3.50V 19 / 4.50V 17 ?
Fra : Hans Paulin

Dato : 22-04-03 10:39

....Haynes anbefaler ovennævnte størrelse til min cykel - svarer
dét til de 100/90 19 og 130/90 17, som er monteret?
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Richard

Dato : 22-04-03 14:52

Hans Paulin wrote:
> ...Haynes anbefaler ovennævnte størrelse til min cykel - svarer
> dét til de 100/90 19 og 130/90 17, som er monteret?

Haynes mål gamle dækdimensioner i tommer, så du ganger groft sagt med
2,5 og runder lidt op/ned:
"3.50" er snarere 90
"4.50" er snarere 110 eller 120

Sidehøjden/dækprofilen "/90" svarer til den mc-dækkene havde, dengang de
havde mål i tommer, så det er OK.

Hvis Haynes har ret i, at hastighedsindekset skal være "V", skal du
sørge for at købe dæk med dette eller et højere indeks.

I Haynes' angivelse mangler et belastningsindeks (load index) som fx 56,
61 eller lign. For en god ordens skyld bør du undersøge, hvad det skal
være for dæk til din cykel.

Der er en tabel med de forskellige indeks og sammenhæng mellem fælg- og
dækstørrelser på Dan D's site:
www.dethlefsens.dk/besk_mc/z_diverse/faelge_daek_tabel.htm

Men check evt Metzelers Reifenkompass eller tilsvarende hos de andre
dækfirmaer og se, om ikke de giver en anbafalet dækmontering for din
cykel, selv om den er ældre. På de tyske sites kan du se efter
"Reifenfreigabe" for din model, det er de dæk af de respektive
dækfabrikater, som er typegodkendt til den enkelte cykel.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-04-03 00:23

Richard wrote:
svarer

> Haynes mål gamle dækdimensioner i tommer, så du ganger groft
sagt med
> 2,5 og runder lidt op/ned:
> "3.50" er snarere 90
> "4.50" er snarere 110 eller 120

....ups - det ku være, den kom til at styre bedre med den
kombination på - synes, den vakler lidt i rundkørslerne...

> Sidehøjden/dækprofilen "/90" svarer til den mc-dækkene havde,
dengang
> de havde mål i tommer, så det er OK.

....okay...

> Hvis Haynes har ret i, at hastighedsindekset skal være "V",
skal du
> sørge for at købe dæk med dette eller et højere indeks.

....cyklens tophastighed skulle ligge på 225, så V'et er godt
nok...

....kan dog se, at der sidder et H-dæk bag på cyklen (op til 210
iflg. Dan's site) - og ikke nok med det: fordækket er
"tubeless" - og fælgene er til slanger - uha uha =

....nå...ser lige, at der på dækket står "On tube type rim, fit a
tube" - pyha *G*

> [...]
hvad det
> skal være for dæk til din cykel.
> Der er en tabel med de forskellige indeks og sammenhæng mellem

....dén prøver jeg lige at kigge nærmere på...

....min forfælg er 1,85" og bagfælgen er 2.50" - de dæk, Dans
tabel anbefaler til forfælgen, er ikke så brede som dem Michelins
side anbefaler (se længere nede)...

....min cykel skulle i følge Haynes veje 237 kg tør - det er vel
dén vægt, man går ud fra?

....indekset "59" skulle i følge Dans side svare til 243 kg - mit
fordæk har "57" og bagdækket "58" som indeks!?...

> Men check evt Metzelers Reifenkompass

....fandt "Michelin Reifenkompass"

http://www.michelin-motorrad.de/reifenkompass/result.php4

....Michelin anbefaler "Madacam", som jeg osse har på foran - dog
kan jeg ikke se på siden, hvorvidt udgaven skal være "50" eller
"50E", og kender heller ikke forskellen - min cykel er en 1100
E(Z) fra -82...

....de anbefalede belastnings-indeks'er er dog hér "57V" for og
"68V" bag!?

> [...]
> "Reifenfreigabe" for din model, det er de dæk af de respektive
> dækfabrikater, som er typegodkendt til den enkelte cykel.

....ved "min" var den blank - en fodnote sagde, at "der var frit
valg på alle hylder"...

....hvor meget betydning vil *man* mene, at belastnings-indekset
"58" på bagdækket har for køreenskaberne - i forhold til de
anbefalede "68" hos Michelin?

....derudover: mange tak for din *meget, meget* udførlige
forklaring!
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Richard

Dato : 23-04-03 22:00

Hans Paulin wrote:

> ...ups - det ku være, den kom til at styre bedre med den
> kombination på - synes, den vakler lidt i rundkørslerne...

Du gennemskuede, at omregningen fra tomme skulle være 25 ikke 2,5, OK.

Hvis cyklen vakler / vælter ind i svinget, *kan* det skyldes et eller
flere af følgende forhold:
* dækkets indbyggede egenskaber
* at dækkene er ved at være slidt ned, og især slidt flade
* forkert lufttryk
* og som du er inde på, at dækkene er bredere end beregnet. Især i dit
tilfælde, hvor fælgene allerede er smalle ifht de spec. dækstr. jvf
dæk/fælgtabellen fra M&P (som næppe er den altoverskyggende sandhed, men
ihvertfald giver et godt fingerpeg).

> ...cyklens tophastighed skulle ligge på 225, så V'et er godt
> nok...

Jaa...

> ...kan dog se, at der sidder et H-dæk bag på cyklen (op til 210
> iflg. Dan's site)

....når jeg nu ved, at jeg aldrig skal op og prøve om min VFS kan køre de
204 km/t, endsige blot over 160, ville jeg personligt ikke være bange
for at sætte H-dæk (<180 km/t) på VFS'en, men det er ikke lovligt. IMHO
er load indekset vigtigere at overholde.

> - og ikke nok med det: fordækket er
> "tubeless" - og fælgene er til slanger - uha uha =
> ...nå...ser lige, at der på dækket står "On tube type rim, fit a
> tube" - pyha *G*

Ja det må du lige få styr på, men dækkene var nok flade, hvis slangen
mangler og fælgen ikke kan holde luft uden

> ...min forfælg er 1,85" og bagfælgen er 2.50" - de dæk, Dans
> tabel anbefaler til forfælgen, er ikke så brede som dem Michelins
> side anbefaler (se længere nede)...

Sikke et par knallertfælge, S. har fundet frem der! Jeg ville ikke uden
dækfabrikantens anbefaling sætte bredere end 90/90 19 foran og 120/90 17
bagpå, dvs stort set som subject omregnet til mm. Måske indskrænker det
udvalget, men heller finde et rimeligt dæk, der passer til fælgen, end
eksperimentere med et bedre dæk, der forudsætter en bredere fælg - de er
jo ikke gratis

> ...min cykel skulle i følge Haynes veje 237 kg tør - det er vel
> dén vægt, man går ud fra?
> ...indekset "59" skulle i følge Dans side svare til 243 kg - mit
> fordæk har "57" og bagdækket "58" som indeks!?...

Nej, load indeks for begge dæk lagt sammen skal være *noget" større end
cyklens tilladte totalvægt. Hvor stor *noget* er? Et rigtig godt
spørgsmål - for min VFS er tilladt totalvægt 445 kg / summen af load
indeks 572 kg -> +28-29 pct. For min GB500 er totalvægten 306 kg mod 452
kg dvs +48pct.
Jeg nævnte load indekset som en alternativ måde at skyde sig frem til
dækstørrelsen, men det er tydeligt, at de skal vælges efter fælgbredden,
så lad os blot se, om ikke også load indekset for de to dæk passer til
din cykel: 90/90 19 foran og 120/90 17 bagpå har formentlig indeks 52
hhv 63-64 dvs i alt 475 kg - prøv at se om ikke der er nogle kg i
overskud ifht din cykels max. vægt.
Jeg tror som udgangspunkt, at med de gummibredder, der er nødvendige for
at give dækket et rimeligt liv, er der god margen i load indekset på de
fleste cykler i dag. I samme åndedrag kunne jeg frygte, at der ikke er
så stort overskud på de smalle dæk, der var tilgængelige for cyklerne
itilbage i starten af 80'erne og især tidligere. Men dæk er nu en gang
designet til en max belastning, så det er vigtigt at kontrollere.

