MC og GPS
Fra : Schneider

Dato : 15-03-03 17:30

Hej alle..

Jeg ville lige checke med jer inden jeg køber.

Er der nogen der har erfaringer med at læse en GPS mens man kører?
Hvordan skal den sidde m.h.t. udsyn til resten af instrumenterne?
Er der noget mærke der er at foretrække frem for noget andet? Jeg missede
Aldi's tilbud på Garmin V

Er det i det hele taget at anbefale med sådan én eller er et godt gammeldags
kort at foretrække?

Håber det bliver en fed MC sommer....

Med venlig hilsen

John Schneider
Kolding

Fra : Kenneth T

Dato : 15-03-03 20:02

> Er der nogen der har erfaringer med at læse en GPS mens man kører?

Jeg har haft en Garmin E-terex Vista
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_GAReTrexVista.htm med på ferie de sidste 2
år, og det syntes jeg er en lækker ting. Bare det at man altid ved om man
kører mod syd eller nord, kan være en stor hjælp i et fremmed land :)

> Hvordan skal den sidde m.h.t. udsyn til resten af instrumenterne?

Min sidder bag kåben, ved siden af de andre instrumenter, sådan at jeg kan
trykke på knapperne mens jeg kører.

> Er der noget mærke der er at foretrække frem for noget andet? Jeg missede
> Aldi's tilbud på Garmin V

Tjaa, du må vel undersøge markedet lidt, men fælles for alle dem som er
vandtætte (brugbare på MC) er at de desværre ha en begrænset lagerkapacitet,
dvs. typisk et grovt kort over europa + mulighed for et detaljeret kort over
et areal svarende til ca Danmark & 100km ad Tyskland.
Og så er der en del at spare i udlandet, eks. hos http://www.gpsw.co.uk/

> Er det i det hele taget at anbefale med sådan én eller er et godt
gammeldags
> kort at foretrække?

Hvis du skal til udlandet, eller langt væk, så slipper du aldrig helt for at
have et kort.
Jeg har f.eks. et kort til at planlægge næste dagens tur, og putter det så i
kortlommen i tanktasken. Så er det nemt at følge med i hvor man er ved hjælp
af GPSèn (men nu kan min gps jo heller ikke lave ruter selv).

> Håber det bliver en fed MC sommer....

Selvfølgelig bliver det da det! :)

--
MVH
Kenneth T

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-03 22:43

Kenneth T wrote:
> Tjaa, du må vel undersøge markedet lidt, men fælles for alle dem som er
> vandtætte (brugbare på MC) er at de desværre ha en begrænset lagerkapacitet,

Hvilket er fuldkommen uforståeligt, når man ved hvor meget et 1
gigabyte compactflash-kort fylder...

Jeg er kommet frem til at GPS'erne i øjeblikket er lidt for dyre i
forhold til hvad de kan, og jeg gætter på at de falder voldsomt i
pris inden for de næste par år, så jeg venter tålmodigt :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-03-03 02:57

Hans Joergensen wrote:

> Jeg er kommet frem til at GPS'erne i øjeblikket er lidt for dyre i
> forhold til hvad de kan, og jeg gætter på at de falder voldsomt i
> pris inden for de næste par år, så jeg venter tålmodigt :)

Lettere OT - men er der i øvrigt ikke noget med at man i europa er i gang
med at oprette sit eget GPS-agtige system? Jeg er ikke klar over hvornår de
regner med at det vil være i aktion...

Hilsner,

Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen

Fra : kristian budde

Dato : 16-03-03 09:51

"Tony Lorentzen" <tonylorentzenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> med at oprette sit eget GPS-agtige system? Jeg er ikke klar over hvornår

Hej Tony

Det _skulle_ være i fuld drift fra 2008 men den slagt projekter har det jo
med at blive forsinket
Det er i hvertfald ikke noget som det kan betale sig at vente på men
når/hvis det bliver til noget så tror jeg at det bliver rigtig godt ikke
mindst fordi det så skulle være muligt at lave en kombination af de 2-3 gps
systemer med forøget sikkerhed osv.

Du kan kigge lidt her hvis det har interesse
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/galileo/index_en.htm

Kristian Budde

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-03-03 10:39

Hans Joergensen
skrev i news:slrnb777j0.9st.haj@enterprise-server.dk

> [...]
> forhold til hvad de kan, og jeg gætter på at de falder voldsomt i
> pris inden for de næste par år, så jeg venter tålmodigt :)

I den forbindelse så jeg den anden dag da jeg zappede forbi en af de
tyske kanaler et indslag om et nyt system der kører via mobiltelefon,
hvor data til en bestemt rute hentes via en internet forbindelse (
a´ubegrænset lagerplads), der efterfølgende vises i mobilens display,
og også vil have mulighed for taleanvisninger. Omkring 300 øvro i
anskaffelse (hvor er det tegn henne på mit tastatur) og 1 øvro pr.
"rutehjemhentning". Mener at huske det bliver udbudt næste år. Kunne
ikke lige finde adresser med systemet nærmere omtalt. Det lyder aldeles
besnærende og nærliggende, så jeg venter i hvert fald med at købe noget
gpsagtigt lidt endnu.

