Utæt forgaffel.....?
Fra : Jesper Andersen

Dato : 24-03-03 15:14

Hejsa...
Jeg har lige opdaget at min forgaffel er utæt i den ene "cylinder".
Jeg har ikke rigtig skruet i MC før, men har en del bil
mekanikererfaring.... Jeg vil høre om det er svært selv at lave eller
man skal sætte den på værksted ?

Hvis man selv skulle lave det, hvilke dele skal der så bruges ud over
nyt olie og pakdåser ?

Mvh
Jesper Andersen
RF600R '96

Fra : Armand

Dato : 24-03-03 17:26

Jesper Andersen <REMOVEja@palby.dk> skrev i en
> [...]
> man skal sætte den på værksted ?
>
> Hvis man selv skulle lave det, hvilke dele skal der så bruges ud over

Køb en Haynes værkstedsbog til modellen, eller lån den på biblioteket.
Ifald at der ikke findes nogen til netop RF'eren så beskrives
adskilleses-principperne for teleskopet fint i tilsvarende (GSF-Bandit,
GSX-F) bøger, som du så kan nøjes med at låne på biblio' !

--
Armand.

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 24-03-03 18:32

Enghave Motor bonnede engang en af mine maskiner 2½-3 timer for opgaven, men
jeg gør det jo helst selv; en eftermiddags koncentreret arbejde. Renlighed
er en meget stor dyd under arbejdet med at adskille/samle en forgaffel. Selv
bruger jeg org. pakdåser. Org. pakdåser kan fås for 80-100 kr. (Max MC,
Louis.de m.fl.)

Fra : lp

Dato : 24-03-03 20:05

jeg har lige købt nye pakninger til min forgaffel for 200 kr, hvor den
øverste manchet som sidder ovenfor pakningen fulgte med.
Det eneste problem med at, kan være når du skal have skilt forgaflen af,
hvor der sidder en skruge som sidder i bunden af forgaflen, hvor du så
skal have et eller andet ind i forgaflen for at holde imod. Det kan være
et simpelt stykke vinkeljern hvis du har sådan noget til rådighed.
LP

Fra : wheeler

Dato : 24-03-03 20:51

"lp" <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal have et eller andet ind i forgaflen for at holde imod. Det kan være
> et simpelt stykke vinkeljern hvis du har sådan noget til rådighed.

[KLIP]
Med lidt øvelse kan det godt lykkes - ellers er trykluft genialt i denne
sammenhæng

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 25-03-03 01:45

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]

Jeg har normalt været ude for at skruen i bunden blot skal tages af medens
forgaffelfjederen stadig trykker på en "bundplade" hvorved der netop af
fjedertrykket holdes kontra på det gods hvori bundskruen er skruet. Og så
efter udført arbejde - altså skiftning af simmeringen - så bundskruen
iskrues når fjederen igen er i spænd. Sådan er det på min BMW og har som
nævnt været det på en del andre tidligere motorcykler.

> [KLIP]
> Med lidt øvelse kan det godt lykkes - ellers er trykluft genialt i denne
> [...]
Og på min Honda CB750 og BMW R60/6 har det da også været let at aftage
pakringen, efter af låseringen er aftaget, ved blot med hånden at nedføre
det nederste gaffelben med små ryk. Idet pakringen så "lyftes ud" via
sammenstød med ringene/cylindrene inde i forgaflen.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 25-03-03 15:57

lp <lape82@hotmail.com> skrev i en news:b5nktf$9s2$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> skal have et eller andet ind i forgaflen for at holde imod. Det kan være
> et simpelt stykke vinkeljern hvis du har sådan noget til rådighed.

Hvilket lige giver mig lejlighed til at gøre opmærksom på - Link:
news:b4g0ib$17ns$1@news.cybercity.dk !

Og til dig LP:
Gider du ikke vænne dig til at svare under(!) det citerede, ligesom jeg gør
her, endsige næsten alle andre!?

--
Armand.