|
| Forår i RD-helvedet ;-) Fra : wheeler |
Dato : 01-04-03 20:41 |
|
100 dejlige km. tilbagelagt her i aftes...det med vandrørene i forgaflen
ifm. med min clip-on montering synes, at fungere fint - og så var det jo en
billig "RD-løsning" (right Armand!)
På turen kunne jeg trods vinterens reparation (herunder udskiftning af en
del stikdåser)erfare, at det elektriske, som forventet, fortsat
driller...
Efter 20 km gik RD'en uprovokeret i stå - kunne dog umiddelbart trædes igang
igen, men kunne kun tage gassen op til PRÆCIS 2800 rpm. -> gik prompte ud.
Efter 2 minutters pause kunne jeg fortsatte jeg de sidste 80 km uden
driftsstop - underligt!
Er varmeudvilkingen i CDI-enheden afhængig af kørselsmønsteret?
God sæson til alle på dfm - selvom de fleste af os jo har været igang i en
måneds tid nu
Wheeler
- På jagt efter (endnu) en CDI-box
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Jesper Hedegaard (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 01-04-03 21:56 |
|
wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev:
>100 dejlige km. tilbagelagt her i
>aftes...det med vandrørene i forgaflen
>ifm. med min clip-on montering synes,
>at fungere fint - og så var det jo en
>billig "RD-løsning" (right Armand!)
>
Skal dette forstås sådan at du har brugt et par stykker vandrør
til at øge forkomprimeringen af forfjedrene ?
Har nemlig selv overvejet denne løsning da jeg har et par medfødt
slappe forfjedre. Men jeg kan ikke blive helt enig med mig selv om
det ikke bare giver andre problemer, så som at forgaflen reelt går
i bund tidligere o.m.a.
Derfor er jeg meget nysgerrig mht. andres erfaringer: viker det !
Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)
| |
wheeler (01-04-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 01-04-03 22:11 |
|
"Jesper Hedegaard (slet Z7LXG)" <jesper@Z7LXGhedegaard.mail.dk>
> Skal dette forstås sådan at du har brugt et par stykker vandrør
> til at øge forkomprimeringen af forfjedrene ?
Jepper
> Har nemlig selv overvejet denne løsning da jeg har et par medfødt
> slappe forfjedre. Men jeg kan ikke blive helt enig med mig selv om
> det ikke bare giver andre problemer, så som at forgaflen reelt går
> i bund tidligere o.m.a.
den går naturligvis i bund tidligere på skalaen, men hvad betyder det?
Det absolutte tryk, der skal til for at dæmperen går i bund, er ikke ændret.
Det er alene en hårdere - konstant- fjederbelastning jeg har opnået!
Nu er min "fusker-løsning" primært grundet i, at jeg ikke gider smide gode
penge efter dårlige på min 20 år gamle RD'er, samt at jeg har en
"gammeldags" forgaffel som ikke er beregnet til montering af clip-on styr.
Men nu har jeg købt clip-on og så skal det fandme på - passe om det vil
eller ej
Progressive fjedre bør være at foretrække, kan nok erhverves til en rimelig
pris til en GS 500 - mon ikke du skulle prøve ad denne vej?
Har du eksperimenteret lidt med hydralikolien?
Btw. nu du ændre "indholdet" i tråden - er det så fordi du har en løsning på
mine el-problemer =
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Hans Joergensen (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 01-04-03 22:31 |
|
wheeler wrote:
> den går naturligvis i bund tidligere på skalaen, men hvad betyder det?
> Det absolutte tryk, der skal til for at dæmperen går i bund, er ikke ændret.
> Det er alene en hårdere - konstant- fjederbelastning jeg har opnået!
Jeg burde godt nok også gøre noget ved min RD-forgaffel .. man skal
ikke ramme et ret stort bump før den meget ubehageligt knalder i
bund under opbremsning. fx. kan et kloakdæksel der ligger lidt
forkert i forhold til vejbanen nemt gøre det.
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 02:17 |
|
In article <slrnb8k195.p2p.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Jeg burde godt nok også gøre noget ved min RD-forgaffel .. man skal
> ikke ramme et ret stort bump før den meget ubehageligt knalder i
> bund under opbremsning. fx. kan et kloakdæksel der ligger lidt
> forkert i forhold til vejbanen nemt gøre det.
>
> // Hans
>
Prøv at give den en lille sjat (ens!) olie i hvart ben, og kontrollér
også lufttrykket. .... og køb så evt. progressive fjedre.
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Solgt!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 08:52 |
|
Hekto wrote:
> Prøv at give den en lille sjat (ens!) olie i hvart ben, og kontrollér
> også lufttrykket. .... og køb så evt. progressive fjedre.
lufttrykket er desværre allerede på max tilladte ifølge Haynes..
Og det er ikke dæmpningen der er problemet, så enten skal man lave
rør-tricket, eller bruge en (mindre) formue på nye fjedre..
Men, det er på todo-listen, og det står ret langt nede.. :)
// Hans, på Langelinie fra kl. 16
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 08:58 |
|
> lufttrykket er desværre allerede på max tilladte ifølge Haynes..
> Og det er ikke dæmpningen der er problemet, så enten skal man lave
> rør-tricket, eller bruge en (mindre) formue på nye fjedre..
Hej Hans
Prøv følgende:
Sæt lufttrykket til 0
Hæld 2 cm mere olie i hver gaffelben.
Det tager ikke lang tid og hjælper på dykket ved bremsningen.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 09:04 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Prøv følgende:
> Sæt lufttrykket til 0
> Hæld 2 cm mere olie i hver gaffelben.
> Det tager ikke lang tid og hjælper på dykket ved bremsningen.
Er det ikke den forkerte måde at gøre det på ? jeg kunne forestille
mig at der så vil komme temmeligt meget tryk i forgaflen hvis der
pludselig ikke rigtig er plads til den ekstra olie ... ?
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 09:10 |
|
> > Hæld 2 cm mere olie i hver gaffelben.
>
> Er det ikke den forkerte måde at gøre det på ? jeg kunne forestille
> mig at der så vil komme temmeligt meget tryk i forgaflen hvis der
> pludselig ikke rigtig er plads til den ekstra olie ... ?
Hej Hans
Det er den helt rigtige måde at gøre det på. At din gaffel dykker helt vildt
er tegn på at der er "rigeligt plads" til ekstra olie. Hvis gaflen efter man
har hældt/skiftet olie er blevet sten hård, så er der for meget olie i og
man kan ødelægge sine pakdåser. Da dykke effekten ved opbremsning ikke er
linear med olieniveauet, men eksponentiel skal man altid være forsigtig med
at øge niveauet med for store skridt. Hvis den dykker helt vildt som din kan
man godt starte med 2 cm. ellers vil jeg kun anbefale at øge olie niveauet i
gaffelbenene med 1 cm af gangen.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 09:26 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> at øge niveauet med for store skridt. Hvis den dykker helt vildt som din kan
> man godt starte med 2 cm. ellers vil jeg kun anbefale at øge olie niveauet i
> gaffelbenene med 1 cm af gangen.
Jeg skriver det bag øret, og husker på det når jeg engang får taget
mig sammen til at kigge på problemet .. :)
Men, er der nogen speciel grund til at du ikke synes man skal ha'
lufttryk i gaflen ? det må vel alt andet lige give lidt mere
'fjeder'
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 10:14 |
|
> Men, er der nogen speciel grund til at du ikke synes man skal ha'
> lufttryk i gaflen ? det må vel alt andet lige give lidt mere
> 'fjeder'
Her er mit syn på gaffelbensoptimering i store træk:
Sag:
Man justerer på fjederen for at få den korrekte sag dvs. synk på godt dansk.
Den skal sætte sig 1/3 af den samlede vandring i fjedrene når man sidder på
cyklen. Preload skruerne sidder der til det samme på nogle modeller. Det er
det eneste de skal bruges til! Den samlede vandring på sportscykler plejer
at være 10cm, så modellen skal sætte sig 3,5cm for og bag. Dette er det
punkt hvor ud fra affjedringen er bygget til at arbejde. Har man ikke en
preload skrue kan man mase et rør i toppen af benene. Kan man ikke opnå
korrekt sag, så køber man en anden fjeder.
Dykning ved opbremsning:
Justeres ved at ændre oliestanden i gaffelbenene.
Dæmpning.
Her er to typer gaffelben. Cartridgedæmpere og stangdæmpere.
