Mobil signal på kattegat
Fra : Flemming Kyhn

Dato : 04-04-03 18:06

Hej
Er der nogle der kan hjælpe, jeg vil gerne vide hvor stor dækning der er for
mobiltelefoner på Kattegat?? (Teledanmark - Sonofon) Hvor langt ud fra
kysten er der dækning??

/Flemming

Fra : Jaks

Dato : 04-04-03 18:20

Se på TDC Og SONOFONS hjemmesider og deres dækningskort !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-03 18:40

> [...]

> mobiltelefoner på Kattegat?? (Teledanmark - Sonofon) Hvor langt ud fra

Et teoretisk svar er maks 2-2,5 km fra nærmeste mast. Masterne er normalt placeret i celler,
deraf navn cell-phone, men på vandet er du afhængig af een mast.

Måske kan du komme op på 3-5 km med en ekstern antenne, men det bliver nok også et absolut
maksimum. Dette gælder for 1800 mhz. Er du heldig at have en 400 mhz telefon er der noget
bedre dækning, jeg er dog ikke klar over, om nettet ikke er blevet lukket endelig ned? Det har
nemlig været planen...

I heldige situationer kan man måske opleve bedre afstande, men det er i hvert fald ikke noget,
man bør satse på...

Det er i øvrigt også afhængigt af sendestyrken på din mobil. De nye, små telefoner har et
meget lavt output.

Claus

Fra : Jaks

Dato : 04-04-03 19:29

Tror nok lige Tersgov skal revidere hans opfattelse/hukommelse - tjek selv
denne http://www.tdcmobil.dk/u_20776.htm som er link til TDC's egen side med
info om dækning på havet !!!!!!! - - - - - - - 18 sømil - - - - ca. 33
km - - - - Tankevækkende.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-03 20:29

"Jaks" <smukfyr@popme.dk> skrev i en meddelelse news:b6kiu4$apo$1@sunsite.dk...

> [...]
> info om dækning på havet !!!!!!! - - - - - - - 18 sømil - - - - ca. 33

Ja, hvis det virker!

Hvorfor er det mon, at man skal ikke ret langt ud på Øresund, før ens mobil ikke længere
rækker?
Det er fordi, der ikke er nogen master på hele østsiden af sjælland, bortset fra de
almindelige byceller.

Jeg tvivler *meget* stærkt på, at du kan opnår en dækning 33 km ude med en almindelig
mobiltelefon. Det ville sikkert kræve minimum en 5 watts station med antenneforstærker.

Læg også mærke til, at det hovedsagligt er Skagerrak og vestkysten, der er dækket, den
vestlige side af sjælland, hele Fyn og de sydlige bælter har ingen kystdækning, hvilket
betyder, at hovedparten af de indre danske farvande er uden dækning. Det er ikke nogen
tilfældighed, fordi det antageligvis er alle fiskerne, de satser på. De kørte jo som bekendt
på det gamle 400 mhz net, og dengang kunne man altid afsætte sin 400 mhz mobil til en fisker i
Jylland.

En dækning på 33 km på 1800 mhz og een watt sendestyrke?? Det er ikke en gang sikkert, at du
kan opnå forbindelse på den afstand med en *25* watts vhf radio, der arbejder ved en
betydelige lavere frekvens, som jo kræver langt laver effekt...

Een ting er teori, noget andet er praksis..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-04-03 19:21

Claus, TDC og Sonofon kan køre 900 MHz og bemærk, at der står "...kræver
både en høj sendemast tæt på kysten samt en højt placeret antenne på
skibet.". Så hvis du smider antennen op i masten og skifter til Sonofon, så
skal det nok passe i mange, men ikke alle, tilfælde.

Tænk på at mange af de rige oppe på Strandvejen har problemer med at deres
telefoner roamer til Svenske sendere. Det ville de jo ikke gøre, hvis ikke

Ja, ja, og skal vi så ikke lige fyre den sædvanlige inkarnerede sejler
kommentar af (for det er jo det al det usagte handler om):

"Brug ikke telefonen som undskyldning for ikke at have en VHF. VHF har mange
fordele til søs"

- men derfor er det jo alliegvel *rart* af mobilos kan bruges til at ringe
hjem. Det er jo lidt nemmere.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-03 20:23

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skibet.". Så hvis du smider antennen op i masten og skifter til Sonofon, så
> skal det nok passe i mange, men ikke alle, tilfælde.

Sonofon har mig bekendt ikke særskilt kystdækning som TDC har.

Faktum er, at det virker temmelig dårligt til søs, prøv næste gang, du komme til eksempelvis
flakfortet...

Det kort, der bliver henvist til, har jo stort set kun særskilt dækning på vestkysten...

Jeg har stået på toppen af Flakfortet og været uden dækning - både hos TDC og Sonofon, og læg
mærke til, at begge har antenner på Margretheholm senderen....

Om det er 900 eller 1800 mhz har ikke den store betydning, blot man bevæger sig meget over
fmbåndet skal der en del effekt til, når der er tale om langdistance radiofoni, og de tal, TDC
oplyser vil jeg stadig vove at påstå er i nogle enkelte, meget optimistiske og bedst tænkelige
forhold. Prøv at ringe til TDC og få dem til at garantere, at du kan blive dækket 33 km ude
til søs....

Claus

Fra : TEAS

Dato : 04-04-03 20:14

"Flemming Kyhn" skrev d. 04-04-03 18:06 dette indlæg :
> [...]
er for
> mobiltelefoner på Kattegat?? (Teledanmark - Sonofon) Hvor langt ud fra

Hej Flemming.
Mellem Samsø og Fynshoved er der 3-4sm.uden dækning både på sonofon og
tdk.På en håndholdt mobil tlf.
PÅ østkysten af Langeland Femø Fejø er ikke godt med sonofon!men der er
tdk god.Jeg bruger selv tdk.
De steder jeg skriver om er med håndholdt mobil.En antenne i masten skal
nok give de 30-40 Km.
Køb en VHF den knalder ud med 25W og en antenne i masten så er du på den
sikre side.
Du kan få en bruger tilladselse så du må lytte og må sende i
nødtilfælde.
Spørg de andre sejlere på havnen hvilken erfaring de har i de farvande
du forventer at sejle i.
GOD VIND
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten

Dato : 05-04-03 06:10

På vandet er det som regel ikke telefonen/antennen, der afgører
rækkevidden på en GSM telefon.

Der er derimod en øvre grænse på (så vidt jeg husker) ca. 18km.

Denne grænse skyldes måden GSM systemet fungerer. Der kan være flere
GSM samtaler på en frekvens (det er derfor man bruger det). Hver
telefon på samme frekvens får derfor tildelt en "timeslot", den må
sende indenfor. Dvs. først sender den ene telefon, derefter den anden
osv. Da man komprimerer talen vil man ikke opfatte dette, da telefon
bare fortsætter med at "afspille" det den har modtaget på den korte
tid, samtalepartneren havde lov til at sende, mens de andre telefoner
på samme frekvens taler (dette sker mange gange hvert sekund).
Pga. at radiobølger udbreder sig med en given hastighed vil det derfor
give problemer hvis to telefoner på den samme frekvens ligger i for
forskellig afstand til sendemasten. De vil ikke kunne finde ud af at
holde sig inden for den givne tid (set i forhold til sendemasten!)

Karsten

Fra : Rasmus Hansen \(priv~

Dato : 06-04-03 12:00

Det er fuldstændig korrekt hvad Karsten skriver - bortset fra, at den
maksimale teoretiske rækkevidde er 36 km.
De timeslots, som signalet er delt op i, er hver på 20 ms. så ved afstande
på over 36 km. bliver tidsforsinkelsen for stor til at den kan håndteres af
GSM systemet. Er det "frit sigte" til en GSM sender, hvilket der meget ofte
vil være over vand, kan en håndholdt GSM telefon altså række 36 km. GSM
telefonen er indrettet således, at den automatisk regulerer sendestyrken op,
hvis der er behov for det.

I øvrigt eksisterer der ikke noget mobilnet i Danmark på 400 MHz. NMT
systemerne på 450 og 900 er blevet lukket.

Det bedste råd er som Karsten skriver, at spørge nogen, der har sejlet de
pågældende steder.

Hilsen Rasmus.

Fra : Karsten

Dato : 06-04-03 22:17