Babygixxer der næsten starter.
Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 14-03-03 13:26

Ja, så har jeg fået nogle Denso rør i maskinen og den drukner heller ikke
så nemt mere. Men desværre kan jeg stadig ikke holde motoren igang. Den
starter hurtigt, og kan også tage gas, men så dør den efter 2-3 sekunder.
Jeg har selvfølgeligt også prøvet at lade være med at give gas efter den er
startet, men den dør alligevel. Omdrejningerne falder bare indtil motoren
stopper, der er ikke noget med underlige lyde, bloppen eller hosten.
Jeg havde motoren igang i lørdags, med startkabler fra en bilmotor og
dieselstart, og der kørte den i et kvarter uden problemer, jeg prøvede også
at stoppe motoren, og den sprang igang igen da jeg trykkede på starteren
lidt efter, så den har tilsyneladende ikke noget problem med at starte
varm.
Ethvert tip er meget velkomment, det er møgfrustrende at den er så tæt på.
Man tror lige at den kører, også så falder omdrejningerne.
Jeg har prøvet at dreje ned for tomgangsskruen, men det holder den desværre
ikke igang. Er det meningen at man skal kunne dreje tomgangskruen helt ind?
Jeg har prøvet at dreje rigtigt mange omgange, men det virker ikke som om
den ender på noget tidspunkt!? Ifølge Alberts mc-side så er hans ene
forslag at dreje den helt ind og så tage den et par omgange ud derfra, men
jeg kan slet ikke finde nogen bund når jeg drejer.

--
Rune D. Jørgensen
Der ser alt for mange mc'er

Fra : Sonny Toft

Dato : 14-03-03 14:09

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> skrev i en meddelelse

> starter hurtigt, og kan også tage gas, men så dør den efter 2-3 sekunder.

Er det benzin fra sidste år ?

Har du prøvet a tømme karburatorerne ?

Min kærets GSXR-250 kunne ikke starte på benzin fra sidste år.

Løsning :

1. Tøm alt benzin af den også fra karburatorerne.

2. På med noget nyt indkøbt benzin.

3. 5-10 sekunder på starteren og den startede uden problemer.

( har ikke haft problemer siden hverken kold eller varm. )

Mvh

Sonny - R1

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 14-03-03 14:34

Det var smuk og solrig dag da Sonny Toft skrev
news:3e71d469$0$235$edfadb0f@dread15.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Er det benzin fra sidste år ?

Nej

> Har du prøvet a tømme karburatorerne ?

Ja.

> 3. 5-10 sekunder på starteren og den startede uden problemer.

Det gør min også den dør bare igen.

Tak for budet.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : John Jensen

Dato : 14-03-03 14:17

Bop bop ... jeg formoder det er LUFTSKRUEN du mener / skruer på. ?

Såfremt det er det, så lyder det meget rigtigt med "helt i bund, og så 1,5 -
2 omgange ud"

Tomgangsskruen sidder som en stopskrue, prøv med fingrene at dreje på den
aksel
gaskablerne trækker på, så sidder der i den ene side en skrue der virker som
endestop, det
er den du kan justere tomgangen op & ned med.

/ John
NSR250SP

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 15-03-03 15:31

Det var smuk og solrig dag da John Jensen skrev
news:3e71d4e3$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Bop bop ... jeg formoder det er LUFTSKRUEN du mener / skruer på. ?

Nej, det var nu tomgangsskruen.

> Såfremt det er det, så lyder det meget rigtigt med "helt i bund, og så
> 1,5 - 2 omgange ud"

Det var ikke luftskruen jeg mente, men tror nu efterhånden at det rent
faktisk er luftskruen der er problemet. Så den bliver den næste jeg skruer
på, dvs. så snart jeg har fundet den

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Bjørn S

Dato : 14-03-03 15:33

"Rune D. Jørgensen" skrev

> [...]
>at stoppe motoren, og den sprang igang igen da jeg trykkede på starteren
>lidt efter, så den har tilsyneladende ikke noget problem med at starte

Er du sikker på at den lader som den skal, og at alle ledningsforbindelser
er ok ?
Har været ude for lignende med et defekt ladesystem.
Grunden til at jeg spørger er at du siger den kører fint med startkabler
.........eller gør den heller ikke det mere ?

