|
| Sparket der blev væk. Fra : Jon Larsen |
Dato : 17-04-03 09:01 |
|
Hejsa her i gruppen..
Problem:
Motoren vil gerne tage omdrejninger, og lyder til at gå meget jævnt i
tomgang.
Ved kørsel trækker den som et overlæsset muldyr med brækkede ben.
Disse ting er tjekket:
Membraner... de er fjong
Nålene.. De er fjong
Karburatorene er skilt ad og renset i alle ender og kanter
Har prøvet 3 forskellige sæt tændrør alle med samme elendige resultat..
Da det jo er helligdag kan jeg ikke få fat i spritnye tændrør, det bliver
nok det næste
Det er i øvrigt NGK rør jeg køre med ( Surprise,Surprise )
Alle spjæld er i samme højde, og blandeskruerne er 2½ omgang ude..
Luftfilteret er renset..
Hvad mere kan det være ????
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Hans L. Baldrian (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans L. Baldrian |
Dato : 17-04-03 09:38 |
|
"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9e5f33$0$52202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa her i gruppen..
>
> Problem:
>
> Motoren vil gerne tage omdrejninger, og lyder til at gå meget jævnt i
> tomgang.
Har du checket at hullet i bezindækslet ikke er tilstoppet? Det kunne være.
Selvom det er helligdag kan du købe tændrør på et gør-det-selvværksted (der
ligger et i Sydhavnen). Ellers kan det være at jeg har nogle liggende, hvis
du vil prøve.
mvh
Hans
| |
Per L (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Per L |
Dato : 17-04-03 10:39 |
|
"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9e5f33$0$52202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa her i gruppen..
>
> Problem:
>
> Motoren vil gerne tage omdrejninger, og lyder til at gå meget jævnt i
> tomgang.
> Ved kørsel trækker den som et overlæsset muldyr med brækkede ben.
- Er det noget der er kommet snigende, eller er problemet opstået
pludseligt?
Vh. Per
| |
Jon Larsen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 17-04-03 18:28 |
|
>
>
> - Er det noget der er kommet snigende, eller er problemet opstået
> pludseligt?
>
> Vh. Per
>
xxxxxxxxxxxxxx
Det er kommet meget pludseligt...
Jeg tror ikke det er kompressionen, men jeg har en komp. -tester, så det er
jo bare at få det gjort.
Kan se at jeg har indstillet blandskruerne forkert.. Kan det have så meget
at sige ( jeg har lige stillet dem idag, og jeg talte 2½ omgang da jeg
skruede dem ind også) ???
En af dem jeg kørte med til Esbjerg sagde at det måske kunne være for mager
blanding ?? Køre med en Laser-slip on, og fik den dyset ind, men til den
gamle motor, og jeg har de originale dyser endnu, så jeg kan jo prøve at
sæte dem i.
BTW.. Hvis nogen ovre i Esbjerg har set en Blå R1'er med bagsædepassager
iført en Rossihjelm blå/gul Pro Sport Læder dragt, så var det mig Få...
såen en R1'er er ikke sjov at sidde bagpå.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport ( snøfte, snøft )
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Ib Jakobsen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 17-04-03 22:44 |
|
Jon Larsen wrote:
> Det er kommet meget pludseligt...
Og du er sikker på den er med på alle fire?. Jeg har lige makket med en sådan.
Og den var svær at afgøre om den gik tre eller fire. Men et koldt afgangsrør
afslørede det. Det var den ene tændspole der var defekt. Så plejer den godt nok
at svigte på to cylindre. Det gjorde denne ikke.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Hans Joergensen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 17-04-03 11:08 |
| | |
Allan Bojesen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 17-04-03 16:22 |
|
Jon Larsen wrote:
> Alle spjæld er i samme højde, og blandeskruerne er 2½ omgang ude..
>
> Hvad mere kan det være ????
Blandeskruerne skal kun 1½ omgang ud.
Synkroniseringen?
Allan Bojesen
| |
Preben Christensen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Preben Christensen |
Dato : 17-04-03 21:59 |
|
Det kan meget vel være en forkert blanding.
Selv om den tager gas når den hoæder stille kan en forkert justering af
såvel blanding som tænding være skyld i at den ikke kan trække.
Jeg have en XS 650 der stod forkert i tænding, den ville ikke trække afsted,
da jeg fik tænding indstillete rigtigt gik den som en drøm, så tjek evt din
tænding hvis du har pillet ved det.
--
Med venlig hilsen
Preben Christensen
| |
Jon Larsen (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 18-04-03 07:57 |
|
, så tjek evt din
> tænding hvis du har pillet ved det.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Preben Christensen
xxxxxxxxxxxxx
Tændingen kan jeg ikke pille ved på min, da det er tændingsboksen der styre
det show.
