Priller RS250 info
Fra : Pwh

Dato : 15-03-03 09:21

Efter at jeg har prøvet en SZR660 og fundet ud af
at den er en kende for død til mig.
Er jeg begyndt at overveje en Priller RS250.

Alt info omkring denne maskine (personlige. ikke links)
vil blive meget værdsat. Specielt holbarheden på motoren
vil jeg gerne vide noget om.
Hvornår skal man regne med en renovering.
Og hvad skal man regne med der skal renoveres (pris).

Jeg har haft en RD350 for nogle år tilbage.
Så jeg er forberedt på hvordan trækket i en 2-takt er.

Mvh Jens (der elskede sin RD'er)

Fra : SLP/JM

Dato : 15-03-03 14:36

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i> Alt info omkring denne
maskine (personlige. ikke links)
> vil blive meget værdsat.

Udstødningsventilerne har ry for at knække. Er man rigtig uheldig, falder de
ind i cylinderen og laver en masse ravage. Det er derfor en god ide at
kontrollere dem inden køb eller ganske enkelt regne med udgiften til at få
dem forstærket. Det kan
http://www.fischerkfz.com/fischer-kfz_d.htm gøre.

Jeg ved ikke, hvor godt ekspansionskamrene holder ved gadebrug, men til race
revner de igen og igen der, hvor de er monteret på motorblokken. (Jesper og
en kammerat er ved at eksperimentere med en løsning, som de har snakket om
at sætte i produktion, hvis det virker

Jeg mener, at det foreskrives, at man skifter stempler for hver 16.000 km
ved gadebrug, men det er jeg ikke 100% sikker på. Kan man gøre det selv og
køber delene i udlandet, kan det vel klares for omkring 2500 kr. Man kan
købe stempelkit hos http://www.ipermoto.com/ - du finder dem på
http://www.ipermoto.com/kit.html der står ikke pris, men jeg gav 2640skr
sidste år incl. fragt.

Det var lige, hvad jeg umiddelbart kunne komme på...

--
Mvh Susanne

Fra : Pwh

Dato : 15-03-03 18:26

"SLP/JM" <madcat@c.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]
> ind i cylinderen og laver en masse ravage. Det er derfor en god ide at
> kontrollere dem inden køb eller ganske enkelt regne med udgiften til at få

Det lyder ikke godt. Hvordan chekker man dem inden køb ???.

> Jeg ved ikke, hvor godt ekspansionskamrene holder ved gadebrug, men til
race
> revner de igen og igen der, hvor de er monteret på motorblokken.

Er det rigtigt forstået hvis det er på originalpotterne at
ekspansionskamrene revner. Der er jo tit eftermonteret andre potter.

> Jeg mener, at det foreskrives, at man skifter stempler for hver 16.000 km
> ved gadebrug, men det er jeg ikke 100% sikker på. >

Hvordan ved man at det er tid for et stempelskift.
Jeg regner med selv at kunne gører det. Jeg er Finmekaniker af fag.

> Det var lige, hvad jeg umiddelbart kunne komme på...

Du skal have rigtigt mange tak. Det var lige den slags
info jeg havde brug for.

Mvh Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-03 21:02

Pwh wrote:
> [...]

Det lyder nærmere som passende tidspunkt for et
stempelringe-skift..hvis du spørg mig :)

> Hvordan ved man at det er tid for et stempelskift.
> Jeg regner med selv at kunne gører det. Jeg er Finmekaniker af fag.

a) Når den rasler meget når den er kold, er det formodentlig på tide
at gøre et eller andet :)

b) Når tolerancen mellem stempel/cylinder er uden for specs.

En finmekaniker burde fint kunne klare det. Så avancerede er de
avancerede totaggere vel heller ikke

// Hans, på en let koldraslende RD'er ..
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-03-03 21:12

On 15 Mar 2003 20:01:50 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det lyder nærmere som passende tidspunkt for et
>stempelringe-skift..hvis du spørg mig :)

Det gør vi så ikke...Aprilia foreskriver at skifte ringe hver 8.000 km
og stempler hver 16.000 km ganske som Susanne skriver,det skal
understreges _meget_ kraftigt at dette _kun_ gælder for alm. gadebrug
!! Cylindrene i øvrigt nicasilbehandlet og har ikke noget egentlig
slidmål,man opererer kun med cylinder-stempel clearance,men skal i
princippet kunne holde indtil flere stempler.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-03 22:14

Michael K S wrote:
> [...]
> slidmål,man opererer kun med cylinder-stempel clearance,men skal i
> princippet kunne holde indtil flere stempler.

Oh okay, den er jo også noget hårdere pumpet end en RD som min.. :)

Bortset fra det kan en normal jernforing vist også klare et par
stempler, før den trænger til boring, hvis den altså er inden for
mål.

Hvad koster sådan nogle Aprilla-stempler ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-03-03 22:38

On 15 Mar 2003 21:13:48 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Hvad koster sådan nogle Aprilla-stempler ?

Som en af de få ting på den cykel er det faktisk ikke engang så slemt
ca. 650 kr for stempel+ringe hos TMP (og lidt billigere endnu ude i
den store grumme verden),dertil kommer så bundpakning
(=cylinderfodspakning) og eventuelt også krydspind,låsering og leje,et
komplet skifte kan gøres for under 1000 kr. pr. cylinder,og da de
fleste RS250'ere ikke kører så mange km. er det en lille post på et
RS-budget i forhold til så meget andet....

Fra : John Jensen

Dato : 15-03-03 22:53

Som Susanne skrev i sit svar til dig så koster stemplerne ca. 1600,- incl de
nødvendige pakninger.

Du kan få MANGE gode tips mht. Prilleren på WWW.RS250.DE og hvis du kigger
under "modifikationen"
er der også en vejledning til hvordan du selv meget enkelt & billigt kan
lave dræn fra udstødningventilerne.

Et par andre gode steder du kan kigge er WWW.MOTORRAD-FIEDLER.DE samt
WWW.FISCHER-KFZ.PURESPACE.DE der kan du også se hvad en reparation af
ventilerne koster samt
hvad en gang ny belægning af cylindrene koster, - samt alt det andet
sjove....

/ John
NSR250SP

Fra : John Jensen

Dato : 15-03-03 23:02

Ups.... der skulle selvfølgelig have stået ca. 2600,- incl alt det
nødvendige, hun henviser til en svensk
webshop.

/ John
NSR250SP

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-03 06:58

On Sat, 15 Mar 2003 23:01:43 +0100, "John Jensen"
<John-G-J@Jensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ups.... der skulle selvfølgelig have stået ca. 2600,- incl alt det
>nødvendige, hun henviser til en svensk
>webshop.

Det kan faktisk gøres væsentlig billigere da man som sagt ikke
_behøver_ skifte toppakningen.Hos

http://motorrad-fiedler.de/

Vil de nødvendige dele koste ca. EUR 91 pr. cylinder eller ca 1350 kr
i alt for begge - dertil kommer lidt fragt så ca. 1500 kr alt ialt.

Fiedler laver iøvrigt også forskellige tuningskit til RS250'eren....

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-03-03 21:25

On Sat, 15 Mar 2003 18:25:31 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Det lyder ikke godt.

Det er det heller ikke,men det er en Suzukimotor der ligger i så hvad
andet kan man forvente...

> Hvordan chekker man dem inden køb ???.

Du bliver nødt til at ha' dem ud i hånden hvilket ikke er bare noget
man gør (ikke første gang) på en anden mands cykel men man kan (og
bør) betinge et køb af at PV'sne er ok,de er meget dyre i sig selv og
knækker de så bliver det tit monsterdyrt.Problemet er dog langt størst
på cykler brugt til race,hvor man i stor stil kører med premix = de
fedter til i olierester og klister sammen (og går derfor trægt) når
man ikke lige kører med fuld rulle ude på banen.Det kan i nogen grad
afhjælpes ved at montere drænventiler fra Suzuki's racekit til RGV250
(hvor motoren stammer fra).Når man har dem i hånden kan man tydligere
se hvad der kan gå galt,problemet er at pin'en i midterstykket (den er
delt i 3) enten knækker, hvorefter midterstykket frit kan droppe ned i
cylinderen eller føringsrillen slides og ventilen begynder derefter at
hakke af stempelkronen - det lyder ikke godt skal jeg hilse at sige...

>Er det rigtigt forstået hvis det er på originalpotterne at
>ekspansionskamrene revner. Der er jo tit eftermonteret andre potter.

Ja det er rigtigt forstået,igen mest et raceproblem...

>Hvordan ved man at det er tid for et stempelskift.
>Jeg regner med selv at kunne gører det. Jeg er Finmekaniker af fag.

Det kan du også sagtens,husk at toppakningen er den dyre og man
behøver ikke hive toppen af,bunden er nok

Der er meget-meget mere,stil specifikke spørgsmål så skal jeg gerne
svare,men jeg gider ikke bare skrive en roman ud i det blå....

Fra : Poul B-H

Dato : 15-03-03 23:04

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> cylinderen eller føringsrillen slides og ventilen begynder derefter at
> hakke af stempelkronen - det lyder ikke godt skal jeg hilse at sige...

Jeg skal endnu en gang gøre opmærksom på at der i Tyskland produceres
erstatninger for original pinden, så problemet helt forsvinder. jeg husker
ikke firma navnet, men det burde kunne findes. Jeg har vist nok også sendt
det til Michael en gang.

Poul B-H

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-03-03 06:43

On Sat, 15 Mar 2003 23:03:37 +0100, "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk>
wrote:>

>Jeg skal endnu en gang gøre opmærksom på at der i Tyskland produceres
>erstatninger for original pinden, så problemet helt forsvinder. jeg husker
>ikke firma navnet, men det burde kunne findes.

Susanne har allerede postet linket til Fisher-Kfz i sit indlæg derfor
nævnte jeg det ikke ,han laver både en udskiftning af kun pinden i
originalventilerne og helt nye ventiler i bedre materialer end
Suzuki-bøttejern ),sådan en købte jeg af ham ....

Fra : Pwh

Dato : 16-03-03 20:59

I skal allesammen have mange tak
for alle oplysningerne.
Der blev jeg væsentligt klogere.
Nu skal jeg bare lige have fundet en RS'er
som jeg kan kører mig en testtur på.

Michael du kan nok roligt regne med
at jeg tager dig på ordet og stiller en masse
spørgsmål hvis det bliver en RS'er jeg ryger på.
På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh Jens