Børn og MC
Fra : co

Dato : 16-03-03 20:04

Hvilke regler er der for børn som passagere på MC
Hvor gammel skal de være ?

mvh
claus

Fra : Torben Hansen

Dato : 16-03-03 20:31

Der er ingen alders beg. for børn. de skal blot have hjelm på. Jeg kendte en
fyr der engang spændte en barnestol bag på hans kværn, og det var der ingen
der sagde noget til. HELLER ikke panserne!!!

Fra : Morten Poulsen

Dato : 16-03-03 20:37

"Torben Hansen" <radiospeak@radiospeak.dk> wrote in message
> [...]
ingen
> der sagde noget til. HELLER ikke panserne!!!

Jeps, pånær børn under 8 år - de *skal* ikke have hjelm på... men må gerne.
Småbørn kan have for svage nakker til at holde til vægten af en hjelm gynger
frem og tilbage når du tar' den ud af krydset. Så under 8 år er det
valgfrit med hjelmen - men man kan så spørge sig selv om hvad der er
farligst for poden :-|

mvh Morten

Fra : co

Dato : 16-03-03 20:41

> [...]
> frem og tilbage når du tar' den ud af krydset. Så under 8 år er det
> valgfrit med hjelmen - men man kan så spørge sig selv om hvad der er

Okay, skal barnet så side bag på, eller må man ha et barn foran sig ??

mvh
Claus

Fra : Andrew

Dato : 16-03-03 20:44

> gerne.
> gynger
> >

> Okay, skal barnet så side bag på, eller må man ha et barn foran sig ??

Barnet skal holde fast i motorcyklens bagende og glide henad asfalten på
sine sko, ifølge trafikministeriets nyeste bekendtgørelse ;-9

Mvh Anders

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-03-03 20:59

co wrote:
> Okay, skal barnet så side bag på, eller må man ha et barn foran sig ??

Barnet må under ingen omstændigheder sidde foran. Hvordan tror en hård
opbremsning vil forløbe??? Enten tilter du med cykel og barn fordi du
samtidig skal holde fast på barnet, eller også bruger du begge arme til at
styre nedbremsningen men barnet fortsætter ind i kåbeglasset eller ud over
forlygten (

Afhængig af størrelsen størrelsen på barnet kan der fås et sæde der spændes
fast på cyklen og som støtter barnet i siderne og ryg. Og så skal barnet
bare lære at holde fast i farmand. Der findes også et bælte med håndtag du
tager på - så har barnet noget bedre at holde fast i. En kraftig
tekstiljakke eller do læder er svær at holde fast i, hvis vedkommende ikke
kan nå rundt om maven

Allan Bojesen

Fra : Holten

Dato : 16-03-03 21:15

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tager på - så har barnet noget bedre at holde fast i. En kraftig
> tekstiljakke eller do læder er svær at holde fast i, hvis vedkommende ikke

Børn under 12 år, har efter min mening ikke noget at gøre på en MC.

MVH

Holten

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-03-03 22:12

Holten wrote:
> Børn under 12 år, har efter min mening ikke noget at gøre på en MC.

Det er jo en personlig holdning. Jeg har erfaring med at børn på 8-9 år godt
kan sidde forsvarligt på en mc. Det er et spørgsmål om at få forklaret
børnene hvad de ikke må og hvad de absolut ikke må. Men det vigtigste er
førerens disiplin og erfaring.

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-03-03 22:16

Det er underforstået i mit indlæg at barnet selvfølgelig er i fuld
sikkerhedsudstyr.

Allan Bojesen
Hvis søn her i weekenden, på Stumpemarkedet, fik den manglende rygbeskytter.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-03-03 08:49

> Børn under 12 år, har efter min mening ikke noget at gøre på en MC.

Hvis føreren ellers viser tilstrækkelig ansvarlighed behøver det ikke
være farligere at sidde bag på en mc end bag på en cykel på de små ture
til/fra skole osv....

Der er en tysk producent af barnestole til mc. Deres stol er godkendt
fra 3 år. Jeg antaget at den grænse er valgt med sædvanlig tysk
grundighed.

/A

Fra : John

Dato : 16-03-03 22:08

"Morten Poulsen" <morten_kombat@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Så under 8 år er det
> valgfrit med hjelmen - men man kan så spørge sig selv om hvad der er
> farligst for poden :-|

Små børn har efter min mening ikke noget at gøre bag på en mc, det er
uforsvarligt af en voksen person at medbringe små børn som ikke er istand
til at vide kendsgerningerne af hvor galt det kan gå, hvis de falder af
under kørsel. Udover det tør jeg slet ikke tænke på hvor galt det kan gå
hvis man bliver impliceret i et uheld, man skal jo huske på at man ikke er
bag et skjold ( karroseri ) som man er når man sidder i en bil !!!

Bare min mening ...V.H John - GSXF600

Fra : Pein

Dato : 16-03-03 23:48

"John" skrev ...

> [...]

ikke er
> bag et skjold ( karroseri ) som man er når man sidder i en bil !!!