Stangdæmpere er den billige og mest lowtech, som sidder på de fleste billige
og ældre cykler. Kort sagt er det en stang hvor dæmpningen består i at olien
løber igennem et hul i en stang. Her kan man justere dæmpningen ved at hælde
tykkere olie på. Det giver som regel ikke den samme effekt for ind og
uddæmpning, og tykkere olie fjerne som regel finfølelsen. Generelt er
dæmpertypen god nok til alm. brug, men begynder man at stille krav kan den
ikke følge med mere. Den kan dog opgraderes med Racetech dele. Man kan gå en
cartridge emulator, som giver dig de samme justermuligheder med skiver som
den ægte kassettedæmper, og næsten lige så god en dæmpning. Racere taler om
den er 95% på en SV'er som en Gixxer 600 forgaffel der er en kassettedæmper
med hele pivemøget.
Cartridgedæmpere eller kassettedæmpere sidder på de dyre sportscykler. Kort
sagt er det et stempel der arbejder i en cylinder med nogle skiver der
virker som dæmpning. Der sidder forskellige skiver for ind/kompression og
ud/returdæmpning.
Man kan justere dæmpningen på to måder. Lovtech måden er tykkere olie som
ved en stangdæmper dette fjerner også her en del finfølelse. Nogle gange kan
man ved hjælp af en skrue i toppen af gaffelbenet trykke skiverne til
ud/returdæmpning tættere på stemplet og derved øge dæmpningen. På de dyrere
gaffelben kan man også skrue skiverne for ind/kompressionsdæmpning. Lige som
bagdæmpere mister kassettedæmpere lidt efter lidt deres dæmperegenskaber, da
skiverne bøjer til en tallerkenform, så olien lettere fiser ud forbi
skiverne. Dette går dog noget langsommere end på en bagdæmper, da olien i
forgaflen optimalt set skiftes ofte.
Hvis man ikke kan ramme en dæmpning der passer kan man sende sin gaffel til
en dæmper specialist som skifter dæmperskiverne og fjederen til noget er
passer din vægt kørestil og erfaring. Det har virket fantastisk i de
tilfælde jeg har hørt om det gjort.
Hvis man har gaffelbensproblemer, så er den generelle guide sådan her.
Adskil gaffelbenene og kontroller teflon glideringene, og rens det hele godt
igennem. Hæld den korrekte mængde og tykkelse forgaffelolie i. Sæt sag så
den passer og kør en test tur på en kendt strækning. Noter dig hvordan
cyklen opfører sig og juster kun på en egenskab af gangen.
Som du kan se passer lufttryk ingen steder hen i min "verden". Der sidder
ventiler på min offroader,
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 10:57 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Her er mit syn på gaffelbensoptimering i store træk:
Super forklaring, den er gemt til senere brug
Faktisk er jeg jo så ikke i tvivl om hvordan dæmpere virker, men jeg
tror stadig ikke helt jeg forstår hvorfor gaffelen skulle have
sværere ved at blive tykket i bund med mere olie i?
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:26 |
|
> Faktisk er jeg jo så ikke i tvivl om hvordan dæmpere virker, men jeg
> tror stadig ikke helt jeg forstår hvorfor gaffelen skulle have
> sværere ved at blive tykket i bund med mere olie i?
Hej Hans
Gaflen er helt tæt. Derfor skal noget komprimeres når gaflen trykkes sammen.
Olien kan ikke trykkes sammen, men det kan luften. Kraften der skal til for
at trykke luft sammen er dog ikke linear, men der skal mere og mere kraft
til jo mere luft trykkes sammen. Jo mere olie man hælder i gaflen, jo mindre
bliver luftkammeret over olien. Det gør at luften trykkes mere og mere
sammen ved den samme forgaffel vanding i cm., jo mere olie der er i
gaffelbenet. Er det helt klart nu?
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 11:32 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> bliver luftkammeret over olien. Det gør at luften trykkes mere og mere
> sammen ved den samme forgaffel vanding i cm., jo mere olie der er i
> gaffelbenet. Er det helt klart nu?
Ja ok, jeg er med nu ..
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:37 |
|
> > bliver luftkammeret over olien. Det gør at luften trykkes mere og mere
> > sammen ved den samme forgaffel vanding i cm., jo mere olie der er i
> > gaffelbenet. Er det helt klart nu?
>
> Ja ok, jeg er med nu ..
Fordi luften modstand mod at blive sammen trykket ikke er lineær kan en
lille forøgelse af olieniveauet i gaffelbenet gøre en stor forskel, så pas
på og tag et lille skridt ½ - 1cm af gangen.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 12:38 |
|
In article <7azia.1108$Yw.881@news.get2net.dk>, news@abl1926.dk
says...
> Fordi luften modstand mod at blive sammen trykket ikke er lineær kan en
> lille forøgelse af olieniveauet i gaffelbenet gøre en stor forskel, så pas
> på og tag et lille skridt ½ - 1cm af gangen.
>
.... meget stor forskel!
Jeg kørte mestersvinger på den, med alt for meget olie i benene. Så
var den ikke så tilbøjelig til bare at lægge sig ned.
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Claus Rittig (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 02-04-03 11:02 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:rRxia.1095$nX6.887@news.get2net.dk...
> Her er mit syn på gaffelbensoptimering i store træk:
[Snip: Guld]
Klart og velskrevet!
> Stangdæmpere er den billige og mest lowtech, som sidder på de fleste
billige
> og ældre cykler. Kort sagt er det en stang hvor dæmpningen består i at
olien
> løber igennem et hul i en stang. Her kan man justere dæmpningen ved at
hælde
> tykkere olie på. Det giver som regel ikke den samme effekt for ind og
> uddæmpning, og tykkere olie fjerne som regel finfølelsen. Generelt er
> dæmpertypen god nok til alm. brug, men begynder man at stille krav kan den
> ikke følge med mere.
Arh, helt så ringe er de nu ikke. Jeg kører stadig hård off-road med to
cykler med "stang-dæmper", den ene en 130kg kolods, og det virker helt fint.
> Som du kan se passer lufttryk ingen steder hen i min "verden". Der sidder
> ventiler på min offroader,
Mangler du ikke at skrive "...og de er til udligning af det overtryk der
opbygges ved brug" ?
Rittig
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:19 |
|
> Mangler du ikke at skrive "...og de er til udligning af det overtryk der
> opbygges ved brug" ?
Jo! Jeg blev fanget af andre ting og trykkede send!
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 02-04-03 10:53 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> > lufttrykket er desværre allerede på max tilladte ifølge Haynes..
> > Og det er ikke dæmpningen der er problemet, så enten skal man lave
> > rør-tricket, eller bruge en (mindre) formue på nye fjedre..
> Prøv følgende:
> Sæt lufttrykket til 0
> Hæld 2 cm mere olie i hver gaffelben.
> Det tager ikke lang tid og hjælper på dykket ved bremsningen.
- - - - og når proppen kommer af i den forbindelse (husk endelig at have
forende hængt op eller en understøttelse under motoren (v.
centralbensbrug)før den sidste prop fjernes!!) er det enkelt at vurdere
hvorvidt at fjederen matcher overkanten af teleskop-røret!
Befinder fjederen sig adskillelige cm's nede i teleskopet ér en
afstands-ting obligatorisk!
I en tidligere streng blev det klarlagt at RD'eren har kørt med to
forskellige længder teleskop-rør, derved at modellerne med "clip-on" styr
har ca. 3 cm's udstik over øverste forgaffelbro til at montere
clip-on'erne på - Til de længere rør hører ligeledes længere fjedre, og i
et halvgennemført mix af diss to emner kan jo være en af RD'erens (nærmest
obligatoriske) forskruetheder :-/
Derfor er det ikke utænkeligt at fjederen er endog meget kort :-|
--
Armand
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 09:04 |
|
In article <slrnb8l5kf.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> lufttrykket er desværre allerede på max tilladte ifølge Haynes..
> Og det er ikke dæmpningen der er problemet, så enten skal man lave
> rør-tricket, eller bruge en (mindre) formue på nye fjedre..
>
> Men, det er på todo-listen, og det står ret langt nede.. :)
>
Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 - SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 09:15 |
|
> Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
Tykkere olie afgøre hvor hurtige gaflen dykker og hæver sig igen, ikke hvor
langt den dykker. Det er oliestanden der afgør det.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Michael K. S. (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 02-04-03 10:43 |
|
On Wed, 2 Apr 2003 10:14:33 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:
>> Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
>Tykkere olie afgøre hvor hurtige gaflen dykker og hæver sig igen, ikke hvor
>langt den dykker.
Det er ganske rigtigt statisk,men behøver ikke at være det dynamisk
kommer man for tyk olie i (for stor dæmning) kan man opleve
forskellige grader af hydraulic lock og at forgaflen "pakker" fordi
den ikke kan nå ligevægtstillingen mellem påvirkninger...
> Det er oliestanden der afgør det.
Nu mere den samlede fjedervirkning,hvoraf oliestanden i de fleste
situationer kun udgør en mindre del (den stærkt progressive luftfjeder
virker fortrinsvis i sidste ½-del af (total)vandringen) ...
Iøvrigt synes det at være en udbredt opfattelse at et afstandstykke
(vandrør eller lign.) øger springratio (fjederkonstanten) eller at man
gør fjederen stivere,det gør man _ikke_,det eneste man gør er at øge
preload.
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:15 |
|
> >Tykkere olie afgøre hvor hurtige gaflen dykker, ikke hvor langt.
> kommer man for tyk olie i kan man opleve
> forskellige grader af hydraulic lock og at forgaflen "pakker" fordi
> den ikke kan nå ligevægtstillingen mellem påvirkninger...
Det er også rigtigt. Jeg prøver bare at gøre op med myten om at tykkere olie
kan fixe alting og giver bedre dæmpning. Hårdere dæmpning er ikke
nødvendigvis en god ting. Man kan miste en masse feedback når man hælder for
tyk olie på.
> Nu mere den samlede fjedervirkning,hvoraf oliestanden i de fleste
> situationer kun udgør en mindre del (den stærkt progressive luftfjeder
> virker fortrinsvis i sidste ½-del af (total)vandringen) ...
Ja. Min kærestes GPZ'er kunne jeg uden problemer få banket i bund ved
opbremsning. Den satte sig ½ af vandringen (5cm) og dykkede fælt. Et par 1cm
lange rør fixede sag'en og 1cm mere olie klarede dykningen. Dæmpningen er
jeg stadig ikke helt gode venner med, men til min uerfarne kæreste er det
klart fint nok.
> Iøvrigt synes det at være en udbredt opfattelse at et afstandstykke
> (vandrør eller lign.) øger springratio (fjederkonstanten) eller at man
> gør fjederen stivere,det gør man _ikke_,det eneste man gør er at øge
> preload.
Jeps, og preload skal kun bruges til at sætte sag.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Michael K. S. (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 02-04-03 11:22 |
|
On Wed, 2 Apr 2003 12:15:16 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:
>Det er også rigtigt. Jeg prøver bare at gøre op med myten om at tykkere olie
>kan fixe alting og giver bedre dæmpning. Hårdere dæmpning er ikke
>nødvendigvis en god ting. Man kan miste en masse feedback når man hælder for
>tyk olie på.
Jepper og det har du ganske ret i,men det svarer ganske til den
udbredte misopfattelse at jo hårdere og mere stiv en gaffel er,jo mere
sportslig og bedre er den også...intet kunne jo være mere forkert.
>Jeps, og preload skal kun bruges til at sætte sag.
Nemlig,og er problemet primært en forkert springratio,forslår det som
en skrædder i helvede....
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:34 |
|
> Jepper og det har du ganske ret i,men det svarer ganske til den
> udbredte misopfattelse at jo hårdere og mere stiv en gaffel er,jo mere
> sportslig og bedre er den også...intet kunne jo være mere forkert.
Som da en fra klubben fik monteret sine Maxxton modificerede gaffelben på
sin TLS'er. Vi pumpede TL'eren op og ned i klubben, og fyren virkede meget
mistroisk og ærgerlig. Den var jo blød! En køretur var dog alt der skulle
til for at smilet kom frem Masser af feedback overraskende meget komfort
men især en gaffel der var fast og rolig når man kylede rundt med den men
hanen i bund.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 15:25 |
|
Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:RKyia.1102$UD7.667@news.get2net.dk...
> >
> Ja. Min kærestes GPZ'er kunne jeg uden problemer få banket i bund ved
> opbremsning. Den satte sig ½ af vandringen (5cm) og dykkede fælt. Et par
> 1cm lange rør fixede sag'en og 1cm mere olie klarede dykningen.
> Dæmpningen er jeg stadig ikke helt gode venner med, men til min uerfarne
> kæreste er det klart fint nok.
Nu skal du også passe på at du ikke ryger ind i "lille rocker-knægt/stor
panserbasse -paradokset omkring stænklappens længde" !
--
Armand
| |
Claus Rittig (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 02-04-03 11:05 |
|
"Hekto" <bs@hektoMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.18f4b7ec35695aeb989831@news.cybercity.dk...
> Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
Jeg tror altså ikke der er motorolie i din forgaffel. Normalt bruger man
forgaffelolie til en forgaffel, og det er single grade, måske en SAE10? Der
er SAE10 i min DT125R forgaffel, og vistnok også i min XR600 gaffel, og de
er begge den gode gamle konventionelle dæmpertype.
Rittig
| |
armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 02-04-03 11:05 |
|
Hekto wrote:
> In article <slrnb8l5kf.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...
> >
> Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
De nævnte spec's angiver en motorolie, hvor teleskopet bruger
hydraulikolie!
Ligeledes er det kun singlegrade olie der ses brugt.
Louis' "motobase" siger sae10W og det er min erfaring at selv et spring på
+5W gør forgaflen mærkbart hårdere, så skaf noget 10'er gaffelolie (ved
den nærmeste cykel/scooter -dealer, og efterfyld sparsomt med 15'er eller
20'er olie hvis dæmpningen er for blød derefter!!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 02-04-03 11:11 |
|
On Wed, 2 Apr 2003 10:05:29 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(armand) wrote:
>Louis' "motobase" siger sae10W og det er min erfaring at selv et spring på
>+5W gør forgaflen mærkbart hårdere, så skaf noget 10'er gaffelolie (ved
>den nærmeste cykel/scooter -dealer, og efterfyld sparsomt med 15'er eller
>20'er olie hvis dæmpningen er for blød derefter!!
Ahmmm Armand,en dæmpning er ikke blød vel,den kan være for lille
(svarende til for hurtig gaffel),blød er snarere noget man bruger om
fjederen ik' )
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 15:50 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:5kdl8vs0v5cca20gku8gl5rc6iufhfha16@4ax.com...
> On Wed, 2 Apr 2003 10:05:29 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
> (armand) wrote:
>
>
> >Louis' "motobase" siger sae10W og det er min erfaring at selv et spring
på
> >+5W gør forgaflen mærkbart hårdere, så skaf noget 10'er gaffelolie (ved
> >den nærmeste cykel/scooter -dealer, og efterfyld sparsomt med 15'er eller
> >20'er olie hvis dæmpningen er for blød derefter!!
>
> Ahmmm Armand,en dæmpning er ikke blød vel,den kan være for lille
> (svarende til for hurtig gaffel),blød er snarere noget man bruger om
> fjederen ik' )
Skåret helt ind til benet: Ja!
Forvirringen kan hurtigt blive stor nok i forvejen, og det er jo mig der
plejer at revse brug af korrekte definitioner :-|
Men udtrykket er ikke helt forkert alligevel, for ihælder man en voldsom tyk
olie (= måske kun +10W) på forgaflen, vil man opleve den som særdeles "hård"
derved at dæmperen på det nærmeste lukker helt af for sammenpresning (af
bl.a. fjederen) ved forekomende stød!
Mit første olieskifte på GPZ'ens forgaffel, i sin tid, var lidt blindt og ud
fra tilgængelig olie. Og det var netop +10W (sae20W), hvilket gjorde
forgaflen så sten"hård" at mine håndled efter ganskke få km's nåede
smertegrænsen Under en uge holdt 20'er-olien før jeg fik skiftet (det
var jo også nemt, da det var en god gammeldags model med aftapnings-skruer
udvendigt i bunden!)
Men vi holder os til "lav" hhv. "stor" dæmpning fremover!!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 02-04-03 16:11 |
|
On Wed, 2 Apr 2003 16:50:22 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Forvirringen kan hurtigt blive stor nok i forvejen, og det er jo mig der
>plejer at revse brug af korrekte definitioner :-|
Akkurat - Specielt i en forgaffel er det nok godt at holde fast i de
korrekte udtryk netop p.g.a. den sammenblanding af fjederkraft og
dæmpning der stort set altid sker i en tråd om affjedring.
