On Sun, 16 Mar 2003 21:42:27 +0100, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:
Hej.
>
>Molycote er et varemærke - et brand på godt nydansk - af fedt og olier,
>der indeholder molybdændisulfid; produkterne omtales dagligt som
>grafitfedt/olie. Grafitten er smørende selv i tør stand og er derfor
>velegnet til steder, der er vanskelige at smøre, og hvor et stort
>anlægstryk presser olien/fedtet væk.
>
Helt enig
Molykote kendes også under navnet molybdænsulfid, og er fedt/olie
tilsat grafit.
Jeg benytter Molykote til at smøre Waste Gare akslen på min turbo med.
Årsagen er, at fedtet bliver brændt af, men grafitten forbliver, og
smører helt fint i sig selv.
Jeg har lavet en lille ændring med en smørenippel i turboen, idet den
meget kendt fejl på XN85 er, at Waste Gaten sætter sig, hvilket giver
en finurlig sideeffekt.
Den trækker helt vildt til ca. 7000 RPM, hvor over charge sikringen
slår til og skyder al strøm til motoren ned, så fra at hænge i
håndtagene kigger man direkte i forlygten, og når så trykket har lagt
sig tager fanden ved dyret igen.
Når man først har prøvet det findes der ret hurtigt en løsning på
problemet
Når vi nu er ved grafit:
Så er det det ultimative smøremiddel til låse - Altså ren grafitpulver
uden olie eller fedt.
Olie og fedt stivner i kølige omgivelser og så er det man står og
varmer nøglen med en lighter
Og til bowdentræk (kabler) er ren grafit også det rigtige middel.
Nul olie og nul fedt - Olie og fedt har det med at blive gammel og
stift og så er det at bowdentrækkene begynder at blive træge.
Når jeg "ordner" låsene i bilen bliver de totalt rengjorte og smurt
med grafitpulver - Det holder meget længe.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk