XJ 650 - en god MC ?
Fra : FTJ

Dato : 09-04-03 14:42

Hej NG

Jeg har en kollega som går og overvejer at hente en Yamaha XJ 650 fra først
i 80'erne, fra Tyskland.

Er der nogle særlige ting man bør tjekke omkring netop denne MC før køb?
(skavanker den kan have)

Den model han kigger på er _ikke_ Maxim, Seca eller Turbo.
--
På forhånd tak....

Finn T. Jensen - XJ600
- fjern SLET fra email adressen

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 16:51

FTJ <FTJ@SLETkontorsyd.dk> skrev i en
> [...]
først
> i 80'erne, fra Tyskland.
> Den model han kigger på er _ikke_ Maxim, Seca eller Turbo.

XJ650'eren er en regulær slider, hvorom jeg ikke har noteret mig specielt
dårlig omtale!
Det er en kardantrækker og som sådan behagelig servicefri, kørestillingen er
behagelig og den er ikke så kropumulig at hænge en bagagebærer+tasker på som
mere moderne modeller er. Det er IKKE en sports-cykel og dækdimensionerne er
således derefter, hvilket på den anden side kan spare ejeren for unødige
udgifter til overkill-dæk.
Eftersom at det har været en populær model er der et rigtholdigt udvalg af
ophugs-stumper især syd for grænsen (som i åbenlyst hár opdaget)!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 09-04-03 21:10

> [...]
> (skavanker den kan have)
>
> Den model han kigger på er _ikke_ Maxim, Seca eller Turbo.

Jeg har for del år siden skrevet understående omkring den XJ650 jeg engang
har haft

------
Yamaha XJ650, blev min første nye motorcykel, købt i 1984 for knap 40.000
kr.-.
Hvilken fed fornemmelse at trække sin første
nye mc (og på dette tidspunkt drømmecyklen) ud af forretningen og sætte sig
op
og køre afsted på en motorcykel hvor alt bare virker og der ikke er noget
der
rasler. Min XJ650 havde de første ca. 1000 km den fejl at den ikke ville
starte når
motoren var kold, chookeren virkede ikke ordentligt, men efter værstedet
havde renset
karburatorerne gentagende gange forsvandt problemet. Selv efter denne
periode skulle man
kende chookeren for at kunne starte motorcyklen, jeg har set tilsvarende
problem på andre
XJ650 af samme årgang. Yderligere blev følgende skiftet på garantien (helt
uden vrøvl
fra Yamaha`s side forstås) omdrejningstæller, forskærm og benzinhane. ellers
gik det
bare derud af uden problemer knap 100.000 km blev det til de 5 år jeg havde
motorcyklen.
Jeg udstyrede cyklen, da den ca. var 1,5 år gammel med Koni bagstøddæmpere
og Telefix
forgaffelstabilisator samt en opstramning af forgaffelfejderne for at få en
mere kontant
vejbeliggenhed. Det orginale udstødningssystem var færdigt da motorcyklen
havde kørt
ca. 30.000 km, dette blev erstattet med en 4-1 fra Nico Bakker som var et
superstærkt
udstødning, det holdt uden problemer de næste knap 70.000 km og jeg følte
ikke at det
tog nogle af XJ650`erens 73 hk.
Min bedømmelse: Utrolig holdbar motorcykel, f.eks var det over 60.000 km kun
nødvendigt at kontrollere ventiler ikke en ventil skulle justeres, motoren
skulle kun
havde sin service for hver 6000 km ellers var der aldrig noget med den.
Hvert andet år
var det nødvendigt at rense alle el-systemets samlestik for at havde en 100%
fejlfri
funktion, hvis dette ikke bliver gjort kunne det især mærkes på horn,
startknap,
blinklys og langt-blik. Det eneste rigtige svage punkt som jeg kunne finde
ved denne
motorcykel var lejerne i forhjulet som ca. holdt 20.000 km før de skulle
skiftes.
Køreegenskaberne var for denne Yamaha er rimelige, den er lidt svær at smide
omkring de
helt snævre hjørner ellers ok, bremserne kan kun betegnes som middelmådige.
Benzin
økonomien var mellem 14-22 km/l hvilket må siges at være helt ok. Hvis jeg
skal bruge
en daglig slider på et eller andet tidspunkt kunne en XJ650 nemt komme på
tale p.g.a af
dens robusthed og kardantrækket. Superstærk motorcykel.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : FTJ

Dato : 10-04-03 07:29

Mange tak for input om denne MC.
Jeg bringer dem videre til min kollega.

Det svarer jo meget godt med hvad jeg havde forventet at høre om den

mvh...

Finn