Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e85a527$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:b6407a$grt$1@sunsite.dk...
> > Claus Rittig wrote:
> > > Jeg troede de havde knastaksler?
> >
> > ...har de osse - underliggende
>
> Så fik jeg også lært noget idag.
Så skal jeg lige fylde lidt mere i hovedet på dig:
Årsagen til at CX'eren har stødstænger er at man valgte at "vride"
topstykkerne i forhold til cylindrerne således at karbunaderne
(=topstykkets indsugningsstutse)delvist kom ind under tanken og derved væk
fra knæ-området.
Med denne vinkling imellem motorens akser, ville man ikke kunne drive
overliggende knastaksler v.h.a. en kæde eller tandrem. Tillige trøstede man
sig med at V2-konfigurationen gev mulighed for en højtliggende knastaksel,
og derved korte stødstænger!
CX'erne har altid kunnet trække de omdrejninger som de skulle, så der er jo
egentlig ikke noget problem i konstruktionen!
--
Armand.