/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ATF til gearkassen?
Fra : Hans Joergensen


Dato : 08-04-03 15:22

Halløj,

Jeg har set et par steder, på sider omhandlende Yamaha RD/TZR
ombygget til ræs at man bruger automatgear-olie(aka ATF) på gearkassen.

Dette skulle give mindre friktion i gearkassen og samtidlig få
koblingen til at holde bedre.

Jeg tænker på måske at prøve det på min, da koblingen af og
til smutter.

Faktisk lyder det jo logisk nok at benytte ATF istedet for
motorolie, da en totakter jo ikke har behov for at smøre stempler
eller alt det andet halløj der sidder i en firtakter.
Og der er jo ikke rigtig noget inde i gearkassen på en motorcykel
med vådkobling der ikke er inde i en bil-autokasse (der jo også
indeholder både tandhjul, lejer og koblingsplader).

Giv mig lidt feedback på denne ide (specielt dig, Armand
Er der evt. nogle der har brugt/bruger ATF på deres totaktere?

// Hans, RD350
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

 
 
LP (08-04-2003)
Kommentar
Fra : LP


Dato : 08-04-03 19:28

jeg havde engang en trial motorcykel, der også gled i koblingen. Der
hældte jeg også automatgear-olie på og vupti så gled koblingen ikke
længere...
LP


Hans Joergensen wrote:

> Halløj,

> Jeg har set et par steder, på sider omhandlende Yamaha RD/TZR
> ombygget til ræs at man bruger automatgear-olie(aka ATF) på gearkassen.

> Dette skulle give mindre friktion i gearkassen og samtidlig få
> koblingen til at holde bedre.

> Jeg tænker på måske at prøve det på min, da koblingen af og
> til smutter.

> Faktisk lyder det jo logisk nok at benytte ATF istedet for
> motorolie, da en totakter jo ikke har behov for at smøre stempler
> eller alt det andet halløj der sidder i en firtakter.
> Og der er jo ikke rigtig noget inde i gearkassen på en motorcykel
> med vådkobling der ikke er inde i en bil-autokasse (der jo også
> indeholder både tandhjul, lejer og koblingsplader).

> Giv mig lidt feedback på denne ide (specielt dig, Armand
> Er der evt. nogle der har brugt/bruger ATF på deres totaktere?

> // Hans, RD350



Hans Joergensen (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 08-04-03 21:09

LP wrote:
> jeg havde engang en trial motorcykel, der også gled i koblingen. Der
> hældte jeg også automatgear-olie på og vupti så gled koblingen ikke
> længere...

Jah, spørgsmålet er så bare om gearkassen kan holde til det .. :)

Jeg har fundet nogle indlæg i forumet op www.yamaha-rd.com, hvor et
par stykker siger de bruger det uden problemer, men nogle andre har
så nogle - ikke erfaringsmæssige - ider om at automatgearolie ikke
skulle have en stærk nok oliefilm til gearhjulene i en MC.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Jesper Hedegaard (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 08-04-03 22:40


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnb96b3m.qq5.haj@enterprise-server.dk...
> LP wrote:
> > jeg havde engang en trial motorcykel, der også gled i koblingen. Der
> > hældte jeg også automatgear-olie på og vupti så gled koblingen ikke
> > længere...
>
> Jah, spørgsmålet er så bare om gearkassen kan holde til det .. :)
>
> Jeg har fundet nogle indlæg i forumet op www.yamaha-rd.com, hvor et
> par stykker siger de bruger det uden problemer, men nogle andre har
> så nogle - ikke erfaringsmæssige - ider om at automatgearolie ikke
> skulle have en stærk nok oliefilm til gearhjulene i en MC.
>
> // Hans
> --
> Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Hmm - hvordan er mon forholdet mellem det moment, der trækker og den vægt,
der skal trækkes ? Altså belastningen på gearhjul og olie ?
Jeg tænker på min gamle Volvo model brandertambulance med invalidegear.
Runder snart de 240 kkm og gearkassen fungerer stadig lydefrit og
upåklageligt (ska' den osse gerne lige gøre næste uge - der ligger stadig
lidt sne oppe i Sverige). Den vejer da vist 14-1500 kg i sig selv og har da
været på langtur før - osse med skurvogn på slæb. Og der må absolut ikke
komme andet end ATF-olie i transmissionen. Godtnok regner jeg ikke med at
særlige mange mc'er kører med moment-omformer, men i princippet er resten af
gearkassen vel ikke så forskellig fra en mc's.
Skulle der være nogen særlig grund til at en mc's gearkasse er hårdere
belastet en en stor, tung og ikke mindst ikke vanvittig aero-dynamisk bils
gearkasse ? Kan mindre afkøling af mc'ens gearkasse bringe olien op i en
belastende temperatur ~ olien mister sine gode egenskaber for hurgtigt ?

Ja - blot en tanke jeg ikke helt kan gennemskue konsekvneserne af - kan
andre ?
--
Mvh
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...



Hans Joergensen (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 08-04-03 22:48

Jesper Hedegaard wrote:
> Skulle der være nogen særlig grund til at en mc's gearkasse er hårdere
> belastet en en stor, tung og ikke mindst ikke vanvittig aero-dynamisk bils
> gearkasse ? Kan mindre afkøling af mc'ens gearkasse bringe olien op i en
> belastende temperatur ~ olien mister sine gode egenskaber for hurgtigt ?

Jeg tror ihvertfald ikke min gearkasse bliver varmere end en
gennemsnitlig automatgearkasse .. :)

I den tråd jeg vist omtalte i et tidligere indlæg fra
http://www.yamaha-rd.com's forum var der en der kørte på half'n'half
ATF og 10W40... det sagde han havde virket fint over mange mange miles.

// Hans, der nu stadig tøver lidt med at hælde ATF på hans eneste
// gearkasse hvis det nu går dårligt :)
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-03 00:48


Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en
news:3e9341c2$0$42551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hmm - hvordan er mon forholdet mellem det moment, der trækker og den vægt,
> der skal trækkes ? Altså belastningen på gearhjul og olie ?
> Jeg tænker på min gamle Volvo model brandertambulance med invalidegear.
> Runder snart de 240 kkm og gearkassen fungerer stadig lydefrit og
> upåklageligt .....................Og der må absolut ikke
> komme andet end ATF-olie i transmissionen. Godtnok regner jeg ikke med at
> særlige mange mc'er kører med moment-omformer, men i princippet er resten
af
> gearkassen vel ikke så forskellig fra en mc's.

Lige af ren nysgerrighed:
Er der ikke en anden olie i selve gearkassen (der vistnok udgøres af et
planetgear, eftersom der kun er tre trin!)??

--
Armand.



Jesper Hedegaard (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 09-04-03 06:26


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b6vobj$vn6$1@news.cybercity.dk...
>
> Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en
> news:3e9341c2$0$42551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Hmm - hvordan er mon forholdet mellem det moment, der trækker og den
vægt,
> > der skal trækkes ? Altså belastningen på gearhjul og olie ?
> > Jeg tænker på min gamle Volvo model brandertambulance med invalidegear.
> > Runder snart de 240 kkm og gearkassen fungerer stadig lydefrit og
> > upåklageligt .....................Og der må absolut ikke
> > komme andet end ATF-olie i transmissionen. Godtnok regner jeg ikke med
at
> > særlige mange mc'er kører med moment-omformer, men i princippet er
resten
> af
> > gearkassen vel ikke så forskellig fra en mc's.
>
> Lige af ren nysgerrighed:
> Er der ikke en anden olie i selve gearkassen (der vistnok udgøres af et
> planetgear, eftersom der kun er tre trin!)??
>
> --
> Armand.
>
>
Da der går mellem 7 og 8 liter til et olieskift på transmissionen og kun 4½
liter til motoren tror jeg ikke der er andet end ATF-olie i transmissionen.
Og jo - det er planetgear. Men ikke 3, nærmere 4 ½ ~ 3 + el-overgear +
lock-up. Det sidste får omdrejningerne til at falde ca et halvt "gear".

--
Mvh
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...



Armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-03 14:52


Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en
news:3e93b8ba$0$42600$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:b6vobj$vn6$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Lige af ren nysgerrighed:
> > Er der ikke en anden olie i selve gearkassen (der vistnok udgøres af et
> > planetgear, eftersom der kun er tre trin!)??
> >
> Da der går mellem 7 og 8 liter til et olieskift på transmissionen og kun

> liter til motoren tror jeg ikke der er andet end ATF-olie i
transmissionen.
> Og jo - det er planetgear.

Hvilket styrker ATF's gearkasse-kvaliteter!!

> ..................Men ikke 3, nærmere 4 ½ ~ 3 + el-overgear +
> lock-up. Det sidste får omdrejningerne til at falde ca et halvt "gear".

Min eneste erfaring med automatgear er fra en frikørt Volvo 240-taxa, og dén
havde kun 3 gear, hvilket jeg til d.d. har tolket som planetgear (og nu fået
bekræftet)!

--
Armand.




