Oktan 98 vs. Nitro 3000
Fra : John

Dato : 31-03-03 19:55

Nu har jeg prøvet begge dele på min GSXF600, med mærkbar forskel, oplevelsen
af Nitro'en er at power'en nærmest først kommer til live efter 8000
omdr/min, hvorimod følelsen med oktan 98 er blødere gangkultur og mere træk
i mellemområdet 4000-7000 omdr/min, men desværre mangler rykket så over de
8000 omdr/min !

Fremover bliver det nok Nitro'en som foretrækkes

Er der andre MC ejere ( evt. GSXF ejere ) der kan nikke genkendende til min
oplevelse ?

V.H John Kramme - GSXF 0,6L

Fra : Tommy Fer

Dato : 31-03-03 20:09

"John" <kramsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fremover bliver det nok Nitro'en som foretrækkes
>
> Er der andre MC ejere ( evt. GSXF ejere ) der kan nikke genkendende til

Hmm, nitro, er det ikke den med friktionsnedsættenden additiver?? (læs, din
kobling begynder evt at glide ved vedvarende brug)

At du har kørt med 98 oktan er overkill, er sikker på at oktan 95 er
rigeligt, sikkert 92 er ok....

Jeg NÆGTER at tro på de oopservationer du kommer med her er sande... sorry
to say so! Det er nok nærmere en psykologisk effekt.

Oktan: betyder benzins modstands evne til at selv antænde. Dvs. jo højere
oktantal, desto sværre har det ved at selvantænde (pga temperatur) Når du i
en motor skal køre med oktan 98 istedet for f.eks. 92, er det fordi motoren
komprimere så kraftigt at temperaturen bliver så høj under kompression at en
oktan 92 ville selvantænde. Derfor skal man bruge oktan 98. Faktisk burde en
oktan 92 havde en marginalt bedre brændværdi end oktan 98.. (kj/kg... denne
værdi ligger så vidt jeg husker omkring 44.000 kj / kg)

En GSXF 600 er ikke lige frem en vold tunet motor, tror ikke at der er
grundlag for at bruge højere end oktan 92.

Hvis det virkeligt gav en så stor effekt at du lige frem kunne mærke at den
ydede bedre ved nitro 3000 eller hvad det hedder, kunne jeg godt forestille
mig at der ville blive brug rullefelt udstrifter til reklame... .det er
sjovt nok ikke set.

Mvh Tommy Fer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-03 20:14

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> writes:

> En GSXF 600 er ikke lige frem en vold tunet motor, tror ikke at der er
> grundlag for at bruge højere end oktan 92.

I instruktionsbogen til min Bandit, hvis motor er næsten identisk med
den der sidder i en GSXF600, står der at den kan køre på oktan 91
eller højere. Dog bør man vælge en højere oktan hvis man oplever
motorbanken. Jeg kører normalt på oktan 92.

--
Jacob - www.bunk.cc
You would if you could but you can't so you won't.

Fra : John

Dato : 31-03-03 21:10

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse

> Hmm, nitro, er det ikke den med friktionsnedsættenden additiver?? (læs,
din
> kobling begynder evt at glide ved vedvarende brug)

Tjaeee, den påstand har jeg hørt før, så derfor spurgte jeg gutterne ude ved
Motorgården i Svenstrup om det var sandt, hvortil de svarede, at det var
noget vrøvl !
PS : jeg vil ikke selv gøre mig klog på det !!!

> At du har kørt med 98 oktan er overkill, er sikker på at oktan 95 er
> rigeligt, sikkert 92 er ok....

Måske, jeg kan jo kun prøve 92 og 95 de næste par tankfulde, så må vi se
hvad resultatet af det er, by the way så er Nitro 3000 = 95 oktan

> Jeg NÆGTER at tro på de oopservationer du kommer med her er sande... sorry
> to say so! Det er nok nærmere en psykologisk effekt.

Psykologisk effekt = Nix ....så naiv er jeg alligevel ikke Tommy, jeg hører
helt klart til typen : han kom, han så og han erfarede ....det ved du da
godt ...tihih

> [...]
denne
> værdi ligger så vidt jeg husker omkring 44.000 kj / kg)

Hmmm ....
måske bliver min Suz' MC en hel raket hvis jeg hælder noget US - 87 oktan på
....heheh

> En GSXF 600 er ikke lige frem en vold tunet motor, tror ikke at der er
> grundlag for at bruge højere end oktan 92.

Tjaee måske, jeg vender tilbage når jeg ved mere

> [...]
forestille
> mig at der ville blive brug rullefelt udstrifter til reklame... .det er

Nej måske, men så er det jo nok oktan 95 egenskaben i Nitro 3000, der gør
udfaldet

V.H John Kramme - GSXF 0,6L

Fra : J.C.Kløve

Dato : 31-03-03 23:47

> [...]
jeg hører
> helt klart til typen : han kom, han så og han erfarede ....det ved

[saxe/klippe]

Ja jeg er saxsusemig oxo skeptisk.
Vidunder medicin/benzin til vore køretøjer - og så til ikke så meget
mere pr liter .
Jeg har smidt et par tankfulde af disse vidunder dråber på såvel bil
som MC - resultat... :
Jeg er blevet plukket for nogle ekstra skillinger ellers intet -
_intet_ andet.
Jeg elsker statistik - jeg laver mange lange og syntes jeg selv
interessanete analyser af mit benz forbrug - herunder også af tiden
hvor jeg har kørt på vidunder saft - ingen udsving der antyder det har
givet ekstra kilometer.

