Slidt bremseklods i den ene side
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-04-03 18:05

Hey!

På min Divvy sidder der to calipere på forhjulet med en bremseklods på hver
side af skiven. Der er altså i alt 4 klodser foran.

I dag har jeg så pillet dem af og renset dem og lagde mærke til at den ene
klods foran var næsten nedslidt. De andre så ikke synderligt slidt ud (jeg
skiftede klodser sidste sensommer - ca. 4000 km. siden). Den ene
bremsecylinder kunne jeg heller ikke presse i bund og det undrede mig noget
idet de andre fint bevægede sig. Hva' er den af?

Cyklen er fra 2001 så der kan vel ikke allerede være gået en pakning? Eller
kan der?

Hilsner,

Tony

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-03 18:30

On Thu, 17 Apr 2003 19:04:54 +0200, "Tony Lorentzen"
<tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony

>På min Divvy sidder der to calipere på forhjulet med en bremseklods på hver
>side af skiven. Der er altså i alt 4 klodser foran.

Det er ikke så skidt når de er der alle fire

> [...]
>bremsecylinder kunne jeg heller ikke presse i bund og det undrede mig noget
>idet de andre fint bevægede sig. Hva' er den af?

Årsagen til den nedslidte klods skal nok findes i et stempel der går
trægt eller hænger, ganske som du selv antyder.
Jeg ville prøve at inspicere den del af stemplet du kan se.
Hvis der er den mindste antydning af korrossion eller ridser er det
udskiftningstid.
Hvis der er en gummimembran over stemplet for at beskytte det fjernes
denne ganske forsigtigt, hvis den er beskadiget er det udskiftning.
Hvis stemplet ser ud til at være i orden kan du prøve, ganske
forsigtigt, at give det lidt massage.
Skub det lidt ud ved at trykke på bremsegrevet, og tryk det tilbage i
bund, evt med en skruetvinge, men forsigtigt.
Hvis det ikke får det til at gå let er der ikke andet at gøre end at
skille det af og rense det - husk at renlighed ved den form for
arbejde er en dyd.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 22:22

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> husk at renlighed ved den form for arbejde er en dyd.

Og at bremsevædske er det rene bums på lakerede overflader, samt får plast
til at efterhærde så kraftigt at det revner

Forudsat at der sidder et stempel på hver side af hver skive, bifalder jeg
at det er en pakning ell. lign. der binder!
Hvis det er en 2001'er, er der så ikke stadig garanti på'en?? :-/

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-04-03 06:24

Armand wrote:

> Og at bremsevædske er det rene bums på lakerede overflader, samt får
> plast til at efterhærde så kraftigt at det revner

Jeps det har jeg lært af andres bitre erfaringer herinde

> Forudsat at der sidder et stempel på hver side af hver skive,
> bifalder jeg at det er en pakning ell. lign. der binder!
> Hvis det er en 2001'er, er der så ikke stadig garanti på'en?? :-/

Godt spørgsmål. Der er vist et års garanti på cyklen - men noget udvidet
garanti på motoren. Det må jeg lige undersøge.

Tak for svaret!

hilsner,

Tony

Fra : Armand

Dato : 18-04-03 17:56

Tony Lorentzen <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Jeps det har jeg lært af andres bitre erfaringer herinde

> Godt spørgsmål. Der er vist et års garanti på cyklen - men noget udvidet
> garanti på motoren. Det må jeg lige undersøge.

Øhehh - Hér bliver jeg også fanget lidt i min forbruger-viden!
Blev 2 års garanti ikke elementært for mere end to år siden? :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-04-03 12:42

> Øhehh - Hér bliver jeg også fanget lidt i min forbruger-viden!
> Blev 2 års garanti ikke elementært for mere end to år siden? :-/

D. 1. januar 2002 trådte de nye regler i kraft. Nu er der 2 års
reklamationsret. Det første halve år er det forhandleren der skal bevise at
skaden ikke er dækket af garantien, de sidste 1½ år er det kunden der skal
bevise at skaden er dækket af garantien.

Da cyklen er fra 2001 er der derfor kun 1 års reklamationsret, men
forhandleren/producenten kan jo godt give yderligere garanti.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-04-03 23:58

Armand wrote:

> Øhehh - Hér bliver jeg også fanget lidt i min forbruger-viden!
> Blev 2 års garanti ikke elementært for mere end to år siden? :-/

Der er desværre ikke længere garanti på "dyret"...

I øvrigt kan jeg melde om drastisk forbedrede bremseevner efter rensning og
eftersyn af mine bremser. Måske jeg alligevel har fået lirket lidt ved den
bremsecylinder, der sad fast?! Jeg må have åbnet den op igen og motioneret
den - om muligt.

Så mangler jeg bare at finde ud af hvorfor den tikker/rasler som en gal når
den er kold. Det er garanteret den skide knastkæde igen... Den lyder sgu som
10 søm i en blikdåse når den er kold.

--
Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 11:51

> [...]
når
> den er kold. Det er garanteret den skide knastkæde igen... Den lyder sgu

Støj der forekommer v. kold tilstand hhv. reduceres ved varm tilstand skal
relateres til emner der optager en tolerence når det varmes op: Oftest vil
det være ventilernes spillerum der er for stort og trænger til at skulle
justeres, men også slidte stempler vil larme mere i kold tilstand!

Knastkæden derimod bliver længere efterhånden som motoren varmes op, hvorfor
dén vil larme mest i varm tilstand såfremt at den trænger til en
opspænding!!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-04-03 12:38

Armand wrote:

[snip]

Det lyder næsten som tidligere optaget - bare kraftigere. Du har sikkert ret
i at det er et spørgsmål om at stille ventiler (jeg har netop købt værktøjet
dertil).

Tidligere optagelse http://www.lorentzen.com/motor.mp3 (521 kb download)

Hilsner,

Tony

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 13:34

> Armand wrote:
>
> [snip]
>
> Det lyder næsten som tidligere optaget - bare kraftigere.

Ja, slige sager har det jo med at udvikle sig med tiden!!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 20-04-03 15:21

"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> i at det er et spørgsmål om at stille ventiler (jeg har netop købt værktøjet

Det minder meget om den ventil-tikken jeg havde på 'Katten, omend
noget værre.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-04-03 06:21

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Jeg ville prøve at inspicere den del af stemplet du kan se.
> Hvis der er den mindste antydning af korrossion eller ridser er det

Jeg synes ikke der var antydninger af korrosion.

> [...]
> denne ganske forsigtigt, hvis den er beskadiget er det udskiftning.
> Hvis stemplet ser ud til at være i orden kan du prøve, ganske

Okay det vil jeg prøve.

> [...]
> Hvis det ikke får det til at gå let er der ikke andet at gøre end at
> skille det af og rense det - husk at renlighed ved den form for

Yup!

Tak for svar - I hører nærmere senere i dag

Hilsner,

Tony