Renvasket mc med ridser :o(
Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 20:13

Hej

Jeg skulle jo lige vaske salten af min mc idag da jeg bor i Aalborg hvor
de salter som tossede, men men men.
Da de i øjeblikket er i gang med byfornyelse i vores baggård havde jeg
ikke lige mulighed for at spule den. Dvs. at jeg kørte hen på en
tankstation og kylede et par spande vand på mit kæreste eje, i
bogstavligste forstand. Herefter vaskede jeg den så med min medbragte
svamp og tankstationens vand med sæbe. Problemet er bare at jeg ikke
havde fået skyllet alt det fine sand af fra baggården, som min mc blev
dækket af i går under blæsevejret. Det har jo så resulteret i en fin
nyvasket mc med små fine ridser over det hele, og det er jo så her man
har lyst til at bande og svovle "#¤"¤!"#.
Nu er mit spørgsmål så hvordan jeg med det bedste resultat får poleret
ridserne væk, ridserne ligger lige i overfladen af lakken og kan ikke
ses vi de bliver gjort fugtige. Skal jeg bruge polish, slipol eller hvad
?
Det skal lige siges at den er blå metallic lakken.

Jeg håber at der er nogle af jer der kan et par kneb her, på forhånd tak
for hjælpen.

Dennis (med en sandvasket mc)

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 31-03-03 20:22

Læste en test af et polering middel der hedder plexus. Det skulle værer
rigtig godt, det kan fås her www.scooter-racing.dk

Tobias

Fra : OKD

Dato : 31-03-03 20:54

Ellers kan du også prøve Simoniz Max Wax (Bildillen), den fjerner små
overfladiske ridser. Jeg ved dog ikke om det er vedvarende.

Fra : John

Dato : 31-03-03 20:51

[...]

Prøv Perloplast, det er simpelthen et vidundermiddel mod småridser, du kan
se mere her : http://www.perloplast.dk/ps1.htm

Jeg kender ikke lige umidelbart nogle forhandlere ( butikker ) som har
Perloplast her i Aalborg, men en af mine arbejdskollegaer ligger inde med en
hel kasse af det, så det er at skaffe hvis ikke du finder et sted at købe
det, bare sig til

V.H John Kramme - GSXF 0,6L

Fra : Hekto

Dato : 31-03-03 20:54

In article <20030331211302.23b0d747.digger1@mail.tele.dk>, Dennis
says...
> [...]
> ?
> Det skal lige siges at den er blå metallic lakken.

Nu har jeg ikke set ridserne; men Slipol er meget stærkt slibende og
efterlader ridser der kan ses i sollyset.
Selv proger jeg noget fint polérmiddel fra Johnson; men der er sikkert
mange andre.

Det dyre alternativ er selvfølgelig en gang klar lak.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Solgt!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-03-03 20:28

"Nu er mit spørgsmål så hvordan jeg med det bedste resultat får poleret
ridserne væk"

Jeg vil tro alm. lakforsegler vil afhjælpe problemet, hvis det kun er små
ridser.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 31-03-03 22:35

"Dennis" <digger1@mail.tele.dk> wrote in message
[...]

Jeg mener det er langt bedre at bruge en børste til vask af mc. Med svamp
vil man trække partikler hen over overfladerne med masser af ridser som
resultat. Med en alm. autobørste kan sand ikke blive trukket på samme måde
hen over ens dejlige kåbedele.

Klavs Lyngfeldt anbefalede også svamp i sin artikel i Ingeniøren, som blev
omtalt for kort tid siden. Jeg vil advare mod brug af svamp på skønhedsdele.

mvh Erland

Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 22:40

> [...]
>
> Klavs Lyngfeldt anbefalede også svamp i sin artikel i Ingeniøren, som
> blev omtalt for kort tid siden. Jeg vil advare mod brug af svamp på

Grunden til at jeg bruger svamp er jeg har hørt (kan ikke huske hvor) at
autobørste ikke skulle være lige så skånsom som en svamp. Jeg kan godt
se det logiske i at bruge en børste i det her tilfælde, men nu er det
bare for sent

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 22:43

> [...]
>
> mange andre.
>
> Det dyre alternativ er selvfølgelig en gang klar lak.

Det her er netop en masse små ridser der kan ses på klods hold i lys.
Hvad angår slipol havde jeg bare fået at vide at det brugte man bl.a.
til at polere op med, det sidste jeg ønkser er flere ridser. Så må det
blive et af alternativerne.

Dennis

Fra : Hekto

Dato : 01-04-03 00:11

In article <20030331234249.020d3f49.digger1@mail.tele.dk>, Dennis
says...
> [...]
> Hvad angår slipol havde jeg bare fået at vide at det brugte man bl.a.
> til at polere op med, det sidste jeg ønkser er flere ridser. Så må det

Jeg vil tro du skal finde noet der er svagt polerende og så bruge
knofedt. Prøv på noget andet først, så ikke du får gjort ondt værre.

Jeg har kigget efter og det hedder Johnson Super Polish det jeg bruger.

Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 22:46

On Mon, 31 Mar 2003 21:51:00 +0200
"John" <kramsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Perloplast her i Aalborg, men en af mine arbejdskollegaer ligger inde
> med en hel kasse af det, så det er at skaffe hvis ikke du finder et

Er det en vedvarende virkning eller bliver ridserne bare fyldt ud
midlertidigt ?

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 22:48

On Mon, 31 Mar 2003 21:27:34 +0200
"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote:

> Jeg vil tro alm. lakforsegler vil afhjælpe problemet, hvis det kun er
> små ridser.

Nu kender jeg ikke lige så meget til lakforseler, men poler det ridserne
væk, eller fylder det dem bare ud ?
Har det en vedvarende virkning, jeg vil jo helst at de forsvinder helt
for altid

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 31-03-03 22:51

On Mon, 31 Mar 2003 21:53:45 +0200
"OKD" <okd@email.dk> wrote:

> Ellers kan du også prøve Simoniz Max Wax (Bildillen), den fjerner små
> overfladiske ridser. Jeg ved dog ikke om det er vedvarende.

Nu bruger jeg turtle wax extra og det fjerner ikke ridserne så
spørgsmålet er jo som om Simoniz er bedre til det.

Det er desværre udsolgt, ved du om det sliber eller om det bare er en
form for voks ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil have dem til at
forsvinde helt for altid.

Dennis

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 01-04-03 07:35

Dennis wrote:

> Da de i øjeblikket er i gang med byfornyelse i vores baggård havde jeg
> ikke lige mulighed for at spule den. Dvs. at jeg kørte hen på en
> tankstation og kylede et par spande vand på mit kæreste eje, i

Nej nej nej jeg aner noget grimt :-/

> bogstavligste forstand. Herefter vaskede jeg den så med min medbragte
> svamp og tankstationens vand med sæbe. Problemet er bare at jeg ikke

Svamp er det værste du kan bruge. Du tværer skidtet rundt. En blød børste er
nummer 1.

> [...]
> nyvasket mc med små fine ridser over det hele, og det er jo så her man
> har lyst til at bande og svovle "#¤"¤!"#.

Så ka' du lære det Ej, fanme træls. Du må frem med polermidlet, og
hjælper det ikke, så en gang lakrens. Hvad du bruger af midler er mindre
vigtigt i første omgang.

> [...]
> ridserne væk, ridserne ligger lige i overfladen af lakken og kan ikke
> ses vi de bliver gjort fugtige. Skal jeg bruge polish, slipol eller hvad

Ingen slipol for guds skyld!!

> Dennis (med en sandvasket mc)

Altid spul og _ingen_ svamp.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Dennis

Dato : 01-04-03 16:58

> [...]
> knofedt. Prøv på noget andet først, så ikke du får gjort ondt værre.
>
> Jeg har kigget efter og det hedder Johnson Super Polish det jeg

Nu har kæresten noget polish til sin bil, noget hun har fået fra en
mekaniker som bruger det når en bil skal udstilles. Så vidt jeg har fået
at vide skulle det være svagt slibende, men vil det ikke efterlade små
cirkulærer ridser i lakken ?

Jeg går og leger lidt med tanken om at betale mig fra det og så evt. få
en autolaker til at give delene en gang klarlak.

Dennis

Fra : Hekto

Dato : 01-04-03 17:24

In article <20030401175829.7e0d532f.digger1@mail.tele.dk>, Dennis
says...
> [...]
> mekaniker som bruger det når en bil skal udstilles. Så vidt jeg har fået
> at vide skulle det være svagt slibende, men vil det ikke efterlade små

Det er svært at sige! Igen ... prøv på et sted hvor det ikke ses!

> Jeg går og leger lidt med tanken om at betale mig fra det og så evt. få
> en autolaker til at give delene en gang klarlak.

Så er den ihvertfald bedre beskyttet og kan tåle at blive poléret.

Fra : Dennis

Dato : 02-04-03 22:41

> [...]
> polish, og ligeledes er det jo umuligt at danne sig et indtryk af
> ridserne on-line; men en mistanke nager mig:
> Din lak er måske ikke ridset mere end den altid har været og ejheller
> mere en alle andres: Din ærgrelse over tilstøvningen og ren
> forårs/ejer -glæde kombineret med lav forårs-sol er måske de årsager
> der har fået ridserne til at fremstå specielt voldsomt i dine øjne :-/
> Polér og se om ikke at dét dels jævner lidt på sagerne og om du dels
> ikke selv forliger dig med tilstanden. Imellemtiden kan du så
> besigtige andres lak-overflader nøjsomt og henholde din egen dertil!

Jeg må jo så nok sige at det var en mulighed at jeg bare syntes at det
var værre, men desværre jeg lagde mærke til det da vandet stille og
roligt dryppede af min mc, at der var noget galt. Jeg kan se ridserne på
bagende på 1 meters afstand uden problemer, og sådan var det ikke før,
desværre. Jeg prøve at købe noget andet voks end det turtle wax jeg har
nu og se om jeg kan polere det væk med noget kno fedt.

Dennis

Fra : TA

Dato : 02-04-03 23:52

<cut & paste>
[...]

</cut & paste>

Ærgerligt med ridserne...

Først et par tips vedr vask: Start med at skylle løst støv, skidt,
fugleklatter og insekter etc af med en vandslange. Derefter er det en god
ide at gnubbe de lakerede overflader med håndfladen under rindende vand
("vådt i vådt"). På den måde fjernes det sidste fine lag støv og skulle der
være fastbrændte insektrester eller små sandskorn mærkes de omgående.

Når disse partikler er fjernet fortsætter vasken med en blød svamp og en
spand med lunkent vand tilsat en sjat auto-shampoo. Sørg for at svampen er
fuld af vand således at vandet konstant siver ned på overfladen under
svampen og dermed skyller løsnet snavs væk ("vådt i vådt") så det ikke
bliver fanget i svampen og laver ridser.

Da ridserne er fremkaldt af støv er de formentlig hårfine og det skulle nok
være muligt at fjerne dem igen. Prøv med en almindelig auto-voks (fx Turtle
Vax el.). Langt de fleste autovokse indeholder en art poler-/slibe-middel
(meget finkornet) til at fjerne det alleryderste matte lag lak. Påfør
voksen, lad den tørre og poler med en REN bomuldsklud eller polertwist. Det
er ikke nok bare at tørre voksen af - anvend den til at polere lakken med et
moderat tryk (knofedt). Hermed afslibes det yderste lag lak og ridserne
fjernes permanent.

Alternativt kan anvendes en lak-polish som fx "Lakpolish" fra FDM (kan købes
i FDM butikker). Den indeholder såvidt vides ingen voks - kun polish.

Er ridserne dybere bliver det nok nødvendigt med lak-rens. Lak-rens
indeholder et grovere slibemiddel og er beregnet for meget matte og forsømte
lakflader. Lak-rens er nærmest at sammenligne med flydende sandpapir og
kan - afhængig af fabrikat - efterlade fine ridser i lakken! Anvendt forkert
risikerer du at slibe igennem klarlakken ... Det samme gælder for Slipoline
og Slipol.

I dit tilfælde burde almindelig voks/polish + knofedt være tilstrækkelig.
Overvej eventuelt at lade en autolakerer tage bestik af miseren.

--
TA