Dæk XJ900
Fra : J W Nielsen

Dato : 16-04-03 16:41

Hej !
Hvad kan anbefales af dæk til en XJ900/1987 ?
Kan man evt. forøge dækstørrelse (bredde) lidt, så specielt baghjulet bliver
lidt bredere (er det lovligt).
Hvor købes de billigt - evt. via nettet ???

Mvh / god påske
Jørgen

Fra : Richard

Dato : 16-04-03 16:45

J W Nielsen wrote:
> Hvad kan anbefales af dæk til en XJ900/1987 ?

Prøv at søge et par måneder tilbage i indlægget, der var en længere snak
om det...
> Kan man evt. forøge dækstørrelse (bredde) lidt, så specielt baghjulet bliver
> lidt bredere (er det lovligt).

....det var vist også nævnt (jeg ville ikke gøre det, men kik selv)...

> Hvor købes de billigt - evt. via nettet ???

....det finder du også behandlet ca hver 14 dag. På Google's søgning i
grupper, Avanceret og vælg gruppen der.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 18:06

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
>
> ...det var vist også nævnt (jeg ville ikke gøre det, men kik selv)...

> ...det finder du også behandlet ca hver 14 dag. På Google's søgning i

Link:
http://groups.google.com/groups?hl=da&q=dk.fritid.motorcykel

Den korte:
Bredere dæk er porno for øjnene. I praksis kører modellen kun ringere med
bredere dæk, og de der mener ikke at kunne mærke forskel glemmer at deres
vurdering er på baggrund af et godt nedslidt dæk med nærmest firkantet
profil :-|

Det er så grelt at efter at fabrikkerne lige var oppe at vende på 200'ere på
de vildeste sportsmaskiner, er 190'ere alligevel normen idag!

Og mer-bredde hhv. lavere profil koster kun$$

--
Armand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 16-04-03 18:31

> [...]
> idag!
>
> Og mer-bredde hhv. lavere profil koster kun$$

Korrekt!
Og især de gamle XJ900 kommer rigtig til at woble hvis man går på kompromis
med fodtøjet. Køb dæk af et af de større mærker i den rigtige størrelse og
med den rigtige hastighedskode!! Jeg har kørt 100.000 km på en XJ900 på
forskellige dæk og de værste den har haft onder sig var de orginalt
monterede Pirelli plastic discount dæk.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-04-03 19:02

Hej igen - og tak for svar...
Nu vil jeg lige resumere:
En søgning på "dæk" under emne giver ganske rigtigt en del indlæg. Hvis man
så kigger lidt nærmere på dem, består vel de 80-90 % af forskellige
vejledninger i hvordan man skriver på Usenet !!!
Nå, men der var der også lidt andet - umiddelbart forstår jeg det derhen, at
man skal holde sig fra at ændre på dækstørrelsen og holde sig til anerkendte
mærker...
Der henstår alligevel 2 spørgsmål: Hvorfor er det ikke en fordel at øge
dækbredden - så vil "trædefladen" da blive større og MC'en vil "hænge" bedre
på asfalten ?
Hvert dækmærke har ca. 50 forskellige dæktyper - hvad er at foretrække til
touring/landevejskørsel (ikke race) ?

Mvh
Jørgen

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 19:37

J W Nielsen wrote:
> [...]
> så kigger lidt nærmere på dem, består vel de 80-90 % af forskellige
> vejledninger i hvordan man skriver på Usenet !!!

Min henvisning var ikke for at være uhøflig, men fodi jeg vidste, at
alle dine spørgsmål har været oppe fornylig. Fandt du ikke tråden "Nye
"Sporty" dæk til XJ900?????" fra medio marts?...

> Nå, men der var der også lidt andet - umiddelbart forstår jeg det derhen, at
> man skal holde sig fra at ændre på dækstørrelsen og holde sig til anerkendte
> mærker...

.... i den har PMC-Bager garanteret en henvisning til den glimrende
dækvalgsvejledning på pmc.dk, som vil hjælpe dig videre, når du har
gjort dit behov op (svingegenskaber/ligeløbs-ditto, vedhæftning/lang
levetid etc)...

> Der henstår alligevel 2 spørgsmål: Hvorfor er det ikke en fordel at øge
> dækbredden - så vil "trædefladen" da blive større og MC'en vil "hænge" bedre
> på asfalten ?

