Køb a Suzuki GS500E
Fra : Diceman

Dato : 02-04-03 21:02

Hjæle en MC køber inden han dummer sig.....*S*

Jeg har endelig besluttet mig for at ville købe en Suzuki GS500E, men inden
jeg gør det vil jeg lige benytte mig at denne mulighed. Er der nogle der har
nogle erfaringer med sådan et køb??? hvad skal jeg være opmærksom på både i
forhold til pris og selvfølgelig også til cyklen. Er der nogle specielle
ting på denne model som jeg SKAL holde øje med??? (ruststedder, og andre
svagheder). Jeg regner med at vil spendere omkring 40.000 kr på det.

Mange hilsner Nicolaj

ps. er 40.000 km meget for en Suzuki GS500E, hvor mange km er der i den?????

Fra : wheeler

Dato : 02-04-03 21:22

"Diceman" <Diceman@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Jeg regner med at vil spendere omkring 40.000 kr på det.

> Mange hilsner Nicolaj
>
> ps. er 40.000 km meget for en Suzuki GS500E, hvor mange km er der i
den?????

Jeg synes nu mere det er de 40.000 kr. der lyder af meget =
Med mindre det er en "forhandler-pris" med de fordele dette (trods alt)
giver, er prisen i mine øjne mindst 5K for høj (er der da
fuldkåbe/ekstra-udstyr monteret?).

I efteråret 2002 var jeg opsøgende på et par '99 modeller med lavt km-tal -
vi lå og forhandlede i prislejet 30 - 35K.

Nogen her i gruppen kan sikkert fortælle historier om, at GS'eren forbruger
meget olie, hvorfor det er nødvendigt at tjekke/efterfylde ofte. I modsat
fald er der flere eksempler på sammenbrudte motorer!

Ellers er modellen jo temmelig "gennemprøvet" - så det virker som et sikkert
køb!

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-03 06:35

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget olie, hvorfor det er nødvendigt at tjekke/efterfylde ofte. I modsat
> fald er der flere eksempler på sammenbrudte motorer!

Mine har ikke brugt olie. Ferieture på 6-8.000km uden olieforbrug. Jeg har
haft 2 (har stadig den ene), og olieforbrug er ikke noget jeg kan bekræfte.
Jeg tror der må være tale om meget slidte eksemplarer.
Det eneste olieproblem jeg kender til (efter snart 10 år på GS500) er at ved
højere hastigheder (160+) pumper den lidt olie op gennem
udsluftningsslangen, faktisk så meget at det nogle gange er nødvendigt at
efterfylde.

Rittig

Fra : wheeler

Dato : 04-04-03 18:22

> [...]
bekræfte.
> Jeg tror der må være tale om meget slidte eksemplarer.

[KLIP]

For få uger tilbage blev der berettet om usædvanligt olieforbrug på GS'eren!
Det blev ifm. et evt. køb anbefalet at spørge sælger, hvorledes olie tjekkes
på modellen (oliepindens placering/nedskruning i blokken) - herved kunne det
måske afsløres om modellen havde kørt med for lidt smørrelse. Jeg menere
endvidere at kunne huske een "kendt" person herinde udtale sig om, at
manglende olie på GS'eren kan være forklaringen på, at mange ældre GS'ere
kører rundt med med en "nyimporteret motor" fra DE =.-o

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Henrik

Dato : 02-04-03 23:36

Kan nok kun sige go for it

Jeg har haft min gs siden 2000 og den har kørt uden problemer. Jeg vil nok
anbefale at du køber en med fuldkåbe, den ligger langt bedre på vejen når du
kommer over de 100. Maskinen er billig i forsikring, selvom man starter ud
som nybegynder (hvis tilfælde kan jeg anbefalde gf-forsikring). Ang. pris så
lyder 40 kilo rimligt, hvis du køber en med fuldkåbe og som har lavt
kilometer tal (alt fra 0 --> 20.000).

Ang. stort olieforbrug som wheeler nævner. Der har jeg ikke haft problem,
måske en enkelt påfyldning på en sæson.
Og husk selvfølelig at tjekke at der ikke er taget lån i cyklen, inden du
køber den

Mvh Henrik

Fra : wheeler

Dato : 04-04-03 18:41

"Henrik" <bluemoods@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske en enkelt påfyldning på en sæson.
> Og husk selvfølelig at tjekke at der ikke er taget lån i cyklen, inden du
[KLIP]

Hmm...nu er det ikke fordi jeg kan trække på egne erfaringer, men jeg har
gravet lidt i historikken

I tråden (primo februar d.å.) "Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb..."
er der flere der kommenterer et højt olieforbrug på GS'eren....

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hekto

Dato : 03-04-03 00:12

In article <3e8b41cb$0$42563$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Diceman
says...
> [...]
>
> Mange hilsner Nicolaj
>
> ps. er 40.000 km meget for en Suzuki GS500E, hvor mange km er der i den?????

Nochmals:
http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm

.... og så ladesystemet (som sædvanlig). Det er en dødsyg konstruktion
med shuntregulering, der let brænder stotor og laderegulering af. Mål
evt. ladespændingen når den kører. Se mere på den tyske side.

For lidt olie = manglende køling af statoren kan være en årsag.

De ruster på stellet, specielt oppe under kronrøret. Hammerite sølv, på
spray, er glimrende at reparere med.

Ellers er der ikke andet at gøre end at se sig godt for efter gamle
skader, lytte godt til motoren kold og varm (den tyske side - igen!)

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Solgt!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jan Vagle

Dato : 03-04-03 04:55

Diceman wrote:

> Jeg har endelig besluttet mig for at ville købe en Suzuki GS500E, men inden

(snip)

> ps. er 40.000 km meget for en Suzuki GS500E, hvor mange km er der i den?????

Køb noget andet en det der skrottet og hold dig helst under 25.000 km.

Honda CB-500 og Kawasaki ER-5 er langt bedre valg og havner i samme pris og
forsikringsleje...

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-03 06:38

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Køb noget andet en det der skrottet og hold dig helst under 25.000 km.

?!?

> Honda CB-500 og Kawasaki ER-5 er langt bedre valg og havner i samme pris
og
> forsikringsleje...

Nej, det er ikke helt samme prisleje, og ret meget bedre cykler tror jeg
heller ikke det er. Og hvis man nu ikke er til det der retro-trip med to
forchromede bagdæmpere, men hellere vil have noget moderne...

Rittig

Fra : Jan Vagle

Dato : 03-04-03 17:42

Claus Rittig wrote:

> Nej, det er ikke helt samme prisleje,

ER-5 er billigere i Tyskland end GS'en..

> og ret meget bedre cykler tror jeg
> heller ikke det er.

Langt mere moderne konstruktion, specielt motoren på ER-5 der jeg VED at den
går 80.000 uden problemer...

> Og hvis man nu ikke er til det der retro-trip med to
> forchromede bagdæmpere, men hellere vil have noget moderne...

? Chromede ? Tenker i på EN-5 ?

Tjek forøvrig de tester der findes.. specielt 'Motorrad' sine.. :)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-03 18:24

> ER-5 er billigere i Tyskland end GS'en..

Ja... Og?
(Psst - dette er en dansk nyhedsgruppe)

> Langt mere moderne konstruktion, specielt motoren på ER-5 der jeg VED at
den
> går 80.000 uden problemer...

Præcis samme slidstyrke som GS500 er kendt for. Og lad nu være med at kalde
ER-5 for langt mere moderne, den motor har nu godtnok nogle år på bagen
efterhånden. Og monoaffjedring er da ikke et onde, er det?

> ? Chromede ? Tenker i på EN-5 ?

Nej, CB500.

Rittig

Fra : Michael K. S.

Dato : 03-04-03 18:35

On Thu, 3 Apr 2003 19:24:07 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> Og monoaffjedring er da ikke et onde, er det?

Jow da monoaffjedring er gammeldaws,vidste du ikke det ?? Så læs her :

http://www.motorcycledaily.com/25february03yzrm1.htm

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-03 10:07

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jow da monoaffjedring er gammeldaws,vidste du ikke det ?? Så læs her :
>
> http://www.motorcycledaily.com/25february03yzrm1.htm

Hæ, hæ. Ja, den har jeg set. Meget pudsigt. Og der ER jo også mange cykler
der stadig har duo dæmper, så lidt forskning i konceptet må jo være på sin
plads.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 04-04-03 13:53

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> der stadig har duo dæmper, så lidt forskning i konceptet må jo være på sin

I det seneste MOTORRAD tester man "1000'er ikke sportsmaskine-klassen",
og dér får ZRX'eren hug for sine dårligt virkende traditionelle
bag-støddæmpere. Også selvom det ikke skorter på ydre(!) detaljer på dem

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 03-04-03 19:55

Claus Rittig wrote:

> Ja... Og?
> (Psst - dette er en dansk nyhedsgruppe)

Øv ? Er da ikke jeres pengemafia forsynet med regler der det skattelegges 180%
ud i fra pris ? Rimeligere mc=mindre skat/toll/reg.afgift eller hva fanden jer
kaller det ?

> Præcis samme slidstyrke som GS500 er kendt for. Og lad nu være med at kalde
> ER-5 for langt mere moderne, den motor har nu godtnok nogle år på bagen
> efterhånden.

Og den er vandafkølt.. :)

> Og monoaffjedring er da ikke et onde, er det?

Mono/dual som princip har ingenting at sige..kun udførelsen..

> Nej, CB500.

Øv ? På de ret gamle modeller vel ? (tjekker...standby..: Ah fjederen er
chromet.. sikker noget lort.. ;)

OT: Hvor mange Tmax vil en tro der findes registreret i Dk ?

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Bjørn S

Dato : 03-04-03 21:09

> [...]

180%
> ud i fra pris ? Rimeligere mc=mindre skat/toll/reg.afgift eller hva fanden

Nej, ca. 2/3 deler af markedsprisen (og da tit forhandlerprisen) på
tilsvarende model i DK
Mao, de er ligeglad med hvad du har betalt for kreaturet, og siden Dyskland
og Dannemark begge er indenfor EU er der ingen moms eller toll på, kun en
sindsyg registreringsafgift

/Bjørn

Fra : Jan Vagle

Dato : 03-04-03 21:19

Bjørn S wrote:
> [...]
> og Dannemark begge er indenfor EU er der ingen moms eller toll på, kun en

Sindsygt og uden rod i virkeligheden.. bare trist..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Armand

Dato : 03-04-03 23:01

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en

> "Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev

> Nej, ca. 2/3 deler af markedsprisen (og da tit forhandlerprisen) på
> tilsvarende model i DK
> Mao, de er ligeglad med hvad du har betalt for kreaturet,

Måske nok; men jeg læser tippet om prislejet syd for grænsen sådan at man
sikkert vil kunne finde en ER5 til (med danske (GS-)øjne) spotpris, og
således spare på den første trediedel af modellens pris :-/

--
Armand.
(der lige vil kontrollere mobile.de for prisleje)

Fra : Armand

Dato : 04-04-03 14:40

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der lige vil kontrollere mobile.de for prisleje)

Og sådan gjort!

Der ér rigtigt at brugtprislejet for GS500E og ER5 på det nærmeste er
omvendt syd for grænsen!
Jeg har kigget årgang-97'ere, og der synes ER5 generelt ca. 500? billigere
end tilsvarende GS500E, hvor D.B.A. vidner om mindst 5.000,- kr dyrere
Kawa'er herhjemme
Om det er et argument for at hente hjem selv, er svært at sige, for der
findes endog meget billige modeller af begge på mobile.de :-/

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 05-04-03 00:10

> [...]
billigere
> end tilsvarende GS500E, hvor D.B.A. vidner om mindst 5.000,- kr dyrere

Jeg har tidligere hørt at større Kawaer er billige i DE i forhold til andre
modeller, da de ikke er så populære på brugtmarkedet der nede. Har ikke
tjecket om det er hold i historien, fik den fra en som selv hentet en Kawa
til en god pris.

/Bjørn

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-03 10:10

> [...]
180%
> ud i fra pris ? Rimeligere mc=mindre skat/toll/reg.afgift eller hva fanden

Jah, joh... Men jeg tænkte nu på prislejet i DK, her er nyprisen på Suzukien
lavere end både Hondaen og Kawaen, og det samme gælder brugtpriserne - og
det er nok det der er mest interessant i dette tilfælde.

Rittig

Fra : Brian W.

Dato : 03-04-03 07:11

Jan Vagle wrote:

> (snip)

> Køb noget andet en det der skrottet og hold dig helst under 25.000 km.
>
> Honda CB-500 og Kawasaki ER-5 er langt bedre valg og havner i samme
> pris og forsikringsleje...

Ahhh ka de nu ox pas´???? Gs 500e er en utrolig populær maskine og der kører
mange af dem. Den er billig i drift og vel nok oxo den eneste suki model der
ikke overstiger honda og kawa i resevedelspriser. Suzuki er kendt for at
være dyre i reservedele....
Honda og kawa er nok næppe bedre omend så i hvert tilfælde lige så gode og
stabile, bare lidt dyrer i indkøb.

Jeg har aldrig hørt om en gs500 der bruger olie. Synes ikke der har været
nogen der har nævnt det herinde?

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 03-04-03 20:47

> Jeg har aldrig hørt om en gs500 der bruger olie. Synes ikke der har været
> nogen der har nævnt det herinde?

Tjaaaaa, det afhænger vel af kørestillen. Min bruger især olie ved
længrevarende motorvejskørsel ved en march hastighed på ca. 160, hvilket jeg
har hørt skulle være meget normalt. Det hjælper dog at skifte til en lidt
tykkere olie (15-40W).

Mvh. Thim
GS 500

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 04-04-03 08:50

"Thim Jørgensen" <thimjo"nospam"@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> har hørt skulle være meget normalt. Det hjælper dog at skifte til en lidt

160 km/t er vel også oppe omkring de 90-95 % af cyklens max er det ik ? Såp
er det jo ikk rigtig noget under at den bruger olie hvis man presser den så
meget over længere tid som motorvejs kørsel typisk er....eller er jeg helt
galt på den her ?

Lasse
Mille & Karin

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 04-04-03 12:54

> [...]

> meget over længere tid som motorvejs kørsel typisk er....eller er jeg helt

Ja selvf bruger den mere olie, hvis man presser den. Men nu var det nu
speedovisningen jeg talte om...og den løber vel ca. de 200 på speedom, så
det er vel omkring de 80% af maksydelse. Men 150-160 km/t. (speedo) er vel
heller ikke en unormal motorvejshastighed, hvorfor cyklen bruger olie ved
motorvejskørsel .

Dog har jeg også en anden hypotese vedr. et stort olieforbrug.
Cyklen har eftermonteret kåbe på. Denne kåbe formindsker vel køleeffekten,
hvorfor motoren bliver varmere end en tilsvarende cykel uden kåbe og derved
bruger mere olie!
Eller har det absolut ingen indvirkning?

Mvh. Thim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-03 18:09

> [...]
derved
> bruger mere olie!
> Eller har det absolut ingen indvirkning?

Hmm - beklager ! Har nu haft min i 4 år med kåbe - ikke fordi jeg kører
særligt langt men vestmotorvejen til slutningen med 160+ har altså aldrig
fået den til at bruge olie. Faktisk har jeg aldrig konstanteret noget
olieforbrug efter nu 20 kkm. Kører mest i storkøbenhavn til hverdag og med
de køer vi har her skulle kølingen jo så nærmest mangle helt !
Herlig letstyret maskine at komme rundt med og stadig stabil på
lande/motorvej. Tilstrækkelig motorkraft til at komme galt afsted...
Billig forsikring og vedligeholdelse, benzinforbrug på 20-25 mk/l ved daglig
kørsel - bevares, den kan "nøjes" med 14-15 km/l på motorvejen, hvis man har
lidt travlt.
Og så lige de to klassiske: for bløde fjedre foran og meget ringe
udstødning - ruster alt for hurgtigt.

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : wheeler

Dato : 04-04-03 18:41

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-03 21:32

"Thim Jørgensen" <thimjo"nospam"@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
derved
> bruger mere olie!
> Eller har det absolut ingen indvirkning?

Hmm... Jeg kan ikke lige diske op med målinger, men jeg har haft en GS500E
uden kåbe, som jeg kørte touring på, og har nu en GS500E med kåbe til samme
formål, og jeg tror altså ikke der er nogen væsentlig forskel i køling -
ihvertfald ikek nok til at forklare et olieforbrug. Ingen af mine brugte
(bruger) olie.

Rittig

Fra : brian jensen

Dato : 05-04-03 05:22

Den er billig i drift og vel nok oxo den eneste suki model der
> ikke overstiger honda og kawa i resevedelspriser. Suzuki er kendt for at
> [...]
Hmmmmmm jeg tror vist det er en ligeså gammel skrøne som at sige at toyota
ruster mere end tyske mærker i biler
begge dele var måske rigtigt for 20 - 30 år siden men alle tests jeg har
læst for nyligt (sidste 5 - 6 år) ligger
reservedelsindex på både honda kawa og suzuki MEGET tæt. (ligesom de sidste
mange undersøgelser viser
at vw og opel faktisk ruster mere eller mindst ligeså meget som toyota) :D:D

Brian Jensen

GSX-R 750 91"

dog ingen toyota

Fra : Armand

Dato : 05-04-03 10:56

brian jensen <b.z@oncable.dk> skrev i en

> Den er billig i drift og vel nok oxo den eneste suki model der
> >
> alle tests jeg har læst for nyligt (sidste 5 - 6 år) ligger
> reservedelsindex på både honda kawa og suzuki MEGET tæt.

I hvilke danske(!) tests finder du reservedelsindekser??

--
Armand.

Fra : brian jensen

Dato : 05-04-03 12:05

> brian jensen <b.z@oncable.dk> skrev i en

> I hvilke danske(!) tests finder du reservedelsindekser??
>
> --
> Armand.
>

> Dawz armand

I det "Danske" mc blab BIKE er de faktisk ret flinke til at skrive priser
for de mest almindelige reservedele/sliddele når de laver
sammenligningstest.
Så jeg kan da nævne BIKE nr 7 2000 test af hayabusa blackbird og zx-r 12
ud af 9 reservedele er suzuki dyrest på 3
i en anden test af bike af aprilla rsv mille ducatti 996 og tl 1000 er
suzukièn samlet biligst på de 8 mest almindelige sliddele
BIKE 6 2000, BIKE 2000, osv osv

Brian Jensen

GSX-R 750 "91

Fra : Michael K. S.

Dato : 05-04-03 12:15

On Sat, 5 Apr 2003 13:04:53 +0200, "brian jensen" <b.z@oncable.dk>
wrote:

>I det "Danske" mc blab BIKE er de faktisk ret flinke til at skrive priser
>for de mest almindelige reservedele/sliddele når de laver
>sammenligningstest.

Er de fleste sammenligningstests i "danske" BIKE ikke oversættelser af
svenske tests og i så fald er det så danske reservedelspriser der er
indhentet ??

Fra : Armand

Dato : 05-04-03 14:08

> Er de fleste sammenligningstests i "danske" BIKE ikke oversættelser af
> svenske tests og i så fald er det så danske reservedelspriser der er
> indhentet ??

Faktisk lige hvad jeg også sad og tyggede på!

De få gange jeg har læst i Bike (finder det alt for poppet og overfladisk;
men alligevel ikke så vammelt som det "Superbike" som klubben også abbonerer
på!), har jeg ikke noteret mig res.indekset; men er det der må(!) det sgu da
være danske priser der bruges :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-04-03 14:49

> [...]
abbonerer
> på!), har jeg ikke noteret mig res.indekset; men er det der må(!) det sgu

Der har været heftige stigninger i reservedelspriser på alle 4 japanske
mærker over de sidste 10 år, så jeg tror ikke længere det giver mening at
kalde det ene mærke dyrere end det andet. De er alle meget dyre. Det er
bl.a. derfor så mange køber reservedele til japanere i Sverige, England og
Tyskland.

Rittig
(Med overvejende japanske cykler i stalden)