MC kort - endelig....
Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 19:51

Hej NG

Jeg er ny her, og skal starte på teoriundervisning imorgen
aften.
Der står Honda øverst på ønskesedlen og gerne en VFR 750, VF
1000 eller CBR 1000.
Såvidt jeg kan se ligger de i ca. samme prislag, men hvilken er
bedst egnet som all-round maskine ?
Er der forskel på reservedelspriser og hvilken maskine kræver
mindst reservedele ?
--
Brian Sørup
fjern XXX fra min mailadresse

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 13-04-03 20:04

Nu ved eg ikke hvor gammel du er, men en 100+ hk maskine til en begynder
kunne godt blive en spændende cocktail.

Tobias

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 13-04-03 20:09

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> wrote in message
> Nu ved eg ikke hvor gammel du er, men en 100+ hk maskine til en begynder
> kunne godt blive en spændende cocktail.

Det kommer vel an på hvem personen er *s*.. En nybegynder med passende
respekt er vel lige så god som en erfaren, der er pisse-ligeglad...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 22:03

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
meddelelse news:3e99b5c3$0$4336$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
passende
> respekt er vel lige så god som en erfaren, der er

Det er nemlig rigtigt -
Jeg er 34 og nybagt far - så jeg skal nok tage det roligt....
Jeg kan godt forstå jeres argumenter, men de fleste motorcykler
kører ganske udmærket selvom rullen ikke er vredet i bund

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 22:39

> Jeg er 34 og nybagt far - så jeg skal nok tage det roligt....

Tillykke med dit nyerhvervede faderskab... Hvordan pokker har du fået
overtalt konen til at du må tage pappet?

> Jeg kan godt forstå jeres argumenter, men de fleste motorcykler
> kører ganske udmærket selvom rullen ikke er vredet i bund

Så du ved godt at der er mere end to positioner på et gashåndtag...
En vigtig detailje - specielt på en Viffer eller CBR'ern...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 22:48

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en
meddelelse news:3e99d8fc$0$159$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
roligt....

> Tillykke med dit nyerhvervede faderskab... Hvordan pokker
har du fået
> overtalt konen til at du må tage pappet?

Det havde hun lovet mig inden - på betingelse af jeg havde
pengene inden jeg gik igang.
Jeg har lige solgt mine Cerwin Vega 1215 Special Edition -
<snøft.avi> og noget bilstereo-grej.
Jeg har fået en fast pris på 7500,- incl. gebyrer fra en
kørelærer i Brønderslev.

motorcykler

> Så du ved godt at der er mere end to positioner på et
gashåndtag...
> En vigtig detailje - specielt på en Viffer eller CBR'ern...

Jepz - min svoger har lige købt en '88 CBR 1000 , kammeraterne
kører '85 FJ1100, '79 Z1000, '75 GT 750 "Vandbøffel" og '82
Z1000 - jeg ville jo komme håbløst bagefter på en 500 kubikker -
medmindre der står RD/RG på den

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 23:10

> [...]
> kører '85 FJ1100, '79 Z1000, '75 GT 750 "Vandbøffel" og '82
> Z1000 - jeg ville jo komme håbløst bagefter på en 500 kubikker -

Bare rolig i kan alle nå færgen!

(frit efter Johs. V. Jensen )

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 13-04-03 23:37

Armand wrote:
> Bare rolig i kan alle nå færgen!
>
> (frit efter Johs. V. Jensen )

Uha, hvor det luner det citat.

Tænk at nogle (udover diverse emsige dansklærere) stadig kan huske den.

-V-

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 01:41

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en

> Uha, hvor det luner det citat.
>
> Tænk at nogle (udover diverse emsige dansklærere) stadig kan huske den.

Hæ!
Det er jo en klassiker - Ren "Ghostrider" eller "Black Prince" fra før
verden gik af lave!

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 14-04-03 01:58

Armand wrote:

> Hæ!
> Det er jo en klassiker - Ren "Ghostrider" eller "Black Prince" fra før
> verden gik af lave!

Jeg synes faktisk, at det er brandgodt skrevet.

Jeg er så heldig at være familiært beslægtet med ophavsmanden til det
oprindelige værk (ikke at det smitter af på min egne skriveevner...), så du
kan forestille dig hvor stolte vi er i familien, når han bliver citeret.

