Mit batteri har ikke mange dage tilbage ..~
Fra : kristian budde

Dato : 19-04-03 15:07

Hej NG

Endelig falder det gode sommer vejr sammen med at jeg har tid til en lille
tur på min bike.
Med denne gode forudsætning er det jo klart at noget må gå galt

Da jeg prøver at starte maskinen har den næsten ikke strøm til at trække
starteren rundt. Jeg målt på mit batt og det siger 11.5V uden belastning
hvilket jo ikke meget når det er en motor som skal trækkes igang. Sidst jeg
var ude og køre var for 14 dage siden. Der var det hele tip top og jeg kørte
ca 500km delt op på en 5-6 ture og en weekend så jeg kan ikke forestille mig
at det er ladesystemet der er noget galt med men derimod mit batteri om ikke
kan holde strømmen.

Nu ville jeg så lige høre om der egentlig er noget galt med at mit batteri
er fladt efter 14 dage. Om det er en god indikation på at det skal skiftes
lige så snart jeg har tid/penge eller om det kan ske for selv et batteri i
ok stand?

De er jo lidt kostbare de batterier så det bliver nok aligevel ikke skiftet
lige med det samme det bliver skiftet men så kunne man jo begynde at kigge
sig lidt omkring efter et nyt.

God tur til alle der kan starte
Budde
XTZ660

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-04-03 15:17

> Nu ville jeg så lige høre om der egentlig er noget galt med at mit batteri
> er fladt efter 14 dage. Om det er en god indikation på at det skal skiftes
> lige så snart jeg har tid/penge

Tror godt du kan regne med det er dødt, lyder som mit var inden jeg skiftede
det.

> De er jo lidt kostbare de batterier så det bliver nok aligevel ikke
skiftet
> lige med det samme det bliver skiftet men så kunne man jo begynde at kigge
> sig lidt omkring efter et nyt.

Så dyrt er det heller ikke, det til min XJ600s kostede 379,- , men det var
så ikke mærkevare. Et til din
Tenere ville koste 411,- i følge mcnøglen.
Det er af mærket QMP, som virker fint på min XJér .
Et Yuasa vil koste 468,- igen jvf mcnøglen.

Så du behøver ikke pantsætte cyklen for at få et nyt batteri

mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 19-04-03 16:27

kristian budde <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en

> [...]
er noget galt
> med men derimod mit batteri om ikke kan holde strømmen.

Hvis indkøb at en akkumulator til under en plovmand hører til i den dyre
ende, er du godt og grundigt igang med at køre din motorcykel ned á RD-style
allerede nu :-|

Nu har du jo allerede målt på batteriet ubelastet, hvis du tillige måler
mens motoren kører vil du kunne se om (lade-)spændingen stiger til over 14V
når den får lidt omdrejninger - Hvis dét er tilfældet er generatoren og
laderelæet OK; men hvis ikke, skyldes batteriets tilstand snarere manglende
ladning, og så er det helt andre steder der skal søges og helt andre penge
der skal bruges

--
Armand