Hvordan foregår de køretimer?
Fra : Pein

Dato : 27-03-03 21:55

Konen snakker om at ville have kørekort til MC, men hun er lidt nervøs
ved det hele, og spørger løs om en masse jeg ikke ved:

Alle de der køretimer (det er 42 ik'?), er det halve timer, eller 45
min. eller hvor meget?

Er de første køretimer på bane? (hun vil helst ikke direkte ud i den
"pulveriserende" trafik)

Hvad kommer man ellers ud for? Motorvej? Mørkekørsel? Glatbane? Jeg tog
en chance og sagde, at glatbane indgår ikke - regner jeg da med?!

Da jeg tog kørekort var det lidt sådan her:
KL: Har du kørt motorcykel før?
Mig: Nej.

KL: Har du siddet bagpå før, eller kørt knallert?
Mig: Nej.

KL: Nå. Kobling der, forbremse der, bagbremse der, gear der, 1.ste gear
ned resten opad. Giv den 5000 omdr. før du kobler til, kan du huske det?
Mig. Måske.

KL. Nå. Jamen så kører jeg i bilen, og du følger bare efter.
Så gik det ellers afsted i Randers by, med kun let sved på panden
Jeg husker en hæk der kom tæt på, da jeg tog fejl af bremsegreb og
koblingsgreb =8-O

/Niels

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-03 22:13

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> writes:

> Alle de der køretimer (det er 42 ik'?), er det halve timer, eller 45
> min. eller hvor meget?

Jeg tør ikke lige sige noget om antallet af timer, da jeg ikke kan
huske det, men er det ikke 14 på vej, 26 til teori, og 3+5 på bane?

Det er lektioner af 45 minutter. Vær dog opmærksom på at de
forskellige kørelærere kalder forskellige kvantiteter af tid for en
"time".

Desværre kan jeg ikke lige finde det der hæfte med underskrifterne,
hvor der står hvad jeg har lært. Et kørekort kræver i øvrigt i omegnen
af 200 underskrifter fra kørerlærer og køreelev (og en enkelt eller to
fra den motorsagkyndige :).

> Er de første køretimer på bane? (hun vil helst ikke direkte ud i den
> "pulveriserende" trafik)

Ja - jeg tror nok det var 3 lektioner på bane til at starte med. Der
lærer man koblingspunkt, at skifte gear og laver lidt bremseøvelser og
den slags. De har både "store" og "små" motorcykler, og specielt de
små lod til at være populære hos pigerne på mit kørehold til at starte
med.

> Hvad kommer man ellers ud for? Motorvej? Mørkekørsel? Glatbane? Jeg tog
> en chance og sagde, at glatbane indgår ikke - regner jeg da med?!

Man skal ikke på glatbane, men lige inden man skal til den praktiske
køreprøve skal man 5 lektioner på bane, hvor man lærer
undvigemanøvrer, at bremse og at køre med sidevogn.

> Da jeg tog kørekort var det lidt sådan her:
> KL: Har du kørt motorcykel før?
> Mig: Nej.

Sådan var det også da jeg kom på bane første gang. Dem der havde kørt
på knallert med gear (eller motorcykel) før fik lidt hurtigere lov til
bare at køre rundt på banen og lege. Ellers var der ikke den store
forskel på dem og så os andre der aldrig havde kørt andet end bil før.

> KL. Nå. Jamen så kører jeg i bilen, og du følger bare efter.

Sådan gør man stadig, men man får en radio med, så kørelæreren kan
give instruktioner, og så kører han normalt bagefter og ser hvad man
gør forkert (og husker en på at man skal slå blinklyset fra når man er
drejet :).

Hos min kørelærer kørte vi i byen i hold af 2 eller 3, og det tror jeg
også de gør hos de fleste andre kørelærere.

--
Jacob - www.bunk.cc
One person's error is another person's data.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-03-03 22:23

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> writes:

> Jeg tør ikke lige sige noget om antallet af timer, da jeg ikke kan
> huske det, men er det ikke 14 på vej, 26 til teori, og 3+5 på bane?

Det er vist ikke helt ved siden af.

> [...]
> hvor der står hvad jeg har lært. Et kørekort kræver i øvrigt i omegnen
> af 200 underskrifter fra kørerlærer og køreelev (og en enkelt eller to

Det skulle din kørelærer også gerne have endnu. Det skal han nemlig gemme 2
år, som dokumentation, hvis der bliver
nogen form for ballade omkring dit kørekort , eller hans papirer.

> [...]
> den slags. De har både "store" og "små" motorcykler, og specielt de
> små lod til at være populære hos pigerne på mit kørehold til at starte

Uha.. Husker det, som var det igår .. Okay, det er et år siden.. Hehe.
Havde første køretime på bane, sammen med en anden 18 årig gut , og to damer
på henholdsvis 30 og 45 år.
Vi to unge blev smidt på nogle små Yamaha'er, og de gamle fik sq en CB500
hver .. ØVBØV!
Men jow - første tur er på bane! Der skal man bla. kunne håndtere maskinen,
kørsel ud og ind mellem kegler med passager der stritter imod, rundt i
rundkreds og en masse
andet gejl.

> [...]
> bare at køre rundt på banen og lege. Ellers var der ikke den store
> forskel på dem og så os andre der aldrig havde kørt andet end bil før.

Jup... Præcis det samme her... Han satte nøglen i , og skred.. Så måtte vi
selv "lugte" os frem til hvordan man gjorde.. Det var nu også meget sjovt.

> [...]
> give instruktioner, og så kører han normalt bagefter og ser hvad man
> gør forkert (og husker en på at man skal slå blinklyset fra når man er

Han skal køre bagefter og holde øje! Og de pisradioer er det værste lort at
få til at sidde fast i øret, når man har en hjelm der passer 100% !
Øv siger jeg bare !

> Hos min kørelærer kørte vi i byen i hold af 2 eller 3, og det tror jeg
> også de gør hos de fleste andre kørelærere.

Det gør de ihvertfald her i Aalborg. Det er også rart, så man skiftes til at
være forrest.. Det er en gevaldig hjælp de første par gange.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-03 22:33

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> writes:

> Det skulle din kørelærer også gerne have endnu. Det skal han nemlig gemme 2
> år, som dokumentation, hvis der bliver
> nogen form for ballade omkring dit kørekort , eller hans papirer.

Der var jo to kopier. Den ene fik jeg selv.

> [...]
> på henholdsvis 30 og 45 år.
> Vi to unge blev smidt på nogle små Yamaha'er, og de gamle fik sq en CB500

Jeg kørte sammen med 2 motorbøller på 25 og 30, og to "piger" som
begge var under 30. Pigerne fik nogle 250 cc Honda Rebel, og så fik os
drenge ellers de 3 500 cc maskiner der var (en CB500 og to ER5).

.... den ene af pigerne synes ikke det var sjovt da der blev uddelt
maskiner, men hun var vist glad nok for sin lille MC da vi skulle til
at køre.

> Jup... Præcis det samme her... Han satte nøglen i , og skred.. Så måtte vi
> selv "lugte" os frem til hvordan man gjorde.. Det var nu også meget sjovt.

Heh - fedt.

Vi fik bare besked på at trille (uden at starte motoren) ned ad en
bakke efter kørelæreren ned til banen.

> Han skal køre bagefter og holde øje! Og de pisradioer er det værste lort at
> få til at sidde fast i øret, når man har en hjelm der passer 100% !
> Øv siger jeg bare !

Ja, jeg havde også købt en hjelm der passer perfekt. Jeg fik vildt
ondt i øret i løbet af sådan et par timer. Det krævede også lidt
øvelse at få den til at sidde ordentligt på øret efter man fik hjelmen
på.

> Det gør de ihvertfald her i Aalborg. Det er også rart, så man skiftes til at
> være forrest.. Det er en gevaldig hjælp de første par gange.

Ja, de "gamle" får lov at køre forrest og viser de nye hvordan man
skal gøre. Det synes jeg også var en god ordning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reality is for people who lack imagination.

Fra : Tobias Rathje

Dato : 27-03-03 22:20

Hejsan!

> Alle de der køretimer (det er 42 ik'?), er det halve timer, eller 45 min.
> eller hvor meget?

En køretime er 45 minutter, jeg kan ikke huske hvor mange det er man skal
have.

> Er de første køretimer på bane? (hun vil helst ikke direkte ud i den
> "pulveriserende" trafik)

Den første lektion foregår på lukket bane (kravlegård) hvor man lærer at
blive fortrolig med cyklen, styre og bremse sikkert osv.

> Hvad kommer man ellers ud for? Motorvej? Mørkekørsel? Glatbane? Jeg tog
> en chance og sagde, at glatbane indgår ikke - regner jeg da med?!

Motorvej og mørkekørsel er obligatorisk, men man skal ikke på glatbane
(heldigvis da...). Til sidst i forløbet skal man på køreteknisk kursus med
undvigemanøvrer, sidevogn osv.

> KL. Nå. Jamen så kører jeg i bilen, og du følger bare efter. Så gik
> det ellers afsted i Randers by, med kun let sved på panden Jeg husker
> en hæk der kom tæt på, da jeg tog fejl af bremsegreb og koblingsgreb

Noget tilsvarende har jeg prøvet med en Yamaha 4-gear da jeg var 14. Der
kom jeg dog uhyggeligt tæt på hækken...

Tobbe
(Nu med bandit, men først i næste uge. Damn, jeg er spændt... )

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-03-03 22:53

Pein wrote:
> Konen snakker om at ville have kørekort til MC, men hun er lidt nervøs
> ved det hele, og spørger løs om en masse jeg ikke ved:

Hej Pein

Din kone skal være velkommen til at kontakte Vibeke (min kone), pr. telefon,
der tog køre til mc i efteråret 2001. Giv et pip og jeg sender tlf. nr.

Allan Bojesen
Der knap kan huske den enlige køretime og køreprøven bagefter

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 28-03-03 17:01

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Alle de der køretimer (det er 42 ik'?), er det halve timer, eller 45
> min. eller hvor meget?
>
> Er de første køretimer på bane? (hun vil helst ikke direkte ud i den
> "pulveriserende" trafik)

Lidt søgning på google med disse søgeord "motorcykel+kørekort" fandt hurtigt
noget brugbart. Se f.eks. dette her.

http://home19.inet.tele.dk/bentkarl/mc.html

Kenn H. Jensen
Xj600s Diversion ´98