>Men udtrykket er ikke helt forkert alligevel, for ihælder man en voldsom tyk
>olie (= måske kun +10W) på forgaflen, vil man opleve den som særdeles "hård"
>derved at dæmperen på det nærmeste lukker helt af for sammenpresning (af
>bl.a. fjederen) ved forekomende stød!
Jeg ved naturligvis godt hvad du mener,at den arbejder så langsomt at
det opfattes som "hård" i en reel køresituation (hydraulic lock),men
udfører man bevægelsen tilstrækkelig langsomt vil man finde at den
ikke er det mindste hårdere,forskellen ligger i at dæmpning(skraften)
kun giver mening som noget dynamisk,mens fjederkraft optræder såvel
statisk om dynamisk.
>Men vi holder os til "lav" hhv. "stor" dæmpning fremover!!
).
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 11:28 |
|
In article <b6ecl9$oil$1@abbeden.bunk.cc>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Hekto wrote:
>
> > In article <slrnb8l5kf.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> > server.dk says...
> > >
> > Jeg mener der er 10W-40 i rørene. Prøv15W-40 ell. 20 W-40.
>
> De nævnte spec's angiver en motorolie, hvor teleskopet bruger
> hydraulikolie!
> Ligeledes er det kun singlegrade olie der ses brugt.
> Louis' "motobase" siger sae10W og det er min erfaring at selv et spring på
> +5W gør forgaflen mærkbart hårdere, så skaf noget 10'er gaffelolie (ved
> den nærmeste cykel/scooter -dealer, og efterfyld sparsomt med 15'er eller
> 20'er olie hvis dæmpningen er for blød derefter!!
>
>
Nu er det jo en RD'er! ... så hudt jeg visker er der i Haynes angivet
alm. god motorolie.
Der er angivet en bestemt mængde i ml. Jeg har selv prøvet at fylde
for meget i, og det gav ikke specielt gode resultater. Moderate
mængder kan man sikkert godt forøge med, uden at det går helt galt, da
det ikke vil ændre så voldsomt på den luftunderstøttede affjedring.
Tykkere olie vil give mere dæmpning, og dermed forhindre den i at slå
i bund så let, dog med muligheden for at den så bliver urolig, fordi
dæmpningen er for hård.
En anden mulighed er, at affjedringen bagtil ar alt for hårdt stillet,
så den tvinger forgaflen til at gøre hele arbejdet?
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 - Til Salg * GS450 m 2-1
under genopbygning.
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 11:43 |
|
Hekto wrote:
> Nu er det jo en RD'er! ... så hudt jeg visker er der i Haynes angivet
> alm. god motorolie.
RD350 LC 2 skal ganske rigtigt ifølge haynes ha' en 10W30 ...
Men nu er det jo faktisk en RD350N, som så ifølge Haynes skal have
297cc SAE10W fork oil.
> Tykkere olie vil give mere dæmpning, og dermed forhindre den i at slå
> i bund så let, dog med muligheden for at den så bliver urolig, fordi
> dæmpningen er for hård.
dæmpningen vil jeg ikke pille ved, fordi den føles ganske glimrende
i sving, også hvis man lige racer ad Bispebuen med 100-120km/t
(Bispebuen er et meget dårligt vedligeholdt/ujævnt stykke vej med 3 spor i
hver retning, i København)
> En anden mulighed er, at affjedringen bagtil ar alt for hårdt stillet,
> så den tvinger forgaflen til at gøre hele arbejdet?
Det tror jeg ikke, den står svjh på stilling 3, ud af 5 .. og den
føles nu meget god bag til.
Eneste problem er at den synker så meget foran når man bremser :)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 12:40 |
|
In article <slrnb8lflr.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Eneste problem er at den synker så meget foran når man bremser :)
>
Vær i det mindste glad for at der ikke er 'anti-dive' på! Så havde du
bare flere problemer. (Gæt hvad der sidder på GS'eren! ... i det ENE
gaffelben!)
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 14:02 |
|
Hekto wrote:
>> Eneste problem er at den synker så meget foran når man bremser :)
> Vær i det mindste glad for at der ikke er 'anti-dive' på! Så havde du
> bare flere problemer. (Gæt hvad der sidder på GS'eren! ... i det ENE
> gaffelben!)
Hmm, hvordan føles det at køre med? ;)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 14:39 |
|
In article <slrnb8lnq6.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Hmm, hvordan føles det at køre med? ;)
>
Jamen, jeg er ikke sikker på at det virker, og jeg har en fornemmelse
af at det er noget underligt noget at øge dæmpningen i kun det ene
gaffelben.
Måske er det ikke så slemt; men nu må vi se. Man bremser jo sjældent
(aldrig!) særlig hårdt med forbremsen, når man har lagt den godt ind i
et sving!
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-04-03 11:44 |
|
> Nu er det jo en RD'er! ... så hudt jeg visker er der i Haynes angivet
> alm. god motorolie.
> Der er angivet en bestemt mængde i ml. Jeg har selv prøvet at fylde
> for meget i, og det gav ikke specielt gode resultater.
Hej Brian
Du skal bruge forgaffelolie ikke motorolie!. Det er fordi manualen er så
gammel der står det. Forgaffelolie er meget bedre. Forgaffelolie er
hydraulikolie under et andet navn og med større spredning i
viskositetstykkelsen. Forresten er hydraulikolie i tykkelsen medium lig med
10W. Den oplysning kan nok spare nogle for penge .
Hydraulikolie modvirker skumdannelse bedre end motorolie, og det er derfor
man skal bruge det i gaffelbenene.
Hvis man blander ½ 10W og ½ 20W får man ikke 15W, men mere noget der ligner
13-14W, så pas på med at blande for meget.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hekto (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-04-03 12:47 |
|
In article <9azia.1109$Yw.117@news.get2net.dk>, news@abl1926.dk
says...
> > Nu er det jo en RD'er! ... så hudt jeg visker er der i Haynes angivet
> > alm. god motorolie.
> > Der er angivet en bestemt mængde i ml. Jeg har selv prøvet at fylde
> > for meget i, og det gav ikke specielt gode resultater.
>
> Hej Brian
>
> Du skal bruge forgaffelolie ikke motorolie!. Det er fordi manualen er så
> gammel der står det. Forgaffelolie er meget bedre. Forgaffelolie er
> hydraulikolie under et andet navn og med større spredning i
> viskositetstykkelsen. Forresten er hydraulikolie i tykkelsen medium lig med
> 10W. Den oplysning kan nok spare nogle for penge .
>
> Hydraulikolie modvirker skumdannelse bedre end motorolie, og det er derfor
> man skal bruge det i gaffelbenene.
>
> Hvis man blander ½ 10W og ½ 20W får man ikke 15W, men mere noget der ligner
> 13-14W, så pas på med at blande for meget.
>
Jamen der er skam også fyldt vaskeægte forgaffelolie på den ... af mig
ihvertfald, og det var 10W.
Nu er jeg ikke helt lille; men umiddelbart vil jeg tro at Hans
'preloader' den en anelse mere. ;0) (sorryyyy!)
Derfor kan det jo være at den er for blød.
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 13:53 |
|
Hekto wrote:
> Nu er jeg ikke helt lille; men umiddelbart vil jeg tro at Hans
> 'preloader' den en anelse mere. ;0) (sorryyyy!)
Det gør jeg nemlig ... :)
> Derfor kan det jo være at den er for blød.
Jeg tror også det er derfor, men den skal stadig holde op med det :)
da det jo er mig der kører på den hele tiden.
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 15:51 |
|
Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:9azia.1109$Yw.117@news.get2net.dk...
> >
> Forgaffelolie er hydraulikolie under et andet navn og med større spredning
i
> viskositetstykkelsen. Forresten er hydraulikolie i tykkelsen medium lig
med
> 10W. Den oplysning kan nok spare nogle for penge .
Man kan sagtens opleve at hydraulik-olie angives med SAE#!
> Hydraulikolie modvirker skumdannelse bedre end motorolie, og det er derfor
> man skal bruge det i gaffelbenene.
Jup!
Og denne skumdannelse sker når dæmperen holder igen for expansion, hvorved
olien udsætets for et stort vacuum, hvilket motorolier ikke oplever og
derfor
ikke opbygges efter!!
> Hvis man blander ½ 10W og ½ 20W får man ikke 15W, men mere noget der
> ligner 13-14W,
Det er første gang jeg hører dét! Hvorfra har du det??