/Bjørn

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-03-03 18:40

> Jeg havde motoren igang i lørdags, med startkabler fra en bilmotor og
> dieselstart, og der kørte den i et kvarter uden problemer.

Hej Rune

Hvis den kører fint med et startkabel fra en bil, tror du så ikke du skal
kigge i el retningen? Hvor mange V er der over batteriet når det har stået 5
timer efter en fuld opladning?

Det med tomgangsskruen. Den kan nogen gange skrues 4-5cm ind før den rør
spjældet, og begynder at påvirke tomgangen. Hvis du er helt presset kan jeg
komme forbi og kigge på den? Jeg gider ikke, hvis det er noget elementært,
som et batteri der er klappet sammen. Det kan du selv måle efter ovenstående
metode. Et nyt batteri koster 130kr til en GSXR 250 hos www.louis.de Der kan
du også spare penge på alt andet til din minigixxer. Den bruger et YB9L-A2
det har bestell nr: 10036815

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 14-03-03 23:07

Det var smuk og solrig dag da Jens Jacob Bager Jensen skrev
news:dxoca.2402$S7.1022@news.get2net.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Hvis den kører fint med et startkabel fra en bil, tror du så ikke du
> skal kigge i el retningen? Hvor mange V er der over batteriet når det
> har stået 5 timer efter en fuld opladning?

Jeg har ikke noget voltmeter, men jeg har haft batteriet til opladning i et
døgn og trods rigtigt mange startforsøg virker det ikke som om batteriet er
ved at være fladt. Da jeg havde motoren startet med startkabler fra en bil,
hev jeg kablerne af lige så snart den var startet, uden at det gav
problemer. Da den havde kørt i et kvarters tid, havde den nået at lade
batteriet en del op, så laderen og batteriet skulle virke.

> Det med tomgangsskruen. Den kan nogen gange skrues 4-5cm ind før den
> rør spjældet, og begynder at påvirke tomgangen. Hvis du er helt
> presset kan jeg komme forbi og kigge på den?

Pas på jeg ikke tager dig på ordet!
Jeg vil dog lige prøve med et bilbatteri igen i morgen.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-03-03 11:30

> Pas på jeg ikke tager dig på ordet!
> Jeg vil dog lige prøve med et bilbatteri igen i morgen.

Hej Rune

Lån eller køb lige et voltmeter først, og lav tricket jeg nævnte. Et
voltmeter koster ingen penge i f.eks Silvan.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 15-03-03 15:43

Det var smuk og solrig dag da Jens Jacob Bager Jensen skrev
news:EoDca.32$kO6.9@news.get2net.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Lån eller køb lige et voltmeter først, og lav tricket jeg nævnte. Et
> voltmeter koster ingen penge i f.eks Silvan.

Jeg tvivler nu på at det er problemet. Jeg har fundet ud af at min mc er en
lørdagsmc! Den startede i dag, med startspray og nul choker, ved egen
hjælp. Inden havde jeg dog forsøgt at justere tomgangen, med det resultat
at jeg drejede skruen helt ud. Damn, hvor er den svær at få ind igen, den
ville overhovedet ikke bide, så jeg blev nødt til at hive luftfilterkassen
af for at komme til med fingrene.
Luftfilterkassen så forøvrigt fin ud inden i, og det samme gjorde
karburatorene(det man kunne se af dem altså. Da den var startet fik jeg
også lige mærket på forrørene og de blev brandvarme alle fire, så den kører
vist på alle cylindre.
Den starter fint igen når jeg slukker den, så nu håber jeg bare at den også
starter næste gang jeg prøver at starte den kold.

--
Rune D. Jørgensen
Der nyder at være udendørsmekaniker i solskin.

Fra : Jon Larsen

Dato : 14-03-03 22:37

> Ja, så har jeg fået nogle Denso rør i maskinen og den drukner heller ikke
> så nemt mere. Men desværre kan jeg stadig ikke holde motoren igang.

"Snip en masse forklaring"

Burde det overhovedet være nødvendigt at skrue tomgangen helt i bund ?? Det
er da ikke fornuftigt at køre med det :-0

Rune... Har du mulighed for at trille en lille tur på den ??

En anden indskudt tanke.. Har batteriet nogen effekt på tændingen ?? Kan
ikke lige huske det, men hvis det har, og det er i MEGET dårlig stand, kan
man så forestille sig at batteriet lynhurtigt bliver drænet for strøm og
dermed ikke giver energi til at trigge tændingen med ?? Rune siger jo at den
køre fint med bilbatteriet, og der er jo masser af strøm på..

Det jeg plejer at gøre er at når jeg har den igeng på bilbatteriet.. lader
jeg den stå 5 min og køre.. så stopper jeg motoren og sætter mit mc-batteri
til, og starter motoren på det.. så der kan lades strøm på mens den står og
køre..

Nu jeg allivl skriver, så har jeg et lille problem på min gixxer..

Når jeg starter om morgenen ( og ja.. det er småkoldt ) så køre motoren
upåklageligt, med choker og det hele... når jeg har kørt ca. 2 km, dør den
pludselig, og gerne i det område hvor den er lige ved at blive driftsvarm...
Jeg starter med fuld choke, og efter ca 1½ min tomgang skruer jeg ned på ca
½ choker.. og jeg lukekr først helt når jeg kan se varmenålen berøre det
hvide felt i temperaturmåleren..

Er det fordi :

1: jeg slår chokeren fra for tideligt

2: jeg slår den fra for sent eller

3: noget helt andet.

der går lige 5 min hvor det der lukkes ud af udstødningen, under forgæves
startforsøg stinker meget af benzin, hvorefter jeg kan starte den igen og
køre videre som om intet var hændt... det minder meget om Lada'en der hvor
motoren er halv lunken og automatchokerne ikk rigtig ved om den skal slås
til eller fra...

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 17-03-03 20:32

Juhuuu, jeg har været ude og køre i dag. Det er lækkert at den endeligt
starter. Det eneste problem er nu at den kun starter uden choker, og helst
med et lille pift startspray(dog kun når den er kold).

Er det tegn på at den får for fed blanding?
Den kører fint også når den er varm, det er vel ikke normalt ved for fed
blanding, eller hvad?

At indstille luftskruer, er det noget der kræver specielle måleinstrumenter
før det funker?

--
Rune D. Jørgensen
gsx-r 250

Fra : Jon Larsen

Dato : 18-03-03 17:37

">
> [...]
> blanding, eller hvad?
>
> At indstille luftskruer, er det noget der kræver specielle

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Normalt burde det på denne årstid med disse temperature være nødvendigt med
choker når man koldstarter, og det burde ikke være nødvendigt, med startgas
på noget tidspunkt, men babygixxerne har altså en svaghed her når
temperaturen svinger op og ned.
Det var galt med min de første 2-3 år, og hvert år skulle der lige et par
nye tændrør i, så kørte den. Har ikke problemet nu, men har også sat en
anden motor på, og denne gang har mine rør været druknet, men de virker fint
alligevel, og det er NGK.

Hvis den ikke vil starte uden startgas, tyder det stadig på at den ikke får
antændt benzinen, og den drukner måske en smule, men nu har du jo Denso rør
i kan jeg forstå. Prøv at få undersøgt dit batteri, prøv evt. at starte om
morgene med al lyset slukket på din motorcykel, for at give lidt extra juice
til starteren. giv den fuld choker og rør ikke gashåndtaget. Prøv så at
starte kortvarigt, ellers drukner tændrørene jo igen.

Jeg ved ikke hvad i andre siger ?!?!?!?!?!?!

Mine luftskruer har jeg selv stillet efter standard indstilling. De 4 skruer
der sidder oven på karburatoren umiddelbart over indsugningsstudsene ( ikke
dem i låget ;-D ), skal skrues helt ned til de lige sætter sig og så 1½ - 2
omgange ud, men det er da sikkert en stor fordel at have en vacuum måler så
man kan se om de suger lige meget i hver cylinder.