Lille kort i udlandet?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 29-03-03 21:50

Hej,

Så vidt jeg ved har ingen andre lande det der med lille><stor MC skelnen.
Hvordan forholder det sig så, hvis man kører i udlandet (EU) og kun har det
lille?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-03-03 21:59

On Sat, 29 Mar 2003 21:49:50 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

Hej Rasmus.

>Så vidt jeg ved har ingen andre lande det der med lille><stor MC skelnen.
>Hvordan forholder det sig så, hvis man kører i udlandet (EU) og kun har det
>lille?

Det er vist ikke helt rigtigt.
Så vidt jeg husker har vore sydlige naboer tre klasser.
Hvordan de finder ud af det i det daglige, når det gælder "fremmede"
førebevis, ved jeg ikke, men jeg kan næsten garantere at i tilfælde af
et uheld finder de ud af det.
Stay legal, om ikke andet så for forsikringens skyld..
Hvis du kører galt med en MC der er for stor i forhold til dit
førebevis, er det i princippet det samme som at have ført et køretøj
du ikke har førebevis til.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 30-03-03 01:02

Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en

> Så vidt jeg ved har ingen andre lande det der med lille><stor MC skelnen.
> Hvordan forholder det sig så, hvis man kører i udlandet (EU) og kun har
det
> lille?

DEt fremgår ikke tydeligt om du tænker på at køre en "stor" på et "lille"
kørekort!?

Hvis du blot kører over grænsen på din "lille" vil der aldrig kunne ske
noget, hvorimod at man vil kunne bøffe dig på lige fod med herhjemme hvis
man (om muligt) kan gennemskue klasse-bruddet i fald at du kører på en der
er for stor

DEn tyske "lille" klasse er lavere (vistnok på 27 Hk) end den danske; men
dét influerer ikke på dig eftersom at du kører efter dansk lov!
Da jeg var i knallert-alderen var det på samme måde en pestilens at se
ferierende tyske jævnaldrende drøne lovligt (jvf. tyske regler!) rundt på
deres "tunede" knallerter

--
Armand.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 30-03-03 11:38

> [...]
> Da jeg var i knallert-alderen var det på samme måde en pestilens at se
> ferierende tyske jævnaldrende drøne lovligt (jvf. tyske regler!) rundt på

I tyskland var grænsen ved introduktionen 27 Hk, men den er senere hævet til
34. Nu taler man om at den skal hæves igen.
mvh Erland

Fra : Armand

Dato : 30-03-03 21:42

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> I tyskland var grænsen ved introduktionen 27 Hk, men den er senere hævet
til
> 34. Nu taler man om at den skal hæves igen.

OK!
Lige så længe som jeg kan huske har man i Tyskland haft
forsikrings-klasser(!) på hhv. (op til:) 27Hk og 50HK - Måske at man nu vil
rykke den lille kørekortsklasse op i enden af 50HK's-klassen, som man med 34
HK jo ikke "udnytter helt" :-/

--
Armand.