--
Armand.
| |
Claus Rittig (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 01-04-03 22:38 |
|
"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ygnia.4599$fT1.176@news.get2net.dk...
> > Har nemlig selv overvejet denne løsning da jeg har et par medfødt
> > slappe forfjedre. Men jeg kan ikke blive helt enig med mig selv om
> > det ikke bare giver andre problemer, så som at forgaflen reelt går
> > i bund tidligere o.m.a.
> den går naturligvis i bund tidligere på skalaen, men hvad betyder det?
> Det absolutte tryk, der skal til for at dæmperen går i bund, er ikke
ændret.
> Det er alene en hårdere - konstant- fjederbelastning jeg har opnået!
Nej, den går da ikke i bund tidligere! Tjek lige hvad vandringen er - den er
den samme som før, blot er fjedrene hårdere. Gu er rør da en
husmandsløsning, men den er nu ikke så ringe endda.
> Har du eksperimenteret lidt med hydralikolien?
Det giver ændret dæmpning, og det er noget helt andet.
Rittig
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 00:39 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e8a0584$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> news:ygnia.4599$fT1.176@news.get2net.dk...
>
> Nej, den går da ikke i bund tidligere! Tjek lige hvad vandringen er - den
er
> den samme som før, blot er fjedrene hårdere. Gu er rør da en
> husmandsløsning, men den er nu ikke så ringe endda.
>
> > Har du eksperimenteret lidt med hydralikolien?
>
> Det giver ændret dæmpning, og det er noget helt andet.
Hvis fjeder-raten er blevet generelt strammere strækkes teleskopet
voldsommere ud, hvorfor dæmper-olien bør være en tand tykkere for at modstå
det hårdere arbejde !
--
Armand.
| |
Claus Rittig (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 02-04-03 07:58 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6d8v3$sn5$2@news.cybercity.dk...
> > Nej, den går da ikke i bund tidligere! Tjek lige hvad vandringen er -
den
> er
> > den samme som før, blot er fjedrene hårdere. Gu er rør da en
> > husmandsløsning, men den er nu ikke så ringe endda.
> >
> > > Har du eksperimenteret lidt med hydralikolien?
> >
> > Det giver ændret dæmpning, og det er noget helt andet.
>
> Hvis fjeder-raten er blevet generelt strammere strækkes teleskopet
> voldsommere ud, hvorfor dæmper-olien bør være en tand tykkere for at
modstå
> det hårdere arbejde !
Ja, men alt med måde. Jeg har fx. 15cm rør i hver gaffelben på min Yam
DT125R gaffel uden at det kræver tykkere olie. Min erfaring er at der
faktisk skal ret meget rør til, før det er nødvendigt at skifte til tykkere
olie på gode, gamle konventionelle forgafler uden justeringsmuligheder. Men
det er let at afgøre: Start med at montere røret, og kør så en tur i
velkendt terræn (eller velkendte veje og læg mærke til om forenden
"gynger" efter bump. Det må den ikke, og hvis den gynger, så er det tid at
skifte til en olie der er SAE 5 tykkere end den man plejer at køre med.
Men men men... På tråden synes jeg at kunne spore lidt forvirring om
hvorvidt det er fjederen eller olien der skal ændres på! Hvis sag ("synk" på
dansk) passer, så er det ikke fjederen der er noget galt med. Sag skal være
ca. 1/3 af vandringen. Er den okay, så er det en for hurtig dæmper der gør,
at gaflen går i bund over ujævnheder. På min GS500E er det begge dele der er
galt - for slap fjeder (for stort sag) og for hurtig dæmper. Men nu kører
jeg ikke specielt vildt på den, så jeg har ikke ændret på den endnu.
Rittig
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 15:48 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e8a88cc$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b6d8v3$sn5$2@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Hvis fjeder-raten er blevet generelt strammere strækkes teleskopet
> > voldsommere ud, hvorfor dæmper-olien bør være en tand tykkere for at
> > modstå det hårdere arbejde !
>
> Ja, men alt med måde. Jeg har fx. 15cm rør i hver gaffelben på min Yam
> DT125R gaffel uden at det kræver tykkere olie. Min erfaring er at der
> faktisk skal ret meget rør til, før det er nødvendigt at skifte til
tykkere
> olie på gode, gamle konventionelle forgafler uden justeringsmuligheder.
Nu bliver fjederen jo heller ikke strammere end den altid har været (ved dén
sammentrykning); men med en "rør-opstramning" befinder den sig alligevel
vedvarende i et strammere område end ellers!
På den anden side, så er dæmperen vel ikke dimensioneret efter en fjeder der
dårligt kan holde snuden på motorcyklen oppe :-/
> Men det er let at afgøre: Start med at montere røret, og kør så en tur i
> velkendt terræn (eller velkendte veje og læg mærke til om forenden
> "gynger" efter bump. Det må den ikke, og hvis den gynger, så er det tid at
> skifte til en olie der er SAE 5 tykkere end den man plejer at køre med.
Jup!
Den gode gamle Fingerspitzengefühl, som af alt for mange ignoreres til
fordel for alskens skreven pop!
--
Armand.
| |
Michael K. S. (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 02-04-03 16:22 |
|
On Wed, 2 Apr 2003 16:48:16 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>Den gode gamle Fingerspitzengefühl, som af alt for mange ignoreres til
>fordel for alskens skreven pop!
Det skrevne kan såmænd være fint nok til at danne en basis for at
forstå hvordan og hvorfor/hvorfor ikke tingene virker som de gør.Men i
sidste ende bliver det noget med at prøve (evt. udfra en teoretisk
grundindstilling) sig frem og se hvad der passer udfra
kørestil,vægt,overfladens beskaffenhed m.m. og derfor er det også
noget nær umuligt at indstille affjedring for andre...og har man ikke
lyst til at sætte sig ind teorien får man aldrig en affjedring der
virker optimalt - Til gengæld er der så også en vis sandsynlighed for
at man aldrig opdager det
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Armand (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-03 21:52 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:gkvl8vcb3k9219ai2018q5em1sv9avhqmt@4ax.com...
> On Wed, 2 Apr 2003 16:48:16 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >Den gode gamle Fingerspitzengefühl, som af alt for mange ignoreres til
> >fordel for alskens skreven pop!
>
> Det skrevne kan såmænd være fint nok til at danne en basis for at
> forstå hvordan og hvorfor/hvorfor ikke tingene virker som de gør.Men i
> sidste ende bliver det noget med at prøve (evt. udfra en teoretisk
> grundindstilling) sig frem og se hvad der passer udfra
> kørestil,vægt,overfladens beskaffenhed m.m. og derfor er det også
> noget nær umuligt at indstille affjedring for andre...og har man ikke
> lyst til at sætte sig ind teorien får man aldrig en affjedring der
> virker optimalt -
Jup!
Men alene i dette forum har jeg igennem tiden oplevet alt for mange der
fryser fast i de tørre facts uden at nærlæse om baggrunden og derved ikke
sætter sig ind i teknikken!
Det er typisk at der netop omkring affjedring dukker indlæg op á: "
"motorcykel-magasinet" har testet en model magen til din og de stillede
dette og hint sådan og sådan" - Uden at der overhovedet bliver skelet til
væsentlige detaljer á f.eks. testerens vægt og om der taltes om
race-settings, som 90% var bedst foruden under daglig transport :-|
Så kortere og præcist informerende beskeder der lægger op til ejers egen
oplevelse af forskelle (fingerspitzengefühl!), er det der skal til !!
--
ARmand.
| |
wheeler (04-04-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 04-04-03 19:20 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> Nej, den går da ikke i bund tidligere! Tjek lige hvad vandringen er - den
er
> den samme som før, blot er fjedrene hårdere. Gu er rør da en
> husmandsløsning, men den er nu ikke så ringe endda.
[KLIP]
Jo den gør!
I mit tilfælde er inderrørene/fjedrene nemlig for korte (knap 3 cm), til at
der kan monteres clip-on. Jeg har derfor måtte "tvinge" inderrørene opad,
hvilket selvsagt betyder at afstanden mellem nedre gaffelbro og støvkappe er
tilsvarende reduceret :-/
For at undgå at beskadige støvkapperne har jeg kompenseret dette manglende
stykke med to stykker vandrør af samme længde, som det der rager over øvre
gaffelbro (stykket til påmontering af clip-on). Det absolutte tryk der skal
til for at knalde dæmperen i bund, er dog uforandret.
Wheeler (med en RD'er der dykker, når den står på centralstøtteben)
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Jesper Hedegaard (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 01-04-03 23:42 |
|
wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev:
>
>"Jesper Hedegaard (slet Z7LXG)"
><jesper@Z7LXGhedegaard.mail.dk>
>
>> Skal dette forstås sådan at du har
>>brugt et par stykker vandrør
>> til at øge forkomprimeringen af
>>forfjedrene ?
>Jepper
>
>
>> Har nemlig selv overvejet denne
>>løsning da jeg har et par medfødt
>> slappe forfjedre. Men jeg kan ikke
>>blive helt enig med mig selv om
>> det ikke bare giver andre
>>problemer, så som at forgaflen reelt går
>> i bund tidligere o.m.a.
> den går naturligvis i bund
>tidligere på skalaen, men hvad betyder det?
>Det absolutte tryk, der skal til for
>at dæmperen går i bund, er ikke ændret.
>Det er alene en hårdere - konstant-
>fjederbelastning jeg har opnået!
>
>
>Nu er min "fusker-løsning" primært
>grundet i, at jeg ikke gider smide gode
>penge efter dårlige på min 20 år
>gamle RD'er, samt at jeg har en
>"gammeldags" forgaffel som ikke er
>beregnet til montering af clip-on styr.
>Men nu har jeg købt clip-on og så
>skal det fandme på - passe om det vil
>eller ej
>Progressive fjedre bør være at
>foretrække, kan nok erhverves til en rimelig
>pris til en GS 500 - mon ikke du
>skulle prøve ad denne vej?
>
>Har du eksperimenteret lidt med
>hydralikolien?
>
Takker - ku' være man sku' experimentere lidt med et
blandingsmisbrug her...
>Btw. nu du ændre "indholdet" i tråden
>- er det så fordi du har en løsning på
>mine el-problemer =
>
>Wheeler
>--
> http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
Sorry - men andre er åbenbart osse nysgerrige. Har læst om en
fremgangsmåde - til GS'eren - men uden tilstrækkelige oplysninger
om resultater på http://www.gstwin.com/making_fork_spacers.htm.
Andre ku' måske lure lidt der.
Mht. dit problem har jeg oplevet at have tabt en gummibøsning fra
forreste tændrørshætte på min gamle Virago 2½'er. Gik jævnligt
meget sært i regnvejr til jeg fandt fejlen + købte ny hætte. Fandt
senere gummi-dimsen kilet fast mellem stel og motor. Det er altså
ikke alt man lige ser når man skifter rør...
Men efter tidens trend og en af de senere dages tråd her falder
tanken jo let på en anden årsag til dit problem: vand i benzinen ?!
Eller "bare" skidt; begge dele kan sommetider passere - hvis man
er heldig.
Ellers er der jo andre klassikere: ledningsnet incl.
stelforbindelser og tændingslås/dødemandsknap.
Selvfølgelig alt sammen banale ting, du sikkert har tænkt på. Men
sommetider overser man de enkleste løsninger. Jeg gør i det
mindste
Mvh
Jesper
---
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)
| |
Hans Joergensen (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 01-04-03 22:21 |
|
wheeler wrote:
> God sæson til alle på dfm - selvom de fleste af os jo har været igang i en
> måneds tid nu
Herligt at høre at den kører, trods problemet med CDI'en ...
Jeg skylder dig jo forresten en momentnøgle, som du hellere må få
snart..
Min RD kører nemlig fint fint nu, og er endda helt tæt ved YPVS'en
efter jeg lige fik skiftet en pakdåse og en gummiring i weekenden..
:)
Jeg skal dog ha' kigget på min olie tror jeg, den på gearkassen
altså... koblingen glider sgu af og til :o/
Hvad for en olie bruger i andre RD-tosser?
Og, så kan man vel altid begyndt at fjerne et par raslelyde..
Har du evt. tid til at kigge ud på linien imorgen ? jeg regner med
at være der ved 16-tiden, og smutter nok igen lidt over 17 (selvom
det var den oprindelige tid jeg råbte op om, jeg havde sgu glemt jeg
skal se "fem på flugt" imorgen)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
wheeler (02-04-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 02-04-03 21:15 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
>
> Herligt at høre at den kører, trods problemet med CDI'en ...
[KLIP]
Set i lyset af jeg vel har (MINDST) 400 km tilbage af min tilkøring efter
jeg skiftede stempel - så er det da en ringe trøst at jeg trods alt kommer
fremad på 2 hjul
Da jeg - klog af skade ikke har turde befinde mig i alt for stor radius
fra værkstedsrummet har jeg fået Top-hjælp. Påtænker at snuppe et par
"pligtture" i den nærmeste fremtid!
> Jeg skylder dig jo forresten en momentnøgle, som du hellere må få
> snart..
[KLIP]
Har du spændt efter? - jeg skal nok selv snart tænke i de baner, og så får
jeg brug for den
>
> Min RD kører nemlig fint fint nu, og er endda helt tæt ved YPVS'en
> efter jeg lige fik skiftet en pakdåse og en gummiring i weekenden..
> :)
[KLIP]
Altid fornuftigt at skifte gummi - ikke mindst i weekenden. Men når du nu
snakker om en ring - bliver jeg lidt nysgerrig )))
Var ringen fra Vesrah-sættet eller en original?
Hvordan med lejerne - de er jo latterlig dyre
> Jeg skal dog ha' kigget på min olie tror jeg, den på gearkassen
> altså... koblingen glider sgu af og til :o/
> Hvad for en olie bruger i andre RD-tosser?
[KLIP]
Jeg kører på det var på (eller rettere resterne af det der er på fra jeg
overtog den = (så vigtigt er det vel ikke på en 2T'er
Dengang jeg gav RD'eren tæsk gled den også lidt i koblingen - jeg tror Jens
har/havde et tilsvarende problem(?)
> Og, så kan man vel altid begyndt at fjerne et par raslelyde..
[KLIP]
A propos - På min 100 km's tur mistede jeg stav-bolten ved højre udstd.rør
(pis at jeg ikke fik fikset gevindet ordentligt hos Ingana, dengang hvor jeg
havde cylinderen af
> Har du evt. tid til at kigge ud på linien imorgen ? jeg regner med
> at være der ved 16-tiden, og smutter nok igen lidt over 17
[KLIP]
Har/fik desværre ikke tid - men hvad med næste uge/weekend - og hvad siger
Hekto og Jens B - hvis solen skinner tager jeg min nyerhvervede T-shirt på
?
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Hans Joergensen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 02-04-03 22:44 |
|
wheeler wrote:
> Da jeg - klog af skade ikke har turde befinde mig i alt for stor radius
> fra værkstedsrummet har jeg fået Top-hjælp. Påtænker at snuppe et par
> "pligtture" i den nærmeste fremtid!
Ja, det burde du ... vi må holde et 2taktstræf second edition her
snart .. (den første var alligevel ikke så god igen, der var vist
ikke ret mange totaktere;)
>> Jeg skylder dig jo forresten en momentnøgle, som du hellere må få
>> snart..
> Har du spændt efter? - jeg skal nok selv snart tænke i de baner, og så får
> jeg brug for den
Ork ja ... Haynes foreskriver jo kun at man skal efterspænde efter
motoren har været varm... og jeg har endda checket dem en gang mere,
så jeg er ret sikker på de sidder som de skal :)
> Altid fornuftigt at skifte gummi - ikke mindst i weekenden. Men når du nu
> snakker om en ring - bliver jeg lidt nysgerrig )))
> Var ringen fra Vesrah-sættet eller en original?
Vesrah-ringen ja, og en orginal pakdåse..
> Hvordan med lejerne - de er jo latterlig dyre
Øh, der sidder da ikke nogle lejer? snakker du om holderne til
YPVS-ventilerne ?
For ikke at skille for meget ad, trak jeg bare ventilholderen ud af
cylinderblokken, og skiftede gummierne mens den stadig sad på akslen
...
Hvor længe det holder er et godt spørgsmål, men jeg har tænkt mig at
holde godt øje med utætheder, og hvis den skulle blive fjollet igen,
så har jeg 3 vesrah-ringe mere ;)
> Jeg kører på det var på (eller rettere resterne af det der er på fra jeg
> overtog den = (så vigtigt er det vel ikke på en 2T'er
> Dengang jeg gav RD'eren tæsk gled den også lidt i koblingen - jeg tror Jens
> har/havde et tilsvarende problem(?)
