|
| Koblingsfrit gearskift Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 22-04-03 18:31 |
|
En af de første dage jeg havde plader på cyklen var jeg ude for, at
koblingen svigtede. Der var 3 km hjem. Jeg klarede hele turen uden kobling,
så det var jo fint nok.
Men nu har jeg været ude og race lidt mere, og har forsøgt mig lidt frem med
gearskift uden kobling, når den får nogle tæsk ..
Først og fremmest - bør man gøre det ret tit? Er det ikke usundt for
kobling/gearkasse?
Min fremgangsmåde har været at fyrer den af, indtil det er tid til at
skifte. Så laver jeg et hurtigt slæk på gassen, mens jeg sparker det næste
gear ind i knolden af den. Der kommer ikke nogle mislyde eller noget, og
bedst af alt, går det jo noget hurtigere :)
Men er det korrekt at gøre det sådan?
Mvh Thomas
GSX-R 250 Wromm wromm..
| |
Kenneth Egholm (22-04-2003)
| Kommentar Fra : Kenneth Egholm |
Dato : 22-04-03 19:30 |
|
"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message
news:T%epa.1622$oz.149@news.get2net.dk...
> Min fremgangsmåde har været at fyrer den af, indtil det er tid til at
> skifte. Så laver jeg et hurtigt slæk på gassen, mens jeg sparker det
næste
> gear ind i knolden af den. Der kommer ikke nogle mislyde eller noget,
og
> bedst af alt, går det jo noget hurtigere :)
>
> Men er det korrekt at gøre det sådan?
Det er efter min bedste overbevisning den helt rigtige måde. Jeg skifter
også gear sådan, når jeg vil "køre lidt sjovt". Undtaget er min crosser,
der får det sådan altid (ofte også nedgearinger)
--
MVH Kenneth Egholm
www.RaptorMC.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=13
| |
Mads Lund (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 23-04-03 07:32 |
|
> Det er efter min bedste overbevisning den helt rigtige måde. Jeg skifter
> også gear sådan, når jeg vil "køre lidt sjovt". Undtaget er min crosser,
> der får det sådan altid (ofte også nedgearinger)
Hmm, det er ikke den korrekte måde at skifte på en crosser. Der bruger man
typisk at holde gassen stram og så skifte med koblingen. Det lyder ret
voldsomt, men baghjulet kan jo spinne når den næste gear ligges ind med fuld
gas. Og det giver ret godt på acclerationerne.
Mads Lund
YZ426, til den slags spas
| |
RpR (23-04-2003)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 23-04-03 08:49 |
|
> Hmm, det er ikke den korrekte måde at skifte på en crosser. Der bruger man
> typisk at holde gassen stram og så skifte med koblingen. Det lyder ret
> voldsomt, men baghjulet kan jo spinne når den næste gear ligges ind med
fuld
> gas. Og det giver ret godt på acclerationerne.
>
Nu har jeg selv aldrig kørt cross, men en kammerat der har kørt siden han
var ~10år skifter ihvertfald uden kobling.
Han kører så ikke professionelt længere grundet en ulykke.
--
- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Claus Rittig (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-04-03 15:38 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3ea64585$0$24631$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hmm, det er ikke den korrekte måde at skifte på en crosser. Der bruger
man
> > typisk at holde gassen stram og så skifte med koblingen. Det lyder ret
> > voldsomt, men baghjulet kan jo spinne når den næste gear ligges ind med
> fuld
> > gas. Og det giver ret godt på acclerationerne.
> >
>
> Nu har jeg selv aldrig kørt cross, men en kammerat der har kørt siden han
> var ~10år skifter ihvertfald uden kobling.
> Han kører så ikke professionelt længere grundet en ulykke.
Man bruger begge metoder. Metoden med kobling bruger man for at undgå at
slippe gassen - typisk i starter og lidt på langsider der er jævne (?!), men
ellers skifter man for det meste uden kobling. Naturligvis er der masser af
situationer hvor man alligevel bruger kobling i forbindelse med gearskift,
hvis det er hurtigst - det er lidt svært at sætte regler op for.
Rittig
| |
Mads Stetter (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 23-04-03 15:33 |
|
RpR wrote:
>
> Nu har jeg selv aldrig kørt cross, men en kammerat der har kørt siden
> han var ~10år skifter ihvertfald uden kobling.
> Han kører så ikke professionelt længere grundet en ulykke.
>
> --
>
> - RpR
Der kan du bare se hva han fik ud af ikke at bruge koblingen i stedet for
stram rulle og kobling!
MVH Mads Stetter
| |
RpR (24-04-2003)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 24-04-03 08:59 |
|
> Der kan du bare se hva han fik ud af ikke at bruge koblingen i stedet for
> stram rulle og kobling!
Det var nu en dranker på en Maxi der besluttede sig for at torpedere ham på
fortovet, men det resulterede da i at min kammerat fik slået hul på kraniet
og desværre ikke kan huske alt idag :/
--
- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Armand (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-04-03 02:25 |
|
Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:T%epa.1622$oz.149@news.get2net.dk...
>
> Men nu har jeg været ude og race lidt mere, og har forsøgt mig lidt frem
med
> gearskift uden kobling, når den får nogle tæsk ..
> Først og fremmest - bør man gøre det ret tit? Er det ikke usundt for
> kobling/gearkasse?
> Min fremgangsmåde har været at ................
> Men er det korrekt at gøre det sådan?
På FAQ'en på DMC's site er der et endog omfattende skrift omkring emnet!
Læs det!
Link:
www.dmc-org.dk
--
Armand.
| |
Rune D. Jørgensen (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen |
Dato : 23-04-03 12:01 |
|
Det var smuk og solrig dag da Thomas Buus Andersen skrev
news:T%epa.1622$oz.149@news.get2net.dk i dk.fritid.motorcykel:
> Min fremgangsmåde har været at fyrer den af, indtil det er tid til at
> skifte. Så laver jeg et hurtigt slæk på gassen, mens jeg sparker det
> næste gear ind i knolden af den. Der kommer ikke nogle mislyde eller
> noget, og bedst af alt, går det jo noget hurtigere :)
Har du prøvet fra 1. til 2.? Vil den det?
--
Rune D. Jørgensen
| |
Thomas Buus Andersen (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 23-04-03 18:08 |
|
Rune D. Jørgensen wrote:
> Har du prøvet fra 1. til 2.? Vil den det?
Nej generelt øver jeg mig lidt i at få et pænt skift mellem de to gear, uden
mislyde.
Jeg har en tildens til at havne i frigear, hvis jeg rigtig sparker til i
første, og vil lave et hurtigt skift til 2.
/Thomas
| |
Rune D. Jørgensen (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen |
Dato : 23-04-03 20:17 |
|
Det var smuk og solrig dag da Thomas Buus Andersen skrev
news:DLzpa.3774$Xt4.3184@news.get2net.dk i dk.fritid.motorcykel:
> Jeg har en tildens til at havne i frigear, hvis jeg rigtig sparker til
> i første, og vil lave et hurtigt skift til 2.
Det gør jeg også lidt for tit. I tirsdags midt på østerbrogade ville jeg
lige lidt hurtigt fra start så jeg kunne komme over i en anden bane. Så
ville den selvfølgeligt ikke op i 2. gear, med det resultat at motoren med
et brøl svingede op i 15.000 omdrejninger, da den jo ikke havde nogen
modstand. Jeg prøver glad igen, og kikser endnu en gang. God metode til at
få en hel gades opmærksomhed, men man får godt nok røde ører inde bag
hjelmen.
--
Rune D. Jørgensen
| |
Armand (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-04-03 09:30 |
|
Rune D. Jørgensen <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> skrev i en
news:Xns9366D88151F8Bblattersplatterlatte@212.54.64.135...
> Det var smuk og solrig dag da Thomas Buus Andersen skrev
> news:DLzpa.3774$Xt4.3184@news.get2net.dk i dk.fritid.motorcykel:
>
> > Jeg har en tildens til at havne i frigear, hvis jeg rigtig sparker til
> > i første, og vil lave et hurtigt skift til 2.
>
> Det gør jeg også lidt for tit.
Hvem har lært jer (os) at skifte gear??
Svaret er med stor sandsynlighed: Ingen, eller i bedste fald: En kammerat
eller storebror!
Derved er koblings og gear -brug ikke indlært ud fra en veldokumenteret
teknik samt overleveret på pædagogisk korretkt facon. Men hvorfor skulle den
også dét når sagen er så enkel som: Træk kobling kift gearet og kobl til
igen!?
Sagen er blot at motorcykel (og knallert) -gearkasser ikke er
synkroniserede, hvorfor gearskiftet teknisk set ikke(!) er som på en bil :-|
Jeg henviser venligt men bestemt til FAQ'en på DMC's site hvor sagerne er
meget dybtgående beskrevet. Artiklen afslutter med en slutreplik om at
principperne
for koblingsfrit gearskifte tillige vil gavne ethvert koblings-understøttet
gearskifte, så teknikken burde være kendt af alle motorcyklister!
Link:
www.dmc-org.dk FAQ'en er a finde blandt "knapperne" i venstre side af
skærmen!
--
Armand.
| |
Rune D. Jørgensen (25-04-2003)
| Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen |
Dato : 25-04-03 15:47 |
|
Det var smuk og solrig dag da Armand skrev
news:b887c0$fje$5@news.cybercity.dk i dk.fritid.motorcykel:
> Hvem har lært jer (os) at skifte gear??
> Svaret er med stor sandsynlighed: Ingen, eller i bedste fald: En
> kammerat eller storebror!
Det eneste jeg fik at vide om gearskift af min kørelærer var at man skulle
tage koblingen og give gearet et los.
Nu går gearskiftet meget nemmere uden kobling, især fra 1. til 2. Og det er
mange gange sjovere at køre mc.
--
Rune D. Jørgensen
| |
|
|