Fremragende valg! Jeg har selv en RSV Mille årgang 2000, købt som ny sidste år.
Jeg har ikke prøvet en 2001 model, så jeg kan kun bidrage med erfaringer fra
2000 modellen.
Cyklen kører bare SÅ fedt! Når ellers begrænsningen er fjernet i udstødning,
luftfilter og indsprøjtningssystemet trækker den rigtig godt. Den reagerer
hurtigt på gassen, og det er let at dosere den. Under 3000 omdr./min. hakker
den dog lidt i gasgivningen. Det der mest tydeligt ved bykørsel...men det er
sgu også synd at bruge den til bykørsel.
Motoren rykker ikke som en GSX-R1000 eller en R1, men der er rigelig med kraft
til, at have det sjovt på snoede veje. Og det er præcis det den er bedst til.
Den er bygget til snoede landeveje og racerbanen -sving er bare sagen! Cyklen
er fantastisk velafbalanceret. Den styrer hurtigt, men er stadig dejlig stabil,
når linien er lagt gennem svingene. At ændre linie midt i sving er heller intet
problem.
Medmindre du passer ind i Aprilias idé om en standardfører, kræver det, at man
bruger lidt tid på, at sætte affjedringen op ordenligt. Standardindstillingen
passer ikke til 95 kgs førere... Cyklen er forholdsvis høj, hvilket man lige
skal vende sig til, når man skyder den igennem sin favorit bugtede
landevejsrute. Der er langt ned, når man lægger den ind i svingene. Kåben yder
rimelig beskyttelse, men da det jo ikke er en touringcykel, skal man godt ned
over tanken for at få total beskyttelse. Ellers er der god plads på cyklen
-også for høje førere. Jeg er selv 191 cm høj, og sidder helt perfekt. Jeg har
ikke fået lokket nogen til, at sidde bagpå endnu, men jeg tror næppe det er
nogen fornøjelse -medmindre man er meget lille.
En lidt ugennemtænkt detalje, er at hvis man placerer sin fod for langt tilbage
på fodhvileren, kan støvlehælen støde på bagsvingeren og ridse den. Ærgeligt,
for bagsvingeren er ellers utrolig flot udført. Så vær opmærksom på dette, når
du sætter dig op på Millen for første gang.
Lyden er stærkt vanedanende! Selv standardpotten buldrer godt. Men den fedeste
lyd kommer næsten fra luftfilterkassen, når man giver den en god håndfuld
benzin...Ved 7-8.000 omdr./min. kommer der et gedigent brøl, hvilket er særlig
tydeligt, hvis ligger henover tanken. Man bliver total afhængig af lyden og
ikke mindst vibrationerne -herligt at mærke motoren trække.
Vedrørende begrænsningen i motoren, kan et autoriseret Aprilia værksted får
opgivet, via stelnummeret, hvilken type begræsning lige netop din cykel kom
med. Der findes tre forskellige så vidt jeg er orienteret: 99 hk, 109 hk, 118
hk. Når begræsningen er fjernet skal motoren yde 128hk for 2000'eren og130 hk
for 2001'eren og nyere.
2000'eren og tidligere, kan have problemer med støttebenskontakten. Selvom
støttebenet er oppe, kan den svigte, og motoren slukker når man sætter den i
første gear. 2001'eren fik en forbedret kontakt, så den har ikke problemet.
2001'erens kontakt passer dog lige over i 2000'eren, så problemet er ikke
større en som så.
Jeg har hørt at kvaliteten på 2001 modellens klistermærker, er af dårlig
kvalitet -de ryger simpelthen af. Jeg har ikke observeret dette på 2000'eren.
Personligt synes jeg, at det originale Mille design, som 2000'eren har, er det
flotteste model. 2001 designet blev mere klodset -især bagenden. Men smag er jo
forskellig...heldigvis.
Jeg kan se at du kører på CBR600 nu. Når man er vant til en firecylinderet 600
kubik maskine, skal man lige vende sig til motorbremsen på V2'eren. Den KAN
virke voldsom, så det kræver lige lidt tilvending. Tilgengæld får man en
følelse af en mere direkte kontakt mellem gashåndtag og bagdæk.
Ellers kan jeg anbefale følgende hjemmesider med særdeles gode
diskussionsgrupper for Mille ejere:
http://www.apriliaforum.com
http://www.rsvr.net
Uanset om du vælger 2000'eren eller 2001' eren er jeg overbevist om, at du vil
blive glad for den.
Held og lykke med købet.
Jacob
Aprilia RSV Mille (gade). Yamaha YZF600R (bane)
Nils wrote:
> Leder efter en brugt Aprilia Mille (R?) til at friske 2003 lidt op med +
> forkæle mine ører med lyden af V2
> Modellen fik i 2001 en overhaling med flere modifikationer/forbedringer(?).
> Er der nogen derude, som har nogle PRAKTISKE erfaringer med de 2 modeller,
> dvs før og efter overhalingen.
> Jeg har ikke talent eller evner til at køre maskinen helt ud til grænsen, så
> det er ikke nødvendigvis bane/race-marginaler, jeg er på jagt efter.
>
> Mvh.
>
> Nils, CBR 600