Biler er mere sikre at køre end motorcykler i forbindelse med en ulykke,
men de er _meget_ langt fra at være helt sikre.
Er det forsvarligt at medbringe børn i bilen? F.eks. en gammel 2CV uden
airbags og med crash egenskaber som en papkasse, og bremser der slet
ikke matcher en moderne MC? Hvor går grænsen?

I forhold til de fleste andre "normale" forældre, så tror jeg folk der
medbringer deres børn på MC'en rigeligt kan opveje den forøgede risiko i
forhold til bilkørsel, ved f.eks. at installere røgalarmer i hjemmet, en
børnesikring på ovnlågen, et højtplaceret skab til toilet-rens flasken,
og korrekt placering af el-ledningen til kogekedlen.

Med andre ord; at tage børn med på MC'en tror jeg ikke er specielt
farligt i forhold til så mange andre ting der har vist sig statistisk at
være farligt for børn.

Mvh. Niels Pein

Fra : Armand

Dato : 17-03-03 07:49

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en

> Med andre ord; at tage børn med på MC'en tror jeg ikke er specielt
> farligt i forhold til så mange andre ting der har vist sig statistisk at
> være farligt for børn.

Og hvis man kan tale om en mer-risiko, udsætter pågældende forældre sig selv
for denne, hvorfor selv svenske myndigheder ikke burde kunne gå imod dét :-/

--
Armand.
(der undrer sig over at man i dagens Danmark stadig kan opleve unger der

Fra : Soren Lindholt

Dato : 17-03-03 10:59

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<b53r8n$1bki$1@news.cybercity.dk>...

> Og hvis man kan tale om en mer-risiko, udsætter pågældende forældre sig
selv
> for denne, hvorfor selv svenske myndigheder ikke burde kunne gå imod dét
:-/

Det var også det afgørende argument overfor Hr. Bojesen da han købte en
rygfætter til drengen i lørdags... hehe..
At han så fik så meget i rabat at vi måtte melde konkurs bagefter er så en
anden sag. ))
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-03-03 00:14

Soren Lindholt wrote:
> Det var også det afgørende argument overfor Hr. Bojesen da han købte
> en rygfætter til drengen i lørdags... hehe..

Jaja - jeres overtalelsesevner fejler ikke noget , men jeg gætter på at
jeg heller ikke var den mest vanskelige kunde, snarere bare udvisende lidt
jysk sendrægtighed Men dit gaffatape kom du ikke af med - ha.

> At han så fik så meget i rabat at vi måtte melde konkurs bagefter er
> så en anden sag. ))

Jeg klager ikke Men det glæder mig da, og sikkert også din bank , at
du fik solgt knallerten uden at skulle ofre tændrør med videre. Det kunne jo
nemt være løbet op i 25,-.

Allan Bojesen

Fra : Soren Lindholt

Dato : 20-03-03 09:00

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> wrote in article
<3e7655ad$0$118$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
at
> du fik solgt knallerten uden at skulle ofre tændrør med videre. Det kunne

Det var nu Pers knallert, motorcyklen var min. Og er det stadig, men der
var en herre der var interesseret, nu venter vi bare på han slår til...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Pcman

Dato : 17-03-03 11:34

> [...]

ingen
> der sagde noget til. HELLER ikke panserne!!!

Har kørt med min søn på MC siden har var 4 år gammel. Jeg talte med
færdselspolitiet, der sagde at så længe han ikke var til gene for mig under
kørslen, måtte han gerne sidde foran, indtil jeg ikke længere kunne se for
hans hjelm. På den måde blev han tryg med MC kørsel og idag er han en habil
bagsædepassager på 9 år, der glæder sig lige så meget som mig til på
torsdag, hvor Hondaen skal vises frem i synshallen
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 16-03-03 22:19

Såvidt jeg husker _skal_ barnet kunne nå passagerer-fodhvilerne (med
fødderne altså), når det er placeret (lovligt) på bagsædet.
Det virker rimeligt nok... Jeg ville ikke bryde mig om at sidde og dingle
med benene og kun have føreren at holde fast i.
Man kan få noget der ligner et bil-barnesæde, som kan spændes oven på
passagerersædet - men fødderne skal stadig kunne nå fodhvilerne.
Som skrevet andetsteds er der ikke hjelmtvang når børnene er små - men så er
de også _for_ små til overhovedet at køre med - efter min mening.

Det er altså størrelsen der er afgørende - ikke alderen.

Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 17-03-03 09:18

> [...]
> de også _for_ små til overhovedet at køre med - efter min mening.
>
> Det er altså størrelsen der er afgørende - ikke alderen.

Så vidt jeg husker, står der intet om, hvor børn skal sidde. Der står blot
om passagrer,
at de ikke må forsyrre føreren, og at de skal kunne nå fodhvilerne. Så
teoretisk kunne
man godt lave en ordning på tanken med nogle ekstra fodhvilere. Og der står
- så
vidt jeg husker - heller intet om antallet af passagerer. Så man kunne vel
godt forestille
mig, at man monterer et ekstra sæt fodhvilere bagpå, og har to børn i 8-års
alderen bagpå.

I praksis kan det sagtens lade sig køre. Jeg var 9 uger i Nicaragua i
Mellemamerika. Der
så man ofte en familie på 4 på MC. Farmand kørte, den mindste sad på tanken
foran, den
mellemste bagved faderen og mama bagest. Turen lærte mig iøvrigt at lade
være med at
komme med dømmende og generaliserende udtalelser. F.eks. kunne jeg gå rundt
og glæde
mig over at en glad familie kunne komme rundt på en gammel spand af en MC.
Kort efter
jeg kom hjem oplevede jeg en kollega, der grinede af min rustne bil ? Nå
det var vist et sidespring.

Jeg har selv kørt med mine børn fra ca. 6 år alderen - kun én ad gangen -
på MC. det er gået fint.
Er dog kun brugt i forbindelse med at køre lidt rundt i en mindre by, hvor
vi bor.

Venlig hilsen

Bo Stilling Christiansen - der i øvrigt ikke har haft beskyttere på ovnen,
lås på kemikalieskabet
og tvang om brug af cykelhjelm til børnene....
XJ600, DT250-MX
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=17

Fra : co

Dato : 17-03-03 12:21

Tak for en spændende debat, som dog ikke klart belyste hvad
man må og ikke må, så jeg kontaktede færdselsafd. på
Ørneborgen og spurgte dem til råds om følgende

Vedr. børn på MC

Krav til alder eller højde ?
Svar: ingen krav, men de skal dog sidde med et ben på hver side,
og skal kunne nå fodhvilerne. i henhold til § 52 stk 3 og §82 stk. 2

Må de sidde foran ?
Svar: Nej i henhold til §82 stk. 2 - dog ville de ikke afvise at hvis barn
havde sine egne fodhvilere, og på forsvarligt vis er spændt fast, at det er
tilladt !

Må du have 2 børn på MC
Svar både ja og nej: § 52 stk. 4 ser jeg som et klart nej, men såfremt der
eventuelt monteres ekstra fodhvilere, og børnene ikke er til fare for
føreren
i henhold til § 82, skulle det være lovligt !

Skal børn under 8 år ikke have styrthjem ?
Svar: JA det skal de i henhold til § 82 stk. 2

med venlig hilsen
claus

Følgede love blev der referet til:

Særlige regler for motorcykler
§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

Stk. 2. Motorcyklist må kun anvende fortov eller gangsti i de tilfælde,
der er nævnt i § 27, stk. 2.

Stk. 3. En passager på en motorcykels bagsæde skal sidde med et ben på
hver side af motorcyklen.

Stk. 4. På motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere
personer, end den er beregnet til. Dog må der derudover i sidevogn
medbringes et barn under 10 år.

Styrthjelme

§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15
år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

Stk. 2. Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at
anvende sikkerhedssele.

Stk. 3. Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8 år, men endnu
ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm.

Stk. 4. Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på
parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende
forhold.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for
pligten til at anvende styrthjelm.

Køretøjers belæsning

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i §32, stk. 2 og
3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt
på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Fra : John

Dato : 17-03-03 18:27

"Peter Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er altså størrelsen der er afgørende - ikke alderen.
¨
Hah, det lyder nøjagtigt som hende her hjemme, det siger hun også ...gnæækk

V.H John GSXF600 ( lidt OT ..sorry men kunne ikke lade være )

Fra : co

Dato : 21-03-03 11:42

Til orientering, har jeg kontaktet trafikafd. under justistministeriet,
som har meddelt mig følgede:

Børn under 8 år skal ikke have styrthjem på
( den er for tung til deres hoved, og kan skade nakken )

Er det så lovligt at køre med eksempelvis cykelhjelm ?
SVAR: JA det må det godt !

Er der regler om at børn skal kunne nå fodhvilerne ?
SVAR: Nej det skal de ikke

Må man have et barn sidende foran sig på sadlen ??
SVAR: Ja det må man godt

mvh
Claus Olsen

Fra : Mikker

Dato : 21-03-03 15:55

Tak for et entydigt lovformeligt svar ! Ikke være sagt at det er det
mest morals korrekte, men alligevel rart at vide man ikke skal have
dårlig samvittighed mht lovligheden.

Meninger er der jo mange af, og også jeg har kørt med mine børn(små
ture på ikke-trafikerede veje, maks 40 km/t) til de blev 8 med
cykelhjelm. Herefter har den store med nyindkøbt børnehjeml været med
på landevejsture med maks.80 km/t. Det har altid gået problemfrit.
Men jeg er enig med flere om at det er en stor risiko at køre på MC,
ikke mindst for bagsædepassagereren, da denne ikke har indflydelse på
kørslen. Men er man fornuftig selv i sit køremønster, og endnu mere
fornuftig/forsigtig når man har bagsædepassager med(uanset om det er
voksne eller børn), så er risikoen minimeret kraftigt.

Det er jo trods alt føreren der har ansvaret for køretøjet og
passagerernes ve og vel!
Så kører man med livrem og seler - og styrthjelm og sikkerhedstøj - så
er det jo bare en ren fornøjelse at tage børn/kæreste/svigermødre med
på en lille MC-tur!

Michael thomsen
XJ600