OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3e7e08ea$0$42604$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min 1982 Honda CB900F har meget svært ved at starte i koldt vejr (under 10
> grader).
> Når først maskinen er startet, er der ikke flere problemer. Den kører fint
> og er let at starte igen når den er varm.
> Kan man forestille sig at tændspolerne er løbet "trætte" så selve
> tændspændingen er for lav?
Mnjaeh :-/
På FAQ'en på DMC's hjemmeside(*) er der et tip om hvorledes man tuner
tændingsanlægget ved at "pipeline" v.h.a. relæer og kraftige ledninger
direkte fra batteriet. Det kan du jo overveje på den lidt bedagede model
(tid tærer hårdt på ledningsnettet)!
Men jeg hælder snarere til at det er batteriet der er lidt svagtbrystet om
morgenen:
Med kold olie, der kræver større kræfter, og et koldt batteri der yder
mindre end som opvarmet, kan det være svært at holde power-reserver til at
tændingen har tilstrækkeligt at lege med
At den starter fint når motoren er varm og at der tillige har været ladet
(generatoren) på batteriet lige til det sidste, forstærker mit indtryk af at
det er batteriet der er morgengnaven :-|
Forsøg ved næste morgenstart at give den starthjælp fra et bilbatteri fra
begyndelsen af, og se om ikke det mer-punch er nok til at den kan starte -
På samme måde kan du forsøge at løbe (ingen kickstart på en Bol d'Or!?) den
igang: Hvis den starter ubesværet derved er det et bevis på at der er strøm
nok på til tænding, men ikke til både starter og tænding
Dumper batteriet ved disse tests er det en enkel og økonomisk overskuelig
sag at montere et nyt!!
*)LINK:
www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!
--
Armand.