Idag vil jeg prøve at indstille blandeskruerne rigtigt og se hvordan det
går..
Hvis det ikke lykkes prøver jeg med de gamle originale dyser ( alt afhængig
af de nuværende dyserstørrelser )
Og Lørdag prøver jeg med nye tændrør, så snart butikkerne åbner.
Jeg har nemlig før været ude for at NGK-tændrørene langsomt dør, og så hjalp
et par friske tændrør gevaldigt.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Armand (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-04-03 22:27 |
|
Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3e9ec543$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jon Larsen wrote:
> > Alle spjæld er i samme højde, og blandeskruerne er 2½ omgang ude..
>
> Blandeskruerne skal kun 1½ omgang ud.
Nu ikke alt det statiske vrøvl - Når det kommer til luftskruerne skal der
fingerspitzengefühl til:
Blandeskruerne skal XX omgange ud som grund(!)indstilling - hvorefter man
ind/ud -skruer dem efter gehør til det punkt hvor motoren kører med højeste
omdrejninger.
Slutteligt indskrues hver luftskrue med 1/16 til 1/8 omgang (= mindre end
45°!) for at give en anelse federe blanding :-|
--
Armand.
| |
Allan Bojesen (17-04-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 17-04-03 23:24 |
|
Armand wrote:
> Nu ikke alt det statiske vrøvl - Når det kommer til luftskruerne skal
> der fingerspitzengefühl til:
> Blandeskruerne skal XX omgange ud som grund(!)indstilling - hvorefter
> man ind/ud -skruer dem efter gehør til det punkt hvor motoren kører
> med højeste omdrejninger.
> Slutteligt indskrues hver luftskrue med 1/16 til 1/8 omgang (= mindre
> end 45°!) for at give en anelse federe blanding :-|
Nå - du bliver hurtigt sur idag )
Ved godt ovennævnte. Det var egentlig også bare for at oplyse den af
fabrikken anbefalede grundstilling. Et eller andet sted skal man jo starte.
Allan Bojesen
| |
Jon Larsen (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 18-04-03 15:09 |
|
Jeg fik idag indstillet blandeskruerne til 1½ omgang ud.. den kunne ikke
engang holde i tomgang, så jeg skruede ud til den kunne gå i tomgang og
havde en fornuftig respons på gassen..
Dyserne har jge ikke kunne finde desværre, så jeg prøver at lede lidt videre
og prøve med nye tændrør i morgen.. og så vendeer jeg nok nok frygteligt
tilbage med enten bandeord eller høje jubelråb.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Lars Henrik (18-04-2003)
| Kommentar Fra : Lars Henrik |
Dato : 18-04-03 21:17 |
|
Hvis det er en 2-takter (membraner) så check udst.ventilerne, det lyder som
om de ikke åbner
hilsen Lars Henrik team-sneglefart.dk
Jon Larsen wrote:
> Hejsa her i gruppen..
>
> Problem:
>
> Motoren vil gerne tage omdrejninger, og lyder til at gå meget jævnt i
> tomgang.
> Ved kørsel trækker den som et overlæsset muldyr med brækkede ben.
>
> Disse ting er tjekket:
>
> Membraner... de er fjong
>
> Nålene.. De er fjong
>
> Karburatorene er skilt ad og renset i alle ender og kanter
>
> Har prøvet 3 forskellige sæt tændrør alle med samme elendige resultat..
> Da det jo er helligdag kan jeg ikke få fat i spritnye tændrør, det bliver
> nok det næste
> Det er i øvrigt NGK rør jeg køre med ( Surprise,Surprise )
>
> Alle spjæld er i samme højde, og blandeskruerne er 2½ omgang ude..
>
> Luftfilteret er renset..
>
> Hvad mere kan det være ????
>
> --
> MVH.
> Jon Larsen
> Stud.Procesteknolog.
> GSX 250 R Supersport
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Jon Larsen (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 19-04-03 07:57 |
|
"Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> wrote in message
news:3EA05D4F.1A8596B4@team-sneglefart.dk...
> Hvis det er en 2-takter (membraner) så check udst.ventilerne, det lyder
som
> om de ikke åbner
>
> hilsen Lars Henrik team-sneglefart.dk
>
xxxxxxxxxxxxxx
Det er det ikke.. Det er en 4 takts, 4 cylindret, 16 ventilet motor med
DOCH.
Membranerne der er tale om er i karburatorene. Det er CV-typen som er
vacuumstyret.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Ole Larsen (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 19-04-03 14:06 |
|
Nå.. Nu fik jeg monteret de gamle dyser som er størrelse 92,5 hvor de
"nye" var 90
Det hjalp ikke en disse...
Så satte jeg 4 nye tændrør i.. det hjalp ikke en disse
Da jeg igår legede lidt med indstillingen af blandeskruerne begyndte
jeg forfra på indstillingen af disse, de står nu 1½ omgang ude.
Så pillede jeg min M-Max-box af, og det hjalp heller ikke en disse.
Hvad er det så ?? Stadigvæk indstilling af karburatorene eller er
problemet mon i motoren ???
Det bliver så det næste skridt.
MVH.
Jon Larsen
| |
Armand (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-04-03 16:25 |
|
Ole Larsen <kkk@abc.dk> skrev i en news:b7rhjh$149i$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Hvad er det så ?? Stadigvæk indstilling af karburatorene eller er
> problemet mon i motoren ???
Du skulle vel ikke have været på reservetank for nyligt??
--
Armand.
| |
Jon Larsen (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 19-04-03 17:02 |
|
">
> Du skulle vel ikke have været på reservetank for nyligt??
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jo.. er jeg tit... har tømt svømmerhusene mange gange.. der var ikke skyggen
af skidt i det jeg lukkede ud.. og alle huller er blæst igennem med trykluft
Nu her inden jeg kørte hjem prøvede jeg for sjov skyld lige at bytte om på
nålecylinderdimserne, og den kørte faktisk en smule bedre ( og jeg stillede
blandeskruerne 2½ omgang ud, for det kørte den med inden alt dette begyndte
+ jeg har de store dyser i størrelse 92,5 som er dem jeg brugte før
Laserpotten )
Nu har jeg limet dem så nålene sidder i eksakt samme højde, og prøver så
igen når det er tørt.
Hvis ikke dette hjælper, er jeg nødt til at finde på noget. evt et sted hvor
de har lidt måleudstyr jeg kan låne, ellers ved jeg overhovedet ikke hvilken
retning jeg skal gå i. Der er måske en klub i nærheden eller en her på Fyn
der har lidt værktøj jeg kan låne.. ellers må den på værksted.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Allan Bojesen (19-04-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 19-04-03 18:07 |
|
Jon Larsen wrote:
> Nu her inden jeg kørte hjem prøvede jeg for sjov skyld lige at bytte
> om på nålecylinderdimserne, og den kørte faktisk en smule bedre ( og
> jeg stillede blandeskruerne 2½ omgang ud, for det kørte den med inden
> alt dette begyndte + jeg har de store dyser i størrelse 92,5 som er
> dem jeg brugte før Laserpotten )
Dysestørrelsen på 92,5 er den modellen er født med!!!
Har du placeret "nåledyserne" eller hvad de nu hedder, korrekt. Dyserne med
huller kun en vej skal placeres i karburator 1 & 4 og dyserne med huller i 2
retninger skal sidde i 2 & 3.
Allan Bojesen
| |
Jon Larsen (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 20-04-03 06:49 |
|
>
> Dysestørrelsen på 92,5 er den modellen er født med!!!
> Har du placeret "nåledyserne" eller hvad de nu hedder, korrekt. Dyserne
med
> huller kun en vej skal placeres i karburator 1 & 4 og dyserne med huller i
2
> retninger skal sidde i 2 & 3.
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxxxxx
Er klar over at dyserne er modellens originale. Jeg sagde med vilje ja til
at få dem med efter at den var dyset om, for det kunne jo være jeg fik brug
for dem.
Jeg har slet ikke lagt mærke til hvordan dyserne blev sat i, da jeg ikke var
klar over at der er forskel på dem.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Armand (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-04-03 10:05 |
|
Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3ea18103$0$131$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jon Larsen wrote:
> > Nu her inden jeg kørte hjem prøvede jeg for sjov skyld lige at bytte
> > om på nålecylinderdimserne, og den kørte faktisk en smule bedre ( og
> > jeg stillede blandeskruerne 2½ omgang ud, for det kørte den med inden
> > alt dette begyndte + jeg har de store dyser i størrelse 92,5 som er
> > dem jeg brugte før Laserpotten )
>
> Har du placeret "nåledyserne" eller hvad de nu hedder, korrekt. Dyserne
med
> huller kun en vej skal placeres i karburator 1 & 4 og dyserne med huller i
2
> retninger skal sidde i 2 & 3.
Jeg har efterhånden opfattet at baby-Gix'eren kører med dobbeltkarburatorer
og derfor kun har to vacuum-membraner - Derfor burde der vel også kun være
to(!) nålerør!?
Og inden at modellen bliver dyset helt om, vil jeg lige mane til
overvejelse:
Det kan ikke være inddysningen der fejler hvis problemet er pludseligt
opstået! :-|
--
Armand.
| |
Allan Bojesen (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 20-04-03 15:07 |
|
Armand wrote:
> Jeg har efterhånden opfattet at baby-Gix'eren kører med
> dobbeltkarburatorer og derfor kun har to vacuum-membraner - Derfor
> burde der vel også kun være to(!) nålerør!?
Karburatorbestykningen kan bedst karakteriseres som 2 dobbelte, hver kun med
fælles membran og svømmerhus - der er fire af alt det andet.
> Og inden at modellen bliver dyset helt om, vil jeg lige mane til
> overvejelse:
> Det kan ikke være inddysningen der fejler hvis problemet er pludseligt
> opstået! :-|
Det har du da evigt ret i. Jeg har bare indtrykket af at Jon famler lidt i
blinde i øjeblikket, og derfor ville jeg give lidt indput m.h.t.
fabriksindstillingen. Det er altid lidt problematisk at udlede noget
specifikt når der justeres på flere parametre på en gang.
Jeg vil da lige, nu hvor der ligesom er flere Babies der er mere eller
mindre grounded, nævne at Vibekes kører kanon efter forårsrengøringen.
Allan Bojesen
| |
Steen Gruby (20-04-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 20-04-03 16:08 |
|
On Sun, 20 Apr 2003 16:06:49 +0200, "Allan Bojesen"
<aboje@post9.tele.dk> wrote:
Hej Allan
>
>Det har du da evigt ret i. Jeg har bare indtrykket af at Jon famler lidt i
>blinde i øjeblikket, og derfor ville jeg give lidt indput m.h.t.
>fabriksindstillingen. Det er altid lidt problematisk at udlede noget
>specifikt når der justeres på flere parametre på en gang.
>
Du har fat i den helt rigtige ende
Her er vi ved første og vigtigste paragraf i grundlæren om
fejlfinding.
Hvis der er tale om en opstået fejl, er det med al sandsynlighed ikke
en simpel justering der blot skal ændres.
Juster aldrig på noget så længe der med sikkerhed kan påvises en fejl.
Justering medfører højst at fejlen sløres, ikke at den findes.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
Jon Larsen (21-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 21-04-03 16:28 |
|
"> Juster aldrig på noget så længe der med sikkerhed kan påvises en fejl.
> Justering medfører højst at fejlen sløres, ikke at den findes.
>
> Steen Gruby
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Og der for går jeg helt tilbage til den gamle indstilling som den havde før
problemet opstod, med de lidt mindre dyser og med sikaflex'ede nåle. Tror
simpelthen fejlen må have været at der var en lille forskel i nåle højden,
som efter roderiet var blevet endnu værre.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Armand (22-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-04-03 01:12 |
|
Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ea40e03$0$24707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Og der for går jeg helt tilbage til den gamle indstilling som den havde
før
> problemet opstod, med de lidt mindre dyser og med sikaflex'ede nåle. Tror
> simpelthen fejlen må have været at der var en lille forskel i nåle højden,
> som efter roderiet var blevet endnu værre
Du er vel ikke kommet til at Sika-flex'e hullet i bunden af gasspjældet (dér
hvor CV-virkningen foregår!) væk??
--
Armand.
| |
Jon Larsen (22-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 22-04-03 13:55 |
|
>
> Du er vel ikke kommet til at Sika-flex'e hullet i bunden af gasspjældet
(dér
> hvor CV-virkningen foregår!) væk??
>
> --
> Armand.
> xxxxxxxxxxxxxx
Nej.. kun de hvide "kroge" der skal hænge i membranen.. Men nu fandt jeg ud
af efter jeg skiftede dyser igen at mit ene strålespidsrør er løst. Det skal
jeg have sat fast i første omgang...
Den køre næste nogenlunde nu, men ved fuld gas og omkr. 10.000 omdr. hoster
den noget videre..
Spekulere i om jeg ikke bare skal sende den på værksted og få det justeret
ordenligt, føler mig lidt som en tumbe med alle de indlæg, og jeg kan ikke
engang sige at jeg lære noget ved det for det virker ikke, det jeg laver ;-(
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport ( haaarrrkk )
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Jon Larsen (21-04-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 21-04-03 16:30 |
|
> Jeg vil da lige, nu hvor der ligesom er flere Babies der er mere eller
> mindre grounded, nævne at Vibekes kører kanon efter forårsrengøringen.
>
> Allan Bojesen
>
xxxxxxxxxxxxx
Så sender jeg bare min over til dig så he he
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
| |
Allan Bojesen (21-04-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 21-04-03 17:39 |
|
Jon Larsen wrote:
> Så sender jeg bare min over til dig så he he
Jamen du skal da være velkommen til Århus. Ring lige i forvejen
Allan Bojesen
| |
|
|