VHF
Fra : Max

Dato : 31-03-03 12:30

Nasa vhf med dsc pris:5300 i danmark kun 2300 i england
http://www.allgadgets.co.uk

Fra : Tim Refsgaard

Dato : 31-03-03 22:12

Pas på !

Der er "kun" en klasse D. Det vil sige der er IKKE fuld DSC på radioen. Kan
ikke bruges til digital opkald til land på kanal 70. Det er "kun" nød delen
som er med.

Tim

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-04-03 08:00

> [...]
Kan
> ikke bruges til digital opkald til land på kanal 70. Det er "kun" nød

Kan det forklares lidt mere ?

/HHA

Fra : Kasper

Dato : 01-04-03 22:20

Hey..

Dvs...

er ikke sikker på om den kan kalde op mellem 2 radioer med dsc...

men den kan i al fald ikke kalde op over lyngby radio, så man kan ringe til
en alm Telefon over den (igennem lyngby radio)

evt. tjekke om der er 2 antenner på, for i princippet er de ikke 100%
"lovlige" dem med 1, hvis man er dsc-påtvunget, fordi man ikke kan lytte på
kanal 70 mens man snakker, men synet ser lidt igennem fingere med det....

værd dog opmærksom på der er en der skal have certificat til DSC, ellers
mener jeg ikke den må være i båden, eller skal tydeligt mærkes op den ikke
må bruges... (mener det er sådan inden for de mindre fiskebåde, der ikke er
påtvunget DSC endnu)

Kasper

Fra : Jens Mogensen

Dato : 01-04-03 23:36

Hej

Hvis I læser manualen på det link, Max angiver, vil I se, at den har alle
normale DCS funktioner, incl. kald til alle skibe, grupper af skibe eller
enkelt skib.

Og kald over Lyngby Radio til land er vist bare viderestilling, som Lyngby's
system klarer automatisk.
- så den med 'kun nød delen' holder ikke.

Noget andet er, at den vist mangler L1 og L2 (de to kanaler, der i Danmark
er reserverede til kommunikation mellem lystsejlere). Men det gør flere af
de billige VHF'er, der kan købes i Danmark også.

mvh
Jens

Fra : Jens Mogensen

Dato : 01-04-03 23:41

Ok, fandt lige det her :
"DSC klasse D, hvilket betyder at VHFen kan kaldes direkte fra en telefon i
land, men man kan ikke selv ringe direkte til en telefon, dette skal ske via
en kystradiostation."

Så det er åbenbart rigtigt, at Lyngby skal stille en manuelt igennem.
(hvorfor mon?)

mvh
Jens

Fra : Kasper

Dato : 02-04-03 17:32

lyngby radio bliver sikkert ubemandet i fremtiden...

det med de manglende frekvenser, kan de ikke programmeres i den, tror ikke
jeg har set en vhf hvor det ikke kan lade sig gøre.... (har ikke været ude
for nogle der ville have en og det ikke kunne lade sig gøre)

Men jeg mener nu den eneste "rigtige" vhf er sailors.. evt 4822, men manler
kun at være en dublex, så er den toppen, men den koster vel også
derefter.... (skal programmeres med computer interface)

Kasper

Fra : Jens Mogensen

Dato : 02-04-03 20:08

Ang. Lyngby Radio : Deres lyttevagt på kanal 16 stopper sikkert på et
tidspunkt - men de skal så istedet blot kaldes via deres dsc nummer (MMSI
nummer hedder det).

Fra : Ole

Dato : 02-04-03 22:55

Kun denne bemærkning - husk lige at prisen for omtaltalte
VHF, samme mærke og type, er 5200 kr. her i Danmark, ( set i katalog) så der
er 3000 kr sparet ved at handle i England, og det er inkl. forsendelse.

Fra : Kasper

Dato : 03-04-03 18:31

Hey

kan jeg så ikke modsige.. har kun hørt det med et ½ øre... men jeg mener den
bliver ubemandet... fordi bådene får dsc som nødmelding... de kan behandles
elektronisk

men er ikke sikker

Kasper

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-04-03 23:22

Citat fra Lyngby Radios hjemmeside:

" Beslutningen om at lyttepligten på VHF kanal 16 skulle ophøre
01.02.2005 er udskudt. Der er p.t. ikke fastsat nogen ny dato. "

- men det er helt sikkert at den kommer indenfor en overskuelig
fremtid - DSC og GMDSS er kommet for at blive.

Læs selv mere om hele DSC og GMDSS-systemet på
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2414.htm

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

[...]