Ib Jakobsen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-04-03 16:35

Armand wrote:

> > ..................Men ikke 3, nærmere 4 ½ ~ 3 + el-overgear +
> > lock-up. Det sidste får omdrejningerne til at falde ca et halvt "gear".
>
> Min eneste erfaring med automatgear er fra en frikørt Volvo 240-taxa, og dén
> havde kun 3 gear, hvilket jeg til d.d. har tolket som planetgear (og nu fået
> bekræftet)!

Lock-uppen er slet ikke noget gear. Det er en kobling der sidder i konverteren.
Ved konstant hastighed låser denne, og slippet ophører.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 07:56

Armand wrote:
> Er der ikke en anden olie i selve gearkassen (der vistnok udgøres af et
> planetgear, eftersom der kun er tre trin!)??

Det har jeg ihvertfald ikke set i de 3 år jeg vadede rundt og var
elendig mekanikerlærling på et Ford-værksted... og vi skiftede
temmelig mange automatgearkasser ;) (Kør Ford, kør kort).

// Hans
--
8:55am up 56 day(s), 16:05, 1 user, load average: 0.01, 0.02, 0.02

Armand (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-03 21:56


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb96b3m.qq5.haj@enterprise-server.dk...
> LP wrote:
> > jeg havde engang en trial motorcykel, der også gled i koblingen. Der
> > hældte jeg også automatgear-olie på og vupti så gled koblingen ikke
> > længere...
>
> Jah, spørgsmålet er så bare om gearkassen kan holde til det .. :)
> Jeg har fundet nogle indlæg i forumet op www.yamaha-rd.com, hvor et
> par stykker siger de bruger det uden problemer, men nogle andre har
> så nogle - ikke erfaringsmæssige - ider om at automatgearolie ikke
> skulle have en stærk nok oliefilm til gearhjulene i en MC.

Der spørges specifikt til mig i tråden, og det ville undre nogen om jeg
undlod at blande mig i også dette emne; men mit svar bliver uagtet at jeg
ikke er den store totagger-kyndige her på gruppen:

Automatgearkassens oliefilm udsættes, qua oliepumpens konstruktion, også for
at skulle "bære" samme belastning som imellem gearkassens tandhjul, så
argumentet med bæreevnen er jeg skeptisk omkring!
Da der i totakterens gearkasse egentlig kun skal blot bruges gearolie, idet
der som skrevet ikke er andre motorkomponenter end gear, rulningslejer,
pakdåser og kobling at smøre, og gearolie som sådan er olie i sin simpleste
form (ikke mindst eftersom at der oftest ikke engang kræves
multigrade-egenskaber), vil alt alternativt olie (á f.eks:ATF - Automatic
Transmission Fluid!) kun være til den gode side - forudsat viskositeten er
brugbar!
Men oftest er gearolie noget tyktflydende stads á SAE80 ell 90, og kun hvis
man kan skaffe det i passende lav viskositet* vil man kunne drage nytte af
sådant.

Omkring viskositeten vil en for tyk olie kun gøre betjeningen af gearkassen
permanent "tung" (som på en forfrossen morgen med kold olie), men da ATF
ikke er en tyktflydende olie, som den man hælder i bagtøjet på en lastbil
(for at kunne cirkulere i en automatgearkasses små snirklede kanaler har den
en tykkelse som alm. hydraulik-olie (=omkring SAE20) !), er ideen alt i alt
ganske fornuftig,
og specifikt koblings-argumentet som er hæftet på ATF, kan jeg fint følge!

Tilbage står anskaffelses- pris og muligheder!!

(*)
Til gearkasserne på "Kun-Race's" YSR80'ere er vi blevet anbefalet BelRay's
syntetiske 80/90 gearolie, som i dunken virker lystent og tyndt!

--
Armand.




Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 00:31

Armand wrote:
> Der spørges specifikt til mig i tråden, og det ville undre nogen om jeg
> undlod at blande mig i også dette emne; men mit svar bliver uagtet at jeg
> ikke er den store totagger-kyndige her på gruppen:

Du er dog en af de kloge :)

> Tilbage står anskaffelses- pris og muligheder!!
> Til gearkasserne på "Kun-Race's" YSR80'ere er vi blevet anbefalet BelRay's
> syntetiske 80/90 gearolie, som i dunken virker lystent og tyndt!

Hmm, de har også kobling i oliebad ik?

Jeg er sgu på nippet til at prøve med noget godt fuldsyntetisk
ATF-olie, så burde det ikke gå helt galt.

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

armand (09-04-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 09-04-03 12:36

Hans Joergensen wrote:

> Armand wrote:
> > Der spørges specifikt til mig i tråden, og det ville undre nogen om jeg
> > undlod at blande mig i også dette emne; men mit svar bliver uagtet at jeg
> > ikke er den store totagger-kyndige her på gruppen:

> Du er dog en af de kloge :)

> > Tilbage står anskaffelses- pris og muligheder!!
> > Til gearkasserne på "Kun-Race's" YSR80'ere er vi blevet anbefalet BelRay's
> > syntetiske 80/90 gearolie, som i dunken virker lystent og tyndt!

> Hmm, de har også kobling i oliebad ik?

Jo!
Men en af featurerne i en automat-gearkasse qua planet-gearet, er at man
bremser forskellige områder af planetgearet, og disse bremsers belægning
matcher koblingsbelægningen, hvorved ATF faktisk er produceret med henblik
på koblingsfunktion

--
Armand.


Hekto (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-04-03 13:26

In article <b6vlon$s5o$1@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Da der i totakterens gearkasse egentlig kun skal blot bruges gearolie, idet
> der som skrevet ikke er andre motorkomponenter end gear, rulningslejer,
> pakdåser og kobling at smøre, og gearolie som sådan er olie i sin simpleste
> form (ikke mindst eftersom at der oftest ikke engang kræves
> multigrade-egenskaber), vil alt alternativt olie (á f.eks:ATF - Automatic
> Transmission Fluid!) kun være til den gode side - forudsat viskositeten er
> brugbar!
> Men oftest er gearolie noget tyktflydende stads á SAE80 ell 90, og kun hvis
> man kan skaffe det i passende lav viskositet* vil man kunne drage nytte af
> sådant.
>
Flere (tyske) hjemmesider indeholder beretninger om anvendelse af
enten ATF eller også hydraulikolie.
Den normale mængde olie ses også reduceret til 1 liter, idet det
hævdes at være tilstrækkeligt, og især ved race, at give en anelse
midre tab.

Til alm. gadebrug ... hvorfor løbe nogen risiko?

Til Hans:
Din RD har fået nye fjedre i koblingen. Koblingen kan dog efter hånden
være slidt (dit [-kantede bagdæk kunne gi' en idé om hvorfor?)
En ret almindelig måde at stramme en RD's kobling op på, er at stikke
den en plade ... mere! ;0)
Alternativt kan en anden olie-type hjælpe.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 13:59

Hekto wrote:
> Din RD har fået nye fjedre i koblingen. Koblingen kan dog efter hånden
> være slidt (dit [-kantede bagdæk kunne gi' en idé om hvorfor?)

Hey, hold så op :)

> En ret almindelig måde at stramme en RD's kobling op på, er at stikke
> den en plade ... mere! ;0)

Oh, er der mon plads til det, uden at den bliver hård af h' til at
ta'?

> Alternativt kan en anden olie-type hjælpe.

Det er jo det...
Jeg har så lige bestilt en miniralsk Delo til den fra Louis.. så må
jeg se om det hjælper...

Jeg husker ikke andet om den olie den kører på nu, end at det var en
10W40 fra en dk-tank.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en professionel løsning"

Hekto (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-04-03 14:21

In article <slrnb9867o.qq5.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Oh, er der mon plads til det, uden at den bliver hård af h' til at
> ta'?
>
Aner det ikke!?
Det er ihvertfaldt hurtigt gjort at afmontere siden på motoren og
chekke pladerne i koblingen. Du kan jo måle om de er ved at være på
minimum.

> > Alternativt kan en anden olie-type hjælpe.
>
> Det er jo det...
> Jeg har så lige bestilt en miniralsk Delo til den fra Louis.. så må
> jeg se om det hjælper...
>
> Jeg husker ikke andet om den olie den kører på nu, end at det var en
> 10W40 fra en dk-tank.
>
Det jeg havde i tankerne var aom der var noget letløbs-antifriktions-
kemikalie tilsat den du kører på nu?
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 14:35

Hekto wrote:
>> Jeg husker ikke andet om den olie den kører på nu, end at det var en
>> 10W40 fra en dk-tank.
> Det jeg havde i tankerne var aom der var noget letløbs-antifriktions-
> kemikalie tilsat den du kører på nu?

Det er et godt spørgsmål ... jeg tror det nu ikke.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 14:03

Hekto wrote:
> Til alm. gadebrug ... hvorfor løbe nogen risiko?

jamen, spørgsmålet er om der er en risiko.. :)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Hekto (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-04-03 14:23

In article <slrnb986fa.qq5.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Hekto wrote:
> > Til alm. gadebrug ... hvorfor løbe nogen risiko?
>
> jamen, spørgsmålet er om der er en risiko.. :)
>
Det er jo det jeg mener! Er man i tvivl om den er der, hvorfor så løbe
den ... når ikke det gælder liv og død, penge eller sex.. øhhh
kærlighed!?
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Claus Rittig (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-04-03 15:34

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6vlon$s5o$1@news.cybercity.dk...

> Men oftest er gearolie noget tyktflydende stads á SAE80 ell 90, og kun
hvis
> man kan skaffe det i passende lav viskositet* vil man kunne drage nytte af
> sådant.

På mine racere (2T) har jeg i årevis brugt almindelig 10w-40 motorolie, men
nu er jeg gået over til en lækker SAE80 gearolie, og den er faktisk bedre -
så det bliver jeg ved med. Jeg tror ATF olie vil være en god ide på stort
set alle 2T motorcykler.

Rittig



Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 15:44

Claus Rittig wrote:
> På mine racere (2T) har jeg i årevis brugt almindelig 10w-40 motorolie, men
> nu er jeg gået over til en lækker SAE80 gearolie, og den er faktisk bedre -
> så det bliver jeg ved med. Jeg tror ATF olie vil være en god ide på stort
> set alle 2T motorcykler.

SAE80 er vel ikke det samme som ATF? eller?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Claus Rittig (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-04-03 16:31

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb98cdj.qq5.haj@enterprise-server.dk...
> Claus Rittig wrote:
> > På mine racere (2T) har jeg i årevis brugt almindelig 10w-40 motorolie,
men
> > nu er jeg gået over til en lækker SAE80 gearolie, og den er faktisk
bedre -
> > så det bliver jeg ved med. Jeg tror ATF olie vil være en god ide på
stort
> > set alle 2T motorcykler.
>
> SAE80 er vel ikke det samme som ATF? eller?

Nej, men ATF olie ER vistnok SAE80-90 stykker. Ret mig - anyone - hvis jeg
tager fejl?

Rittig



Ib Jakobsen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-04-03 16:33

Claus Rittig wrote:

> Nej, men ATF olie ER vistnok SAE80-90 stykker. Ret mig - anyone - hvis jeg
> tager fejl?

Gerne. ATF, Automatic Transmission Fluid, er det røde tynde plask til, som
navnet siger, til automatgear. Dog var der mange af de første forhjulstrukne
Opel biler der havde problemer med gearet gik stramt. Der kunne man bruge ATF.
Som der igen findes en masse typer af. Og de må som regel ikke blandes.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Claus Rittig (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-04-03 16:42

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E943D34.53F4EB5A@post.tele.dk...

> > Nej, men ATF olie ER vistnok SAE80-90 stykker. Ret mig - anyone - hvis
jeg
> > tager fejl?

> Gerne. ATF, Automatic Transmission Fluid, er det røde tynde plask til, som
> navnet siger, til automatgear. Dog var der mange af de første
forhjulstrukne
> Opel biler der havde problemer med gearet gik stramt. Der kunne man bruge
ATF.
> Som der igen findes en masse typer af. Og de må som regel ikke blandes.

"Tynde pjask"? Okay, jeg var muligvis en anelse på vildspor her

Rittig
(Som hælder sirup i sin gearkasse)



Jens Blaabjerg \(rep~ (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 09-04-03 23:19

Hans Joergensen wrote:
> Giv mig lidt feedback på denne ide (specielt dig, Armand
> Er der evt. nogle der har brugt/bruger ATF på deres totaktere?

Du kan bruge den "Light Gear Oil" fra Silkolene, der findes i MC-Nøglen.
Det er en 75W, hvilket svarer til 10W/40(opgivet efter 2 forskellige
standarder, 75W er ikke det samme som SAE75, eller noget i den retning fik
jeg at vide?, der står 75W på bøtten, men den er altså ikke tyk...).
Det kører jeg på uden problemer, som du måske ved har min kobling fedtet,
men er blevet fixet ved samtidigt skift af fjedre/plader/olie.

Jens



Hans Joergensen (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-04-03 23:21

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Du kan bruge den "Light Gear Oil" fra Silkolene, der findes i MC-Nøglen.
> Det er en 75W, hvilket svarer til 10W/40(opgivet efter 2 forskellige
> standarder, 75W er ikke det samme som SAE75, eller noget i den retning fik
> jeg at vide?, der står 75W på bøtten, men den er altså ikke tyk...).
> Det kører jeg på uden problemer, som du måske ved har min kobling fedtet,
> men er blevet fixet ved samtidigt skift af fjedre/plader/olie.

Den skriver jeg bag øret.. :) jeg må se at få hentet mig en
mc-nøgle..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste