primer
Fra : AJ

Dato : 15-04-03 00:59

På en båd som har stået på land i et par år er jeg ved at fjerne 2 eller
måske 3 lag krakeleret bundmaling som villigt lader sig skrabe af (det
hopper af i små flager). Inden under er der 1 eller måske 2 lag som sidder
bedre fast og virker glat og hård, så derfor går jeg ud fra at det er
primer.

- Er der nogen grund til at fjerne denne sunde primer?

Under processen bliver det inderste lag - som jeg antager er primer - blevet
lidt tyndt hist og her, og derfor skal den have ekstra lag primer udenpå. I
udstyrs-kataloget er der to slags primer: Light Primer 4555 og Yacht Primer
2605.

- Skal der bruges Light Primer først og dernæst Yacht Primer før den nye
bundmaling?

Der står om Yacht Primer 2605 at den kan "anvendes til isolering af bløde
bundmalinger"; betyder det at den kan bruges _imellem_ to lag bløde
bundmalinger af forskellige typer som ellers ville have det skidt med
hinanden, eller hvordan skal det forstås?

Er det nødvendigt at bruge Yahct Primer efter Light Primer?

Det er en videnskab detteher, men nu skal vi "#¤%& snart ud at sejle :)

------(\-------
- - - - - -
- - - -
- - - -

- - -

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-03 01:33

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> [...]
> primer.

> - Er der nogen grund til at fjerne denne sunde primer?

Hvis den sidder fast, nej.

> [...]
Primer
> 2605.

> - Skal der bruges Light Primer først og dernæst Yacht Primer før den nye

Nej. Hvad er din båd lavet af?

Lightprimer er beregnet til fiber og stål, 2605 er hovedsagligt beregnet
til træbåde og stålbåde, der ikke er grundbehandlet med primere indeholdende
epoxy.

> [...]
> bundmalinger af forskellige typer som ellers ville have det skidt med
> hinanden, eller hvordan skal det forstås?

Ja, den kan bruges til at forbedre hæfteevnen hvis man skal skifte
bundmaling type. Jeg ville dog fraråde det, da du ender op med at have en
masse tykke malingslag på bunden, som før eller siden vil krakkelere og så
ryder det hele jo af. Vil du absolut skifte til en anden type bundmaling, så
fjern den gamle først.

> Er det nødvendigt at bruge Yahct Primer efter Light Primer?

Nej, det gør man aldrig. Lightprimer er baseret på lavmolekylær epoxy og
Yachtprimer er en almindelig olieprimer baseret på opløsningemiddel. Der er
absolut ingen ide i at smøre en dårligere primer uden på en fin og tæt
primer. Men husk, at Lightprimer kan ikke bruges på træbåde, der arbejder
(kravel og klink) men kan sagtens bruges på krydsfinerbåde.

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor 4-6 hk. Billig og fejlfri.

Fra : AJ

Dato : 15-04-03 01:42

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
> Hvis den sidder fast, nej.
> Nej. Hvad er din båd lavet af?
Båden er lavet af glasfiber og der er gelcoat over hele bunden - også kølen.
Altså kun Light Primer. Er det rimeligt at antage at det inderste lag (som
sidder rigtigt godt fast) er en primer? Eller kan det være en hård
bundmaling og vil det give problemer?
> [...]
> masse tykke malingslag på bunden, som før eller siden vil krakkelere og

> ryder det hele jo af. Vil du absolut skifte til en anden type bundmaling,

Det lyder som sund fornuft.
> Nej, det gør man aldrig.
Tak for et hurtigt og sagligt svar (som altid) :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-03 02:49

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse news:b7fkfp$2rhi$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> Det lyder som sund fornuft.
> Nej, det gør man aldrig.
Tak for et hurtigt og sagligt svar (som altid) :)

Hej AJ.

Mange tak for venligheden. Men du kunne vel ikke gøre os den tjeneste, at gøre dine indlæg lidt mere
overskuelige. Prøv at læse ovenstående, det er altså temmeligt rodet og tager desværre alt for meget tid, hvis
man skal læse det ordentlig igennem.

Prøv at slibe en smule igennem, så kan du se om det er bundmaling eller primer. Det første lag uden på
gelcoaten er antageligvis primer, men helt sikker kan man aldrig være. Meget ofte smører man alligevel et lag
lightprimer uden på den gamle bundmaling, fordi man på den måde får en bedre vedhæftning end hvis man bare
smurte bundmalingen direkte på den gamle bundmaling. På hurtiggående både maler man først med lightprimer og
så venter man 10- 15 minutter, så smører man bundmaling på. På den måde æder de sig ind i hinanden og der er
større chance for, at det sidder bedre fast.

Men sidder den gamle maling fast og skal det fjernes mekanisk, så lad det blive. Der er ingen grund til at
slibe igennem, med mindre det krakkelerer i store flager. Bare det er glat og fast. Husk at bruge
sikkerhedsudstyr, når du sliber i bundmaling og lightprimer.

Claus

Fra : AJ

Dato : 15-04-03 05:36

> Mange tak for venligheden. Men du kunne vel ikke gøre os den tjeneste, at
gøre dine indlæg lidt mere
> overskuelige.

Ja, der manglede ligesom nogle afsnit. Motoren tænder ikke rigtigt på alle
cylindre ud på de små timer :)

> [...]

og fast. Husk at bruge
> sikkerhedsudstyr, når du sliber i bundmaling og lightprimer.

Det er godtnok hårdt manuelt arbejde, men jeg vil prøve at skrabe resten af
også - bla. fordi det ikke sviner nær så meget.

.*```*.
. .
- -- -
- - - - -