DR350 ladeproblemer - opdatering..
Fra : Morten Juel

Dato : 12-04-03 21:39

Jaja, så kom Pede lige ned til mig idag, og jeg lånte hans kickstarter
pedal, min egen er jo ikke til stede (vel Bager !) nå men jeg fik dr'en
startet, og den gør det stadigvæk i tomgang lader den med ca 14V og så når
den får 5Krpm så falder den til 14,6V ;o(

Nå men jeg har prøvet med den anden regulator så lader den med over 18V..
kan det være fordi batteriet er fladt ? for vi prøvede også Pede's
regulator, og den lader OGSÅ med 18V ;o(
nu er jeg så forvirret.. for på pede's dr gir hver spole fra statoren 4,3V
vækselstrøm.. hvor min gir 11,xV vækselspænding..

Jeg er godt forvirret.. sker der noget ved at jeg køre en time med 18V bare
for at se om den skulle falde !?

Elles må jeg måle spolerne igennem og cdi osv.. men der står i min suzuki
manual at man kun kan måle det med en suzuki pocket tester ellers får man
ikke de rigtige resultater !? er det true ? nu vil jeg fandeme snart ud og
køre !

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-04-03 22:54

On Sat, 12 Apr 2003 22:38:58 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

Hej Morten.

> [...]
>startet, og den gør det stadigvæk i tomgang lader den med ca 14V og så når
>den får 5Krpm så falder den til 14,6V ;o(

Det tolker jeg som om at ladesystemet afgiver 14 volt i tomgang, 18
volt ved ca 3000 RPM og 14,6 volt ved 5000 RPM.
Er det korrekt?

>Nå men jeg har prøvet med den anden regulator så lader den med over 18V..
>kan det være fordi batteriet er fladt ? for vi prøvede også Pede's
>regulator, og den lader OGSÅ med 18V ;o(

Jeg ved ikke hvordan generatoren i en DR350 virker, men du kan jo
prøve at give en beskrivelse.
Er det er 3 faset type med magnetrotor, en 3 faset med roterende anker
eller en enkeltfaset med magneten roterende omkring spolen?

>nu er jeg så forvirret.. for på pede's dr gir hver spole fra statoren 4,3V
>vækselstrøm.. hvor min gir 11,xV vækselspænding..

Det er svært at måle på statoren på en generator med et normalt AC
voltmeter.
Et normalt AC voltmeter er beregnet til 50 Hz, og det der kommer ud af
generatoren ligger langt højere, og varierer i frekvens afhængigt af
omdrejningstal.
Hvis du vil måle på det bør du have en kunstig belastning som f.eks.
en 50-100 ohm 50 Watt modstand (en pr. fase) og et voltmeter der kan
måle højere frekvenser end 50 Hz med en rimelig nøjagtighed.
Metoden er følgende:
På en 3 faset generator med roterende magnet sættes en modstand over
hver fase i en trekant.
Motoren startes og sættes op til ca. 2000 RPM.
Mål spændingen over de tre modstande - Den vil være mellem 20 -30
volt.
Spændingen skal være ens over de tre spoler.
En anden vigtig måling er med et ohmmeter fra spolerne til stel.
Der må ikke være forbindelse.
Disse målinger foretages med ensretter/regulator frakoblet.
Hvis der ikke er nogen fejl at måle her ligger fejlen i
regulator/ensretter.
Ensretter/regulator kan til nød testes på bordet hvis en transformer
med min. 2x18 volt er til rådighed, men det kræver lidt kendskab til
elektronik.
Jeg har lavet en beskrivelse til Ducati med Pantah motor.
Den er rimelig nem, idet den er 2 faset, men samme metode kan anvendes
til 3 fasede generatorer hvis man tester to faser ad gangen.
Der skal dog tages højde for, at f.eks. visse Suzuki modeller kun
regulerer på den ene fase, og derfor kun vil vise en reguleret
spænding hvis den fase med reguleringen er med i testen.
Jeg har beskrevet metoden til Ducati's hjemmeside, og den kan læses
her: www.ducati.dk og kig under teknik/duc's laderegulator.
Hvis det er en type med roterende felt og kul eller en enfaset med
magneterne roterende i periferien (a'la' knallert) er det andre
metoder der skal tages i brug.

>Jeg er godt forvirret.. sker der noget ved at jeg køre en time med 18V bare
>for at se om den skulle falde !?

Siden du spørger på den måde kender du (næsten) svaret
Hvis du har 18 volt over batteriet virker reguleringen ikke.
18 volt på batteriet vil helt sikkert skade det for slet ikke at tale
om hvad du udsætter din CDI box for.
Lad være!
Du har konstateret at der er en fejl, så find den

> [...]
>ikke de rigtige resultater !? er det true ? nu vil jeg fandeme snart ud og

CDI'en har ikke noget med fejlen at gøre, med mindre fejlen myrder CDI
box'en fordi du absolut skal ud og køre..
Ellers læs ovenfor.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 12-04-03 23:17

> Det tolker jeg som om at ladesystemet afgiver 14 volt i tomgang, 18
> volt ved ca 3000 RPM og 14,6 volt ved 5000 RPM.
> Er det korrekt?
nej med min gamle relæ/ensretter får jeg 14V i tomgang og 13,7 ved 5000rpm.
Men den anden jeg har, og den af pede's som fint gir 14,4V på hans, gir 18V+
på min i tomgang og stiger så til 18,x ved 5000rpm jeg skal love for at der
så er lys i forpæren !

> [...]
> Er det er 3 faset type med magnetrotor, en 3 faset med roterende anker
> eller en enkeltfaset med magneten roterende omkring spolen?
Der kommer 3 faser fra statoren, statoren sidder inden i midten af
svinghjulet, og udvendigt på svinghjulet sidder der en sort satan med en
metal knop på, som manualen beskriver som "pickup coil".

> [...]
> Et normalt AC voltmeter er beregnet til 50 Hz, og det der kommer ud af
> generatoren ligger langt højere, og varierer i frekvens afhængigt af
Her siger manualen at jeg skal måle fra en spole til en anden, og skal
minimum være 65V med 5000rpm !
Dvs at man skal tage det stik fra hinnanden og starte kværnen..

> [...]
> Disse målinger foretages med ensretter/regulator frakoblet.
> Hvis der ikke er nogen fejl at måle her ligger fejlen i
hmm det må jeg lige prøve !

> [...]
> Hvis det er en type med roterende felt og kul eller en enfaset med
> magneterne roterende i periferien (a'la' knallert) er det andre
roterende felt ?!?

> [...]
> om hvad du udsætter din CDI box for.
> Lad være!
> Du har konstateret at der er en fejl, så find den
ok, det var jo også bare en ide jeg ikke har prøvet, godt jeg har 2 stk CDI
med alt det roderi )

Det jeg ikke forstår er nu mest at med min gamle regulator gir den 14V i
tomgang og 1,3V ved 5000rpm..
Men tager vi den fra Pedes så lader den pludselig med 18V+, og den virker
100% på pedes, som lader med 14V og stiger til 14,4 ved 5000rpm !

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-04-03 23:32

On Sun, 13 Apr 2003 00:16:58 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

Hej Morten.

> [...]
>på min i tomgang og stiger så til 18,x ved 5000rpm jeg skal love for at der

Noget tyder på at dit "gode" gamle laderegulator er defekt.
Og noget tyder på, at en af dine spoler i generatoren er kortsluttet
til stel.
Jeg er ikke sikker, men det er der jeg ville starte med at lede.

>Der kommer 3 faser fra statoren, statoren sidder inden i midten af
>svinghjulet, og udvendigt på svinghjulet sidder der en sort satan med en
>metal knop på, som manualen beskriver som "pickup coil".

Den er go' nok.
Det er en 3 faset type med roterende magnet.
Laderegulatoren på sådan en er en thyristorstyret sag, der kortslutter
generatoren når der er spænding nok i forhold til forbruget.
Simpelt og ganske effektivt.

>Her siger manualen at jeg skal måle fra en spole til en anden, og skal
>minimum være 65V med 5000rpm !
>Dvs at man skal tage det stik fra hinnanden og starte kværnen..

Ja, det lyder rigtigt.
Men en sikker måling skal foretages med belastning, derfor
modstandene.
Du kan anvende en forlygtepære som belastning med begge glødetråde i
serie.
Men giv ikke for meget gas, så er pæren "forhenværende"

>hmm det må jeg lige prøve !

Først tænke, så måle

> [...]
>Men tager vi den fra Pedes så lader den pludselig med 18V+, og den virker
>100% på pedes, som lader med 14V og stiger til 14,4 ved 5000rpm !

Som tidligere nævnt, så tror jeg du har en "dobbeltfejl".
Een ting ad gangen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 15:34

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> til stel.
> Jeg er ikke sikker, men det er der jeg ville starte med at lede.

Og er den simple standard-procedure ikke:
1) At modstandsmåle imellem parvist hver af de tre faser for at (primært)
konstantere udsving i værdierne hhv. at værdierne overholder hvad
fabrikken/manualen foreskriver
-2) At modstandsmåle imellem hver (én burde vel kunne gøre det?) fase og
stel,
for at konstantere om der skulle forekomme en kortslutning!
??

--
Armand.
(der byder på at generatoren er brændt af og har taget laderelæet med sig,

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 13-04-03 17:26

> Og er den simple standard-procedure ikke:
> 1) At modstandsmåle imellem parvist hver af de tre faser for at (primært)
> konstantere udsving i værdierne hhv. at værdierne overholder hvad
> fabrikken/manualen foreskriver

Jow!

> -2) At modstandsmåle imellem hver (én burde vel kunne gøre det?) fase og
> stel,
> for at konstantere om der skulle forekomme en kortslutning!

Jow, det burde være nok at nøjes med, at måle hvert spolesæts ene tilledning
og stel, hvis statoren bestod pkt 1.

Måske var det en god idé, at også undersøge om ladeensretteren stadig er i
live?!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-04-03 20:05

On Sun, 13 Apr 2003 18:26:15 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

Hej.

>Jow, det burde være nok at nøjes med, at måle hvert spolesæts ene tilledning
>og stel, hvis statoren bestod pkt 1.

Jo, alle tre spoler er internt forbundet i en stjerne, så målimgen til
stel er faktisk tilstrækkelig fra een af ledningerne
Ved måling mellem spolerne skal man være meget opmærksom på den målte
værdi.
Den skal være absolut ens i alle tre målinger.
Der kan være knækket en tråd, således at der ikke er forbindelse til
en spole.

>Måske var det en god idé, at også undersøge om ladeensretteren stadig er i
>live?!

Jeg har lidt fornemmelsen af at den ensretter/regulator der aktuelt er
tale om er defekt, men at det ikke er den eneste fejl der er tale om.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 13-04-03 20:36

[snip en masse gode råd]
Mange tak for jeres gode råd jeg melder tilbage imorgen