Af flere grunde:
1) - fælg- og dækstørrelse skal passe sammen, ellers får dækket ikke den
profil, deter designet til - se tråden "Fælg størrelse" fra sidste uge
og se, hvilke dækstørrelser dine fælge passer til (dobbeltcheck
dækfabrikantens anbefalinger, når du har fundet dit ØD (=ØnskeDrøm, NB!
ikke ment som et skjult politisk indlæg overhovedet)-dæk i PMC-Bagers liste.
2 - i takt med at dækbredden vokser ifht fælgditto - enten fordi dækket
vælges bredere i samme profilhøjde eller samme bredde i lavere profil
eller begge (vorherre forbyde det) - bliver tværsnitsprofilen mere og
mere rhombeagtig (prøv at tegn det). Det mindsker fælgens styr på
dækket, øger viskelædereffekten, dvs at dækkets trædeflade lettere kan
vride sig til siden ifht fælgen.
3 - Bredere dæk giver - med forbehold for dækprofilen - rigtig nok mere
gummi på vejen, men samtidig mindre tryk pr cm2 - dvs skrider dækket
lettere og møsnsteret har sværere ved at træde igennem vandfilmen på
vejen i vådt føre og om vinteren (Det kender du sikkert fra biler, ikke?)

Alt andet lige giver smalle dæk større sporsikkerhed på gadecykler - på
langt de fleste bliver styringen trægere, når du sætter et bredere - og
tungere - dæk uden at kompensere styringen på anden vis.

> Hvert dækmærke har ca. 50 forskellige dæktyper - hvad er at foretrække til
> touring/landevejskørsel (ikke race) ?

Se PMC's vejledning
- min anbefaling til din cykel og det behov er Michelin Macadam
50(E)/50, Metzeler 33(0)/55(0), 33(0)/99 eller 33(0)/88(0) med de første
som sjovest i sving faldende til sidstnævnte med længst levetid. (Husker
ikke om de nyere 330/550 hhv 880 findes i din størrelse, men det ser du
hos Metzeler).

Henvisningen til reifenversand.de fandt du sikkert, men der nævnes også
pæne priser hos Svendborg MC m.fl.

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 19:48

Richard wrote:

> mere rhombeagtig (prøv at tegn det). Det mindsker fælgens styr på

oops læs: mere trapez-agtig - når profilen ligner en rhombe, er
udskridningen vist startet med mindre dækket er lavet af tyggegummi

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-04-03 21:08

Hej Richard !
Tak for den fine anvisning - jeg har kigget på det...
Dog må du lige forklare:
F.eks. nævner du Metzeler 33(0)/55(0) - så forstår jeg det som
fordæk/bagdæk - med når jeg f.eks. ser på Motorradtechnik hp er der opgivet
(mit fordæk):
100/90 - 18 TL ME33 56H og den samme angivelse sluttende med 56V
Hvad står H hhv. V for - mit gæt kunne være H: Hinter, V: For, men størrelse
100/90-18 er jo en fordækstørrelse eller ??? - ligesom fordækket så skulle
være en del dyrere end bagdækket - det rimer vel ikke helt ???

Mvh
Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-04-03 21:16

> [...]
> 100/90-18 er jo en fordækstørrelse eller ??? - ligesom fordækket så skulle
> være en del dyrere end bagdækket - det rimer vel ikke helt ???

Hmmm, njaaa, den holder ikke vand - jeg kan se, at dæk med betegnelsen
"Front" efterfølgende betegnes med et "H" !!!
Hvad er det så ???

Jørgen

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 22:47

J W Nielsen <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
> 100/90-18 er jo en fordækstørrelse eller ??? - ligesom fordækket så skulle
> være en del dyrere end bagdækket - det rimer vel ikke helt ???

Fartkodex!!
H=op til 210km/t
V = op til 240 (250?)km/t!
Z= Over 240 (250?) km/t

Det nævnte "56" er et belastnings-kodex à hvor meget vægt at dækket kan
klare (mindre modeller behøver ikke så kraftigt opbyggede dæk!)

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 23:10

J W Nielsen wrote:
> Tak for den fine anvisning - jeg har kigget på det...

Velbekomme - sært at bager ikke er på banen, det er ellers et af hans
yndlingsemner - fandt du PMC's Dækguide under Links på pmc.dk?

> Dog må du lige forklare:
> F.eks. nævner du Metzeler 33(0)/55(0) - så forstår jeg det som
> fordæk/bagdæk

Ja, rigtigt - i den forbindelse er Metzeler et af de få firmaer, der har
forskellige typenavne på fordæk og bagdæk og netop 33 bruges sammen med
55, 88 og 99 (men så glemmer vi, at nogle cykler kører eminent med 33
for og bag...). De fleste andre dækfirmaer har fx Front & Rear-udgaver
af samme typenavn (og i visse tilfælde kan man parre F og R-udgaver af
to forskellige typenavne, men lad være med det, med mindre du får en
specifik kombination anbefalet af en, der har prøvet det).

Metzeler 330/550/880 er blot nyere udgaver af samme uden 0, pr
definition er de lavet til ældre mellemklassecykler (typisk 400-750cc),
men du kan vælge det så længe...

