Vedr. Tilkøbs EFI.... :-)
Fra : Mikael Kofod

Dato : 01-04-03 13:35

Hej Med Jer Alle

Da jeg typisk tuner alt hvad jeg kan få fingrerne i, så ville jeg lige høre
om der er nogen der ligger inde med viden om

1. Kan kan købe et add-on EFI system til Motorcykel
2. I så fald, hvor ?

Tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mikael Kofod
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=255

Fra : Mads Lund

Dato : 01-04-03 14:01

> Da jeg typisk tuner alt hvad jeg kan få fingrerne i, så ville jeg lige
høre
> om der er nogen der ligger inde med viden om
>
> 1. Kan kan købe et add-on EFI system til Motorcykel

Ja sagtens

> 2. I så fald, hvor ?

Mange steder, f.eks www.dtafast.co.uk hvor jeg snart får mit EFI fra. ellers
kan Haltec, Electromotive, osv bruges. I bund og grund er det nøjagtigt de
samme systemer som anvendes til biler, blot skal man sikre sig at de kan
klare mc motorens høje omdr. tal.

Mads Lund
Ninja ZX9R turbo injection

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-04-03 16:00

"Mikael Kofod" <mkofod@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
høre
> om der er nogen der ligger inde med viden om
>
> 1. Kan kan købe et add-on EFI system til Motorcykel

Hej michael... du skal huske at der ikke rigtigt er nogen HK at hente ved
det..... desværre...

en karburator virker ganske fortræffeligt.. .

mvh Tommy Fer

p.s. håbe rik passer godt på hende :D

Fra : Mikael Kofod

Dato : 01-04-03 16:21

Hej Tommy

Det kan du tro *SSS*

Det er nu heller ikke så meget for at hemte topheste, men mere et spørgsmål
om at få en mere effektiv motor, der er jo en årsag til at sådanne "Box'e"
bliver produceret *LOL*

Normalt koster programerbar indsprøjtning en mindre formue :-/

Mvh
Mikael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-04-03 17:51

Mikael Kofod wrote:
> Det er nu heller ikke så meget for at hemte topheste, men mere et spørgsmål
> om at få en mere effektiv motor, der er jo en årsag til at sådanne "Box'e"
> bliver produceret *LOL*

Den primære grund, hedder 'katalysator' .. den sekundære hedder
'regler om miljøbelastning' (eller noget i den stil;)

Så kommer der jo naturligvis den med at man burde kunne styre
benzin-blandingen en del bedre alt efter hvilken køremåde og sådan
man holder sig til.

// Hans, RD350, der godt kan bruge benzin uden det bliver bragt ind
af en EFI :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Mikael Kofod

Dato : 01-04-03 18:08

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så kommer der jo naturligvis den med at man burde kunne styre
> benzin-blandingen en del bedre alt efter hvilken køremåde og sådan

Sjovt

Nu vil jeg på ingen måde spille klog, men alligevel:
Kom EFI mon ikke før KAT, laaaaaaang tid før? *SSS*
Hvorfor bruger man ikke Karb. i formel 1 ? *LOL*
Gad vide om det er en skidt ting, at kunne kontrollere både tænding,
benzin/luft-blanding individuelt for hver cylinder ??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-04-03 18:15

Mikael Kofod wrote:
> Nu vil jeg på ingen måde spille klog, men alligevel:
> Kom EFI mon ikke før KAT, laaaaaaang tid før? *SSS*

Jo, men du kan bide dig selv i næsen på at der stadig ville være
biler med kaburator hvis det ikke var pga. miljøregler.

Hvorfor tror du mange MC'er har kaburator?

> Hvorfor bruger man ikke Karb. i formel 1 ? *LOL*

Fordi det er toppen af poppen? :)

> Gad vide om det er en skidt ting, at kunne kontrollere både tænding,
> benzin/luft-blanding individuelt for hver cylinder ??

Det er det næppe ... :) men om det kan betale sig er noget andet

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 01-04-03 21:44

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Fordi det er toppen af poppen? :)

Selvom dét ikke er årsagen til indsprøjtnings-brugen, så tror jeg faktisk
ikke at F1'erne vil kunne holde bensinen i svømmerhusene under de store
sidekræfter der idag forekommer i kurverne :-/

Karts har på samme måde ikke en traditionel karbunade, men derimod en
svømmerløs tingest

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-04-03 22:41

Armand wrote:
> Selvom dét ikke er årsagen til indsprøjtnings-brugen, så tror jeg faktisk
> ikke at F1'erne vil kunne holde bensinen i svømmerhusene under de store
> sidekræfter der idag forekommer i kurverne :-/

Jeg tror nu næppe det vil være muligt at bygge en effiktiv og
konkurrancedygtig F1-motor med karb selv om vi ser bort fra svømmerproblemer.

> Karts har på samme måde ikke en traditionel karbunade, men derimod en
> svømmerløs tingest

Ja, lige som motorsave fx. ofte har..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Bjørn S

Dato : 01-04-03 23:57

> [...]

> Gad vide om det er en skidt ting, at kunne kontrollere både tænding,
> benzin/luft-blanding individuelt for hver cylinder ??

Nu er det også det til forskel fra en mc og en alm. karburatordrevet bil, at
en MC har 1 karburator pr. cylinder, og dermed større mulighed for
induviduel tilpasning og justering, lidt som den fordel man opnår med EFI
kontra karburator på en almindelig bil - afpasset luft/bensin til den
enkelte cylinder.
Men klart, en EFI med samtidig tændingskontrol er nok sikkert optimalt, hvis
man har "kontrollen" over det, f. eks med en Powercommander, tilgang til et
rullefelt og de rigtige måleinstrumenter.

