/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Justering af affjedring på GS500?
Fra : Lars M


Dato : 14-03-03 18:42

Er der nogen, der ved hvordan man bærer sig ad med at justere forspændingen
på baghjuls affjedringen på en Suzuki GS500?

Jeg har læst i instruktionsbogen at man bare skal dreje på ringen med det
værktøj, der følger med. Jeg kan finde ringen, og jeg tror jeg har
værktøjet... sådan en slags krog med en rundet plade på. Men jeg kan bare
ikke få det til at la' sig gøre. Kan simpelthen ikke komme til. Grrrr.

Er der nogen af jer, der har prøvet det? Hvordan gjorde I? Skær det ud i pap
for mig.

Venlig hilsen og go' weekend
Lars www.netm.dk



 
 
Finn (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 14-03-03 20:25


sådan en slags krog med en rundet plade på. Men jeg kan bare
> ikke få det til at la' sig gøre. Kan simpelthen ikke komme til. Grrrr.
> Er der nogen af jer, der har prøvet det? Hvordan gjorde I? Skær det ud i
pap
> for mig.
> Venlig hilsen og go' weekend
> Lars www.netm.dk
>
> Jeg lavede en forlængerarm til at sætte på "krogen" og med lidt
fingersnilde kan det godt lade sig gøre at dreje ringen.

Hilsen Finn



Claus Rittig (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-03-03 21:00

"Finn" <autzen+@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e722c85$0$31966$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> sådan en slags krog med en rundet plade på. Men jeg kan bare
> > ikke få det til at la' sig gøre. Kan simpelthen ikke komme til. Grrrr.
> > Er der nogen af jer, der har prøvet det? Hvordan gjorde I? Skær det ud i
> > pap for mig.

> Jeg lavede en forlængerarm til at sætte på "krogen" og med lidt
> fingersnilde kan det godt lade sig gøre at dreje ringen.

Ja, der er ikke meget plads, men det kan godt lade sig gøre.
Huske at der er omkring fem indstillinger på bagdæmperen, alle i spektret
mellem snot-blød og alt-for-blød, så sæt fjederen så stramt du kan.

Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-03-03 11:44

> Ja, der er ikke meget plads, men det kan godt lade sig gøre.
> Huske at der er omkring fem indstillinger på bagdæmperen, alle i spektret
> mellem snot-blød og alt-for-blød, så sæt fjederen så stramt du kan.

Hej Claus

Nu kan jeg lige komme med et alle tiders tip til dig: En Suzuki GS 500 E
deler affjedring med Suzuki GSX-R750 fra 91-93. Gixxerens affjedring er
fuldt justerbar og renoverbar, og her eksternt reservoir. De koster ca. 750
kr hos ophuggere i tyskland.

Så kan du købe en Gixxer dæmper. Få skiftet olien i Hadsund, og evt. bytte
fjederen til noget der passer bedre. Dæmpningen er med shims lige som på
offroadere, så den kan du også justere til, så den passer til den ny fjeder.
Pris i alt 2-3000kr for en fuldjusterbar, nyrenoveret dæmper spec'et til din
cykel og kørestil.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Claus Rittig (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-03-03 17:55

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:_tDca.35$SQ6.32@news.get2net.dk...

> Nu kan jeg lige komme med et alle tiders tip til dig: En Suzuki GS 500 E
> deler affjedring med Suzuki GSX-R750 fra 91-93. Gixxerens affjedring er
> fuldt justerbar og renoverbar, og her eksternt reservoir. De koster ca.
750
> kr hos ophuggere i tyskland.

Hmmm.... 750'eren må være en del tungere end GS'en, så fjederen må være
rigeligt hård til min knallert, ikke? Jeg har lige noteret det, for 750 + en
renovering vil jeg godt ofre på at få bedre køreegenskaber. Hvis jeg så en
dag også falder over en ordentlig forgaffel, så... For den er godtnok også
ringe.

Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-03-03 18:01

> Hmmm.... 750'eren må være en del tungere end GS'en, så fjederen må være
> rigeligt hård til min knallert, ikke? Jeg har lige noteret det, for 750 +
en
> renovering vil jeg godt ofre på at få bedre køreegenskaber. Hvis jeg så en
> dag også falder over en ordentlig forgaffel, så... For den er godtnok også
> ringe.

Hej Rittig

Gixxer 750'eren vejer omkring 200kg tør. Vægten på den er røget en del op og
ned igennem model rækken. Du burde kunne ramme den korrekte sag selv med den
originale fjeder, da den er lidt til den bløde side til en gixxer 750.
Bemærk, ikke alle årgange dæmpere passer på.