> [...]
> kan jeg ikke se på siden, hvorvidt udgaven skal være "50" eller
> "50E", og kender heller ikke forskellen - min cykel er en 1100

Svjh er E-udgaven blot en nyere udgave. Hmm hvad har du bagpå - før jeg
fik Mac. 50 for og bag havde jeg et ældre Mich. foran, A59 eller?, og
Mac. 50 bag på - og det var noget skidt, den væltede ind i svingene. Kan
du få Mac 50 for og bag er det en fin all round kombination til tur og
sving, ellers prøv Bridgestone BT45 (sikkert lidt friskere i svingene)
eller Metzeler 33/55 hhv 33/99 til det mere turprægede. Se evt. Bagers
dækguide hos PMC.dk (Links, Dækguide) selv om det overvejende er nyere
(læs bredere med lavere profil) dæk, der er omtalt der. Din begrænsning
bliver de smalle dæk, du skal bruge.

> ...de anbefalede belastnings-indeks'er er dog hér "57V" for og
> "68V" bag!?

?? Det svarer vist til de dækbredder, du har monteret ikke? Der må være
en spec på din cykel et sted på nettet, hvor man kan dobbeltchecke
dækstørrelsen.

> ...ved "min" var den blank - en fodnote sagde, at "der var frit
> valg på alle hylder"...

Ærgerligt for di, der skulle have et hint, men fedt for den tysker, der
frit vil bestemme, hvilke dæk han/hun bruger og ikke mindst stiller til
syn med

> ...hvor meget betydning vil *man* mene, at belastnings-indekset
> "58" på bagdækket har for køreenskaberne - i forhold til de
> anbefalede "68" hos Michelin?

Du skal se på det som retningsgivende ifht din cykels totalvægt - eller
den del af den du bestemmer dig til max at udnytte, hvis du af en eller
anden grund vil/må gå på kompromis med dækstørrelsen og derfor ikke
*kan* opnå det specificerede belastnings-/load indeks.

> ...derudover: mange tak for din *meget, meget* udførlige
> forklaring!

Velbe, velbe - håber du kommer hjem med et sæt passende dæk, eller i de
mindste ved hvor du står, når du har fået dem, du nu kan skaffe

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-04-03 23:35

Richard wrote:

> Du gennemskuede, at omregningen fra tomme skulle være 25 ikke
2,5, OK.

....jeg tog det ikke så snært med en enkelt decimal

> [...]
> flere af følgende forhold:
> * dækkets indbyggede egenskaber
> * at dækkene er ved at være slidt ned, og især slidt flade

....jeps - dét vidste jeg...

> * forkert lufttryk

....jepper - ér i orden...

> * og som du er inde på, at dækkene er bredere end beregnet.

....yes...

> [...]
> dæk/fælgtabellen fra M&P (som næppe er den altoverskyggende
sandhed,
> men ihvertfald giver et godt fingerpeg).

....kay...

> [...]
være
> bange for at sætte H-dæk (<180 km/t) på VFS'en, men det er ikke

....mente, at det var lovligt med "vores " hastighedsgrænser - har
haft det inde på livet i forb. med en bil for mange år siden: ved
kørsel til udlandet skulle der bare en mærkat (eller en
hjemmelavet seddel) i dytten, som oplyste om forholdet...

> IMHO er load indekset vigtigere at overholde.

....kay...

> dækkene var nok flade, hvis slangen
> mangler og fælgen ikke kan holde luft uden

....vi satser

> [...]
> passer til fælgen, end eksperimentere med et bedre dæk, der
> forudsætter en bredere fælg - de er jo ikke gratis

....tjow...

....Michelin vover jo et øje og siger 100/...

....skulle jeg skifte begge, ville jeg godt prøve "tynde" dæk både
foran og bagpå - men det er foreløbig kun bagdækket, der er ved
at blive lidt firkantet - der resterer ca. 3½ mm. på midten...

> [...]
ikke
> der er nogle kg i overskud ifht din cykels max. vægt.

....totalvægten på min er ikke opgivet i Haynes...

> [...]
dæk er
> nu en gang designet til en max belastning, så det er vigtigt at

....kay...

