Yamaha Wild Star
Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-03-03 22:35

Under en heftig debat omkring store V2 mc'er, slynger min kammerat pludselig
ud, at "Wild Star'en bygges jo på Harley fabrikken i USA, fordi Yamaha ejer
40% af Harley fabrikken - derfor passer flere at stumperne også sammen med
HD

Nu mener jeg godt at jeg ved lidt om HD, men dette har jeg da godt nok
aldrig hørt om...

Jeg går ud fra at han tager pis på mig, men jeg er altså nødt til lige at
have det undersøgt...

Altså:

1) Bygges Wld Star'en af HD eller på HD-fabrikken i USA?

2) Ejer Yamaha nogle aktier i HD?

3) Passer noget som helst fra en Wild Star på en HD (model ligegyldig)?

Didrik

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-03 00:26

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ejer
> 40% af Harley fabrikken - derfor passer flere at stumperne også sammen med

LOL, ja han har sguda humor...

> 1) Bygges Wld Star'en af HD eller på HD-fabrikken i USA?

Nej. Jeg ved faktisk ikke om Yamaha har fabrikker i USA, men hvorfor ikke?
Honda har. Men det har ikke noget med HD at gøre.

> 2) Ejer Yamaha nogle aktier i HD?

Nej. Og HD ejer heller ikke Yamaha.

> 3) Passer noget som helst fra en Wild Star på en HD (model ligegyldig)?

Nej. Wild Star har godtnok stødstangsmotor som den første japaner
nogensinde, tror jeg, men den passer ikke dele med HD.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-03-03 00:45

> Nej. Wild Star har godtnok stødstangsmotor som den første japaner
> nogensinde, tror jeg, men den passer ikke dele med HD.

Hvad med f.eks. en Honda CX500/650? Den er da ældre?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-03 12:16

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med f.eks. en Honda CX500/650? Den er da ældre?

Har de stødstænger? Jeg troede de havde knastaksler?

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-03-03 12:35

Claus Rittig wrote:
> Jeg troede de havde knastaksler?

....har de osse - underliggende
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-03 14:58

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...har de osse - underliggende

Så fik jeg også lært noget idag.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 29-03-03 15:39

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> Så fik jeg også lært noget idag.

Så skal jeg lige fylde lidt mere i hovedet på dig:

Årsagen til at CX'eren har stødstænger er at man valgte at "vride"
topstykkerne i forhold til cylindrerne således at karbunaderne
(=topstykkets indsugningsstutse)delvist kom ind under tanken og derved væk
fra knæ-området.
Med denne vinkling imellem motorens akser, ville man ikke kunne drive
overliggende knastaksler v.h.a. en kæde eller tandrem. Tillige trøstede man
sig med at V2-konfigurationen gev mulighed for en højtliggende knastaksel,
og derved korte stødstænger!
CX'erne har altid kunnet trække de omdrejninger som de skulle, så der er jo
egentlig ikke noget problem i konstruktionen!

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 29-03-03 03:13

> Nej. Wild Star har godtnok stødstangsmotor som den første japaner
> nogensinde, tror jeg, men den passer ikke dele med HD.
>
> Rittig
Hvad med kawa w1 650cc fra 67 og w2ss 650cc fra 1970.
Hej Palle.
(Der har set en w2ss til træf i frederiksund)

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-03 12:15

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med kawa w1 650cc fra 67 og w2ss 650cc fra 1970.
> Hej Palle.
> (Der har set en w2ss til træf i frederiksund)

Okay, dem kendte jeg ikke!

Rittig

Fra : p.jarnbak

Dato : 29-03-03 14:51

> Okay, dem kendte jeg ikke!
>
> Rittig

Motoren er også fra den gang at de hed Meguro og var en BSA licens
som Meguro havde startet i 1937 og efter 1961 blev de lavet i samarbejde med
Kawazaki
og solgt gennem kawazakis forhandlernet først som 500cc og så siden som
650cc.
Hej Palle.