Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
news:3e876caa$0$7609$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hans Joergensen wrote:
> > Jens Didriksen wrote:
> >> Benelli: 1972 - 1977 (2.000 styk ialt).
> >
> > Jamn', hvad så med alle dem fra 80'erne ? :)
>
> Jeg tænkte nu kun på 750'eren, men du har ret: når man blot siger række
6'er
> så må man selvfølgelig tage 900 med også
Jeg købte mig en 750Sei i '81.
De sidste 750'ere må regnes for at være solgt dette år, idet jeg handlede
til en prisnedsættelse der skulle bringe importørens restlager af 750'ere
af vejen for at bane vej for 900'eren, som ellers allerede da var ved at
være outdated!
Benelli var den første seriefremstillede sekscylindrede motorcykel og
motoren var slet og ret en Honda 500/4 der havde fået et par ekstra cylindre
på - Eneste væsentlige forskel fra 500/4 var at cylinderblokken var tiltet
en anelse
frem, hvor Honda's stod lige lodret op, og at generatoren var pakket om bag
cylindrene (ligesom det sidenhen er blevet brugt flittigt på japanske
fire-cylindrede motorer!)!
Uover selve design-ændringen modificeredes 900'eren dog også ved at
generatoren vandrede tilbage på krumtappen. Originalt havde 900'eren tillige
en gimmick med duplex-kæde til baghjulet, som dog faldt til jorden p.g.a.
den samtidigt lancerede o-ringskæde (som ikke blev fremstillet duplex)!
Honda CBX(1000) eksisterer i to modeller: Den oprindelige havde en nøgent og
klassisk opbygning, og den senere "Pro-Link" havde fået Honda's link'ede
central-affjedring monteret tillige med en 3/4-kåbe.
Z1300 forekommer tillige i to næsten identiske versioner, hvor den seneste
har indsprøjtning til erstatning for de oprindelige tre dobbelt-karbunader!
Sidenhen har Honda jo også fremstilet den 6-cylindrede boxer til GoldWing
1500, som sidenhen er endt som en 1800'er!
Den 6-cylindrede boxer bruges som 1500'er tillige på en "cruiser": F6C!
Det var vist det :-/
--
Armand.