--"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
news:3ea1536b$0$31968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har hørt man kan få både blå og grøn kølervæske til motorcykler.
> Jeg har grøn kølervæske i min FZR-R lige nu, men det skal skiftes.
> Så er spørgsmålet: Skal jeg have grøn kølervæske i igen, eller er det
> ligemeget? Jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde noget af den grønne
når
> jeg har kigget rundt. Er der forskel på den kølervæske biler og mc'er
> bruger?
> Jeg har hørt tricket med ½ kølervæske og ½ destileret vand - hvorfor gør
man
> det? Er den for koncentreret??
>
Farven har ikke umiddelbart noget at sige. Du må IKKE(som i ALDRIG) køre med
rent koncentreret kølevæske!!!! Det er mildest talt elendigt til at lede
varmen fra motoren ud i køleren, og du kan dermed risikere at motoren bliver
for varm. Man kan ofte købe noget færdigblandet kølevæske som er lige til at
fylde på, og som ikke skal optyndes med vand(helst
demineraliseret/destilleret for at undgå kalk). Koncentreret kølevæske SKAL
du fortynde med vand, der står som regel på flasken hvor meget det skal
fortyndes!. Kølevæsken er kun til for at forhindre vandet i at fryse til is,
samt for at konservere/rustbeskytte kølesystemet, man kan altså betragte det
som et additiv man tilsætter vandet.
Jeg har altid brugt ganske almindeligt bil-kølevæske, og jeg har aldrig haft
problemer med det!
MVH/Best Regards
Anders Thorup
www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup