private fællesveje?
Fra : Boye

Dato : 09-04-03 00:40

Man må vel så godt parkere på fortorvet på såkaldte private fællesveje i
københavn eller hvad.?

Angelo
2350 KBH
suzuki GSX 600 F

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-04-03 08:52

> Man må vel så godt parkere på fortorvet på såkaldte private
> fællesveje i københavn eller hvad.?

Formodenligt ikke - der gælder politivedtægten også (og er det ikke den
der regulerer parkering)

/A

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-04-03 20:26

Anders Majland skrev:

> Formodenligt ikke - der gælder politivedtægten også (og er det ikke den
> der regulerer parkering)

Nej, det er det ikke. Det er færdselsloven og bekendtgørelser udstedt i
medfør af denne.

Hvad angår private fællesveje, er det vejbestyrelsen, der med samtykke fra
politiet træffer beslutning om reglerne for standsning og parkering.

--
Reino

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-04-03 21:52

Dvs
- På offenlige veje er det den lokale politivedtægt der regulerer
forhold som lovligheden af parkering af motorcykler på fortov
- På private fællesveje, er det vejbestyrelsen (med samtykke fra
Politiet) der regulerer samme.

Det er ikke blevet nemmere at være pendler på mc i københavn da man nu
også skal til at undersøge om man har tænkt sig at parkere på offenlig
eller privat vej og dernæst høre politiet hvorvidt vejbestyrelsen har
fastsat specielle regler ...

/Anders Majland - Vaneforbryder da jeg parkerer ulovligt i Valby - men
regner med at den ikke "hindrer tilgængeligheden for den øvrige
færdsel" - (citat parkering københavn)

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-04-03 11:15

Anders Majland skrev:

> Dvs
> - På offenlige veje er det den lokale politivedtægt der regulerer
> forhold som lovligheden af parkering af motorcykler på fortov

Nej, det er færdselsloven og lokale bekendtgørelser. Politivedtægten siger
noget om, at man ikke må forstyrre den offentlige orden, banke på døre, tage
ophold på trapper, blotte sit legeme osv.

> - På private fællesveje, er det vejbestyrelsen (med samtykke fra
> Politiet) der regulerer samme.

Ja.

> [...]
> også skal til at undersøge om man har tænkt sig at parkere på offenlig
> eller privat vej og dernæst høre politiet hvorvidt vejbestyrelsen har

Næh...

--
Reino

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-04-03 12:12

Færdselsloven er "nem" da den groft sagt dækker alle steder som posten
kommer

> Nej, det er færdselsloven og lokale bekendtgørelser.

Ok - jeg tog fejl. Det er ikke i den lokale politi vedtægt men i en
lokal bekendtgørelse som Reino skriver. Pointen er dog den samme.

Så en hurtig søgning på google gav bekendtgørelse for : Odense,
Frederikshavn, Hillerød, København, Viborg, Tårnby, Skive, Skagen,
Farsø, Køge og Kolding. Nu gider jeg end ikke lige nu sætte mig ind i
de bekendtgørelser der er nemt tilgængelige for at se forskellene.

Det burde da være muligt i et lille land som dk at harmonisere disse
regler og så skilte lokalt ved undtagelser.

/A