FDM, og andre bil interesse "fætre" har ikke kunnet konstatere nogen
som helst effekt på biler. Særdeles tilsodede/tilkoksede motorer kunne
have en vis gavn, men ellers intet - "0" power - "0" noget som helst
på en almindelig bil.

Forbrugerrådet konkluderer noget i retningen af " den kloge narre den
mindre kloge".

Jeg så lige Motorgaarden i Svenstrup anvendt som reference og
sanhedsvidne med hensyn til evt. skadelig effekt på kobling ....hmmm,
det er jo så et af de steder jeg ikke kommer mere. såååå hmmmm (se evt
anmeldelser på DMCN)

Jeg køver det så gu ikke igen - men er der nogen der føler de får
valuta for pengene . . så skal jeg ikke være den der stiller mig i
vejen.

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Brian W.

Dato : 02-04-03 15:00

Tommy Fer wrote:
> [...]
> at den ydede bedre ved nitro 3000 eller hvad det hedder, kunne jeg
> godt forestille mig at der ville blive brug rullefelt udstrifter til

Probike testede i et touring nyt den der nitro300 og shell Vpower på en
CX500 ( tror jeg nok ) på et rullefelt, og der var en mærkbar eller synlig
ændring at se på udskrift!!!

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Tommy Fer

Dato : 31-03-03 20:12

Fandt lige et tidligere indlæg jeg skrev på dk.fritid.knallert....

Her er brugt lidt mere tid på begrundelserne ang oktan...

Fra : Martin

Dato : 01-04-03 06:27

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote in message

> [...]

Øhh
I bogen til min bil ( ja ja jeg ved det godt) står der at æder 98 men at
den kan anvende 95 dog med et effekttab.

I øvrigt går motoren ikke så godt på 95, og jeg kører længere (10-15%
på literen, når der er 98 i tanken.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-04-03 08:04

> Øhh
> I bogen til min bil ( ja ja jeg ved det godt) står der at æder 98 men at
> den kan anvende 95 dog med et effekttab.

Hvis det er en nyere bil med bankesensor forklarer det sagen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Niels Drewes

Dato : 01-04-03 07:37

> [...]
>
> Fremover bliver det nok Nitro'en som foretrækkes
>
> Er der andre MC ejere ( evt. GSXF ejere ) der kan nikke genkendende til

Jeg tankede N3K to gange sidste år, med det resultat at koblingen gled under
max. belastning. Efter et olieskift med samme olietype har jeg ikke mere
haft problemer med en glidene kobling.

Den med Oktan 98 tror jeg ikke på. Oktantallet siger kun nogen om hvor meget
benzinen kan komprimeres unden at selvantænde (tændingsbanken).

vh

Niels
Fazer 600 på oktan 92 uden ekstra smøremiddel

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 01-04-03 20:47

Hejsa

Jeg har haft uheldige oplevelser med Nitro 3000 og taget sagen op med hydro
texaco, medsendt breve fra brugerene her, og blevet fejet af med dette svar.
men det besvarer nogle af spørgsmålende der er rejst her.

Hej Charlotte.

Jeg har fra Jørgen Olsen fået overdraget din henvendelse omkring muligheden
for at brugen af Nitro 3000 benzin fra HydroTexaco kan have givet anledning
til driftforstyrrelser i din motorcykel.

Nitro 3000 er en moderne benzin der foruden præstationsfremmende additiver
ligeledes er tilsat et friktionsmodificerende additiv. Dette for at skabe et
produkt der i kvalitet og brug adskiller sig fra mængden. Gevinsten ved at
bruge Nitro 3000 er typisk mere motoreffekt, bedre acceleration, mindre
motorslid samt lavere miljøpåvirkning.
Ved tilsætning af et friktionsmodificerende additiv til brændstof er vi og
branchen i almindelighed godt klar over at dette kan give problemer for
motorcykler der kører med fællessmøring af motor og gearkasse samt oliesmurt
kobling.

Branchen har for at sikre de motorcykelejere der falder inden for ovennævnte
gruppe, ved et uafhængigt kvalitetsorgan JASO, udviklet en testmetode der
kan afprøve viskositetsmodificerende additivers eventuelle negative effekt
på f.eks. koblingsplader. Denne test hedder JASO T 904-98 (Motorcycle four
cycle gasoline engine oil clutch system friction test).

Nitro 3000 er testet i forhold til JASO T 904-98 og har bestået denne uden
anmærkning. Vi kan derfor med sikkerhed fastslå at de problemer du har
oplevet i forbindelse med tankning af Nitro 3000 ikke kan relateres til den
i produktet benyttede teknologi.

Vi vil med denne skrivelse betragte sagen som afsluttet. Såfremt at du har
yderligere spørgsmål eller spørgsmål i øvrigt er du meget velkommen til at
kontakte os.

Med venlig hilsen / Best regards
Hydro Texaco A/S
Buddingevej 195
DK-2860 Søborg

Henrik Wettlaufer
Telefon: +45 39 47 83 21
Telefax: +45 39 47 83 65
E-Mail: hewet@hydrotexaco.dk
Internet: www.hydrotexaco.dk

--
Charlotte Petersson
Lykkelig ejer af en lortebrun guldvirago.

Fra : Brian W.

Dato : 02-04-03 15:06

Charlotte Petersson wrote:
> [...]
>
> Vi vil med denne skrivelse betragte sagen som afsluttet. Såfremt at
> du har yderligere spørgsmål eller spørgsmål i øvrigt er du meget

Hvem ville indrømme sin egen løgn??? det er jo " bevist" af flere eksperter
( FDM mekanikerer osv ) at det ikke virker.
Næh fortsæt du nu bare med at tanke alm. benzin og undgå problemer i
fremtiden.