> Svjh er E-udgaven blot en nyere udgave. Hmm hvad har du bagpå

....der sidder et Pirelli Strada...

> [...]
ind i
> svingene. Kan du få Mac 50 for og bag er det en fin all round

....dét vil jeg forsøge!...

....læste dog i den oprindelige test af cyklen, at den netop
skulle ha en tendens til "at vælte ind i svingene" - har
foreløbig "hævet" bagenden så meget som muligt i et forsøg på at
imødegå détte...

....problemerne i min "test-rundkørsel" kan måske osse skyldes
(for) ujævn vejbelægning...

> [...]

> ?? Det svarer vist til de dækbredder, du har monteret ikke? Der

> være en spec på din cykel et sted på nettet, hvor man kan

....uden tvivl...

> Ærgerligt for di, der skulle have et hint, men fedt for den
tysker,
> der frit vil bestemme, hvilke dæk han/hun bruger og ikke mindst
> stiller til syn med

....jeg må lære at leve med det

> [...]

> håber du kommer hjem med et sæt passende dæk, eller i
> de mindste ved hvor du står, når du har fået dem, du nu kan

....mange tak! - jeg tror, jeg prøver at kaste mig ud i et
"Madacam"
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Richard

Dato : 24-04-03 22:44

Hans Paulin wrote:
> 2,5, OK.
>
> ...jeg tog det ikke så snært med en enkelt decimal

Stor dreng, såå stor

> ...skulle jeg skifte begge, ville jeg godt prøve "tynde" dæk både
> foran og bagpå - men det er foreløbig kun bagdækket, der er ved
> at blive lidt firkantet - der resterer ca. 3½ mm. på midten...

Hvis du har Mac. 50 foran så køb sådan et til baghjulet, så er du på den
sikre side, hvad de to dæks pasform angår.

> ...læste dog i den oprindelige test af cyklen, at den netop
> skulle ha en tendens til "at vælte ind i svingene" - har
> foreløbig "hævet" bagenden så meget som muligt i et forsøg på at
> imødegå détte...

Har du prøvet det modsatte også? -som modvirkning på at forfjedrene er
svage/har sat sig? Blot en idé.

> ...mange tak! - jeg tror, jeg prøver at kaste mig ud i et
> "Madacam"

Nå ja, havde jeg læst din mail til ende, havde jeg jo ikke behøvet
skrive ovenstående forslag... Go fix - vi glæder os til at høre,
hvad du får ud af det.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-04-03 00:06

Richard wrote:

> Hvis du har Mac. 50 foran så køb sådan et til baghjulet, så er
du på
> den sikre side, hvad de to dæks pasform angår.

....ja - dét vil jeg gøre...

> Har du prøvet det modsatte også? -som modvirkning på at
forfjedrene er
> svage/har sat sig? Blot en idé.

....inden jeg besluttede mig for at se, om jeg kunne gøre
svingegenskaberne bedre, stod fjedrene i den mest "slappe"
position (der er tale om helt nye Konidæmpere og fjedre)...

....synes ikke, at forgaflen er "slap" - mere "on / off" - i
forhold til andre gyngeheste (Virago 7½) som jeg har prøvet at
sidde på...

....dét, der er hovedproblemet, er sådan set, at den er urolig,
når man ligger "med knæet i asfalten" i min test-rundkørsel -
hvis du kan forestille dig, at forhjulet lissom "flagrer" -
skulle måske prøve at kigge på vejbelægningen dér...

....har lige tjekket for kron-, bagsvinger- og hjullejeslør - der
er ikke noget at komme efter - forgaflen er osse stram og har
endda en stabilisator på...

> havde jeg læst din mail til ende, havde jeg jo ikke behøvet
> skrive ovenstående forslag...

....var osse en rimelig lang smøre

> Go fix

....tak skal du ha - har noteret mig "Reifenversand.com" fra en
anden tråd - skal dog liiige ha høvlet det sidste af dækket,
hvilket godt ka ta *noget* tid...

....ville denne gang dog godt ha tjek på, hvad der bliver smidt på
fælgene - i modsætning til tidligere tiders skift...

> - vi glæder os til at høre,
> hvad du får ud af det.

....klart nok - jeg er der som et søm, når jeg får en ny pølse på

Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82