reservedele til xs 500
Fra : karsten

Dato : 16-04-03 11:39

i forbindelse med syn af min xs 500 fra 77 blev den kasseret på at ha for
tynde bremseskiver i for.efter nogen tids søgen har jeg fundet ud af den kun
er født med en skive i for,men min har to .de har ikke de mål
typegodkendelsen kræver.den kræver at skiven i for er 7 mm tyk.er der nogen
der har en brugt skive til at ligge man evt. kunne leje til omsyn.så vil jeg
montere de andre igen .
m.v.h. karsten

Fra : Jake

Dato : 16-04-03 15:00

"karsten" <karsten.niel@privat.dk> wrote in message
> [...]
nogen
> der har en brugt skive til at ligge man evt. kunne leje til omsyn.så vil

??????????????
Tror du det er for sjov at bremseskiverne har et mindstemål? Tror du ikke
det ville være bedre for den almindelige færdselssikkerhed at du investerede
i et par skiver, der overholder målene?

/Jake

Fra : Mads Lund

Dato : 16-04-03 15:50

> [...]
> Tror du det er for sjov at bremseskiverne har et mindstemål? Tror du ikke
> det ville være bedre for den almindelige færdselssikkerhed at du

Det kommer jo an på så meget. Nu løber en XS500 jo ikke så frygteligt
stærkt, og samtidigt er 7mm en i mc sammenhæng meget tyk skive. Man er ofte
nede på 4,5 mm på langt større cykler (ok også større diameter).

Den primære faktor for skivetykkelsen må være varmekapacitet. Således at
varmen fra én nedbremsning ikke forøger skivetemperaturen til mere end
skiven kan klare uden at den slår sig.

Så derfor gør et par 1/10 dele under mål ikke den store forskel i praksis.
Men fabrikanteren synes jo sikkert det er en fin ide at skifte skiverne lidt
tidligere. Jeg synes bare man skulle planslibe dem og skrive et nyt nummer
i.

Mads Lund
Ninja9RT med 2 Behringer støbejernsskiver og 1 hjemmelavet Wave skive

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-04-03 16:07

Mads Lund wrote:

> [...]
> tidligere. Jeg synes bare man skulle planslibe dem og skrive et nyt nummer

Det kan vi sagtens blive enige om. Jeg tror ikke der ligger nogen stor videnskab
bag ved Yamahas mindestemål. Andet end ingeniørerne har slået plat og krone om
at slidgrænsen er når den er slidt 1 mm.

De er jo lige så tykke som på en bil. Ser man på en K100 skiver så er
slidgrænsen 0,14". Dem har jeg til gengæld set med revner fra hullerne.

Ib Jakobsen

Fra : karsten

Dato : 16-04-03 17:17

hej igen diameteren på mine skiver er den samme som standardskiven den
eneste forskel er at jeg har to og deres standardmål er 5mm+ de er
ventileret men i papirene i synshallen står der 1 skive med 7 mm i
tykkelse. man har vistnok kunne købe sådanne sæt med dobbelte skiver i
holland for år tilbage. bremseeffekten på min xs 500 er da bedre med to
ventilerede skiver end en der ikke er ventileret.
den er bare kun typegodkendt med en. deri består mit problem.det er ikke for
at gøre vejene usikker men en ny skive (fås kun orginal) koster 2050 kr +
moms. det har man jo ikke lyst til når det man har er udmærket ,hvis ikke
bedre.derfor ville jeg ha lavet det lille nummer.
m.v.h. karsten

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 17:54

karsten <karsten.niel@privat.dk> skrev i en
> [...]
> holland for år tilbage. bremseeffekten på min xs 500 er da bedre med to
> ventilerede skiver end en der ikke er ventileret.

Skiver fra dengang blev ikke slidt som nu - Det er den mindre
regnvandsfølsomme legering som brugt idag der lader sig slide lettere.
Samtidig er skiver idag optimerede så de ikke tåler mange tendedeles slid
førend at mindstemålet er nået, så dine skiver er sandsynligvis ikke slidt
:-|

Yamahaens forgaffelben har fra ny af plads til skive #2's caliber og fælgen
er forberedt for montering af den ekstra skive, og derfor er det
nærliggende, let og ganske lovligt at montere bremsesystemet fra en XS750.
Derved at det sikkert er dét der er gjort, burde du kunne klare ærterne ved
at henvise til målene for 750'erens bremser!
For princippets skyld burde du i afvisende tilfælde trække afgørelsen
igennem systemet (á: SB's regions-kontorer) :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-04-03 18:37

Armand wrote:

> Yamahaens forgaffelben har fra ny af plads til skive #2's caliber og fælgen
> er forberedt for montering af den ekstra skive, og derfor er det
> nærliggende, let og ganske lovligt

Vel ikke hvis den er fra efter 1/5-77, og dermed standardtypegodkendt. Det
kommer så an på om den er før og efter denne dato, samt om der står nogen
alternativer til bremsetypen. Typisk vil der stå fra hvilket stelnr.
godkendelsen gælder.

> at montere bremsesystemet fra en XS750.

> Derved at det sikkert er dét der er gjort, burde du kunne klare ærterne ved

> at henvise til målene for 750'erens bremser!

Nu er jeg ikke kender af Yamahas modeller. Men de par XS750 '77-'78 som jeg
kender til kører netop med de tykke skiver. Kender en der stillede til syn med
en sådan. Uheldigvis havde der lige været en anden mage til. Så de kendte godt
mindstemålet.

> For princippets skyld burde du i afvisende tilfælde trække afgørelsen
> igennem systemet (á: SB's regions-kontorer) :-|

Det er da et forsøg værd. Tror bare ikke der er noget at have det i.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 23:54

> [...]
> kommer så an på om den er før og efter denne dato, samt om der står nogen
> alternativer til bremsetypen. Typisk vil der stå fra hvilket stelnr.

Vil det sige at du mener at man ikke må montere den komplette forgaffel fra
en i middel grad tilsvarende model og blot med den forskel at der er
monteret to bremseskiver?

Vil man således heller ikke kunne modificere til f.eks en USD-gaffel?

Hvorledes kommer sidevognsfolkets for-svinggafler så ind i billedet??

> [...]
med
> en sådan. Uheldigvis havde der lige været en anden mage til. Så de kendte

Jeg forudsatte at de dobbelte skiver havde den mindre tykkelse som nævnt og
at de således ikke var under mindstemålet, eftersom at dette skulle findes i
detaljerne for et andet køretøj!

> Det er da et forsøg værd. Tror bare ikke der er noget at have det i.

Igen, mente jeg i tilfælde af at den lokale bilinspektion ikke vil anerkende
en given lavere skivetykkelse fra XS750!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-04-03 15:34

Armand wrote:

> Vil det sige at du mener at man ikke må montere den komplette forgaffel fra
> en i middel grad tilsvarende model og blot med den forskel at der er
> monteret to bremseskiver?

Hvis der står i godkendelsen F.eks: 1 stk skivebremse Ø250, så kan det ikke
hjælpe at man kommer med noget andet. Hvad skulle man ellers med godkendelsen?.

> Vil man således heller ikke kunne modificere til f.eks en USD-gaffel?

Det hører da vist ind under det der hedder en konstruktiv ændring. På
anmeldelsen til syn er der et felt til det samme. Og så er det hele møllen med
f.eks. Tüv.

> Hvorledes kommer sidevognsfolkets for-svinggafler så ind i billedet??

Modeller som fabrikken siger god for. Eller igen noget tyskerne sagt god for.
Bemærk at det som regel er de samme modeller der ombygges. Yamaha, Honda og Bmw.

> Jeg forudsatte at de dobbelte skiver havde den mindre tykkelse som nævnt og
> at de således ikke var under mindstemålet, eftersom at dette skulle findes i
> detaljerne for et andet køretøj!

Gid det var så let. Jeg kan godt følge din tankegang. Og skal heller forsværge
den kan gå gennem syn. Om så ikke andet ved køb af et afladsbrev hos en anden
offentlig butik. Læs: Smid kr.1.500 hos T&S. .

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-04-03 19:24

> [...]
> er forberedt for montering af den ekstra skive, og derfor er det
> nærliggende, let og ganske lovligt at montere bremsesystemet fra en XS750.

Det er sørme ikke lovligt!
En forbedring af bremsesystemet af denne slags SKAL synes før det må køre ud
i trafikken, og der SKAL betales afgift af forbedringen. Jeg slap med
1500kr. for en ekstra skivebremse på en HD.

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-04-03 22:14

Claus Rittig wrote:

> [...]
> køre ud i trafikken, og der SKAL betales afgift af
forbedringen. Jeg
> slap med 1500kr. for en ekstra skivebremse på en HD.

....med dét regime, vi lever under, kan det da ikke vare mange
dage, før koalitionen kommer og befrier os, vel?
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-04-03 18:38

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...med dét regime, vi lever under, kan det da ikke vare mange
> dage, før koalitionen kommer og befrier os, vel?

Hmm... Vi ER koalitionen... Hvad gør vi så?

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-03 18:43

On Thu, 17 Apr 2003 19:38:09 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Hmm... Vi ER koalitionen... Hvad gør vi så?

Tjarh, vi kunne jo lade os befri af folketinget

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:40

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> fælgen
XS750.

> Det er sørme ikke lovligt!
> En forbedring af bremsesystemet af denne slags SKAL synes før det må køre
ud
> i trafikken....

Nu er det jo også en syns-situation der tales om!

> ..................og der SKAL betales afgift af forbedringen. Jeg slap med
> 1500kr. for en ekstra skivebremse på en HD.

Hvilken mer-værdi kan en 78'er XS500 mon have på baggrund af en ekstra skive
:-/

Og igen: betaler sidevognsfolket mer-afgift af de konstruktions-ændringer
der
måtte blive foretaget udover sidevognsmontagen??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-04-03 15:39

Armand wrote:

> Og igen: betaler sidevognsfolket mer-afgift af de konstruktions-ændringer
> der måtte blive foretaget udover sidevognsmontagen??

Jeg har kendskab til at en Earles forgaffel var små kr.10.000 værd hos T&S. Alt
det der er sjovt kan der sættes afgift. S.E. Hovmand er her fra området. Jeg
tror jeg vil foreslå at fodbolde brandbeskattes.

Ib Jakobsen

Fra : Danteknik

Dato : 16-04-03 23:33

"karsten" <karsten.niel@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> der har en brugt skive til at ligge man evt. kunne leje til omsyn.så vil

Hej Karsten.

Hvis skiven fra en Yamaha 360 fra 1977 passer på, så kan jeg skaffe en, du
må låne til synet.

Hvor i landet bor du ?

Mvh

KD

Fra : karsten

Dato : 17-04-03 07:47

er der nogen der har standardmålene på skiver i for til xs 750 .evt. fra en
haynesmanual.
m.v.h. karsten