Frameslider som fodbeskytter?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-04-03 18:48

Efter de her par uheld, kommer jeg til at tænke på om man ikke kan sætte en
frameslider således at den beskytter foden i at komme i klemme under MC'en
hvis man lægger den ned, eller i det mindste tage det værste af. Måske sat
fast på stellet i nærheden af fodhvileren, eller noget længere oppe på
stellet.

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-04-03 19:29

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> klemme under MC'en hvis man lægger den ned, eller i det mindste tage
> det værste af. Måske sat fast på stellet i nærheden af fodhvileren,

Man kan til nogle knallerter (bl.a min egen R1) få en koblings
beskytter som vil fungere nogenlunde sådan som du beskriver.

Jeg har købt min (lavet af Harris) via
<http://www.performancemotorcycleparts.com>. De er meget flinke og
beskytter dimserne kom kort tid efter de havde modtaget mine penge.
Hvis nu de blot kunne sende mig min racekåbe...

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-04-03 20:25

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> beskytter dimserne kom kort tid efter de havde modtaget mine penge.
> Hvis nu de blot kunne sende mig min racekåbe...

Hvordan monteres de og hvad kaldes de på engelsk (hvad skal jeg kikke efter
på siden?).

Er R1 iøvrigt ikke udstyret med framesliders fra fødslen?

Mvh Thomas

Fra : RacerNiels

Dato : 21-04-03 23:26

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

[SNIP] det ene indlæg...

Hvis du undlader at klemme alt for meget med knæene i et styrt, vil jeg tro
at du og cyklen kan crashe hver for sig. Altså; skub cyklen fra dig hvis du
tager røvturen med fart på. Jeg er studerende, så jeg vil måske "krybe" ind
under dyret for at beskytte lakken

> Hvordan monteres de og hvad kaldes de på engelsk (hvad skal jeg kikke
efter
> på siden?).

[SNAP] det andet...

Øhm.. hvilken del af det engelske ord "frameslider" er det du ikke forstår??
;-b

Niels *har lavet akslen - mangler bare at dreje rammeslideren selv*
S FAU

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-04-03 23:48

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter
>
> [SNAP] det andet...
>
> Øhm.. hvilken del af det engelske ord "frameslider" er det du ikke

Hvilke dele af ordene "koblings
beskytter" er det du ikke forstår?

Thomas

Fra : RacerNiels

Dato : 22-04-03 07:49

> Hvilke dele af ordene "koblings
> beskytter" er det du ikke forstår?

Intet. Grunden til at man kan få det til en RI (og R6) er, at de har været
så kloge at sætte mekanismen et yderst sårbart sted. Ved styrt kan den nemt
slås af, og det vil medføre at olien pisser ud.
På en SV sidder koblingsmekanismen godt gemt, og jeg tvivler stærkt på at
nogen har lavet "clutchsliders" til en SV650.

Ved styrt må du bare få den tanke i hovedet at du skal skubbe cyklen fra
dig. Hvis ikke det er muligt (at få tanken i hovedet) må du søger for at ha
nogle ordentlige støvler med en stiv sål, skinnebensbeskytter og
ankelbeskyter på begge sider.

Niels

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-04-03 07:13

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> writes:

> "RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse

Man skal ikke tro, man skal vide!

Yeah, right. En af mine venner fik et ganske kompliceret brud på
begge ankel knoglerne, da han lowsidede på Rudskogen. Hans ankel kom i
klemme mellem cykelen og curben. Så stoppede han dén RR karriere.

> Hvilke dele af ordene "koblings beskytter" er det du ikke forstår?

"Harris Clutch Bobbin"

Men de står nu på samme side som framesliderne (aka Crash bobbins).

Kai

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-04-03 23:49

> [...]
du
> tager røvturen med fart på. Jeg er studerende, så jeg vil måske "krybe"

Man kan gøre meget, men det er ikke sikkert man når det.

Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 23:06

Thomas Hjort wrote:

> [...]
> MC'en hvis man lægger den ned, eller i det mindste tage det værste af.
> Måske sat fast på stellet i nærheden af fodhvileren, eller noget længere

Nu kan jeg jo lige gentage hvad jeg netop svarede på samme spørgsmål i en
af styrt-trådene.
Ideelt set behøver man ikke sådan en frameslider, da ens støvler bør være
hårde nok til at ens ben/ankler/fødder ikke klemmes. Selvfølgelig vil benet
stadig hænge fast, men man vil ikke kunne få mast en bremsepedal mv. ind i
benet, hvilket jeg tror er vigtigst.
Derudover må en frameslider da skulle have en enorm størrelse, for at kunne
lette trykket fra benet, ikke?
--
mvh Jes Vestervang - der lige afprøver supersede-funktionen, da jeg vrøvlede
lidt...

Fra : Pein

Dato : 21-04-03 23:28

"Jes Vestervang" skrev ...
> [...]
benet
> stadig hænge fast, men man vil ikke kunne få mast en bremsepedal mv.

Uden at udtale mig om det smarte ved sådan en frameslider, så vil jeg
hellere have mast en pedal ind i foden, end at rulle rundt mens foden
sidder fast!

Med andre ord; det er træls hvis foden sidder fast under cyklen ved
styrt i god fart. Også selvom støvlen er meget stærk.

Mvh. Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-04-03 00:12

Pein wrote:

> "Jes Vestervang" skrev ...
>
> Uden at udtale mig om det smarte ved sådan en frameslider, så vil jeg
> hellere have mast en pedal ind i foden, end at rulle rundt mens foden
> sidder fast!

Ja, det er da jævnt træls at dreje 4 omgange ifht. sin fod :-/

> Med andre ord; det er træls hvis foden sidder fast under cyklen ved
> styrt i god fart. Også selvom støvlen er meget stærk.

Du har nok fat i noget, men jeg vil nu alligevel mene at solide, stive
støvler har sin berettigelse. En 'lav' frameslider hjælper så bare til at
foden kan dreje med resten af kroppen rundt og er nok ikke så unødvendig
som jeg umiddelbart regnede den for at være.

Men æhh, de par gange jeg er skvattet på asfalt (på knalllert med deraf
følgende lav hastighed) har jeg egentlig bare kuret hen ad asfalten, så jeg
er lidt i tvivl om, om det med rulningen overhovedet er et reelt problem.
Sagene er dog måske lidt anderledes, hvis man er iført læder pga. den større
friktion mod asfalten... hmmm...
--
mvh Jes Vestervang