Ikke at det sælger flere værker, for indkomsten fra bøger etc. er *yderst*
beskeden.

-V-

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 12:34

> Jeg er så heldig at være familiært beslægtet med ophavsmanden til det
> oprindelige værk så du kan forestille dig hvor stolte vi er i familien,
når han bliver
> citeret.

Ak ja.
En anden en, kan kun brøste sig med engang at have boet på Johs. Jensens
allé!

Når nu jeg i mangel af specifik datering brugte udtrykket "før verden gik af
lave", er det så ikke dig der kan specificere årstallet for onkel Johs'
novelle??

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 14-04-03 13:43

Armand wrote:

> Ak ja.
> En anden en, kan kun brøste sig med engang at have boet på Johs.
> Jensens allé!

I Fredericia? Sjovt

> Når nu jeg i mangel af specifik datering brugte udtrykket "før verden
> gik af lave", er det så ikke dig der kan specificere årstallet for
> onkel Johs' novelle??

Ja jow...
Nu sidder jeg ikke med bogen i hånden, men jeg mener nok at den stammer fra
'Myter' fra 1960.
Også for dårligt ikke at have den til rådighed ved sådan en lejlighed....

Beklager, at jeg ikke kan komme det nærmere.

-V-

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 14:19

> Ja jow...
> Nu sidder jeg ikke med bogen i hånden, men jeg mener nok at den stammer
fra
> 'Myter' fra 1960.

'60?
Jeg kan huske fra min søgen igår at onkel Johs. døde i '50!

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 14-04-03 14:54

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev:>
> fra
>
> '60?
> Jeg kan huske fra min søgen igår at onkel Johs. døde i '50!

Jajaja...
Han døde endda i mine forældres nuværende soveværelse, for at det ikke skal
være løgn.

Min pointe var, at jeg ikke kunne huske originaludgivelsens årstal. Jeg kan
simpelthen ikke huske det, selvom jeg vel kunne ringe til mit fædrende ophav
og forhøre mig.
En hurtig google kan vel også ordne det - og hermed gjort, selvom det ikke
var helt så ligetil som håbet: 1925.
Pinligt! at jeg ikke kunne det i hovedet.

Han hvde investeret i en 'motorcykle' med hele seks (sic!) svulmende heste.
Suk, og så klager fok over at en GS500 er for svag...

-V-

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 19:02

-V- wrote:
> Han døde endda i mine forældres nuværende soveværelse, for at det ikke skal
> være løgn.

Ooopps, klarede de frisag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : -V-

Dato : 15-04-03 04:53

Richard wrote:

> Ooopps, klarede de frisag

Hehe, ja. De bor der endnu, og har så vidt jeg er orienteret ikke mødt hans
ånd - til trods for at de sover *på det exacte sted* (+/- 25 cm) hvor hans
legeme afsjæledes.

Det kunne ellers være en brandgod nebengeschäft, at sælge billetter til en
åndemaning i soveværelset.

-V-

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 10:22

> Hehe, ja. De bor der endnu, og har så vidt jeg er orienteret ikke mødt
hans
> ånd - til trods for at de sover *på det exacte sted* (+/- 25 cm) hvor hans
> legeme afsjæledes.

Er der ikke den mindste lugt af brændt olie på "et langt, i alle Regnbuens
Farver anløbet Kobberrør liggende bag ud i stedet for Lydpotte" ??

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 15-04-03 10:57

Armand wrote:

> Er der ikke den mindste lugt af brændt olie på "et langt, i alle
> Regnbuens Farver anløbet Kobberrør liggende bag ud i stedet for
> Lydpotte" ??

Hehe, dit vid gør dig ære, Armand.

Jeg har ikke kunnet identificere hverken 'de dybe drøn', den 'høje brølende
node' eller den 'søde læderhjelm' i deres soveværelse, nej.

Den er skisme godt skrevet, imho (vel vidende, at jeg ikke er til at stole
på i dén forbindelse).

Men nu har den tråd her vist ikke meget med et nyt mc-kort at gøre, vel?
På den anden side har drifts i en tråd aldrig være noget problem på usenet,
så hvorfor her...

-V-

Fra : Armand

Dato : 15-04-03 20:39

> Hehe, dit vid gør dig ære, Armand.

Vid?
Den opmærksomme læser vi se at det er rent Copy/Paste (navneord er med
stort)!

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 16-04-03 07:30

Armand wrote:

> Vid?
> Den opmærksomme læser vi se at det er rent Copy/Paste (navneord er med
> stort)!

Tænk, og her gik jeg og troede at det var frit fra hukommelsen....

-V-

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-04-03 10:19

Armand wrote:
> Brian Sørup <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en

> Bare rolig i kan alle nå færgen!
>
> (frit efter Johs. V. Jensen )

Woops... Tænker du på den der Kortfilm der er lavet?

MVH Mads Stetter

Fra : Armand

Dato : 14-04-03 12:39

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> Woops... Tænker du på den der Kortfilm der er lavet?

Originalen er nu en novelle!
http://webiris.hjem.wanadoo.dk/McDK/MotorcykelNovelle.htm

Læs!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 14-04-03 16:04

> Woops... Tænker du på den der Kortfilm der er lavet?

Det er Carl Th. Drejer, der vistnok er "ophavsmand" for denne...

Hilsen
Lars

Fra : Ole Baun

Dato : 13-04-03 23:43

"Brian Sørup" skrev i en meddelelse
> [...]

- snip -

> [...]
> kører '85 FJ1100, '79 Z1000, '75 GT 750 "Vandbøffel" og '82
> Z1000 - jeg ville jo komme håbløst bagefter på en 500 kubikker -

Arh, mon ikke det kan lade sig gøre at finde en nyere 500 kubikker der kan
følge med en snart 30 år gammel GT 750

Ole Baun
CB500, ´96

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-04-03 08:20

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kammeraterne
kubikker -

> Arh, mon ikke det kan lade sig gøre at finde en nyere 500

Selvfølgelig kan man det, en GT 750 er jo ikke nogen raket..

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-04-03 08:22

> [...]
> kører '85 FJ1100, '79 Z1000, '75 GT 750 "Vandbøffel" og '82
> Z1000 - jeg ville jo komme håbløst bagefter på en 500

Jeg glemte lige at der også er en XS 650 og en VS 700 Intruder
med i flokken.

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 12:30

Brian Sørup wrote:
> Jeg glemte lige at der også er en XS 650 og en VS 700 Intruder
> med i flokken.

Hvad skal du så med en normal eller kåbecykel på over 400cc

Apropos, mit tidligere svar så findes der et par CB400 SuperFour -
Hondas første mc med VTEC - til salg rundt omkring i landet. Smæk en
halvkåbe på og du har en kvik, overraskende stor cykel, der som 400cc'er
burde kunne skaffe dig en lav startpræmie i ethvert forsikringsselskab.

Fra : Brian W.

Dato : 14-04-03 21:08

Brian Sørup wrote:
> [...]
> kører '85 FJ1100, '79 Z1000, '75 GT 750 "Vandbøffel" og '82
> Z1000 - jeg ville jo komme håbløst bagefter på en 500 kubikker -

SÅ husk lige olien *gg*.

Jeg ville gå efter cbr´en men vælg en SC 24 model. Det er helt klart den
pæneste, desværre er der ikke mange til salg, da de er meget populærer...
Vifferen er oxo genial, dog lidt mindre end en CBR. Måske lidt mere sport
over vifferen.. Men det er vidst en smagssag. VF 1000 er ved at være en
gammel sag, og havde vidst oxo lidt børnesygdomme. Det ved Armand nok hvis
du spørger ham. Mit valf ville ligge mellem VFR og CBR afgjort af hvorvidt
man er til V morot eller ej. Begge er meget fine cykler.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-04-03 21:45

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Jeg ville gå efter cbr´en men vælg en SC 24 model. Det er helt
klart den
> pæneste, desværre er der ikke mange til salg, da de er meget
populærer

Hvad er forskellen egentlig på SC21 og SC24 ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 20:13

> Jeg er ny her, og skal starte på teoriundervisning imorgen
> aften.
> Der står Honda øverst på ønskesedlen og gerne en VFR 750, VF
> 1000 eller CBR 1000.