--
Mvh - Arne Lorenzen - FZS 600
MC Touring West Senior 98 (www.senior98.dk)

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 18-03-03 20:44

> og også vil have mulighed for taleanvisninger. Omkring 300 øvro i
> anskaffelse (hvor er det tegn henne på mit tastatur) og 1 øvro pr.

Prøv med:
[Alt Gr] + e

Det virker på min PC: ?????????

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-03-03 22:11

Poul Tyrrell wrote:

> Prøv med:
> [Alt Gr] + e
>
> Det virker på min PC: ?????????

Men hvis andre skal kunne læse det kræver det en newsreader der gider at
fortælle hvilket tegnsæt der skal bruges til at læse indlægget. Det gør OE
ikke. Derfor vil alle, oe brugere inklusive, bare se spørgsmålstegn
istedet.
Hvis en newsreader derimod fortæller at indlægget skal læses med f.eks.
iso8859-15 kan man lave massevis af ¤'er
--
mvh Jes Vestervang - manisk oe-hader
FZS600 og MTX125R

Fra : Kenneth T

Dato : 16-03-03 12:31

> Jeg er kommet frem til at GPS'erne i øjeblikket er lidt for dyre i
> forhold til hvad de kan, og jeg gætter på at de falder voldsomt i
> pris inden for de næste par år, så jeg venter tålmodigt :)

Det samme kan man vel sige om pcère, der vil du også få meget mere for dine
penge, hvis du venter et par år. Det nytter bare ikke noget, du har jo købt
en alligevel, og skifter den vel ud igen engang, lige som mig & min GPS.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-03 14:20

Kenneth T wrote:
> [...]
> en alligevel, og skifter den vel ud igen engang, lige som mig & min GPS.

Jeg fik en IBM T21 laptop (et år gammel, 800mhz, 256meg ram, og
20gig disk) for 3000kr, jeg tvivler på jeg kan få
noget tilsvarende billigere før om mange år

Jeg tvivler iøvrigt på at PC-markedet bliver meget billigere end det
er nu...

Lidt læsning i gps-gruppen har ihvertfald overbevist mig om at det
er for dyrt, og ofte ikke godt nok pt..

// Hans, der er kræsen, med den slags ting.. :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 16-03-03 15:59

> Jeg fik en IBM T21 laptop (et år gammel, 800mhz, 256meg ram, og
> 20gig disk) for 3000kr, jeg tvivler på jeg kan få
> noget tilsvarende billigere før om mange år

Lyder _for_ billigt.... Håber du har sikret dig en original kvittering.

Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-03 20:18

Peter Hasselbalch wrote:
> Lyder _for_ billigt.... Håber du har sikret dig en original kvittering.

Den blev købt af min tidligere arbejdsplads, den billige pris var en
del af 'fyringspakken' ...

Og jeg har en ordentlig kvittering

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 16-03-03 22:23

> Den blev købt af min tidligere arbejdsplads, den billige pris var en
> del af 'fyringspakken' ...
> Og jeg har en ordentlig kvittering

Oooooh !
Ja - der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget -
omend det er lidt ærgeligt at skulle fyres før man kan købe en PC billigt!

Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-03-03 00:35

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

> Hvis en newsreader derimod fortæller at indlægget skal læses med f.eks.
> iso8859-15 kan man lave massevis af ¤'er

Forudsat at den newsreader der bruges til at læse indlægget også har
en iso-8859-15-font installeret. Det er ikke alle newsreadere der har
det. Specielt hvis man bruger utf-8 (som også kan kode et euro-tegn)
kan der være problemer med understøttelsen når indlægget skal læses.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you see an onion ring -- answer it!

Fra : Michael

Dato : 16-03-03 07:23

Hej John.

Schneider skriver:

> Er der nogen der har erfaringer med at læse en GPS mens man kører?

Yep, min Garmin Emap er nem at aflæse. Den kræver blot et minimum af tilvænning.

En GPS er langt at foretrække frem for et kort.

> Hvordan skal den sidde m.h.t. udsyn til resten af instrumenterne?
> Er der noget mærke der er at foretrække frem for noget andet? Jeg missede
> Aldi's tilbud på Garmin V

Min sidder på styret mellem KM-tæller og Omdr.-tæller. Det er i en højde så jeg
samtidig kan se trafikken og aflæse GPS`en.

> Håber det bliver en fed MC sommer....

Det bliver det altid.

Mvh.
Michael

XV 1100 Virago

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-03-03 10:49

Schneider
skrev i news:3e7354f2$0$42598$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> missede Aldi's tilbud på Garmin V
>
> Er det i det hele taget at anbefale med sådan én eller er et godt

Fandt omtalen af "handybaseret" navigationssystem her:
http://www.pcwelt.de/news/vermischtes/28959/

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-03-03 10:57

Arne Lorenzen
skrev i news:3e74481d$0$172$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
> Schneider
> skrev i news:3e7354f2$0$42598$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

snip

Det er det

> Fandt omtalen af "handybaseret" navigationssystem her:
> http://www.pcwelt.de/news/vermischtes/28959/

og her:
http://www.jentro.de/de/solutions/automotive/navigation/