvis vi antager at det tager 10min og at vækgklodser og slid på
maskinen ikke koster noget. Så tager de ca2000kr i timen.. Det var nok det
man sku være!! ;)

Enig!

> Enig, men i Kolding er der kun MiniMotor så de kan jo bare skrue prisen
> i vejret. De tager også 340 kr. for montering pr. dæk hvis man køber det
> hos dem.

Så gør man da bare ikke det!! Det må de jo selv om! :)

> Så nu har jeg købt 2 stk. dæk hos reifenversant.com og allieret mig med
> et mindre mc værksted i sønderjyland, de tager kun 150 kr. pr. dæk.

God ting. Så håber jeg bare at der er nogen som vil allierer sig med mig! ;)

mvh Jess R6

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-04-03 10:11

Allan Knudsen wrote:

> [...]
mig
> med et mindre mc værksted i sønderjyland, de tager kun 150 kr.

....hvor i Sønderjylland er dét? - bor selv uden for Sønderborg...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Allan Knudsen

Dato : 25-04-03 09:33

Hans Paulin wrote

> ...hvor i Sønderjylland er dét? - bor selv uden for Sønderborg...

Det er en af mine kolegaer der kender en der arbejder ved noget der heder
Toftlund MC, jeg vil tro det ligger i Toftlund.

Mvh Allan
cbr 600 1990

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-04-03 10:15

Allan Knudsen wrote:

> Det er en af mine kolegaer der kender en der arbejder ved noget
der
> heder Toftlund MC, jeg vil tro det ligger i Toftlund.

....okay! - tak skal du ha!
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 23-04-03 17:57

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> Jeg skifter masser af dæk, men kunne aldrig finde på at bruge dækjern til
> 9'erens fælge.

Hvordan gør du det så? Har du en maskine eller lader du et værksted om
opgaven?

--
Jacob

Fra : Mads Lund

Dato : 28-04-03 09:49

> Hvordan gør du det så? Har du en maskine eller lader du et værksted om
> opgaven?

fordækket klarer jeg med fingrene, baghjulet tager jeg med til en auto
fusker jeg kender og låner hans maskine (sammen med trygregulator og masser
af klude)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-03 12:19

Mads Lund wrote:

> fordækket klarer jeg med fingrene, baghjulet tager jeg med til en auto
> fusker jeg kender og låner hans maskine (sammen med trygregulator og masser
> af klude)

Lige et spørgsmål. Den der trykregulator, er det trykket til de kløer der
holder fælgen du reducerer?. Eller er det bare mig, der har en fobi med, at man
kan knække/bøje fælgen hvis trykket er for højt?.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Lund

Dato : 28-04-03 13:17

> [...]
at man
> kan knække/bøje fælgen hvis trykket er for højt?.

Jep, jeg var noget nervøs for mine tynde magnesium hjul, så jeg reducerede
trykket til kløerne. Og så godt med stof imellem så der ikke blev
spændemækret på fælgkanten.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : JOHN

Dato : 24-04-03 09:10

Jeg har (tidligere) gjort det selv ved hjælp af: En stor gummihammer og
noget fedt (ikke smørefedt) men noget specielt, som jeg ikke kan huske
hvad hedder (ligner hvidt "brun sæbe") Det er ikke nemt, men der er
garanteret ingen mærker i fælgen bagefter! Og det giver sved på panden!
Vores lokale MC mand, Henrik (Svendborg MC) monterer og afbalancerer,
hvis du køber dækket ved ham og leverer hjulet/fælgen løst.
John

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-04-03 11:27

JOHN wrote:
> hvad hedder (ligner hvidt "brun sæbe") Det er ikke nemt, men der er

Populært kaldet dækfedt.. :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)