On Sat, 5 Apr 2003 00:17:24 +0200, "MightyMax" <skak@nospam-email.dk>
wrote:
Hej Kenneth.
>Jeg spurgte forleden om motorolie til en veteran og nu er jeg på banen igen.
>Jeg har for lang tid siden spurgt omkring overladning på batteriet på min
>NSU Supermax fra '61 og fik det svar at det er en stilleskrue på laderelæet
>øverst under højre dæksel. Denne skrue skulle så stilles til godt 6 V. Så
>lang så godt men.......
Jeg har kigget lidt i manualen til min Special MAX, og så vidt jeg kan
se (og huske) er det en "bukke/bøje" justering.
MEN - det er normalt ikke nødvendigt at justere på lade relæet.
Enten virker det eller også er det defekt - Kig lige på kontakterne på
relæet - de må ikke være brændt så meget at der er kratre på dem.
Prøv at måle spændingen over batteriet med motoren kørende ved ca.
2500 RPM - Der skal spændingen øges til mellem 7,0 og 7,2 volt.
Hvis den ikke lader ville jeg først undersøge alle forbindelser i
dynamoen.
Derefter om der er "kul på" og derefter om ankerets kommutator er
slidt ned.
Hvis den er så slidt at isoleringsstykkerne mellem kobberlamellerne er
i højde med isoleringsstykkerne lader den ikke.
Så er det ud med ankeret, og så, meget forsigtigt, fjerne list af
isoleringsmaterialet mellem lamellerne således at kullene kan få
kontakt men kobberlamellerne i kommutatoren igen.
Jeg overvejer at bygge en elektronisk regulator til min MAX.
Så er det slut med det mekaniske skrammel fra enten Noris eller Bosch
>Jeg kan sgu ikke finde en sådan skrue. Hvad gør jeg for at undgå at
>batteriet overlader så det koger over så syren ødelægger alt. Jeg har altså
>lige købt nye fælge, egre og udstødningsrør, så der må ikke komme syre på.
>
Det er være at syren æder akku kassen op med tiden
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk