Rep. af kåbe
Fra : Ted

Dato : 02-04-03 10:01

Jeg skal reparere en revne på ca. 10-15 cm på min kåbe. Til formålet har jeg
anskaffet en glasfiber kit-sæt (fra Silvan - dem med den gode service -
NOT). Efter at have læst brugsanvisningen + div. hjemmesider om emnet, er
jeg stadig i tvivl om fremgangsmåden.
Jeg har tænkt mig at lime revnen med to-komponent lim, og efterfølgende
forstærke bagsiden af kåben på stedet hvor revnen er med glasfiber (fra
kit-sættet). Men så er det her jeg kommer i tvivl - skal revnen også
forstærkes med glasfiber på ydersiden af kåben ? - Eftersom jeg mener det
bliver meget vanskeligt at slibe glasfiberen plant med den eks. kåbe, tror
jeg mest på at det kun er bagsiden der skal påføres "glasfibermåtten" og så
evt. nøjes med at give forsiden lidt padding inden malingen.
Hvad siger I ? Er der en med erfaring som kan give en godt tip.

Mvh Teddy

Fra : Spiff

Dato : 02-04-03 10:25

Hejsa

Hvis revnen passer perfekt sammen (intet materiale mangler) så kan man få
noget 2 komponent kontaktlim i 2 små flasker med pensel i låget (kan ikke
huske navn , købt i Silvan)
Begge falder smørres med en "grunder" hvorefter der påføres en "aktivator"
Limningen er ufattelig stærk så jeg tror ikke det skulle være nødvendig at
forstærke den yderligere men mindre der er en konstant belastning/vrid i
kåben når den er monteret.

MVH
Jesper

Fra : Jens Arnfast

Dato : 02-04-03 10:31

Ted wrote:
> [...]
> evt. nøjes med at give forsiden lidt padding inden malingen.
> Hvad siger I ? Er der en med erfaring som kan give en godt tip.

Det plejer at holde ganske fint med den metode du har beskrevet, jeg har
ihvertfald benyttet den et par gange uden efterfølgende problemer

--
-jens
XJ600

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-04-03 15:53

Ted wrote:
> [...]
> lidt padding inden malingen.
> Hvad siger I ? Er der en med erfaring som kan give en godt tip.

Jeg kan kun fortælle, hvad "fagmanden" plejer at gøre. I den lokale MC klub
har vi en professionel maler, og han benytter (så vidt jeg lige husker) en
fremgangsmåde, der minder lidt om den, du selv beskriver. Dog gør han det,
at han først fjerner materialet i revnen, så der ikke er nogen flossede
kanter. Han udvider altså simpelthen revnen, så den i stedet for at være
sådan noget savtakket miskmask bliver til en fin, glat åbning med helt lige
sider. Og så er der vist noget om, at der, hvor revnen slutter, skal der
bores et rundt hul, således at selve revnen slutter pænt og rundt. Dette for
at der ikke er et "skarpt hjørne" som kan blive til en ny revne. Derefter
laver han forstærkningen med glasfibermåtten på bagsiden af kåben. Når så
polyesteren er hærdet, kan revnen spartles ud, og derefter lakeres.
Det med at rense revnen op, har til dels til formål at sikre, at når
reparationen er færdig, er det ikke muligt at se noget som helst. Det kan
normalt ikke lade sig gøre, hvis man "bare" limer revnen sammen. Og dels har
det den virkning, at selve revnen ikke bliver ved med at være et "svagt"
sted, hvor en ny revne kan opstå, som følge af alle mulige påvirkninger.

Hvis du har yderligere spørgsmål, eller mener du har brug for noget Jørgen
Clevin-agtig tegne-fortælle (som følge af min måske lidt dårlige
forklare-teknik), må du endelig sige til. Så skal jeg forsøge at bikse et
eller andet grafiskt sammen til dig.

--

Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 02-04-03 16:30

Freddy Lang
skrev i news:3e8af920$0$52160$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

snip

> [...]

> dårlige forklare-teknik), må du endelig sige til. Så skal jeg forsøge
> at bikse et eller andet grafiskt sammen til dig.

Grafikken er her (teksten er tysk)
Der er også anvisning på egentlig "plastsvejsning" der efter min
beskedne mening må være det optimale.
http://mitglied.lycos.de/oelsumpf/verkleidung/verklei.html

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-04-03 17:48

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
>
> snip

> Grafikken er her (teksten er tysk)
> Der er også anvisning på egentlig "plastsvejsning" der efter min

Mjoeh, men der er der jo tale om reparation af skader i noget tykkere gods,
som for eksempel et bådskrog. De viser jo, at de "udhuler" godset, og
derefter fylder de et/flere lag glasfiber i udhulningen. Den metode er nok
lidt besværlig på en MC kåbe (som jo er forholdsvis tynd), og da sikkert
heller ikke nødvendig.

Fra : Armand

Dato : 02-04-03 21:51

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> Hvis du har yderligere spørgsmål, eller mener du har brug for noget Jørgen
> Clevin-agtig tegne-fortælle (som følge af min måske lidt dårlige

Hæ!
Ja det kan sgisme godt være en udfordring at forklare sig v.h.a. skrift
alene!

--
Armand.

Fra : Jake

Dato : 02-04-03 22:25

> Ja det kan sgisme godt være en udfordring at forklare sig v.h.a. skrift
> alene!

A picture is worth a thousand words!

som man siger

/Jake

Fra : J.C.Kløve

Dato : 02-04-03 18:37

> [...]
> evt. nøjes med at give forsiden lidt padding inden malingen.
> Hvad siger I ? Er der en med erfaring som kan give en godt tip.

Du er helt på rette spor !

Padding på forsiden er fint, ingen glasfiber her, kun på bagsiden

Jeg har lavet et lille skriv hvor der er et par billeder der supplerer
teksten
Den kan du se på :
http://www.albertsmc.dk/
under "anbefalinger" - "plastic"
Du er velkommen til at spørge hvis der er noget du vil vide
- -
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223