Angående forgaflen, så kan du evt investere i et sæt Racetech goldvalves til
forgaflen. Det vil revolutionere dæmpningen på forgaflen, og sammen med et
sæt nye fjedre klare sagerne. Goldvalves har model nr FEGV S3801 til en GS
500 E. De forhandles af de tidligere LC Cross i Hadsund. Deres nye navn kan
jeg ikke lige huske.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Claus Rittig (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-03-03 22:41

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:C52da.80$6P3.15@news.get2net.dk...

> Gixxer 750'eren vejer omkring 200kg tør. Vægten på den er røget en del op
og
> ned igennem model rækken. Du burde kunne ramme den korrekte sag selv med
den
> originale fjeder, da den er lidt til den bløde side til en gixxer 750.
> Bemærk, ikke alle årgange dæmpere passer på.

årlrajt!

> Angående forgaflen, så kan du evt investere i et sæt Racetech goldvalves
til
> forgaflen. Det vil revolutionere dæmpningen på forgaflen, og sammen med et
> sæt nye fjedre klare sagerne. Goldvalves har model nr FEGV S3801 til en GS
> 500 E. De forhandles af de tidligere LC Cross i Hadsund. Deres nye navn
kan
> jeg ikke lige huske.

Det kan jeg: DMC Racing. Menøh... Selv med Racetech fjedre og valves vil den
stadig flexe, for den er jo lavet af kogte makaroni'er, så jeg tror jeg vil
sigte mod en hel gaffel-udskiftning, en dag når det rette tilbud melder sig.

Rittig



Jesper Hedegaard (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-03-03 23:42

Lars M <lm.listNOSPAM@softhome.net> skrev:
>Er der nogen, der ved hvordan man
>bærer sig ad med at justere
>forspændingen
>på baghjuls affjedringen på en Suzuki GS500?
>
>Jeg har læst i instruktionsbogen at
>man bare skal dreje på ringen med det
>værktøj, der følger med. Jeg kan
>finde ringen, og jeg tror jeg har
>værktøjet... sådan en slags krog med
>en rundet plade på. Men jeg kan bare
>ikke få det til at la' sig gøre. Kan
>simpelthen ikke komme til. Grrrr.
>
>Er der nogen af jer, der har prøvet
>det? Hvordan gjorde I? Skær det ud i pap
>for mig.
>
>Venlig hilsen og go' weekend
>Lars www.netm.dk

Du skal gerne have en rørstump hvor den ene ende er klemt flad i
dit værktøjssæt. Den er beregnet til at forlænge krogen. Problemet
er jo så at komme til - som du har fundet ud af.
Jeg har haft størst held med at angribe det fra venstre side -
altså kædesiden. Det er ikke særligt let og du kan højest dreje
den et trin ad gangen - så læs grundigt i manualen så du er sikker
på hvad vej du skal dreje den ! Ellers skal du jo bare dreje over
dobbelt så langt den anden vej - og det er ikke spor sjovt.
Om du vil spænde den helt til er lidt en smags-sag. Sidste forår
syntes jeg pludseligt at den begyndte at åle sig igennem lange
kurver på motorvejen ved "højere" hastigheder. Så fandt jeg ud af
at jeg i efteråret før havde eksperimenteret lidt med den og
efterladt den på en ret blød indstilling: tilbage til 2-3 trin fra
hårdeste indstilling og den kører fint igen.
Desværre kan jeg jo ikke lige huske hvilket tal den står på. Og
det er ret mørkt lige nu...Men du kan jo egentligt let se hvad der
er hård og hvad der er blød indstilling: den ring du skal dreje på
har en række hak i underkanten, som hviler på en tap på
støddæmperen. Samtidg er ringen med hakkene "skæv" for neden -
altså lidt som en trappe. Når ringen drejes så dæmperen bliver
kortest mulig bliver affjedringen blødere - og modsat den anden
vej.
Lyder måske lidt tåget, men tågen letter forhåbentligt i morgen
når du kan se det i dagslys.
Ellers har jeg ikke forklaret det ordentligt !
Og så prøver vi bare igen...

Ses derude

Jesper

--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)


Peter Hasselbalch (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hasselbalch


Dato : 15-03-03 13:15

snip...
> altså lidt som en trappe. Når ringen drejes så dæmperen bliver
> kortest mulig bliver affjedringen blødere - og modsat den anden
> vej.

Naaaaa-øhhhhh.... Nu har jeg ikke set/stillet på en GS500, men på min CB500
var princippet da at jo "kortere" dæmperen var - jo hårdere affjedring. Vi
snakker jo om en form for fjederforspænding - altså at man kan
forudindstille fjederen til at være mere eller mindre klemt sammen (uden
belastning). Jo mere fjederen er klemt sammen, jo hårdere affjedring. Altså
"kortere" dæmper = hårdere affjedring.


