Min mærkværdige Yamaha FS-1
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-04-03 10:22

Undskyld jeg _igen_ benytter mig af Motorcykel-gruppen, men mit indtryk er
at I har haft knallerter inden I fik MC'er Og knallert-gruppen er
rimeligt død...

Jeg har lige samlet en Yamaha FS-1 for en ven - og den har den samme særhed
som alle andre FS-1'ere, UNDTAGEN min egen. De kommer ca. halvvejs op i
omdrejningsfeltet - og så tager fanden ved den - brooooarp kommer
omdrejningerne, i alle gear, og den trækker bare igennem.

Min egen knallert, også en FS-1, er NOGET anderledes. Den trækker jævnt hele
vejen, ikke noget med vrooom, så kommer omdrejningerne...

Hvordan kan det være at min knallert er så underlig? Nogen idéer? Der er
samme karb / indsugningsplade (ved ikke med membranen), udstødning, og også
org. cylinder... Hvad har jeg gjort galt? Eller er det min knallert der
fungerer korrekt, og alle de andre der er underlige??

Max. omdrejninger, er ca. det samme på min, som alle de andre, hvis I kan
bruge det til noget...

// Troels

Fra : Holger Danske

Dato : 15-04-03 10:23

Troels Plougmann Olsen <puttitat@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> underlige??
>
> Max. omdrejninger, er ca. det samme på min, som alle de andre, hvis I

Strålespids...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-04-03 11:41

> [...]
hele
> vejen, ikke noget med vrooom, så kommer omdrejningerne...

Den FS-1 jeg havde engang, trak meget jævnt op gennem omdrejningerne, og
kørte faktisk ret godt.

> [...]
> org. cylinder... Hvad har jeg gjort galt? Eller er det min knallert der
> fungerer korrekt, og alle de andre der er underlige??

Jeg ville da helst køre på en cykel, der har en lidt mere jævn
karakteristik.
Det kan være at din udstødning ikke er identisk med de andres. Den betyder
ret meget for hvordan cyklen kører.

> Max. omdrejninger, er ca. det samme på min, som alle de andre, hvis I kan
> bruge det til noget...

Hvad med acc. og tophastighed, er det bedre/dårligere ifht. din?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : John

Dato : 15-04-03 11:58

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg _igen_ benytter mig af Motorcykel-gruppen, men mit indtryk er
> at I har haft knallerter inden I fik MC'er Og knallert-gruppen er
> rimeligt død...

dk.fritid.knallert er skam ikke død, jeg kan se derinde at sidste indlæg er
lavet 15-04-03 10.39, jeg har selv haft knallert engang men brugte
dk.fritid.knallert som forum når emnet drejede sig om knallert !

Jeg har lige kigget i knallertgruppen og synes ikke at kunne se et indlæg
fra dig, har du overhovedet prøvet at spørge derinde ?

V.H John Kramme - GSXF0,6L
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=236

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-04-03 13:24

> Jeg har lige kigget i knallertgruppen og synes ikke at kunne se et indlæg
> fra dig, har du overhovedet prøvet at spørge derinde ?

Ganske korrekt har jeg ikke skrevet der.

Det er 3 mdr. siden (ca) jeg benyttede gruppen sidst. De var utroligt
langsomme til at svare, og sjældent fik jeg et brugbart svar. Sagen var jo
en anden sidst jeg spurgte herinde angående tænding

// Troels

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-04-03 13:25

Troels Plougmann Olsen wrote:
> [...]
> underlige??
>
> Max. omdrejninger, er ca. det samme på min, som alle de andre, hvis I

_________________________________

Nu skriver du godt nok (så vidt jeg kan forstå) at I begge benytter org.
cylinder??
Cylindrene på FS-1'erne har virkelig meget at sige mht. motorens
karakteristik! Alucylindrene er alle fremstillet med omdrejninger og sent
træk for øje... Støbejernscylindrene er derimod lavet med et bredt træk og
specielt bundtræk, som hovedmål.

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-04-03 13:37

> [...]
> træk for øje... Støbejernscylindrene er derimod lavet med et bredt træk og

Det er begge støbejernscylindre, begge fra T-Hansen.

Dysningen er den samme; 150.

Nålens placering er også magen til, på de 2 maskiner (benytter samme
karburator, skifter imellem dem)

Jeg undres virkeligt! Hvordan kan der være så stor forskel?

Udstødning er begge skråtskåret 5,3 HK. Proma-udstødning giver intet
mærkbart.

// Troels

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-04-03 16:49

> [...]
> karburator, skifter imellem dem)
>
> Jeg undres virkeligt! Hvordan kan der være så stor forskel?

Prøv at tjekke afgangskanalen. Jeg kan huske jeg havde meget sjov med at
ændre den. Den har utroligt meget at gøre med hvornår i registeret den
trækker. En blød bue filet op imod topstykket giver en del mere toptræk, og
mindre bundtræk.

- Martin

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-04-03 19:47

Troels Plougmann Olsen wrote:

> Det er begge støbejernscylindre, begge fra T-Hansen.
____________________________

Og det er du sikker på?
Står der "tum 178" eller "FS-1" på begge cylindrene? "FS-1"-modellen blev
engang solgt som 40 mm standart til 4-gear'ne hos Protuna, men hvad der ikke
blev fortalt nogen steder var, at skyllekanalerne indeni var en hel del
større, og skørterne på cylinderen var også udformet anderledes!
Den giver et lidt bedre ryk, end den originale "tum 178"-model!
____________________________

> Dysningen er den samme; 150.
____________________________

Det er der slet ingen garranti for, at den absolut skal værre!
Man kigger ikke på naboens knallert / plæneklipper / motorcykel, når der
skal dysses ind... Dette gøres specielt ved hver enkel motor, da der er så
skide mange faktorer, der spiller ind! :o/
____________________________

> Nålens placering er også magen til, på de 2 maskiner (benytter samme
> karburator, skifter imellem dem)
>
> Jeg undres virkeligt! Hvordan kan der være så stor forskel?
____________________________

Ja, der er sq noget et sted, der ikke en ens, for ellers ville de jo køre
nøjagtig på samme måde!
En tændingsjustering kan sige alt, vil jeg lige påpege... Jeg betragter mig
selv som værdig til at stille platiner, men da min gamle nabo en dag ville
gøre det for mig, (han har ejet utallige knallerter hele sit liv, og er
uddannet automekker) var det næsten som at springe op på en ny maskine...
Damn, det gav noget!
Min 4-gear erfaring har vist mig, at man sq aldrig nogensinde har kunnet få
2 af slagsen til at gå ens, og bare lyde på samme måde... Aner ikke hvorfor,
men de har vel været skilt ad så mange gange alle sammen, at ridserne og
utæthederne er forskellige steder i motoren!

--
Psycho Cowboy (http://www.fs1-forum.ninja.dk)

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-04-03 19:53

> [...]
> større, og skørterne på cylinderen var også udformet anderledes!
> Den giver et lidt bedre ryk, end den originale "tum 178"-model!

Der står TUM 178 på begge.

> [...]
> skal dysses ind... Dette gøres specielt ved hver enkel motor, da der er så
> skide mange faktorer, der spiller ind! :o

Nejnej, siger også bare at karburator og hele turen er den samme Men
omvendt har dysningen vel ikke så meget med optrækkets "type" at gøre, om
det er sumsumsum- BOOOOOARP, eller om det er bruuuuuuuum... (eller som en
2-takter sige - SPE-ding-spe-ding-ding-ding)

> [...]

> men de har vel været skilt ad så mange gange alle sammen, at ridserne og
> utæthederne er forskellige steder i motoren!

Det kan der så være noget om! 4-gears er en underlig knallert, men også
helt unik. Ikke 2 er ens, se bare, den jeg sammenligner med det der sumsum
BOARP-optræk har poleret motorblok, min har forlænget forgaffel, osv

Men når den endelig kører er det sgu en dejlig knallert!

// Troels

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-04-03 14:48

> [...]
> omdrejningsfeltet - og så tager fanden ved den - brooooarp kommer
> omdrejningerne, i alle gear, og den trækker bare igennem.

Det er ganske normalt for en totakter af lille størrelse ..

Jeg gætter, som andre har gjort på at det er udstødningen der gør
det..

Hvis du vil have vished, så prøv at bytte udstødning med en af de
andre for sjov ;)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-04-03 15:11

> Hvis du vil have vished, så prøv at bytte udstødning med en af de
> andre for sjov ;)

Det har jeg gjort, promapotte eller ej, er min maskine bare underlig

// Troels

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-04-03 15:45

> Det har jeg gjort, promapotte eller ej, er min maskine bare underlig

Måske tror den bare den har YPVS, og kører som sådan :)

// Hans, Yamaha 6G med YPVS, og "bundtræk" ;)
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 16-04-03 16:36

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message

> Det har jeg gjort, promapotte eller ej, er min maskine bare underlig
>
> // Troels

sælg lortet, og køb en mc..
Hvis du endelig får den til at gå godt, går den i stykker (taler af
erfaring)
Jeg husker stadig den pisse snegl til koblingen (

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-04-03 16:52

> sælg lortet, og køb en mc..

God idé, gør du mig 1 år og 1 kørekort til MC rigere?

> Hvis du endelig får den til at gå godt, går den i stykker (taler af
> erfaring)

Dét har jeg fundet ud af

> Jeg husker stadig den pisse snegl til koblingen

Den fungerer stadig fint efter 12000 km..

// Troels