MZ 1000 S er nu prissat (Was: Meninger om ~
Fra : Richard

Dato : 14-03-03 15:38

Moller wrote:
Så kunne det også være at den nye importør af MUZ ville dukke op!

> Han hedder Otto Christensen, og vil sælge cyklerne fra et lokale
> i Virum (KBH). I første omgang får han 125 ccm modellerne hjem.
> 1000 ccméren skulle komme til sommer. Der er bare et lille
> aberdabei - 55000 kr. for de små, og ca.250000 for 1000'eren.

Den nye MZ-importør matchpoint.dk åbnede sin butik i Virum - blot et
langt stenkast herfra - for nylig og har netop i denne uge en annonce
med bl.a. MZ 1000 S i lokalbladet.

MZ 1000 S er prissat til (fra) 234.000 ekskl. levering kr 1.800,-

Se mere på web-siten: matchpoint.dk

MZ er tydeligvis prissat højt herhjemme, selv i forhold til BMW:
MZ 1000 S koster EUR 11.990 / 234.000 kr her
- BMW R1100S står til EUR 11.350 i D / 191.000 kr her.

Men indtil der bliver et acceptabelt salg af reservedele, er det
formentlig også svært at leve af nysalg til de traditionelt lave avancer
herhjemme. At nogen satser på at tage "små" mærker som MZ (og Sachs)
hjem og derved udvider markedet er al ære værd IMHO.

Vil tage forbi i week-enden og se om vilddyret er udstillet; det var den
ikke i søndags.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 15-03-03 09:01

Du kan have ret mht. yderspektret af MZ-programmet. Super motard-cyklen MZ
Black Panther Baghira (sikke et navn!) sælges dog til en absolut
konkurrencedygtig pris. Rigtig nok dyrere end Aprilia Pegaso. Hvad den også
bør være. Men billigere end f.eks. BMW F 650 GS. Spændende at se om
Matchpoint får genskabt en del af MZ's markedsposition. Nu med cykler i
topkvalitet (hvilket man ikke kan sige om de TS 150 og ETS 250 jeg kørte
rundt på som teenager...)

John de Summer-Brason

Fra : Richard

Dato : 16-03-03 18:35

John de Summer-Brason wrote:

> [...]
> konkurrencedygtig pris. Rigtig nok dyrere end Aprilia Pegaso. Hvad den også
> bør være. Men billigere end f.eks. BMW F 650 GS.

Ja nu var 1000 S indgangen, og derfor oplagt at sammenligne. Jeg talte
med MZ-importøren om priserne her i eftermiddag, og hans forklaring var,
at han i modsætning til mange andre importører - har fulgt nogle nye
retningslinier fra Told&Skat. I henhold til dem er prisbasis for den
danske afgift IKKE den danske importørs indkøbspris, men den generelle
(gennemsnitlige?) europæiske importpris. Han regner med, at de fleste
andre importører ikke har taget højde for det i deres pt gadepriser, og
at de derfor må ventes at stige, i takt med at importørerne opdager det.
Han nævnte, at Fiat lige har fået en efterregning på 80 mio kr. i
manglende afgifter, fordi T&S opdagede, at deres importpriser var lavere
end de generelle europæiske... (Dette er et citat, jeg kender ikke sagen).

Derudover nævner han, at han har valgt den strategi at tjene penge på
ny- og brugtsalg, men til gengæld holde reservedelspriserne nede - og
ikke omvendt som lader til at være kutyme i branchen.

Så hvis MZ-importøren har ret, skulle en eventuel kunstig lav dansk
importpris fra og med 1. januar i år kun slå igennem på importørens
kostpris. T&S vil i de tilfælde kræve en relativt højere afgift, og de
importører, der ikke har taget højde for det i deres 2003-priser, står
til en efterregning for de maskiner, de har solgt.

Iøvrigt var MZ-importøren forbavset over, at forbrugere kunne finde på
at sammenligne priser og gætte på motiverne til prissætningen uden at
kende de nærmere detaljer. I tilfældet BMW nævnte han, at de danske
modeller ofte kom med mindre udstyr, billigere dæk og billigere fælge
end specificeret til det tyske marked. Det kan jeg ikke afgøre, men
muligheden forekommer både sandsynli og nærliggende, den danske afgift
taget i betragtning.

> Spændende at se om
> Matchpoint får genskabt en del af MZ's markedsposition. Nu med cykler i
> topkvalitet (hvilket man ikke kan sige om de TS 150 og ETS 250 jeg kørte
> rundt på som teenager...)

Ja kvaliteten ser da ud til at være fin nu, men det er nu synd, at de
danske afgifter driver priserne så højt op.

Fra : Richard

Dato : 16-03-03 18:08

Richard wrote:
> Moller wrote:
> Så kunne det også være at den nye importør af MUZ ville dukke op!
>
> Vil tage forbi i week-enden og se om vilddyret er udstillet; det var den
> ikke i søndags.

Kom lige hjem fra en hyggelig snak med importøren - MZ 1000 S er ikke
udstillet, den kommer om 3-4 mdr., hvor DK får et antal maskiner af den
først serie på 1.000 cykler.

Produktionen blev iøvrigt forsinket af arbejdet med at udvikle en
rationel måde at producere det særlige dobbeltrørstel. (Et rør lægges
inden i et andet, de formes og bondes (~limes) siden sammen. På den måde
bliver stellet mere vridningsstabilt, end hvis det var lavet af enkeltrør).