Bliver du den første med en mc med Motronic styring, bankesensor og hele
svineriet ??

/Bjørn

Fra : Mads Lund

Dato : 02-04-03 08:37

> Bliver du den første med en mc med Motronic styring, bankesensor og hele
> svineriet ??

Kommer an på om jeg bliver først færdig

Der er desuden en række forhold hvor motorstyringer har sin klare fordel
frem for karburatorer. F.eks antispin, launch control, Anti lag (fjerner
turbotøven), Shift light, shift cut, softcut omdr begrændsere, Turbo
pressure control, vand/Nos control, data logging.

Selvfølgelig ikke hverdagskost for den almindelige GS500 skolecykel, men
masser af ovenstående F1 stuff har fundet vej til hverdagsbiler. Så vi ser
det garanteret om nogle år på de mere eksotiske motorcykler.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-04-03 08:48

> [...]
> turbotøven), Shift light, shift cut, softcut omdr begrændsere, Turbo
> pressure control, vand/Nos control, data logging.

Hej Mads

Det er også meget fint og spændende, men på en GSX-R 250?? Er det ikke at
overdrive. Hvad med at få den justeret ind på et rullefelt i stedet?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-03 09:02

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Det er også meget fint og spændende, men på en GSX-R 250?? Er det ikke at
> overdrive. Hvad med at få den justeret ind på et rullefelt i stedet?

Hvad hjælper det, hvis kaburatorene hele tiden bliver slidt ned?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-04-03 09:05

> Hvad hjælper det, hvis kaburatorene hele tiden bliver slidt ned?

Hej Hans

Hvad mener du med at de bliver slidt ned hele tiden? Synkronisering går ikke
ud over inddysningen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-03 09:19

> Hvad mener du med at de bliver slidt ned hele tiden? Synkronisering går ikke
> ud over inddysningen.

Inddysningen burde vel også være korrekt? såfremt motor, udstødning
og indsugning er standard?

Men ellers hentyder jeg til alle de her problemer med utætte
svømmerventiler, og membraner der går istykker ..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-04-03 09:32

> Inddysningen burde vel også være korrekt? såfremt motor, udstødning
> og indsugning er standard?
>
> Men ellers hentyder jeg til alle de her problemer med utætte
> svømmerventiler, og membraner der går istykker ..

Gummiet i karburatorerne, f.eks svømmehusventiler og membraner holder vel en
10-15 år. Baby gixxere er produceret i Japan i noget der ligner 1987, derfor
er de så gamle så gummiet er ved at mørne. Det er ikke en Gixxer 250 ting,
men noget der er generelt for alle motorcykler fra den årgang og ældre. Vær
du glad for du kører med fladspjældskarbs på din RD'er, så oplever du ikke
at skulle købe ny membraner til 900kr stk. Hold du i stedet øje med din
indsugningsgummier, de holder heller ikke evigt

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-03 10:43

> [...]
> at skulle købe ny membraner til 900kr stk. Hold du i stedet øje med din
> indsugningsgummier, de holder heller ikke evigt

svjh er mine indsugningsgummier meget pæne stadig .. men det er jo
også svært at vide om det har siddet der siden 85

Kan man mon ikke pleje sådan nogle med silikone lige som man kan med
så meget andet gummi?

// Hans - Langelinie fra 16 til lidt over 17 idag :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : armand

Dato : 02-04-03 11:11

Mads Lund wrote:

> [...]

> masser af ovenstående F1 stuff har fundet vej til hverdagsbiler. Så vi ser
> det garanteret om nogle år på de mere eksotiske motorcykler.

Er de da ikke allerede godt igang?
Jeg mener: Dobbeltspjæld kommer da den vej fra og ses ikke på bilerne
(endnu)!?

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 01-04-03 21:08

> [...]
høre
> om der er nogen der ligger inde med viden om
>
> 1. Kan kan købe et add-on EFI system til Motorcykel

Et add-on system? det nærmeste du kommer dette er nok en PowerCommander,
hvis du tænker i baner som piggyback/tuningsbokse.

Et helt nyt EFI anlæg, tjae, langt de fleste der findes til madkassebrug kan
også bruges til MC. bla. dta som MadsL. snakkede om.

Men med mindre du i forvejen har brugt ladetryk eller (kan også være og!!!)
kraftig volumenforøgelse, samt drastisk ændring på topstykke/knaster så
skulle det ikke være nødvendigt.

Sad i fredags i baren hos mc-chaufførerne og nød en øl, og faldt over mmm.
var det ikke engelske bike der havde en artikel om nogen der havde skrottet
KongeGixxer´n EFI til fordel for et sæt FCR fladspjæld og havde opnået små
170Hk på rullen..

-
Morten Dahl
Gixxer XXX - The funky style

Fra : Morten dahl

Dato : 01-04-03 23:35

"Morten dahl" <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> også bruges til MC. bla. dta som MadsL. snakkede om.

Men hvis nu du vil stikke den berygtede MadsL i disiciplinen "tekniske
omveje for udfordringens skyld" så check denne side.

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Hvis du kigger i d.f.b. er der en gut ved navn Henrik der selv har fået
bygget sådan et system..

Yderst intressant (og tidskrævende)

-
Morten Dahl