> - med når jeg f.eks. ser på Motorradtechnik hp er der opgivet
> (mit fordæk):
> 100/90 - 18 TL ME33 56H og den samme angivelse sluttende med 56V

....vægtklassen, her "56" passer med spec til din cykel.

Vægtklassetallet, her "56", angives sammen med et hastighedsindeks, her
"V" (240 km/t) hhv "H" (210km/t), der skal være større end
tophastigheden. (Så kan du overveje, om du nogensinde kommer til at køre
så hurtigt herhjemme og evt. vælge dækket et indeks lavere til lavere
pris, men det er ikke lovligt at gå under det hastighedsindeks, cyklen
er typegodkendt med - ej heller vægtklassen).

"TL" er tubeless/slangeløst - har dine hjul eger, skal du normalt vælge
et til slange - husker ikke lige hvad det hedder - med mindre fælgen er
opbygget med lufttæt fælgbund. Det fremgår af bruger/servicemanualen.

"/90" er profilen udtrykt i dæksidens højde i pct af dækbredden. Højere
profil giver mere komfort, fordi dækket tager mere af for stød og
ujævnheder. Til sportscykler bruges lavere profil, der overlader mere
arbejde til affjedring og støddæmpere, men til gengæld giver dækket
bedre kontrol og respons ved hård kurvekørsel, fordi det er stivere og
ikke vrider sig så meget. Men der er ingen gratis frokost: Lavere profil
i samme bredde har lavere vægtklasse og kræver samtidig (som hovedregel)
en bredere fælg, så hvis du kompenserer for lavprofildækkets lavere
vægtklasse ved at vælge et bredere dæk, skal du have en endnu bredere
fælg osv osv.

Derudover er dækkene mærket med datokode og letteste eller tungeste sted
på dækket afh til afbalanceringen, men overlad det til montøren.

Der er en tabel over vægtklasser og hastighedsindeks sammen med
dæk/fælgstørrelsestabellen på Dan D.s web-side - nævnt i tråden "Fælg
størelse" i sidste uge. De fleste dækfirmaer har en liste med
forklaringer på alle disse mærkninger på deres web-sider.

> Hvad står H hhv. V for - mit gæt kunne være H: Hinter, V: For, men størrelse
> 100/90-18 er jo en fordækstørrelse eller ??? - ligesom fordækket så skulle
> være en del dyrere end bagdækket - det rimer vel ikke helt ???

V-dæk (V-ratede dæk) er dyrere end H-ratede. For- og bagdækkenes
forskellige opbygning kan i princippet godt give anledning til en
prisforskel.

Morale: Hold dig til den dækbredde, profil, vægtklasse og
hastighedsindeks, som din cykel er specificeret og godkendt til.
Hvis du absolut er ligeglad med svingegenskaber og (afhængig af dækket)
stabilitet ved ligeudkørsel ved høj hastighed og bare vil have et nummer
bredere bagdæk, der holder nogle 100 km længere, så sørg i det mindste
for at holde dig til en bredde og profil, fælgen passer til.
Men så ville jeg personligt hellere spare de basseører på et dæk med et
lavere hastighedsindeks, hvis det findes, vel vidende at jeg aldrig kom
bare i nærheden af fx 180km/t (svarende til "S"-rated); men det er altså
ikke lovligt.

Håber det hjælper dig videre.

Fra : Armand

Dato : 18-04-03 16:57

> Velbekomme - sært at bager ikke er på banen, det er ellers et af hans
> yndlingsemner

Jeg tror at han ligesom en stor del* af DFM-skaren, holder påskeferie, og
derved er langt fra sin daglige net-adgang og måske endda ligefrem ude på de
små veje sammen med fruen og hendes nye jern :-/

(*)
Jeg har tidligere anslået at en større del af D.F.M.'s brugere sidder rundt
omkring på landets undervisnings-centre, og anskuer man nedgangen i indlæg
(i dagtimerne) i den forgangne uges tid, finder jeg stor bekræftigelse
herfor deri!

--
Armand.

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-04-03 13:35

Hej !
Mange tak for hjælpen - det med hastighedsindexet vidste jeg egentlig godt
ved nærmere eftertanke, men i panikken over de utallige dækstørrelser og
numre, svedte jeg det helt ud

Jørgen

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 22:05

> Af flere grunde:.................
> Alt andet lige giver smalle dæk større sporsikkerhed på gadecykler - på
> langt de fleste bliver styringen trægere, når du sætter et bredere - og
> tungere - dæk [på]

Ligesom modellens reaktioner på langsgående forskelle i vejbelægningen
(kanter langs "lapninger", "spor-køring i asfalten eller midter-striber) vil
forværres i retning af et nedslidt dæks!

--
Armand.