Køb montering af Helicoil
Fra : wheeler

Dato : 15-04-03 21:57

Yamaha RD 3½

Stavbolten (8mm) ved udstødningsporten er faldet ud (gevindet kan ikke
reddes).

Med sikker hånd på boremaskinen skulle det efterfølgende være muligt at lave
et nyt gevind mhp. isættelse af gevindbøsning (jf. tidligere tråd).

Jeg har tænkt mig at kontakte Ingana i morgen mhp. at købe det nødvendige..

Jeg har kvalitetsbor (10 mm)
Jeg har snittap (10x1.5) 8.5 drill

Jeg skal vel op i 10 mm Helicoil (man kan vel ikke få Helicoil med 9mm
udvendigt gevind og 8 mm indvendigt - der er vel ikke tilstrækkeligt gods?).

Såfremt man kan få 9 mm Helicoil med 8 mm indv. gevind. Kan man så købe et
sæt bestående af gevindindsats, bor, snittap og holder til iskruning.

Hvad kan jeg alternativt bruge til at skrue Helicoil i med og hvordan får
jeg midtertappen af, når Helicoilen er på plads?

P.f.t.

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 22:33

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
> [...]
>
> Såfremt man kan få 9 mm Helicoil med 8 mm indv. gevind. Kan man så købe et
> sæt bestående af gevindindsats, bor, snittap og holder til iskruning.

Et lille simpelt sæt, incl 10 coil's, koster ca. en plovmand og kan være
guld værd!
Løse Coils kan efter sigende købes til favørpris ved T.hansen.

Nu ved je godt at det kun er RD3½'er vi taler om hér; men alligevel får du
her lige en snak om det med BARE at skære et gevind til forekommnede coil's:

Hold to M6 bolte op ved siden af hinanden således at gevindet griber ind i
hinanden, og hold efterfølgende en M6'er og en M8'er på samme måde: Man ser
at gevindene ikke kan gribe ind i hinanden - "Stigningen" er anderledes

Eftersom at en Helicoil kun er en viklet tråd (deraf navnet) vuil dens
indvendige gevind-stigning være den samme som den udvendige stigning =>
gevindet til iskruning ag Coil'en skal have samme stigning som det
reperations-påtænkte gevind!
Derved har Helicoil-gevindtappen i et M6-sæt samme stigning som M6 selvom at
diameteren svarer til en M8!!!
Man kan altså ikke bruge en M8-tap til at skære for til en M6
helicoil!!!!!!!!!!

I min hukommelse er stigningen (pr. "rynke") for de respektive gevind:
M6: 1,00mm!
M8: 1,25mm!
M10: 1,50mm!
Så der ér ingen genvej!

Tillægsoplysning:
Man forborer til et gevind med et bor der har størrelsen: "det nye gevinds
diameter minus gevindstigningen"!
Eks: M6 forbores med 5mm og M10 med 8,5mm!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 16-04-03 09:40

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

> Et lille simpelt sæt, incl 10 coil's, koster ca. en plovmand og kan være
> guld værd!
> Løse Coils kan efter sigende købes til favørpris ved T.hansen.

[KLIP]

Hvor mon jeg køber et sådant sæt her onsdag før påske -

Ok, det med at gevindstigningen er den samme ind- og udvendig i en helicoil,
havde jeg vist ikke overvejet. Men tak for påmindelsen

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 14:55

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

> Hvor mon jeg køber et sådant sæt her onsdag før påske -

Jeg har lige erhvervet projekt "Kun-race" et M6-sæt hos Sanistål her i byen.
Ethvert andet værktøjs firma endsamt måske auto-grossist bør også have det
på lager!

--
Amand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-04-03 15:43

wheeler wrote:
> Hvor mon jeg køber et sådant sæt her onsdag før påske -

Der ligger jo en t-hansen ude i Glostrup...
Men de har jo nok lukket lige om snart. De lukker kl. 18, kan jeg se
på thansen.dk.

Løb straks afsted :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-04-03 22:56

On Tue, 15 Apr 2003 22:57:28 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:

Hej.

Der findes en mere moderne udgave af HeliCoil, men jeg kan ikke huske
navnet.
Hvor HeliCoil er en "fjeder" der vrides ned i et gevind skåret med en
speciel snittap, er det jeg tænker på en stålbøsning.
Stålbøsningen er betydelig lettere at montere og mere stabil.
Den plads (godstykkelse) der skal være til rådighed for de to typer er
den samme.
Jeg har for nylig repareret et 6 mm gevind til en kanstakselbro på den
måde.
Ingen problem, og det er faktisk stærkere end det originale gevind.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 16-04-03 08:40

> Der findes en mere moderne udgave af HeliCoil, men jeg kan ikke huske
> navnet.

Würth har et produkt der hedder timesert, som jeg har repareret mange gevind
i suzuki motorer med. Underligt nok har det aldrig været nødvendig på
kwacken

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-03 11:47

On Wed, 16 Apr 2003 09:40:07 +0200, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

Hej Mads.

>Würth har et produkt der hedder timesert, som jeg har repareret mange gevind
>i suzuki motorer med. Underligt nok har det aldrig været nødvendig på
>kwacken

Det er præcis det jeg tænkte på.
Jeg syntes faktisk det er lettere at anvende end HeliCoil.
Og den motor jeg reddede gevind i sidst var forresten en Honda

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 16-04-03 14:56

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg syntes faktisk det er lettere at anvende end HeliCoil.
> Og den motor jeg reddede gevind i sidst var forresten en Honda

Hvor ville jeg som gammel Honda-hader gerne være med på dén; men siden jeg
fornyede to stagbolts-gevind på CB4½'er-motoren med "Keen-serts", har jeg
for nyligt desværre renoveret kædehjuls-monteringen på en af "Kun-race's"
Derbi'er

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 16-04-03 19:19

> [...]
>
> Jeg skal vel op i 10 mm Helicoil (man kan vel ikke få Helicoil med 9mm
> udvendigt gevind og 8 mm indvendigt - der er vel ikke tilstrækkeligt

Hvis du skal lave 10mm gevind ville det så ikke være en god ide at bore et 9
eller 9,5mm hul ? Så der kommer mere dybde i gevindet ?

Peter
CBR 1K

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:10

Peter J <Peter_Laila@@Get2net.dk> skrev i en

> [...]
9
> eller 9,5mm hul ? Så der kommer mere dybde i gevindet ?

Da ikke på en RD'er

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 19-04-03 21:20

> Peter J <Peter_Laila@@Get2net.dk> skrev i en

> 9
>
> Da ikke på en RD'er
>
> --
> Armand.

Skulle det gøre nogen forskel, om det er på en RDér eller i et andet stykke
jern ??
Når jeg skal lave f.eks. 10mm gevind borer jeg altid et mindre (9 eller
9,5mm) hul først.

Peter

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 11:50

> Skulle det gøre nogen forskel, om det er på en RDér eller i et andet
> stykke jern ??
> Når jeg skal lave f.eks. 10mm gevind borer jeg altid et mindre (9 eller
> 9,5mm) hul først.

Hvad du ikke kan gennemskue er at det var endog meget spydigt ment
Jeg hetzer jævnligt RD-ejerne for de ofte forekommende knallert-rep's man
ser udført på specielt denne model - Og ovenstående indlæg var en del
deraf!

--
Armand.