--
Med venlig hilsen
Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk




Jesper Hedegaard (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 15-03-03 16:47

Peter Hasselbalch <peter@hasselbalchs.dk> skrev:
>snip...
>> altså lidt som en trappe. Når
>>ringen drejes så dæmperen bliver
>> kortest mulig bliver affjedringen
>>blødere - og modsat den anden
>> vej.
>
>Naaaaa-øhhhhh.... Nu har jeg ikke
>set/stillet på en GS500, men på min CB500
>var princippet da at jo "kortere"
>dæmperen var - jo hårdere affjedring. Vi
>snakker jo om en form for
>fjederforspænding - altså at man kan
>forudindstille fjederen til at være
>mere eller mindre klemt sammen (uden
>belastning). Jo mere fjederen er
>klemt sammen, jo hårdere affjedring. Altså
>"kortere" dæmper = hårdere affjedring.
>
>
Næh - vent nu lige lidt: ringen du skal dreje på ser (lidt) sådan
her ud:
(pas på - nu går der kunst i den !)

Op
|__ |
1|__ |
2 |__ |
3|__ |
4|__|
5

Da trin 1 er blødest og 5 hårdest (størst forspænding) vil der
være længere mellem pkt 5 og top end mellem pkt 1 og top.

Havde du (Peter) skrevet "fjeder" i stedet for "dæmper" i flg klip
ville vi jo være helt enige:

"jo hårdere affjedring. Altså "kortere" dæmper = hårdere
affjedring."

Men måske er det bare den gode gamle: logik kan ses fra mange
sider ~ det er ikke let at udtrykke sin egen logik så andre kan
forstå den.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)


Lars M (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Lars M


Dato : 15-03-03 21:53

"Jesper Hedegaard (slet FHLSR)" <jesper@FHLSRhedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10477432770.206605702980966@dtext.news.tele.dk...

> Du skal gerne have en rørstump hvor den ene ende er klemt flad i
> dit værktøjssæt. Den er beregnet til at forlænge krogen. Problemet
> er jo så at komme til - som du har fundet ud af.

Jesper, du er en helt! (og I andre er nu også helt go'e)

Jeg har tit set på den rørstump og spekuleret på hvad den var til...

Nu lykkedes det:
Ud i solskinsvejret, så jeg ku' se noget.
Op på centralbenet med dyret.
Ned med sidebenet, så jeg ku' komme lidt bedre til.
Tørre snavs af, så jeg ku' se lidt bedre og ikke ble' lisså beskidt.
På med forlængeren.
Ind med krogen.
Hive, vride, klik... Wow.

Klikkene går fra 1 til 7, hvor 7 er den hårdeste affjedring.
Tallene kan aflæses fra begge sider. Det er det tal, der står ret ud til
siden, der gælder.

Tak igen allesammen...

PS: Jens Bager skrev om udskiftning med affjedring fra GSXR750... da jeg
søgte på nettet forleden faldt jeg over den her side, der har en beskrivelse
af det:
http://www.dohc.co.uk/gs500/gs500e.html

Venlig hilsen
Lars
www.netm.dk




Claus Rittig (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-03-03 17:58

"Lars M" <lm.listNOSPAM@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:3e7392c7$0$24649$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> PS: Jens Bager skrev om udskiftning med affjedring fra GSXR750... da jeg
> søgte på nettet forleden faldt jeg over den her side, der har en
beskrivelse
> af det:
> http://www.dohc.co.uk/gs500/gs500e.html

Det var sgisme da et rigtig godt link! Tak!

Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-03-03 18:07

> Det var sgisme da et rigtig godt link! Tak!

Et andet klassisk GS 500 E link er : http://www.gstwin.com/

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Claus Rittig (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-03-03 22:43

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:mb2da.82$7_3.50@news.get2net.dk...
> > Det var sgisme da et rigtig godt link! Tak!
>
> Et andet klassisk GS 500 E link er : http://www.gstwin.com/

Okay, det vil jeg også lige tjekke op på... I morgen... Sove...
....

Rizzi...



Peter Hasselbalch (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hasselbalch


Dato : 15-03-03 23:57

> (pas på - nu går der kunst i den !)
>
> Op
> |__ |
> 1|__ |
> 2 |__ |
> 3|__ |
> 4|__|
> 5
>
> Da trin 1 er blødest og 5 hårdest (størst forspænding) vil der
> være længere mellem pkt 5 og top end mellem pkt 1 og top.
>
> Havde du (Peter) skrevet "fjeder" i stedet for "dæmper" i flg klip
> ville vi jo være helt enige:

Flot (!!) "grafik" - den siger jo mere end 1000 ord. Vi er enige om
princippet og jeg må give dig ret i at ordvalget kunne have været bedre!
Jeg klikkede i øvrigt min CB500 til max fjederforspændig, idet den var alt
for slasket var højhastighedskurvekørsel ved medium stilling.


--
Med venlig hilsen
Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste