Der lades for meget på batteriet!
Fra : MightyMax

Dato : 04-04-03 23:17

Hej igen
Jeg spurgte forleden om motorolie til en veteran og nu er jeg på banen igen.
Jeg har for lang tid siden spurgt omkring overladning på batteriet på min
NSU Supermax fra '61 og fik det svar at det er en stilleskrue på laderelæet
øverst under højre dæksel. Denne skrue skulle så stilles til godt 6 V. Så
lang så godt men.......
Jeg kan sgu ikke finde en sådan skrue. Hvad gør jeg for at undgå at
batteriet overlader så det koger over så syren ødelægger alt. Jeg har altså
lige købt nye fælge, egre og udstødningsrør, så der må ikke komme syre på.

mange hilsner
Kenneth

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-03 23:43

On Sat, 5 Apr 2003 00:17:24 +0200, "MightyMax" <skak@nospam-email.dk>
wrote:

Hej Kenneth.

> [...]
>øverst under højre dæksel. Denne skrue skulle så stilles til godt 6 V. Så

Jeg har kigget lidt i manualen til min Special MAX, og så vidt jeg kan
se (og huske) er det en "bukke/bøje" justering.
MEN - det er normalt ikke nødvendigt at justere på lade relæet.
Enten virker det eller også er det defekt - Kig lige på kontakterne på
relæet - de må ikke være brændt så meget at der er kratre på dem.
Prøv at måle spændingen over batteriet med motoren kørende ved ca.
2500 RPM - Der skal spændingen øges til mellem 7,0 og 7,2 volt.
Hvis den ikke lader ville jeg først undersøge alle forbindelser i
dynamoen.
Derefter om der er "kul på" og derefter om ankerets kommutator er
slidt ned.
Hvis den er så slidt at isoleringsstykkerne mellem kobberlamellerne er
i højde med isoleringsstykkerne lader den ikke.
Så er det ud med ankeret, og så, meget forsigtigt, fjerne list af
isoleringsmaterialet mellem lamellerne således at kullene kan få
kontakt men kobberlamellerne i kommutatoren igen.
Jeg overvejer at bygge en elektronisk regulator til min MAX.
Så er det slut med det mekaniske skrammel fra enten Noris eller Bosch

>Jeg kan sgu ikke finde en sådan skrue. Hvad gør jeg for at undgå at
>batteriet overlader så det koger over så syren ødelægger alt. Jeg har altså
>lige købt nye fælge, egre og udstødningsrør, så der må ikke komme syre på.

Det er være at syren æder akku kassen op med tiden

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-03 23:54

On Sat, 5 Apr 2003 00:17:24 +0200, "MightyMax" <skak@nospam-email.dk>
wrote:

Hov.

Jeg glemte lige noget.

Du skriver at den lader for meget.
Laderelæet virker således, at den først lægger fuld knald på feltet
for at magnitisere det.
Når spændingen så stiger, trækker relæet og kobler en modstand i derie
med feltet.
Hvis spændingen så stiger yderligere trækker relæet helt og
kortslutter feltet.
Relæet står altså hele tiden og arbejder, hvilket man faktisk kan
mærke ved at lægge en finger let på relæets ankere (pladen for oven).
Hvis den lader for meget lyder det som om relæet ikke trækker.
Hvis spændingen stiger til en høj værdi prøv da at lægge relæet
manuelt ved at trykke ankeret i bund med en finger.
Så skal spændingen falde.
Det lyder lidt som en ledning i relæet ikke har kontakt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : MightyMax

Dato : 05-04-03 10:40

Hej Steen
Tak for dit svar.
Nu har jeg målt ladespændingen og checket relæet.
Relæet klikker til og fra som det skal.
Ladespændingen er 7.3 V når relæet er klikket ned.
Er det ikke for meget til et 6 V anlæg?

Kenneth
NSU Supermax 1961

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-03 13:59

On Sat, 5 Apr 2003 11:40:00 +0200, "MightyMax" <skak@no_spam-email.dk>
wrote:

Hej Kenneth.

>Ladespændingen er 7.3 V når relæet er klikket ned.
>Er det ikke for meget til et 6 V anlæg?

Spændingen bør ligge mellem 7,0 og 7,2 volt for et 6 volt anlæg.
7,3 volt er vel lige på kanten, men taget i betragtning at du altid
kører med lyset tændt ville jeg lade det være.
Prøv at måle spændingen een gang til med lyset tændt, så falder den
sikkert lidt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : MightyMax

Dato : 05-04-03 14:48

Tak Steen

Jeg har prøvet at udskifte batteriet da jeg havde en mistanke om at det ikke
var ok.
Nu har jeg jeg så kørt en tur og det ser ud til at batteriet IKKE har kogt.
Kan det virkelig være så simpelt, hvis f.eks. et element i det gamle batteri
var faldet sammen?

Mange hilsner

Kenneth

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-03 15:23

On Sat, 5 Apr 2003 15:48:03 +0200, "MightyMax" <skak@no_spam-email.dk>
wrote:

Hej Kenneth

> [...]
>Kan det virkelig være så simpelt, hvis f.eks. et element i det gamle batteri

Ja, det kan det sagtens.
Hvis en celle er kortsluttet ligger den fulde spænding over de to
raske celler, og så er der lagt op til en meget stor ladestrøm.
Du kan blot måle spændingen på det gamle batteri nu.
Hvis den er under 6 volt (nærmere de 4,5 - 5 volt) har du svaret.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk