Købe MC hos private i Tyskland..?
Fra : Martin B

Dato : 28-03-03 16:48

Hey..

Jeg har kigget lidt rundt på mobile.de og fundet en MC hos en privat person
jeg godt kunne tænke mig at hente hjem. Hvilke papirer skal jeg sørge for at
få med, og hvordan sikrer jeg mig at der hverken er gæld i den eller at den
er stjålet..?

Mvh

Martin

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 28-03-03 17:14

"Martin B" <martin@REMOVETHISbrogaard.nu> writes:

> [...]
> få med, og hvordan sikrer jeg mig at der hverken er gæld i den eller at den

Det sidste kan delvis besvares med et klip fra gæsteinformationen på
det universitet jeg er på her i Tyskland (det omhandler
indregistrering i Tyskland):

# Important: You should leave the Fahrzeugbrief at home. If you drive
with it and the car is stolen, any one who has the Fahrzeugbrief may
register the car in his name! A corollary of this convention is that
you may buy a car from anyone who has its Fahrzeugbrief (without,
e.g., asking for his identification, though it is wise to take some
personal information about him before giving him money).

Det kan godt ske det bare er mig, men kan det midtest være dit
problem? Gælden er vel ikke motorcyklens men ejerens?

/Bjarke, der fra i morgen er GSF600S ejer (og glæder sig ud over alle
grænser)

http://www.skjernaa.dk

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 28-03-03 21:54

"Bjarke Skjernaa" <skjernaa@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt ske det bare er mig, men kan det midtest være dit
> problem? Gælden er vel ikke motorcyklens men ejerens?

I Danmark kan der være taget pant i motorcyklen, f.eks. hvis du har købt
cyklen på afbetaling.
Dette betyder, at gælder følger cyklen, og ikke personen. Det er jo cyklen,
der er taget som sikkerhed for lånet.

Noget tilsvarende kan vel findes i Tyskland?

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : John Jensen

Dato : 28-03-03 22:09

I tyskland har "panthaveren" registreringsattesten (Fahrzeugbrief) indtil
gælden er indfriet,
dvs. ejeren/ føreren af cyklen har et andet stykke papir han medbringer
under kørselen, der
skelnes mellem Fahrzeugschein & Fahrzeugbrief.

Sådan var det ihverttilfælde da jeg for et par år siden købte en cykel
privat dernede.

De papirer man skal have udleveret når man køber er Fahrzeugbrief & en grøn
blanket der hedder
Abmeldebescheinigung.

/ John
NSR250SP

Fra : JOHN

Dato : 31-03-03 13:08

Hej!
Jeg mener, uden at være 100, at du kan kontakte Polizei, og hvis du
opgiver reg. nummer er de istand til at sige om der er "problemer" med
cyklen!

http://www.kandu.dk/