Det er ihvertfald fjollet ... jeg synes ikke jeg husker den har
gledet før jeg skiftede olie i vinters.
> Har/fik desværre ikke tid - men hvad med næste uge/weekend - og hvad siger
> Hekto og Jens B - hvis solen skinner tager jeg min nyerhvervede T-shirt på
> ?
Bor Jens B ikke på fyn? :)
Nåhva, foreslå et tidspunkt ... :)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 03-04-03 00:10 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Bor Jens B ikke på fyn? :)
Datid er vist på sin plads. Flyttede til DK i 96..
> Nåhva, foreslå et tidspunkt ... :)
Hvad siger vejrudsigten?
Jeg er nok med, men det er ikke sikkert jeg ser indlægne de næste dage, så
send mig en mail hvis vi skal lave blå røg et sted...
Jens
RD
| |
Hekto (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-03 00:06 |
|
In article <XwHia.2315$0z7.1395@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Har/fik desværre ikke tid - men hvad med næste uge/weekend - og hvad siger
> Hekto og Jens B - hvis solen skinner tager jeg min nyerhvervede T-shirt på
>
Næste uge bliver vist forbandet kold!
.... ikke vejr at spise is i!!! ;0)
Jeg vil gerne prøve at møde op; men har p.t. tabt adgangstegnet! =
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Solgt!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 03-04-03 09:29 |
|
Hekto wrote:
> Næste uge bliver vist forbandet kold!
> ... ikke vejr at spise is i!!! ;0)
De har også kaffe på linien :)
> Jeg vil gerne prøve at møde op; men har p.t. tabt adgangstegnet! =
Hmm .. så må du sgu anskaffe dig en MZ eller en Jawa eller noget
i den stil..
// Hans, http://rd350.nathue.dk
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-03 09:49 |
|
In article <slrnb8ns6t.p2p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Hmm .. så må du sgu anskaffe dig en MZ eller en Jawa eller noget
> i den stil..
>
Der dukker nok noget sjovt op, på et tidspunkt .... til en
billig penge!!!!
--
Brian/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 03-04-03 00:07 |
|
wheeler wrote:
>> Jeg skal dog ha' kigget på min olie tror jeg, den på gearkassen
>> altså... koblingen glider sgu af og til :o/
>> Hvad for en olie bruger i andre RD-tosser?
> [KLIP]
> Jeg kører på det var på (eller rettere resterne af det der er på fra
> jeg overtog den = (så vigtigt er det vel ikke på en 2T'er
> Dengang jeg gav RD'eren tæsk gled den også lidt i koblingen - jeg
> tror Jens har/havde et tilsvarende problem(?)
Jaa, men jeg blev træt af det, så jeg lavede den dyre løsning. Det er nok
ikke noget man ser normalt på en RD...
Jeg har købt et sæt forstærkede fjedre og koblingsplader(friktion) fra
MC-nøglen. Til vist ca. 5-600 samt 2L Silkolene light gear oil.
Så er den potte ude, nu kører den bare.
Det skal siges at den gled da jeg købte den, derfor skiftede jeg
metalpladerne og fjedrene da de var slidte. Begge dele til nye org.
Det løste ikke problemet, men nu kører jeg med en næsten komplet ny
kobling.... Dyrt, men nu løfter den forhjulet før sagde den bare
vildt....
Jeg kunne måske have klaret mig med pladerne, men jeg gad ikke spare 100,-
da det kunne betyde at jeg skulle skille skittet ad igen, hvis det ikke var
nok.
> A propos - På min 100 km's tur mistede jeg stav-bolten ved højre
> udstd.rør (pis at jeg ikke fik fikset gevindet ordentligt hos Ingana,
> dengang hvor jeg havde cylinderen af
Hehe, du kan fikse den med en sikker hånd på boremaskinen og en helicoil.
Min bror har lavet det samme på min, det gik fint. Brug locktite når du
montere både helicoil og bolt og brug evt. 2 stykker helicoil, ellers får
bolten ikke ret meget at holde fast i.
>> Har du evt. tid til at kigge ud på linien imorgen ? jeg regner med
>> at være der ved 16-tiden, og smutter nok igen lidt over 17
> [KLIP]
> Har/fik desværre ikke tid - men hvad med næste uge/weekend - og hvad
> siger Hekto og Jens B - hvis solen skinner tager jeg min nyerhvervede
> T-shirt på ?
Hmm, jeg har haft lidt travlt, så jeg så ikke at der skete noget i dag. Jeg
er dog frisk på at vise dyret frem en anden dag...
Jens
RD
| |
Armand (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-03 14:40 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:52Kia.2728$sD.2346@news.get2net.dk...
> >
> > A propos - På min 100 km's tur mistede jeg stav-bolten ved højre
> > udstd.rør (pis at jeg ikke fik fikset gevindet ordentligt hos Ingana,
> > dengang hvor jeg havde cylinderen af
>
> Hehe, du kan fikse den med en sikker hånd på boremaskinen og en helicoil.
> Min bror har lavet det samme på min, det gik fint. Brug locktite når du
> montere både helicoil og bolt og brug evt. 2 stykker helicoil, ellers får
> bolten ikke ret meget at holde fast i.
Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér. varmen
ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
--
Armand.
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 03-04-03 15:20 |
|
Armand wrote:
>> Hehe, du kan fikse den med en sikker hånd på boremaskinen og en
>> helicoil. Min bror har lavet det samme på min, det gik fint. Brug
>> locktite når du montere både helicoil og bolt og brug evt. 2 stykker
>> helicoil, ellers får bolten ikke ret meget at holde fast i.
>
> Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér.
> varmen ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
Det er som sådan rigtigt, men nu er der tale om en vandkølet motor, så så
varm bliver den heller ikke.
Jeg har ikke en nøjagtig temperatur på motoren, men Loctite 243 holder vist
til 150C, hvis jeg husker rigtigt.
Vi brugte vist Loctite 272, den kan klare 200C, og holder fint. Jeg er ikke
klar over hvor man kan få 272, men mon ikke den alm. 243 er god nok, hvis
jeg altså husker rigtigt med de 150C.
Det kan naturligvis også være det ville holde alligevel...
Jens
RD
| |
Hans Joergensen (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 03-04-03 16:00 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
>> Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér.
>> varmen ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
> Det er som sådan rigtigt, men nu er der tale om en vandkølet motor, så så
> varm bliver den heller ikke.
Den bliver ihvertfald ikke varmere i det område hvor boltene sidder
end at gummiringe/pakdåserne ved YPVS'en kan holde til det.
De holder sgu nok ikke til meget over 100c sådan nogle..
// Hans, der lige har forskruet sit bagdæk med en halv dåse
dækpilot, pga en belastende 3dage->halvfladt sivepunktering...
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 03-04-03 22:33 |
|
Hans Joergensen wrote:
> // Hans, der lige har forskruet sit bagdæk med en halv dåse
> dækpilot, pga en belastende 3dage->halvfladt sivepunktering...
Hehe, var det en punktering, eller er fælgen utæt langs kanten?
Det var den hos mig, det var noget værre lort at få lavet. Jeg måtte slibe i
flere timer og det er stadig ikke helt godt nok.
Jens
RD
| |
Hans Joergensen (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 03-04-03 22:51 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Hehe, var det en punktering, eller er fælgen utæt langs kanten?
> Det var den hos mig, det var noget værre lort at få lavet. Jeg måtte slibe i
> flere timer og det er stadig ikke helt godt nok.
Jeg kunne ikke lige lure hvor den var utæt .. men det kan godt være
langt fælgen.
Og da dækket alligevel er slidt på en fjollet måde, så gider jeg sgu
ikke rive det af for at lappe det rigtigt.
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Hekto (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-04-03 23:10 |
|
In article <slrnb8pb66.p2p.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Og da dækket alligevel er slidt på en fjollet måde, så gider jeg sgu
> ikke rive det af for at lappe det rigtigt.
>
Nåååå, er et firkantet???? ,0)
Det var da næsten nyt da du fik den?
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Solgt!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hans Joergensen (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 03-04-03 23:23 |
|
Hekto wrote:
> Nåååå, er et firkantet???? ,0)
> Det var da næsten nyt da du fik den?
Det er en smule firkantet ja..
De kan nu nok holde et par måneder eller 3 endnu :)
// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Armand (03-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-03 23:05 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:1qXia.466$CL7.460@news.get2net.dk...
> Armand wrote:
> >>
> > Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér.
> > varmen ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
>
> Det er som sådan rigtigt, men nu er der tale om en vandkølet motor, så så
> varm bliver den heller ikke.
> Jeg har ikke en nøjagtig temperatur på motoren, men Loctite 243 holder
vist
> til 150C .......... Loctite 272 kan klare 200C, og holder fint.
Totaktere når ikke at anvende de forbrændende gasser så effektivt som en
firetakter. Derfor flammer den voldsomt mere ud af udstødningsporten end en
firetakter ville gøre.
Derved vil udstødningen være højere termisk belastet på en totagger.
Vand koger og syder ved kontakt med et emne der er omkring 250° varmt!
Prøv at spytte engang på RD'erens forrør ved hjemkomst og forvis dig om
temperatur-belastningen omkring dét område af motoren :-|
--
Armand.
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (04-04-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 04-04-03 15:00 |
|
Armand wrote:
> Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)
> <xxx@blaabjerg.net> skrev i en
> news:1qXia.466$CL7.460@news.get2net.dk...
>> Armand wrote:
>>>>
>>> Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér.
>>> varmen ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
>>
>> Det er som sådan rigtigt, men nu er der tale om en vandkølet motor,
>> så så varm bliver den heller ikke.
>> Jeg har ikke en nøjagtig temperatur på motoren, men Loctite 243
>> holder vist til 150C .......... Loctite 272 kan klare 200C, og
>> holder fint.
>
> Totaktere når ikke at anvende de forbrændende gasser så effektivt som
> en firetakter. Derfor flammer den voldsomt mere ud af
> udstødningsporten end en firetakter ville gøre.
> Derved vil udstødningen være højere termisk belastet på en totagger.
> Vand koger og syder ved kontakt med et emne der er omkring 250° varmt!
> Prøv at spytte engang på RD'erens forrør ved hjemkomst og forvis dig
> om temperatur-belastningen omkring dét område af motoren :-|
Det kan jeg kun give dig ret i, men jeg er som sagt ikke klar over hvad
temperatur gevindet i cylinderen opnår, det ligger jo ret tæt på
vandkølingen. Der er f.eks. ikke noget der syder når der kommer vand på
siden af cylinderne.
Der kan ikke herske nogen tvivl om at gevindet bliver et sted mellem varmt
og pisse varmt, der er dog ingen grund til ikke at bruge varmefast loctite,
det kan jo være det holder. Bliver det for varmt har det på den anden side
ingen skade gjort.
Jens
RD
| |
GERT BO THORGERSEN (04-04-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 04-04-03 01:14 |
|
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b6hech$1ki8$5@news.cybercity.dk...
>
> Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
> skrev i en news:52Kia.2728$sD.2346@news.get2net.dk...
> > >
> > > A propos - På min 100 km's tur mistede jeg stav-bolten ved højre
> > > udstd.rør (pis at jeg ikke fik fikset gevindet ordentligt hos Ingana,
> > > dengang hvor jeg havde cylinderen af
> >
> > Hehe, du kan fikse den med en sikker hånd på boremaskinen og en
helicoil.
> > Min bror har lavet det samme på min, det gik fint. Brug locktite når du
> > montere både helicoil og bolt og brug evt. 2 stykker helicoil, ellers
får
> > bolten ikke ret meget at holde fast i.
>
> Locktite "knækkes" v.h.a. varme, så det er intet bevendt lige dér. varmen
> ophæver Locktite'ns bindende virkning :-|
> --
> Armand.
>
Det er nemlig rigtigt, for jeg havde for 3 - 4 år siden problemet med at
den idrejede indsugningsstuds på venstre siden på min BMW løsnede sig. Og
fandt da i den samlede oversigt over Locktite produkter at den maksimale
temperatur man kan få en Locktite er vist 380 grader C. Den har efter det
første mislykkede forsøg set udtil at klare det, men udstødningen har jo en
betydelig højere temperatur.
Gert Thorgersen
| |
Armand (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-04-03 22:20 |
|
wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:Q0mia.4575$GO.371@news.get2net.dk...
> 100 dejlige km. tilbagelagt her i aftes...det med vandrørene i forgaflen
> ifm. med min clip-on montering synes, at fungere fint - og så var det jo
en
> billig "RD-løsning" (right Armand!)
Jup!
Kan du ikke offentliggøre trick'et et eller andet sted, så baby-Gix'er
ejerne også kan have glæde af det
--
Armand.
| |
Hans Joergensen (01-04-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 01-04-03 22:49 |
|
Armand wrote:
> Kan du ikke offentliggøre trick'et et eller andet sted, så baby-Gix'er
> ejerne også kan have glæde af det
Jeg synes nu godt vi RD-ejere må ha' ret til at beholde vores
cowboytriks for os selv ;)
Vi stjæler da heller ikke deres trick med limning af karb. membraner
vel ?
// Hans, med næsten ingen triks.. (ud over en eftermonteret
// glasfiberkåbe)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
wheeler (02-04-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 02-04-03 20:47 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke offentliggøre trick'et et eller andet sted, så baby-Gix'er
> ejerne også kan have glæde af det
[KLIP]
Mon ikke vi bør outsource opgaven til en VVS-mand(?)
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Rune Larsen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 02-04-03 10:42 |
|
wheeler wrote:
> 100 dejlige km. tilbagelagt her i aftes...det med vandrørene i forgaflen
> ifm. med min clip-on montering synes, at fungere fint - og så var det jo
> en billig "RD-løsning" (right Armand!)
>
> På turen kunne jeg trods vinterens reparation (herunder udskiftning af en
> del stikdåser)erfare, at det elektriske, som forventet, fortsat
> driller...
>
> Efter 20 km gik RD'en uprovokeret i stå - kunne dog umiddelbart trædes
> igang igen, men kunne kun tage gassen op til PRÆCIS 2800 rpm. -> gik
> prompte ud.
>
> Efter 2 minutters pause kunne jeg fortsatte jeg de sidste 80 km uden
> driftsstop - underligt!
>
> Er varmeudvilkingen i CDI-enheden afhængig af kørselsmønsteret?
Yes, det er den, selvom jeg ikke ligefrem vil påstå det er årsagen til dine
problemer. Varmeudviklingen stiger med omdrejningstallet, simpelthen fordi
converteren i tændingsboksen skal arbejde hårdere.
Jeg har ikke lige fulgt med i dine problemer fra starten, men 2800 o/min, er
det ikke ca. der laderelæet (regulatoren?) begynder at dæmpe lidt for
spændingen? Måske spændingen til boksen bliver forkert når motoren får
nogen omdrejninger.
/Rune
| |
wheeler (02-04-2003)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 02-04-03 20:53 |
|
"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke lige fulgt med i dine problemer fra starten, men 2800 o/min,
er
> det ikke ca. der laderelæet (regulatoren?) begynder at dæmpe lidt for
> spændingen? Måske spændingen til boksen bliver forkert når motoren får
> nogen omdrejninger.
>
[KLIP]
Den har jeg målt på - men jeg kan udfra diagrammerne ikke se at der skulle
være en forbindelse mellem CDI-boks og spændingsregulator!
Jeg må til Brink elktronik og få fat i noget køle-spray (kan man mon købe
det andre steder i nærheden af Kbh N?)
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Rune Larsen (02-04-2003)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 02-04-03 23:26 |
|
wheeler wrote:
> Den har jeg målt på - men jeg kan udfra diagrammerne ikke se at der skulle
> være en forbindelse mellem CDI-boks og spændingsregulator!
Hvis regulatoren pga. fejl lader med f.eks. 15V får CDI-boksen jo osse 15V.
Uden at kende til boksens opbygning internt, kunne det nok godt overskride
nogen specs.
/Rune
| |
J.C.Kløve (03-04-2003)
| Kommentar Fra : J.C.Kløve |
Dato : 03-04-03 00:02 |
|
....det med vandrørene i forgaflen
> ifm. med min clip-on montering synes, at fungere fint - og så var
det jo en
> billig "RD-løsning" (right Armand!)
[PLUB]
Kunne der ikke med lidt held dukke et billede af denne konstruktion op
enten i etDFM galleri, erller på "dk.binaer.motor"
pleeease
Med hensyn til strømmen . . har ikke den fjerneste idé..hader det der
El stads - det gir altid bøvl
--
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223
Der elsker billige løsninger
| |
|
|