Kåbe på ældre CB
Fra : Allan Bojesen

Dato : 19-03-01 21:05

Hej Gruppe

Jeg går med en ide om at montere en fuldkåbe på min CB 750 F2 -78.
Jeg forestiller mig at finde en passende fuldkåbe med 2 lygter. Har
haft kigget på en, men den var for dyr. Og der var ingen kendskab til
hvilken model den var fra.

Kan jeg imødese problemer med hensyn til køling af min luftkølede
motor, hvis jeg bare monterer en kåbe fra en vandkølet? Hvis ja, kan
kåben modificeres til at sikre ordentlig køling og stadig se fornuftig
ud?

Eller er det muligt at montere oliekøling på moteren, og er dette nok?

Kåben er tænkt som "vinterforanstaltning", hvor kravet om køling jo er
noget mindre end den øvrige del af året.

Håer der er nogle af jer der enten har erfaring med dette eller bare
fornuftige argumenter for det ene eller andet.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (Der godt kunne bruge lidt læ på motorvejen om vinteren)

Fra : Jan Olsen

Dato : 19-03-01 22:49

Hejsa Allan

Jeg var for nogen år siden den heldige ejer af en maskine magen til din,
endog samme årgang. På denne var der monteret en windjammer kåbe, den
virkede fortrinligt og der var ingen problemer med køling overhovedet,
heller ikke på de store ture ned gennem europa.

med venlig hilsen

Jan Olsen

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 02:46

> [...]
> Kan jeg imødese problemer med hensyn til køling af min luftkølede
> motor, hvis jeg bare monterer en kåbe fra en vandkølet?

Næppe!

> Eller er det muligt at montere oliekøling på moteren, og er dette nok?

En oliekøler er aldrig af det værste på en luftkølet motorcykel!
En sådan monteres v.h.a. en mellem-skive ved oliefilteret, som sikkert
kan købes sammen med en oliekøler. Husk at få dig en termostat-reguleret
oliekøler!

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-03-01 23:07

--

Jeg takker jer begge for svarene. Så er det jo bare med at komme
igang Det kunne jo være der var en brugelig kåbe på stumpemarked i

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (Der skal have oliekøler nu og kåbe til efteråret)

Fra : Armand

Dato : 21-03-01 03:49

> ...........................Så er det jo bare med at komme igang Det
kunne jo være
> der var en brugelig kåbe på stumpemarked i Herning om 1½ uge.

Og udtag til oliekøler samme sted!
Yamahas XJ-serie har (alle?) originaltmonterede oliekølere, og eftersom
at de også deler filterstørrelse (diameter) med Honda, er et
mellemstykke fra en XJ'er ideelt!
For bedre/pænere byggelængde, kan man bruge hele sættet (udtags-stykke,
oliefilter-hus og oliefilter-bolt) og fremover benytte de kortere Yamaha
filtre, (hvilken dimension Honda også senere overgik til)
XJ-kølere, såvel som andre originaltmonterede oliekølere, er uden
termostat, hvorfor de ikke er anbefalelsesværdige!

--
Armand

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-03-01 22:42

--

Det er jo herligt. Jeg behøver nærmest ikke at spørge om noget -
svarene kommer af sig selv

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Armand

Dato : 22-03-01 02:21

> Er der både til og fra oliekøler i dette mellemstykke?

Jup!
Det fungerer som en blændplade med et sideudløb inden, samt en tilgang
efter!

> Hvordan fungerer systemet egentlig med et sådant mellemstykke når der
> åbnes/lukkes for oliestømmen af en termostat.

Olietermostater, eksterne eller indbyggede i køler, er af by-pass typen:
Olien ledes først videre ud i køleren når det er varmt nok, og indtil da
fiser den ubesværet forbi!

> Har det nogen indflydelse på systemet at moteren er med seperat
> olietank?

Huh!
Jeg bliver nødt til at indrømme at min hidtidige snak har dækket CB
350/400/500/550. Først nu erindrer jeg at 7½'eren havde anderledes
smøresystem, qua seperat olietank
Men derved at olietanken som sådan er en oliekøler i sig selv, kan en
"tillægs-køler" blot skydes ind på olietankens tilgangs-slange ved hjælp
af
fornødne fittings!!

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 21-03-01 08:48

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> wrote in message
>Det kunne jo være der var en brugelig kåbe på stumpemarked i
> Herning om 1½ uge.
Jeg har faktisk en fuldkåbe liggende, og det kunne være jeg kunne
overbevises om, at jeg ikke har brug for den, hvis det har interesse ?
Modellen er egentlig ret fed med 2 runde forlygter, jeg er ikke lige
klar over mærket på stående fod.

--
Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-03-01 22:31

--

Modellen kunne da godt lyde lidt interesant, så hvis du ikke lige ved
hvad du skal gøre med den, kunne jeg måske godt overtales til at se på

Lad mig høre fra dig hvor i landet du bor, så kunne man lissom komme
forbi hvis du fik intentioner om at fremvise den.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78