cb 500 four
Fra : lover

Dato : 19-04-03 20:54

Hejsa allesammen.

Ja nu har jeg fået min gamle CB 500 four fra 74 synet.

Der er nu et par ting som jeg ikke syntes er som det skal være.

For det første når jeg bremser med forbremsen dykker den jo,men det er
ligesom den dykker mere i højre side
eller noget i den retning,jeg syntes det er lidt ubehagelig.
For det andet når jeg bremser på forhjulet er det ligesom den bremser
stødvis hvis man kan sige det på den måde.
Nu til det sidste den hyler i forbremsen når jeg bremser er der noget at
gøre ved et?

jeg håber på mange gode svar fra alle jer proof mc er.

hilsen Jens

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 19-04-03 23:44

"lover" <likeyou200@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Der er nu et par ting som jeg ikke syntes er som det skal være.
>
> For det første når jeg bremser med forbremsen dykker den jo,men det er

det håber jeg sandelig ikke det du sikkert oplever er at forgaflen
"vrider" da der kun bremses i den ene side.
din forgaffel er nok lidt slidt.

> eller noget i den retning,jeg syntes det er lidt ubehagelig.
> For det andet når jeg bremser på forhjulet er det ligesom den bremser
> stødvis hvis man kan sige det på den måde.

Jeg vil næsten æde min gamle stråhat på at skiven minimal skæv...

> Nu til det sidste den hyler i forbremsen når jeg bremser er der noget at
> gøre ved et?

Njaaaa...
se efter bremsestøv og at bagsiden af bremseklodsenerne er smurt TYNDT med
kobberfedt.

> jeg håber på mange gode svar fra alle jer proof mc er.

prof nope!

Steno
GL1100 1982
CB750 1976

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 11:04

Steen Holmgaard <steen@olfertholmgaard.dk> skrev i en

> "lover" <likeyou200@yahoo.com> wrote in message

> det håber jeg sandelig ikke det du sikkert oplever er at forgaflen
> "vrider" da der kun bremses i den ene side.
> din forgaffel er nok lidt slidt.

Eller måske er der monteret en plast-forskærm??
Ifald behøver forgaflen tillige en såkaldt "forgaffelstabilisator", som
f.eks. "telefix"!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-04-03 23:56

lover wrote:

> Ja nu har jeg fået min gamle CB 500 four fra 74 synet.

Tillykke med det!

> For det andet når jeg bremser på forhjulet er det ligesom den bremser
> stødvis hvis man kan sige det på den måde.

Det kunne lyde lidt som en "dårlig" bremseskive?

> Nu til det sidste den hyler i forbremsen når jeg bremser er der
> noget at gøre ved et?

Lidt kobberfedt på bagsiden (!) af bremseklodsen burde eliminere det problem

Hilsner,

Tony

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 20-04-03 01:04

"lover" <likeyou200@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa allesammen.
>
> Ja nu har jeg fået min gamle CB 500 four fra 74 synet.

Tillykke..

> [...]
> For det andet når jeg bremser på forhjulet er det ligesom den bremser
> stødvis hvis man kan sige det på den måde.

Pessimisterne vil nok sige at din bremseskive er skæv, og skal skiftes, men
jeg var ude for det samme med min cb500four. Jeg skiftede olien i forgaflen
og eksperimenterede lidt med mængden af forgaffel-olie. Samtidig justerede
jeg lejet i kronrøret, så der ikke var noget slør der. Sluttelig rensede jeg
bremseskiven godt med et eller andet benzinagtigt så der ikke var spor af
olie eller andet fedtelse. Nu er problemet væk. Så prøv dog lige det inden
du bestiller en ny skive.

> Nu til det sidste den hyler i forbremsen når jeg bremser er der noget at
> gøre ved et?

Smør klodserne på bagsiden med lidt kobberfedt - men pas på at du ikke får
noget på forsiden eller skiven (se ovenfor).

PS - det har godt nok været nævnt flere gange her i gruppen, men på
www.honda4fun.com er der en masse gode ting om din og andre gamle Honda´er.
Der er f.eks. en udmærket original værkstedshåndbog på engelsk (der er
faktisk 2 men vælg den første med lyseblå/lilla forside)
http://www.honda4fun.com/man_officina/man_officina.html . Der er også fine
engelske reservedelskataloger på
http://www.honda4fun.com/spaccati/spaccati.html .

Held og lykke