Ny 400cc-klasse i dansk RR?
Fra : SLP/JM

Dato : 05-04-03 12:33

På et tidspunkt gik der lidt rygter i RR-kredse om, at der arbejdes på at få
oprettet en ny 400cc-klasse, hvor det var tilladt at tune - noget i stil med
det, de har i UK - som erstatning for 250 std, der nok bliver nedlagt i
2004.

Hvordan går det med det arbejde?? Det kunne være fedt, hvis vi fik sådan en
klasse i DK, men lige for tiden fokuseres der vist officielt mest på den nye
Challenge Cup.

--
Mvh Susanne

Fra : Freddy Lang

Dato : 05-04-03 12:44

SLP/JM wrote:
> [...]
>
> Hvordan går det med det arbejde?? Det kunne være fedt, hvis vi fik
> sådan en klasse i DK, men lige for tiden fokuseres der vist officielt

Hvordan komemr man i det hele taget til at køre RR? Det må sq da være
svinedyrt. Jeg læste forøvrigt på et tidspunkt noget om, at man kunne
lease/leje en Aprilia for en sæson, og så derudover købe de
slid/reservedele, der nu var brug for i løbet af sådan en RR sæson.
Jeg har en eller anden forestilling om, at det godt kunne gå hen og være en
røvsjov sport...

Hvordna er det forøvrigt med indkøb af maskine? Når det er til banebrug,
køber man dem så ikke uden afgift?

--

Freddy
SV 650 S-K1 (som vist *ikke* skal bruges til RR...)

Fra : Michael K. S.

Dato : 05-04-03 13:08

On Sat, 5 Apr 2003 13:44:28 +0200, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvordan komemr man i det hele taget til at køre RR?

Det er både nemt og svært - nemt fordi stort set alle kan komme igang
hvis bare lysten er der,man køber noget udstyr og en cykel,melder sig
ind i en klub og tager licensen - svært fordi dansk RR har yderst
trange kår,det er hundesvært at finde køremuligheder for alt andet end
de helt små klasser i DK...hvilket betyder at man tit må til
Sverige,Norge eller ligefrem Polen for at køre DM-afd. og transport
bliver derfor en stor post.

> Det må sq da være svinedyrt.

Det er det også...

> Jeg læste forøvrigt på et tidspunkt noget om, at man kunne
>lease/leje en Aprilia for en sæson, og så derudover købe de
>slid/reservedele, der nu var brug for i løbet af sådan en RR sæson.

Ja TMP havde på et tidspunkt et tilbud om at man kunne leje en 125
std. racer for 10.000 pr. sæson,men man skal bare være klar over at
man ret nemt kan kvadre en racer for temmelig mange penge,og da man
sagtens kan finde tilsvarende for 10-15 kkr brugt i privat handel så
var det nok ikke lige vejen jeg ville gå.

>Jeg har en eller anden forestilling om, at det godt kunne gå hen og være en
>røvsjov sport...

Så ville jeg nok i første omgang prøve med en Trackday og så se om det
er noget for dig,der kan man i mere rolige omgivelser og i eget tempo
prøve kræfter med banekørsel - der er noget af det sjoveste der findes
- overhovedet,men man skal være klar til at ofre en del penge og tid
på det.

>Hvordna er det forøvrigt med indkøb af maskine? Når det er til banebrug,
>køber man dem så ikke uden afgift?

Det vil nok være en god ide ja ,man kan sagtens finde en brugbar
racer i 10-20 kkr's klassen.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : SLP/JM

Dato : 05-04-03 13:15

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i> Hvordan komemr man i det
hele taget til at køre RR?

Det kan du læse om på http://www.dmusport.dk/roadrace/Info%20RR/OMRR.htm

> Det må sq da være svinedyrt.

Er det også - men mange fokuserer på, hvad det koster at anskafe alt
udstyret og glemmer, at transportomkostningerne er en af de tungeste poster
på budgettet. En 125'er eller 250'er kan anskaffes til en rimelig fornuftig
pris, hvis man ikke vil have det nyeste materiel. Selv var jeg heldig at
finde en Aprilia 250'er fra 1998 til 14.000 kr.

> Jeg læste forøvrigt på et tidspunkt noget om, at man kunne > lease/leje en
Aprilia for en sæson, og så derudover købe de > slid/reservedele, der nu var
brug for i løbet af sådan en RR sæson.

Det er rigtigt. Så vidt jeg husker, var det Aprilia-importøren, TMP, der
stod for det.

> Jeg har en eller anden forestilling om, at det godt kunne gå hen og være
en
> røvsjov sport...

Det er det også. Man får nogle fede oplevelser, så selv om vi her i
husstanden skal spinke og spare andre steder for at køre RR, vil jeg ikke
undvære det.

> Hvordna er det forøvrigt med indkøb af maskine? Når det er til banebrug,
> køber man dem så ikke uden afgift?

Jep - og hvis du vil se priser, er RR Hernings side et godt udgangspunkt -
www.rrherning.dk

--
Susanne

Fra : Michael K. S.

Dato : 05-04-03 13:18

On Sat, 5 Apr 2003 13:33:02 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:

>Hvordan går det med det arbejde?? Det kunne være fedt, hvis vi fik sådan en
>klasse i DK, men lige for tiden fokuseres der vist officielt mest på den nye
>Challenge Cup.

Jeg ved ikke helt hvordan det går med de planer,men ja det kunne blive
en sjov klasse at køre i,og en del har også vist interesse for
den,måske Jørgen Peter Petersen ved noget,han var i hvert fald med i
den gruppe der sonderede terrænet tidligere (jpp@idecenter-hmt.dk)...

Fra : SLP/JM

Dato : 05-04-03 18:13

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev måske Jørgen Peter Petersen ved
noget,han var i hvert fald med i
> den gruppe der sonderede terrænet tidligere (jpp@idecenter-hmt.dk)...

Jeg mente nok, at han var en af foregangsmændene, men jeg ku' ikke lige
finde en mail-adresse til ham - men nu har jeg skrevet til ham

--
Susanne

Fra : DJ FummEL

Dato : 06-04-03 19:40

Hej folkens...

nu da jeg er kører i den "nye" 400cc std klasse, vil jeg lige uddybe hvor
langt vi er nået.
vi har indsendt, og fået godkendt, følgende tillægsregler vedr. en udvidelse
af den eksisterende 250/400 cc std. klasse.
der er for 400cc 4-taktere tilladt følgende:
der må køres på slicks / regnvejrs dæk.
der må anvendes uoriginal slipon potte.

dvs. der må ikke foretages portning eller andet tuning på motoren.

Vi er pt. 10 licens kørere med 400cc kawa'er... så der skulle være basis for
en god klasse. hvis nogle skulle være interreserede, har vi i teamet indkøbt
et par ekstra 400 til opbygning til race.

Venligst Tom

Fra : SLP/JM

Dato : 06-04-03 20:34

"DJ FummEL" <dj_fummel@nospam.mail.dk> skrev >
> vi har indsendt, og fået godkendt, følgende tillægsregler vedr. en
udvidelse
> af den eksisterende 250/400 cc std. klasse.

Jamen, der er da ikke udsendt noget officielt fra DMU endnu? Af deres
hjemmeside fremgår det, at klassen kører uændret i 2003, og jeg synes ikke
lige, jeg kan finde nogle ændringer i reglementet.

> der er for 400cc 4-taktere tilladt følgende:
> der må køres på slicks / regnvejrs dæk.
> der må anvendes uoriginal slipon potte.

Gælder det også 250'erne? Og hvorfor må man ikke skifte hele
udstødningssystemet?

Susanne

Fra : RacerNiels

Dato : 07-04-03 12:14

"DJ FummEL" <dj_fummel@nospam.mail.dk> wrote in message
> [...]
indkøbt
> et par ekstra 400 til opbygning til race.

HA! I er færdige....
http://www.suzukicycles.org/SV-series/SV400-SV400S.shtml

Niels
S FAU sexfumzig

Fra : SLP/JM

Dato : 07-04-03 14:59

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i> HA! I er
færdige....
> http://www.suzukicycles.org/SV-series/SV400-SV400S.shtml

Drøm du bare videre. Hvorfor tror du, SV 650 hører til i rookie 1 sammen med
250'erne og 400'erne?

--
Susanne

Fra : RacerNiels

Dato : 07-04-03 18:07

> Drøm du bare videre. Hvorfor tror du, SV 650 hører til i rookie 1 sammen
med
> 250'erne og 400'erne?

Ja, jeg skulle da nok mene at der måtte være flere kubikker med færre
cylindre. Må man virkelig køre med en SV650 i klasse med 400/4/4 og
250/2/2??

Den er måske lidt tung std, men det kunen da være sjovt at se hvad
forskellen er på så vidt forskellige konstruktioner.
Evt med samme fører på alle tre cykler. Ja, én cykel ad gange, naturligvis

S FAU forever!

Niels *rookie licens ønskes*

Fra : SLP/JM

Dato : 07-04-03 20:43

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i
> Må man virkelig køre med en SV650 i klasse med 400/4/4 og
> 250/2/2??

Jep, i rookie 1

> Den er måske lidt tung std, men det kunen da være sjovt at se hvad
> forskellen er på så vidt forskellige konstruktioner.

Henrik Ottosen kører pænt hurtigt på en SV'er, men hans er vist heller ikke
standard-trim.

--
Susanne

Fra : RacerNiels

Dato : 07-04-03 22:28

"SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote in message
> Henrik Ottosen kører pænt hurtigt på en SV'er, men hans er vist heller
ikke
> standard-trim.

Jepsen! Eller næsten.. K&N, Jetkit, forrør, (til tider) gixxer750std.potte,
Gixxer600 forgaffel, öhlins bagdæmper, 6" bagfælg og en Duc-kåbe. Den er nu
solgt. Jeg nåede desværre ikke at få close-up billeder af den :-/

Niels
SV650 *K&N, Scopion, snart öhlins, snart Duc-kåbe*

Fra : SLP/JM

Dato : 08-04-03 06:01

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev > Niels
> SV650 *K&N, Scopion, snart öhlins, snart Duc-kåbe*

Du mangler en USD-forgaffel og boring til 700 cc

--
Susanne
Bl.a. SV 650 med RGV 250-forgaffel

Fra : Jakob

Dato : 07-04-03 19:02

SLP/JM wrote:
> Drøm du bare videre. Hvorfor tror du, SV 650 hører til i rookie 1 sammen med
> 250'erne og 400'erne?

øøhh.. måske fordi det er en sv 400?

--
Jakob

Fra : SLP/JM

Dato : 07-04-03 20:47

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev > øøhh.. måske fordi det er en sv 400?

Min kommentar drejede sig om SV 650, der kører med i rookie 1, som er for
bl.a. 4-cylindrede 400cc 4-takt og 2-cylindrede 250cc 2-takt. En 2-cylindret
SV 400 er ikke konkurrencedygtig i det selskab.

--
Susanne

Fra : Jakob

Dato : 07-04-03 21:24

SLP/JM wrote:
> Min kommentar drejede sig om SV 650, der kører med i rookie 1, som er for
> bl.a. 4-cylindrede 400cc 4-takt og 2-cylindrede 250cc 2-takt. En 2-cylindret
> SV 400 er ikke konkurrencedygtig i det selskab.
Ok - jeg læste det forkert - sorry..

--
Jakob

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-04-03 12:50

DJ FummEL wrote:

> [...]
> for en god klasse. hvis nogle skulle være interreserede, har vi i teamet
> indkøbt et par ekstra 400 til opbygning til race.

Er det meningen de tunede 400cc'ere skal køre sammen med 250 std.
motorcyklerne?
Er tuningen kun tilladt for 400'erne, eller må 250'erne også køre med slicks
og med andre udstødninger??

/Rune

Fra : Ane & Tomas

Dato : 07-04-03 19:29

Hejsa

Hvis 'i har lyst til at tune på jeres cykler er der allerede nogle klasser
hvor det er lovligt; nemlig 125/250 racer, superbike og SS600. Udover disse
kan I også køre Rookie 1 og 2 på de samme cykler og på den måde få dobbelt
køretid
Jeg kan kende nogle nave her, så det er I sikkert selv klar over. Det jeg
mener, er at muligheden forsvinder for at køre noget "billigt" ræs
forsvinder, hvis det bliver tilladt at tune. Bare det at skulle have 2 sæt
fælge er jo en udgift der er til at få øje på. Søg hellere om at få DM std.
250/400 til at fortsætte som en DMU Cup. Til dem som føler sige uden for på
jeres 400ccm maskiner har jeg kuin et lidt flabet svar, så bær over med
mig
I troede vel ikke på en 400ccm kunne følge med en Aprilia RS250 når begge
cykler står i std. trim

Hilsen Tomas

Fra : DJ FummEL

Dato : 07-04-03 21:19

Hej igen...

nej det fremgår ikke af DMU's hjemmeside med reglementsændringerne... men
prøv at kontakte SDB RR, de har haft det oppe på et bestyrelsesmøde, og
godkendt vores forslag. så der ligger et referat af det somewhere...

til det argument med at der er ekstra udgifter forbundet med 2 sæt fælge vil
jeg da lige knytte et par kommentarer.: det er korrekt at man skal betale
svimlende summer, ja helt op mod 1500kr for et sæt gode brugte fælge... til
gengæld kan man så købe et sæt slick for en 1500kr. ( har lige købt 10 sæt
til 700kr sættet) hvorimod man giver lidt ( meget ) mere for et sæt
fornuftige std. dæk. det foruden så er min personlige erfaring at et soft
slick dæk holder væsentlig længere end et soft dæk med lidt mønster i.!

Og at en std. 400cc ( motormæssigt) ikke kan følge en ditto 250cc, er vidst
mere en spørgsmål om hvad man selv har til salg, end fakta

venligst Tom

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 23:52

DJ FummEL <dj_fummel@nospam.mail.dk> skrev i en

> [...]
> fornuftige std. dæk. det foruden så er min personlige erfaring at et soft
> slick dæk holder væsentlig længere end et soft dæk med lidt mønster i.!

Hvis klassen bliver en realitet, så tror jeg nu at prislejet for ekstrafælge
stiger proportionalt med efterspørgslen, og jeg ved at 3.000,- nærmere er
prisen for et sæt til en CBR600. Og det ér sgu dyrt nok at komme igang i
forvejen!
En sådan 400'er-klasse vil hurtigt erstatte den uddøende prod.250, hvorved
at den bliver indgangs-klassen for mange - Derfor er omkostningsreduktion
væsentlig!

Alt andet lige så vil ens dækudgifter være fordoblet qua stedse forekomst af
fire dæk til raceren og en fordobling er en fordobling :-|

De der ønsker at øge deres egenopfatelse som nogle allerhelvedes til
racerkørere ved at køre med "rigtige" racerdæk (=slick's), kan ubesværet
fedte over i en klasse hvor slick's er tilladt og spare mængden for dén
merudgift i en ellers regulær prod.-klasse! :-|

> Og at en std. 400cc ( motormæssigt) ikke kan følge en ditto 250cc, er
vidst
> mere en spørgsmål om hvad man selv har til salg, end fakta

Hvis dét holder, hvorfor så den snak om slip-on's?
Eller er det også blot et spørgsmål om testesteron??

--
Armand.
(tidl. std.RR-udøver, der hylder std./prod. -ideen)

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 14:39

> [...]

> mig
> I troede vel ikke på en 400ccm kunne følge med en Aprilia RS250 når begge

HØRT!!! :-|

--
Armand.
(motorsport er dyrt nok)

Fra : SLP/JM

Dato : 08-04-03 15:45

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev>
> HØRT!!! :-|
> (motorsport er dyrt nok)

Jeg er også enig heri og kunne egentligt godt tænke mig at høre DMU's
argumenter for at nedlægge 250 std - især set i lyset af, at visse klasser
med endnu færre kørere fortsætter uændret.

Det er mest af nysgerrighed, at jeg spørger til rygterne om en ny
400-klasse, for jeg regner under alle omstændigheder med at holde fast i min
250'er - og så er det meget rart at vide, hvad man kan regne med af klasser
i 2004, hvis nu en eller anden fandt på at forsøge sig med at køre løb igen.

Indtil videre har jeg fået indtryk af, at en eventuel 400-klasse i vid
udstrækning bygger på samme reglement, som gør sig gældende for 250 std.
Jørgen skrev bl.a. til mig, at et af argumenterne for at lave en ny klasse
er, at springet fra 125 std. til 600 er lidt voldsomt, og at man gerne vil
bibeholde en klasse, der ikke er alt for voldsom i hverken pris eller hk.
Det er hensigten, at 250'erne kan køre med, da man regner med, at de vil
udgå af sig selv på et tidspunkt.

--
Mvh Susanne

Fra : Jakob

Dato : 08-04-03 20:07

SLP/JM wrote:
> Jeg er også enig heri og kunne egentligt godt tænke mig at høre DMU's
> argumenter for at nedlægge 250 std - især set i lyset af, at visse klasser
> med endnu færre kørere fortsætter uændret.

Uden det noget jeg ved noget om, så vil jeg gætte på at det er fordi at
250 std 2-t maskiner ikke produceres mere.

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 00:23

SLP/JM <madcat@c.dk> skrev i en

> [...]
> argumenter for at nedlægge 250 std - især set i lyset af, at visse klasser
> med endnu færre kørere fortsætter uændret.

RR-piloter er generelt nogle rastløse sjæle og der er altid kræfter der
kræver fornyelse - Og DMU består af nogle vattede typer der sjældent modstår
selv
de mest løse ideer! :-|

Et eksempel:
Det krævede blot at én person (som af egen nysgerrighed havde hjemtaget en
75ccm's "høj" gadesportsmaskine) tog den med til RR-DM på djursland og
stillede den lige ved pit-indkørslen, for at der rejste sig et massivt krav
om at man måtte begynde at køre med sådanne i den hidtil ellers stabile
YSR-cup.
Først efter at have givet efter for presset, gik det op for DMU at man ikke
kunne skaffe kompatible modeller hvorfor man gik med til at Aprilia RS50
måtte tunes (vi taler om en standard-klasse her!) i.h.t. "af dem fastlagte
regler".
Sidenhen var der nogle der fik DMU overbevist om at man ikke kunne skaffe
YSR'ere længere, hvorfor "bestanden" burde reserveres ungdommen (p.g.a.
kropsstr. og benlængde) qua at kun junior-klassen indenfor DMU's mini-race
måtte køre YSR. YSR-ejere der var fyldt 16 år blev således tvunget til salg
af deres YSR'ere til trods for at der idag, flere år efter stadig er helt
nye YSR'ere at finde :-|

> [...]
> Det er hensigten, at 250'erne kan køre med, da man regner med, at de vil

Jup!
Men hvorfor den banale ændring omkring regndæk (som vitterligt ér en
merudgift!!) og slip-on's (som kun modgår ønsket om en mindre støjplaget
sport)?? :-|

--
Armand.

Fra : SLP/JM

Dato : 08-04-03 15:49

"Ane & Tomas" <tomasane@orangenet.dk> skrev i en Bare det at skulle have 2
sæt
> fælge er jo en udgift der er til at få øje på.

Det er det jo også, når man må skifte bagdæmperen på en 250'er, så lige der
er jeg ikke helt enig - men ellers kan jeg kun tilslutte mig din holdning,
hvad angår muligheden for at køre noget "billig" ræs.

--
Mvh Susanne

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-04-03 20:53

SLP/JM wrote:

> [...]
> der er jeg ikke helt enig - men ellers kan jeg kun tilslutte mig din
> holdning, hvad angår muligheden for at køre noget "billig" ræs.

Det må man jo kun hvis cyklen er over 4 (deromkring) år gammel. Det er
fornuftigt nok en "skudt" bagdæmper må udskiftes, men ellers er jeg
principielt imod al tuning pga. omkostningerne.

/Rune

Fra : SLP/JM

Dato : 08-04-03 21:01

"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev > Det må man jo kun hvis cyklen
er over 4 (deromkring) år gammel.

3 år

, men ellers er jeg
> principielt imod al tuning pga. omkostningerne.

Det er da ikke tuning at køre på slicks/regndæk, hvilket er nemmest med et
ekstra sæt fælge.

Susanne

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-04-03 22:46

SLP/JM wrote:

> Det er da ikke tuning at køre på slicks/regndæk, hvilket er nemmest med et
> ekstra sæt fælge.

Til gengæld kræver det et sæt ekstra fælge, bremseskiver og at man løbende
skifter dækkene. Selvom jeg ikke kører på de hårdeste dæk, holder de en
halv seson. Jeg tvivler på slicks kan det, hvis de skal være nogenlunde
konkurrancedygtige.

/Rune

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-04-03 20:50

Ane & Tomas wrote:

> I troede vel ikke på en 400ccm kunne følge med en Aprilia RS250 når begge
> cykler står i std. trim

Two-strokes will never die!!!!

/Rune