Når det blæser....
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 04-04-03 16:49

Var i dag ude at køre en lang tur med sidevind (ca 12 m/s her i Århus), og
jeg synes det er ret ubehageligt at komme ud på et stort åbent stykke når
det blæser som det gør. Jeg er ret nervøs for om cyklen "mister grebet", men
er det ubegrundet ??? Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var
omstændighederne ??

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-04-03 18:08

Nej, det har jeg aldrig prøvet. Men om det kan ske ved jeg ikke. Måske på
dårlige dæk?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 04-04-03 18:33

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
> er det ubegrundet ??? Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var

Jeg har krydset storebæltsbroen i meget stærk direkte sidevind (bakkeåbning
'01) hvor der nok var 14-19 m/s middelvind oppe på broen. Mine to
kørselskammerater kørte i læ af en lastvogn, men jeg lagde 50 meter bagved
og hældte op ad vinden. Jeg var sku' ikke tryg ved at ligge på siden af en
stor og høj lastvogn i sidevind. Passagen af broens ankerblokke og specielt
pylonerne foregik med 30-50 km/t.

Det er vigtigt at farten nedsættes ved stærk vind, da det jo er den relative
vindhastighed der kan få "objekter" til at flyve.

Jeg synes faktisk det er meget "sjovt" at køre i stærk vind, dog ikke alt
for længe, da det er meget trættende. Alt efter vindretning, specielt ved
højre sidevind, kører jeg skråt (hælder cyklen på forhånd) ved overhaling af
lastbiler (passage af fronten) for at møde "vindmuren"

Det er ikke sjovt at flyve på motorcykel, ihvertfald ikke på tværs af
kørselsretningen. Spørg en Isle of Man deltager om det, efter han har lavet
forhjulsløft i sidevind (livsfarligt).

Jeg har hørt om uheld i Tyskland på motorvejsbroer der krydser dybe dale.
Her kan man jo komme fra et område i læ og dermed med alt for stor fart, og
så pludseligt befinde sig på en bro over en dal med meget lokal kraftig
vind.

kør nu forsigtigt....

mvh Erland

Fra : Jørgen Winther

Dato : 04-04-03 19:03

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> ... Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var
> omstændighederne ??

En enkelt gang i krafig blæst har jeg oplevet, at et vindstød flyttede hele
forenden på motorcyklen en smule, måske 10 cm. Alt var ellers normalt: gode
dæk, tør vej, høj fart - men altså et meget kraftig vindstød... ;)

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 04-04-03 19:13

Jørgen Winther wrote:
> "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
> meddelelse

Og jeg prøvede engang at jeg røg over i modsatte kørebane uden at jeg havde
en chance for at holde cyklen tilbage. Det var klamt. Og jeg anser endda mig
selv for ret trænet. *Det er selvfølgelig en lille let offroader jeg drøner
rundt på, men man kan altså blive overrasket.

FOCs
Honda MTX 125 (sindssyg slidt og 99 Kg når bortses fra det jord og beg der
befinder sig på cyklen)

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-03 21:10

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ret nervøs for om cyklen "mister grebet", men
> er det ubegrundet ?

Ja. Den mister ikke grebet.

> Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var
> omstændighederne ??

Ja, jeg er blæst i grøften en enkelt gang, på en 100kg let offroader som er
høj og fanger vinden som et sejl. Men det er egentlig mest fordi man selv
bliver bange for at den slipper, og "lader" cyklen løbe med blæsten.
Øv dig i at holde overkroppen i samme vinkel (i forhold til omgivelserne)
hele tiden, og så lade vindstødene blive til en vuggen i hofterne, så har du
mest kontrol over cyklen, og bedst føling med hvor meget vejgreb der er
tilbage. Lidt som at stå på slalomski.

Rittig

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 06-04-03 17:02

> [...]
du
> mest kontrol over cyklen, og bedst føling med hvor meget vejgreb der er

Den metode virkede fint for mig, da jeg kørte på min gamle Suzuki 500
(traditionel maskine uden kåbe).
I starten forsøgte jeg at styre den, når blæsten flyttede rundt på maskinen;
men da jeg lærte at slappe af i vinden, og lade den "klare det selv" var
effekten, at jeg selv kørte stort set efter en lige streg, med kroppen
lodret i forhold til vinden, medens cyklen lagde sig ned mod vinden, og
rettede sig selv op igen, når vinden forsvandt.

Denne metode virker imidlertid ikke på helt samme måde på California'en. Har
endnu ikke lært mig den mest effektive metode med denne cykel; men jeg er
overbevist om at det mest drejer sig om ikke at over-reagere i
situationerne, og så at man efterhånden lærer at reagere instinktivt
korrekt, så det kommer til at føles som om cyklen "klarer sig selv".
Hvis dette er korrekt, betyder det selvfølgelig også, at man kører
forsigtigt i sidevind (læs langsommere), indtil man har fået optrænet den
rigtige måde at reagere på. Når man så af erfaring ved, at man reagerer
korrekt, kan man begynde at køre mere friskt igen.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Pein

Dato : 05-04-03 00:36

"Peter Jakobsen" skrev ...
> Jeg er ret nervøs for om cyklen "mister grebet", men
> er det ubegrundet ???

Normalt ja, det er ubegrundet.
Jeg har kørt i al slags vejr, og en del på en TransAlp, der dels fanger
masser af vind på grund af højden, og dels har halv-offroad dæk, med
lidt dårligere vejgreb.
Selv i regnvejr med 1xx km/t (dog ikke vildt stærkt, det er jo en TA) på
motorvejen har jeg aldrig mistet grebet.

Jeg har et par gange været nervøs i snestorm, når bilerne begynder at
ligge strøet om i grøfterne, men selv ikke der er det gået galt (hvilket
jeg knapt kan forstå).

Men man kan jo få et skub af vinden, og det kan være galt nok. F.eks.
hvis man kører i stærkt blæst fra højre, og man lige skal overhale en
lastbil, inden den næste modkørende kommer. Idet man overhaler ligger
man i læ, men når man passerer lastbilens førerhus, og skal ind i højre
bane igen, får man samtidig blæsten for fuld skrue igen, og man kommer
ikke ind i højre bane alligevel, helt så hurtigt som man troede. Med
mindre man er forberedt.
Kort efter jeg havde fået kørekort, var jeg nær kommet galt afsted på
netop den måde.

Mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 05-04-03 00:47

> [...]
> er det ubegrundet ??? Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var

Har til dato ikke hørt derom!
Den største risiko er vel forøvrigt at man under vindstød fra højre bliver
blæst over i modkørende spor :-/ =

Et par tricks:
De mest overraskende vindstød opstår når man uden at tænke over
det forlader et læområde (bygninger, skov m.m.), og da biler langtfra er
ufølsomme
for sidevind vil man kunne få varsler om hvor sådanne "ikke læ -områder"
forekommer ved at holde nøje øje med trafikken foran én !
Faktisk er alle andre trafikanter så præget af sidevind at man ved
optørrende vejr efter regn vil kunne se at de tør-kørte hjulspor på asfalten
bugter sig synkront med forekomsten af disse "ikke læ"!

Kig og bliv varslet, og snyd derved bilisten der kører bag dig og bruger dig
som varsel

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 05-04-03 01:36

> [...]
> er det ubegrundet ??? Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var

Jeg er ikke røget af vejen ved det med blæsten, men jeg kender meget til det
fra kørsel hele året rundt på Sjælland. Og når man så en dag med blæst kørte
f.eks. af motorvejen hvor der pludselig starter en skov eller slutter en
skov, eller kraftigere ved overhaling af f.eks. en bus/lastvogn, og så den
først ryger den ene sideværts vej og derefter den modsatte. Jeg har artikler
desangående vist fra bl.a. Das Motorrad hvori der er foretaget iagttagelser
for motorcykler med og uden kåbe, altså forskelligt sideareal, når de så
overhaler er bus eller lastvogn medens der er kraftig sidevind.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 05-04-03 10:56

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]
> sideareal, når de så overhaler er bus eller lastvogn medens der er kraftig

Jup!
Angrebsfladen har betragteligt at sige i den forbindelse; men som Rittig er
inde på så er piloten og derfor kørestillingen også at skulle regne for en
del af det samlede areal!

Styrevilligheden har også sit at skulle have sagt i den forbindelse: En
meget letkørt og styrevillig model vil lettere ,kunne bringes ud af sporet
af et vindstød, ligesom at jeg vil mene at totalvægten også er en faktor
for hvor let køretøjet er at "bringe ud af fatning"

Alt i alt er moderne sportsmaskiner (trods pilotens sammenkrøbne stilling)
ikke dem der er allerbedst disponeret mod sidevind, derved at de har alle
negative faktorer omkring sidevindsfølsomhed indbygget

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 05-04-03 09:09

Jeg har flere gang oplevet at man bliver blæst "et par meter" til siden, men
det var på CZ180'ern der jo er meget let.
De sidste par dage hvor jeg jo har kørt på Geely Boss 150 scooter, oplever
jeg slet ikke problemet.
Det må jo skyldes at den er mere aerodynamisk og lidt tungere.

Hilsen
Kim

Fra : Lasse

Dato : 05-04-03 13:04

har også prøvet den på storebæltsbroen efter mosten weekend.....men en ting
som jeg ikek synes er nævnt er at det er vigtig at have et afslappet grep i
styret for ellers overfører man nemt vindens effekt på kroppen til
cyklen....

....i starten sad jeg så stift man næsten kunne og prøvede at holde cyklen på
ret kurs.....men med et afsleppet holdning ....på hele cyklen...var det 10
gange bedre og cyklen svingede ikek halvdelen og og jeg behøvede ikke
koncentrere mig nær så meget...

Lasse
Mille & Karin

Fra : Oros

Dato : 05-04-03 16:07

En masse mennesker svarede en hel masse forskelligt:

Jeg kørte i efteråret over storebæltsbroen i aftentimerne da der heldigvis
ikke var meget trafik. Det var ydermere øsende regnvejr og noget nær
orkan-styrke. Der var for længst lukket for overkørsel af broen for disse
her såkaldte "lette køretøjer" men da en motorcykel ret faktisk ikke kan
placeres i figurerne for disse valgte jeg altså at køre videre. (hvem fa'n
gider også at strande på fyn ;) Det første stykke gik meget godt, og jeg
vidste jo fra tidligere hvordan de her "wire-anker-klodser" samt pyloner er
nogle snedige nogle at køre forbi. Men allerede i det langeseje
højre-svingning på vej op af den sidste del af broen (fra fyn) var det ved
at ende galt. Jeg kom faretruende tæt på autoværnet iml. banerne idet det
både svingede, var regn-glat og kørte med ret slidte dæk på tidspunktet, høj
fart (140-160), samt selvfølgelig den hårde vind fra min venstre side. Det
er selvfølgelig lidt svært at bedømme hvad der egentlig sker i øjeblikket,
men jeg vil dog stadig holde på at jeg som helhed blev skubbet sidelæns af
vinden, samt måske også køreretningen. Men ihvertfald kom jeg langsomt
tættere og tættere ud til autoværn trods jeg gjorde hvad jeg fandt muligt
for at holde kursen. Det var ikke helt rart da det foregik over en længere
strækning. Da jeg nåede klodser og pyloner lagde jeg mig midt iml. de 2
vognbaner (ingen trafik) og passerede dem med 80-100 i timen hvilket da også
resulterede i at jeg i det første "læ" røg helt ud i højre side af højre
vognbane for derefter at ryge tværs over og helt hen i venstre side af
venstre vognbane da vinden dukkede op igen på den anden side. Det var helt
ekstremt. Normalt kan man holde sig på en meter eller 2 i
sideværts"flytning" under den normale ret hårde blæst der befinder sig
deroppe i de højder og åbenhed. De efterfølgende passeringer over broen
foregik så med omkring de 60 og begge ben ned i bedste
"vinter-scooter-kørsel". Skulle dælme ikke nyde noget.

Så konklusionen må være at det vel "kan" lade sig gøre, men se i teksten
ovenfor hvor mange kriterier der skulle være til stede.
vejens svingning, regn, slidte dæk, hård blæst, høj fart - glemmer jeg
noget? I sådan et tilfælde er man jo allerede kridtet godt op i adrenalinen
og klar til de mindste forandringer at reagere på.

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Andrew

Dato : 06-04-03 17:45

> [...]
> er det ubegrundet ??? Er der nogen af jer der er røget af vejen pga vind,
> eller hvor dækkene midlertidigt mistede vejgrebet, og hvad var

Jeg kørte idag fra Ebeltoft til Århus på min GSX.-R 250'er og jeg er
overrasket over hvor stabil sådan en lille fætter trods alt er; vi snakker
om KRAFTIG sidevind. Man kan da godt blive nervøs når man føler at vinden
trækker cyklen væk under en, men jeg tror ikke at man desideret at man kan
miste al vejgreb og cyklen kan forsvinde under en; ja så skal det i hvert
fald være ved orkanstyrke...

Men vejen fra Ebetoft til Århus langs med kysten er sgu en FED tur med nogle
dejlige sving og god asfalt; det var sgu fedt. Blæsten var markant når man
kom ud fra f.eks. skoven og ud på et flat stykke vej med bar mark på begge
sider. Så river vinden sgu i cyklen...men jeg er sgu aldrig bange for at den
bare pludselig forsvinder...

Mvh Anders

Fra : Peter Aagaard

Dato : 06-04-03 21:39

Andrew wrote:
[KLIP]

> [...]
> med bar mark på begge sider. Så river vinden sgu i cyklen...men jeg
> er sgu aldrig bange for at den bare pludselig forsvinder...

Det er da kun indtil du prøver at blive blæst over i den anden side af
vejen, så skal du nok få respekt for vinden

Mvh. Peter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-03 21:32

Peter Aagaard wrote:

> Andrew wrote:
> [KLIP]

> Det er da kun indtil du prøver at blive blæst over i den anden side af
> vejen, så skal du nok få respekt for vinden

Det tror jeg nu kun sker, hvis man ikke er forberedt på et vindstød. Det
sker selvfølgelig også af og til, men efterhånden som jeg selv har fået
mere erfaring er det nu blevet yderst sjældent at jeg overraskes af
vindstød.
På motorvejen sydpå i fredags var der en pænt voldsom sidevind, jeg vil tro
at jeg i perioder kørte med en konstant nedlægningsvinkel på 15°, det var
pænt voldsomt! Det 'sjoveste' var egentlig under lastbiloverhalinger,
hvor det (relative) vakuum på læsiden var enormt! Uden at overdrive tror
jeg faktisk at mc'en var 15° ovre i modsatte retning... der skulle reageres
hurtigt under overhalinger med 150 Ikke desto mindre holdt jeg faktisk
en ganske lige linje

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Peter Aagaard

Dato : 08-04-03 16:54

Jes Vestervang wrote:
> Peter Aagaard wrote:

[KLIP]

> [...]
> modsatte retning... der skulle reageres hurtigt under overhalinger
> med 150 Ikke desto mindre holdt jeg faktisk en ganske lige linje

Nu betragter jeg jo også mig selv som nybegynder, og jeg skal helst overleve
et par sæsoner eller tre

Mvh. Peter
(som ikke høre til de modigste på en mc)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-03 21:47

Peter Aagaard wrote:

> [KLIP]

> Nu betragter jeg jo også mig selv som nybegynder,

Jeg har nu også kun kørt 35k km på et par sæsoner, så jeg er heller ikke
selv voldsomt erfaren Til gengæld træner jeg køreteknik hver gang der
er plads til det

> og jeg skal helst overleve et par sæsoner eller tre

Det vil jeg nu også gerne Vist kører jeg til tider lidt sjovt, men jeg
gør nu hvad jeg kan for at holde det på et fornuftigt plan

> Mvh. Peter
> (som ikke høre til de modigste på en mc)

Det gør jeg sgu heller ikke Til gengæld kan jeg bare godt være lidt for
langsom til at blive bange

Fra : Peter Aagaard

Dato : 09-04-03 17:28

Jes Vestervang wrote:
> Jeg har nu også kun kørt 35k km på et par sæsoner, så jeg er heller
> ikke selv voldsomt erfaren Til gengæld træner jeg køreteknik hver
> gang der er plads til det

Det er da også betydeligt mere end 2k

> Det vil jeg nu også gerne Vist kører jeg til tider lidt sjovt,
> men jeg gør nu hvad jeg kan for at holde det på et fornuftigt plan

Her er vi sikkert temmelig ens, det er sikkert bare grænserne der er
forskellige, men de flyttes jo næsten hver gang man kører

> Det gør jeg sgu heller ikke Til gengæld kan jeg bare godt være
> lidt for langsom til at blive bange

Det er jo ikke meget anderledes end når man står på ski, eller ruller på
rulleskøjter første gang, der er man også noget forsigtig, men efter kort
tid skal bakkerne jo være større og større for at det stadig er sjovt.

Mvh. Peter
(Der har fået Givi sidetasker på)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-04-03 20:19

Peter Aagaard wrote:

> Det er da også betydeligt mere end 2k

Nåja, så lidt da

> Her er vi sikkert temmelig ens, det er sikkert bare grænserne der er
> forskellige, men de flyttes jo næsten hver gang man kører

Jep, hvad grænser angår, så er et bronzekursus (eller lignende) helt sikkert
at anbefale. Her lærer man en masse bremse-, undvige- og balanceteknik. Det
var da også her at jeg fik Yamahaens fodhvilerne i asfalten første gang

> Det er jo ikke meget anderledes end når man står på ski, eller ruller på
> rulleskøjter første gang, der er man også noget forsigtig, men efter kort
> tid skal bakkerne jo være større og større for at det stadig er sjovt.

Mnjaeh, dog er man jo 'tvunget' til at tænke sig bare nogenlunde om, når det
foregår ude på vejene - så derfor har jeg også en offroader

> Mvh. Peter
> (Der har fået Givi sidetasker på)

Praktisk. Jeg savner da også af og til sådan nogle, men de pynter ikke just
på mc'en :-/ Ikke at tasker er grimme, men de passer ihvertfald ikke ind i
Fazerens linjer ...og så desperat savner jeg dem heller ikke.

Fra : Armand

Dato : 06-04-03 23:53

Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en

> ..........................jeg tror ikke at man desideret at man kan
> miste al vejgreb og cyklen kan forsvinde under en; ja så skal det i hvert
> fald være ved orkanstyrke...

Hvis man tygger på'ed, så kan det vel ikke lade sig gøre medmindre at man
som stillestående også ville blive blæst af vejen (ikke = tiltet omkuld af
blæsten!)

--
Armand.