Ja - og jeg har symaskine-kørekort fra 4. klasse - og vil gerne have en
helikopter...

Mvh
Allan

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 22:04

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en
meddelelse news:3e99b6be$0$178$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ja - og jeg har symaskine-kørekort fra 4. klasse - og vil
gerne have en
> helikopter...

Skal det være Duplo eller Fischer-Price....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-04-03 22:05

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal det være Duplo eller Fischer-Price....

ROFL.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 22:37

> gerne have en
> >
> Skal det være Duplo eller Fischer-Price....

Ha ha - Nææ - bare en af de fine amerikanske maskiner, irakerne har skudt
ned... Den ville pynte gevaldigt i baghaven (synes konen nok ikke). Men
sikke en fin ting at vise frem til vennerne...

Mvh
Allan

Fra : Richard

Dato : 13-04-03 20:32

Brian Sørup wrote:
> Der står Honda øverst på ønskesedlen og gerne en VFR 750, VF
> 1000 eller CBR 1000.
> Såvidt jeg kan se ligger de i ca. samme prislag, men hvilken er
> bedst egnet som all-round maskine ?

VFR er nok den mest all-round'ede af dem - og af nogen sportstourer
overhovedet...

> Er der forskel på reservedelspriser og hvilken maskine kræver
> mindst reservedele ?

Men V4-motoren er lidt sen at servicere (stille ventiler og ordne
karuratorer - der er CB1000 formentlig lettere.

Er du nu helt sikker på, at du skal starte i den liga, Brian? - hvad med
en NTV eller dens kædetrukne fætre Hawk GT/Bros - for nu at nævne et par
andre fine Honda'er med lidt mere overkommeligt antrit for en begynder?
Eller en ældre CB600, hvis det skal være en kåbecykel?

Fra : Dk.Dude

Dato : 13-04-03 20:37

> [...]
> bedst egnet som all-round maskine ?
> Er der forskel på reservedelspriser og hvilken maskine kræver

Tjae når du har tjekket hvad du som nybegynder skal af med i forsikring i de
få forsikringsselskaber der vil forsikre en nybegynder men nævnte maskiner,
så tror jeg din ønskeseddel ændre sig lidt.

Men pøj pøj da!

Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 21:58

"Dk.Dude" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> få forsikringsselskaber der vil forsikre en nybegynder men
nævnte maskiner,
> så tror jeg din ønskeseddel ændre sig lidt.

Jeg er Elite-bilist.....

Fra : Dk.Dude

Dato : 13-04-03 23:14

> forsikring i de
> nævnte maskiner,

> Jeg er Elite-bilist.....

Ja Elite-_BILIST_ !! , men det jeg ville var bare at råde dig til at
undersøge forsikringspriserne på de cykler du har på ønskelisten inden du
glæder dig for meget, for det er langtfra alle selskaber der overhovedet vil
forsikre de nævnte maskiner og hos dem der vil er det jo ikke sikkert de vil
tælle din "madkasse kørsel" med.

Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 23:18

> [...]
overhovedet vil
> forsikre de nævnte maskiner og hos dem der vil er det jo ikke

hmmm - jeg troede det fulgtes ad...
Et godt råd har altid været at købe en lille MC og lave en
ansvarsforsikring på den og så bare sætte den hen i et hjørne i
en 3-4-5 år for at optjene bonustrin - dermed kunne man forsikre
en bil billigt.
Mon ikke det også gælder den anden vej ?
Jeg må have fat i min assurandør i morgen ...
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui. "Elskerinden"

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-03 23:21

> [...]
overhovedet vil
> forsikre de nævnte maskiner og hos dem der vil er det jo ikke

Det har de gjort ved min svoger - det er godt nok ikke samme
selskab vi bruger.
Han skal gi' ca. 6800,- for kasko på CBR 1000'eren.
Er det helt galt ?

Fra : Dk.Dude

Dato : 14-04-03 00:26

> [...]
> selskab vi bruger.
> Han skal gi' ca. 6800,- for kasko på CBR 1000'eren.

6800,- lyder da rimeligt, men det er langtfra alle selskaber der regner
kørsel i bil med men de findes da heldigvis.

Kim

Fra : Brian W.

Dato : 14-04-03 21:15

Dk.Dude wrote:

> 6800,- lyder da rimeligt, men det er langtfra alle selskaber der
> regner kørsel i bil med men de findes da heldigvis.
>
> Kim

I min runde rigning på at finde et forsikrings selskab det ville forsikre
yzf´en ( og med en top præmie på 82.000 årlig inkl. kasko) var der flere der
lagde kørsel i bil til...( bla. selskabet med det attraktive tilbud på
82.000 ), så helt uddøde er de da ikke. Jeg kom ca igennem 10 selskaber, og
5-6 stykker spurgte til ´skadefri bilkørsel.

Fra : Richard

Dato : 14-04-03 12:26

Brian Sørup wrote:
> Han skal gi' ca. 6800,- for kasko på CBR 1000'eren.
> Er det helt galt ?

Ikke værst, men afhængig af alder, bopæl etc burde det kunne gøres for
ned mod det halve IMHO
- Tryg, GF, Fair, Trekroner har været nævnt på det seneste i forb m lave
mc-præmier. God jagt.

Fra : Moller

Dato : 15-04-03 11:51

> Jeg er Elite-bilist.....

*ROLF* Det den bedste vi har hørt længe :) lidt ala Jamen min ZX9-r har
været i Runa i mange år, derfor kan man godt få den ind igen :)

Brian, ring rundt til ALLE de forsikrings selskaber du kender, og bed om
priser til de modeller du ønsker dig, og opgiv alle de data du kan + kræv et
skriftligt tilbud.

Så vidt det har vist sig indtil nu, så er der INGEN elite BILIST, som
automatisk er blevet elite MCist ... uden de havde en meget lukrativ aftale
med forsikrings selskabet, ala kæmpe kunde eller andet..

Men 1 sted kan du komme ind til go pris (da du er 34år) og der er IDA's
gruppe forsikring.... da den skældner med alder.... men så skal du være
medlem af IDA....

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... BadAss
Suzuki GSF 1200 S ... jo jo, topDK vil ha 20k årligt, med 5 års
kørsel... jo jo

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 16-04-03 12:40

Moller wrote:

> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi ... BadAss
> Suzuki GSF 1200 S ... jo jo, topDK vil ha 20k årligt, med 5 års
> kørsel... jo jo

Hmm mystisk jeg har 8 års kørsel, og de ville have omkring 8500,- for en
Fazer1000. Det er nu som billist, men der var intet problem da jeg hørte om
det ude i Bella til messen. Da jeg købte TDM'en fik jeg overført min
ancinitet uden problem gennem Danske Forsikring (som kører efter TopDK
regler)

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Bjørn S

Dato : 16-04-03 17:07

Moller wrote:

> [...]

> automatisk er blevet elite MCist ... uden de havde en meget lukrativ aftale
> med forsikrings selskabet, ala kæmpe kunde eller andet..

Det skader ikke at forsøge
Jeg fik da uden problemer status som elite MCist ved at overføre min gamle
Nissan Sunny med ansvar til dem i Top DK, og samme tilbud fik jeg fra Alka
og Fair for 1 år tilbage.

At jeg så syntes det er snot urætferdig ovenfor en som har kørt MC i flere
år og trods alt har mere erfaring er så sin sag, det er jo selskabernes
måde at køre butiken på.

Om det så var fordi cykelen den gang var en halvsløv tourer og jeg farlig
tæt på de 40 skal jeg ikke sige noget om, men jeg lovet dem ikke at tegne
andre forsikringer.

--
/Bjørn

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-04-03 10:36

> Der står Honda øverst på ønskesedlen og gerne en VFR 750, VF
> 1000 eller CBR 1000.

Prøv en tur på en CBR 1000, og så prøv en tur på en CBR 600. Så vil du vælge
CBR 600'eren. Den er MEGET nemmere at køre. Et kæmpe plus for dig som
begynder.

Den der med "ja, men de andre kører fra mig" gælder ikke i virkelighedens
trafik. Kun på en tom motorvej. Hvis du starter på en VF 1000 bliver du
sådan en drengene smiler af på langelinie, og jeg forudser din MC karriere
bliver kort, da du aldrig bliver dus med din MC. Hvis du køber en tæt på
300kg fuldtanket motorcykel som din første model, bliver du da først sådan
en man kører fra.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-04-03 15:32

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en
meddelelse news:828pa.806$gr4.582@news.get2net.dk...

> [...]
Så vil du vælge
> CBR 600'eren. Den er MEGET nemmere at køre. Et kæmpe plus for

Nu er jeg ikke direkte nybegynder, men har tidl. kørt uden det
rigtige stempel i "pappet" - det er dog 5-6 år siden jeg sidst
har kørt.

Jeg er blevet lidt varm på en GS 650 Katana, men har også fået
et tilbud om at købe en XJ 600 S Diversion med fuldkåbe og
tasker/topbox.

Med den rette respekt er der ikke noget der hedder "for
stort"......
--
Brian Sørup

Fra : Moller

Dato : 22-04-03 15:58

> Nu er jeg ikke direkte nybegynder, men har tidl. kørt uden det
> rigtige stempel i "pappet" - det er dog 5-6 år siden jeg sidst
> har kørt.

Vil jeg nu ikke blamere mig med...

> Jeg er blevet lidt varm på en GS 650 Katana, men har også fået
> et tilbud om at købe en XJ 600 S Diversion med fuldkåbe og
> tasker/topbox.

hmmm, GS650'eren vil jeg nok fravælge, de er jo luftoliekølet så vidt
jeg husker, af ældre type :(

Men XJ 600 S er en udemærkede begyndermaskine, som er pænt alround....

> Med den rette respekt er der ikke noget der hedder "for
> stort"......

Klart klart... respekten hjælper bare ikke i panik situationer, med
maglende erfaring, som derved forværes ved at køre for stort...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-04-03 19:55

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Vil jeg nu ikke blamere mig med...

Jeg blamerer mig ikke - det var meget almindeligt heroppe nordpå
før bødetaksterne blev sat kraftigt i vejret, jeg kan da ikke
forestille mig det har været meget anderledes i resten af
landet.
Men lad nu det ligge - det er en helt anden (moralsk)
diskussion.

> hmmm, GS650'eren vil jeg nok fravælge, de er jo
luftoliekølet så vidt
> jeg husker, af ældre type :(

Det er en 85'er, så den er ikke helt ny længere.

> Men XJ 600 S er en udemærkede begyndermaskine, som er pænt
alround....

Det er også hvad jeg læser alle andre steder

> Klart klart... respekten hjælper bare ikke i panik
situationer, med
> maglende erfaring, som derved forværes ved at køre for
stort...

Hvor stor forskel er der på at bremse med en CBR1000F fra 80-0
og så gøre det samme på en XJ600 ?
de 30 kg forskel i vægten gør vel ikke alverden til forskel ?
--
Brian Sørup

Fra : Moller

Dato : 23-04-03 09:45

> [...]
> og så gøre det samme på en XJ600 ?
> de 30 kg forskel i vægten gør vel ikke alverden til forskel ?

Nu er det også kun i ligeudkørsel situationer at bremseevnen er
vigtigst.... du laver f.eks. ikke en 80-0 i et sving, fordi du kom for
hurtigt ind, end hva du havde bedømt det til.... og der er den ekstra store
motorbremsen, samt vildere gasrespons til at gøre situationen langt være,
end med en mindre maskine... samt at jo tungere maskine, jo være at tumle i
svinget...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 11:00

> [...]
gasrespons
> til at gøre situationen langt være, end med en mindre maskine... samt at

Og ikke mindst ens egen frygt for dyrets vægt:
Hvor effektivt vover man at bremse op med et slagskib, ud fra frygten for en
forhjulsblokade og tvivlen om man kan holde dén??
Det er ulige lettere at "lokke" sig selv til at udnytte en let model end en
stor og voldsom - og det gælder alle(!) henseender omkring brugen :-|

Jeg har et par gange berettet om "Lars Lodret's" levned her på gruppen, prøv
evt. at finde dén historie v.h.a. google-grupper!
Link:
http://groups.google.com/groups?hl=da&q=dk.fritid.motorcykel

--
Armand.