/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
farven på kølervæske
Fra : Christian Knudsen


Dato : 19-04-03 14:31

Hej NG

Jeg har hørt man kan få både blå og grøn kølervæske til motorcykler.
Jeg har grøn kølervæske i min FZR-R lige nu, men det skal skiftes.
Så er spørgsmålet: Skal jeg have grøn kølervæske i igen, eller er det
ligemeget? Jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde noget af den grønne når
jeg har kigget rundt. Er der forskel på den kølervæske biler og mc'er
bruger?
Jeg har hørt tricket med ½ kølervæske og ½ destileret vand - hvorfor gør man
det? Er den for koncentreret??

mvmch
christian



 
 
Anders Thorup (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 19-04-03 15:00



--"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> wrote in message
news:3ea1536b$0$31968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har hørt man kan få både blå og grøn kølervæske til motorcykler.
> Jeg har grøn kølervæske i min FZR-R lige nu, men det skal skiftes.
> Så er spørgsmålet: Skal jeg have grøn kølervæske i igen, eller er det
> ligemeget? Jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde noget af den grønne
når
> jeg har kigget rundt. Er der forskel på den kølervæske biler og mc'er
> bruger?
> Jeg har hørt tricket med ½ kølervæske og ½ destileret vand - hvorfor gør
man
> det? Er den for koncentreret??
>

Farven har ikke umiddelbart noget at sige. Du må IKKE(som i ALDRIG) køre med
rent koncentreret kølevæske!!!! Det er mildest talt elendigt til at lede
varmen fra motoren ud i køleren, og du kan dermed risikere at motoren bliver
for varm. Man kan ofte købe noget færdigblandet kølevæske som er lige til at
fylde på, og som ikke skal optyndes med vand(helst
demineraliseret/destilleret for at undgå kalk). Koncentreret kølevæske SKAL
du fortynde med vand, der står som regel på flasken hvor meget det skal
fortyndes!. Kølevæsken er kun til for at forhindre vandet i at fryse til is,
samt for at konservere/rustbeskytte kølesystemet, man kan altså betragte det
som et additiv man tilsætter vandet.

Jeg har altid brugt ganske almindeligt bil-kølevæske, og jeg har aldrig haft
problemer med det!


MVH/Best Regards
Anders Thorup
www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup



wheeler (19-04-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-04-03 21:00


"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse


Man kan ofte købe noget færdigblandet kølevæske som er lige til at fylde på,
og som ikke skal optyndes med vand(helst demineraliseret/destilleret for at
undgå kalk
[KLIP]

Ja, specielt egnet til alu-topstykker...min bare røv koster 100
kr/literen
Undertegnede var selv så dum at hoppe på den engang


> Jeg har altid brugt ganske almindeligt bil-kølevæske, og jeg har aldrig
haft
> problemer med det!

[KLIP]
Klart anbefalelsesværdigt

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65



Christian Knudsen (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 19-04-03 22:44


"wheeler" skrev:

> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
>
>
> Man kan ofte købe noget færdigblandet kølevæske som er lige til at fylde
på,
> og som ikke skal optyndes med vand(helst demineraliseret/destilleret for
at
> undgå kalk
> [KLIP]
>
> Ja, specielt egnet til alu-topstykker...min bare røv koster 100
> kr/literen
> Undertegnede var selv så dum at hoppe på den engang

Ok, jeg mener det er det jeg også har hørt noget med. Det var i hvert fald
noget med alu-et-eller-andet.....


> > Jeg har altid brugt ganske almindeligt bil-kølevæske, og jeg har aldrig
> haft
> > problemer med det!
>
> [KLIP]
> Klart anbefalelsesværdigt
>

Det tror jeg så, jeg spurter ud og køber :))

mvmch
christian - snart med ny kølervæske



Hans Joergensen (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 19-04-03 23:47

Christian Knudsen wrote:
> Ok, jeg mener det er det jeg også har hørt noget med. Det var i hvert fald
> noget med alu-et-eller-andet.....

Jeg tror faktisk det næsten vil være svært at finde noget
kølervædske der ikke kan bruges med alu i vore dage .. hvor mange
nye biler kan du komme i tanke om der ikke har alutop ? :)

// Hans
--
12:45am up 67 day(s), 7:55, 1 user, load average: 0.12, 0.12, 0.08

Ib Jakobsen (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 19-04-03 23:00

wheeler wrote:

> Ja, specielt egnet til alu-topstykker...min bare røv koster 100
> kr/literen
> Undertegnede var selv så dum at hoppe på den engang
>
> > Jeg har altid brugt ganske almindeligt bil-kølevæske, og jeg har aldrig
> haft
> > problemer med det!
>
> [KLIP]
> Klart anbefalelsesværdigt

Jeg vil ikke gøre mig klog på det. Men jeg ved at Saab, Peugeot, og VW har
problemer med tæring i aludelene. De to første anbefaler hyppige skift af
kølervæske. VW og deres søstre har to forskellige typer kølervæsker til
forskellige modeller. Det skulle være noget med nedbrydningen af kølervæsken
danner syre. I sidste ende kan en besparelse blive det dyreste.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



wheeler (19-04-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-04-03 23:31


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

>
> Jeg vil ikke gøre mig klog på det. Men jeg ved at Saab, Peugeot, og VW har
> problemer med tæring i aludelene

-----> dk.fritid.bil ))

Wheeler
RD 350 LC II
TDR 125R



Ib Jakobsen (20-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 20-04-03 09:21

wheeler wrote:

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev
>
> >
> > Jeg vil ikke gøre mig klog på det. Men jeg ved at Saab, Peugeot, og VW har
> > problemer med tæring i aludelene
>
> -----> dk.fritid.bil ))

Jeg vidste den måtte komme. Men prøv lige at komme af med den der bileksem, og
tænk på ligheden mellem en motor i alu, en køler, en termostat. Så er der
egentlig ikke så stor forskel.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



wheeler (20-04-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 20-04-03 09:34


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev


Men prøv lige at komme af med den der bileksem, og tænk på ligheden mellem
en motor i alu, en køler, en termostat. Så er der egentlig ikke så stor
forskel.

[KLIP]

Skal ovenstående forstås som, at der ikke er forskel på det materiale, der
anvendes til at producere nyere topstykker til biler og så det materiale som
topstyket til MC laves ud af (begge alu!)

Så er vi jo enige

Hvorfor i alverden kan man så ikke bruge Netto's konc. kølervæske til 40
kr./literen fremfor færdigblandet til 100 kr./literen(?) =


Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler




Ib Jakobsen (20-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 20-04-03 09:48

wheeler wrote:

> Skal ovenstående forstås som, at der ikke er forskel på det materiale, der
> anvendes til at producere nyere topstykker til biler og så det materiale som
> topstyket til MC laves ud af (begge alu!)

Jeg tror ikke der er større forskel mellem bil og mc, end der er fra
bilmærke-bilmærke eller mcmærke-mcmærke. Med den risiko at der er rodet lidt med
legeringen på den enkelte model. Således at den almindelige kølervæskes
additiver har en uheldig indflydelse på netop en bestemt model. Med tanke på
netop VW's to typer kølervæske til de forskellige modeller. Den ene er rød og
den anden blå/grøn. Det kan selvfølgelig være salgsgas.

> Så er vi jo enige

Lige netop præcis.

> Hvorfor i alverden kan man så ikke bruge Netto's konc. kølervæske til 40
> kr./literen fremfor færdigblandet til 100 kr./literen(?) =

Det kan vi sagtens blive enige om. Jeg kører selv med den "almindelige" fra et
bilværksted.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



wheeler (19-04-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-04-03 23:36


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk>


> Jeg vil ikke gøre mig klog på det. Men jeg ved at Saab, Peugeot, og VW har
> problemer med tæring i aludelene. De to første anbefaler hyppige skift af
> kølervæske. VW og deres søstre har to forskellige typer kølervæsker til
> forskellige modeller. Det skulle være noget med nedbrydningen af
kølervæsken
> danner syre. I sidste ende kan en besparelse blive det dyreste.

[KLIP]

Differentieringen går således på alu-topstykke eller ej..!

Alle nyere biler har alu-topstykke, hvorved MC og bil er ligestillet på
dette pkt.

Selvom det i det store regnskab er få kroner det drejer sig om, synes jeg
alligevel det er spild af penge at købe færdigblandet kølervæske á 100 kr./l
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste