Problem med slingren i styret på XJ900
Fra : Esben Bøll

Dato : 14-03-03 08:35

Jeg havde sidste år købt en 1983 XJ900.
I løbet af sommeren begyndte den at slingre i styret med en ca.70 kilometer
i timen.
efter et par måneder holdt pludselig op igen.
efter den nu har stået i vinterhi fandt jeg ud af at for bremsen klemte for
meget og bremsede hele tiden.
Bremse kalibrene havde åbenbart sat sig lidt.
jeg har med en tang klemt dem lidt ud til siderne og fået dem løsnet.
Nu er problemet dog kommet igen og den er begyndt at slingre i styret igen.

Er der nogen som har en god ide hvads der kan gøres eller hvor problemer kan
ligge??

MVH Esben

Fra : hj3

Dato : 14-03-03 09:07

"Esben Bøll" skrev d. 14-03-03 08:35 dette indlæg :
> [...]
kilometer
> i timen.
>
>Prøv lige at tjekke dit Fordæk, om det ikke er blevet slidt ujævnt.

mvh hj3

http://www.kandu.dk/

Fra : hj3

Dato : 14-03-03 09:13

> [...]
> Jeg havde sidste år købt en 1983 XJ900.
> I løbet af sommeren begyndte den at slingre i styret med en ca.70

Prøv at tjekke dit fordæk, om det ikke er slidt ujævnt.
mvh hj3.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jake

Dato : 14-03-03 09:19

"hj3" <hj3.news@kandu.dk> wrote in message
> Prøv at tjekke dit fordæk, om det ikke er slidt ujævnt.
> mvh hj3.

Og dine kronrørslejer

/Jake

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-03-03 10:27

Esben Bøll wrote:

> Er der nogen som har en god ide hvads der kan gøres eller hvor
> problemer kan ligge??

Har du installeret et Wingrack eller lign. på maskinen?

Jeg oplever at min Diversion 600 wobbler lidt ml. 60 og 80 km/t når jeg har
topboksen på. Det er dog ikke noget der betyder noget så længe jeg har fat i
styret ... og det har jeg jo det meste af tiden

Mvh,

Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-03-03 10:30

Esben Bøll wrote:

> Er der nogen som har en god ide hvads der kan gøres eller hvor
> problemer kan ligge??

....nogen af dem med styrkåbe havde et generelt problem...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Esben Bøll

Dato : 14-03-03 11:05

Hej

Tja fordækker skulle være ok, ser ikke slet ud men det kan selvfølgelig
aligevel godt være problemet.

Har en Wingrack på men har prøvet at pille den af for at se om det kunne
hjælpe..men nej.
Kronrørs lejerne var også slidte men blev skiftet i efteråret.
Og indmaden i forgaflerne er også blevet skiftet de meget bløde og
fjedrende,
har desværre også lige opdaget at under løsningen af bremse kalibrene er
komme til at dryppe lidt olie. så bremse evnen er lig nul. der er vel ikke
andet end at skifte bremse belægningen.

Jeg må hellere prøve at få kigget lidt nærmere på fordækket og se om
problemet aligevel ligger der.

MVh Esben Bøll
Yamaha Xj900F 1983

Fra : Jake

Dato : 14-03-03 12:26

"Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> wrote in message
> Og indmaden i forgaflerne er også blevet skiftet de meget bløde og
> fjedrende,

Så vidt jeg husker har 83 modellen en eller anden trykluft-styrdæmpnings
anordning øverst i gaflerne
Har du checket trykket på denne?

> har desværre også lige opdaget at under løsningen af bremse kalibrene er
> komme til at dryppe lidt olie. så bremse evnen er lig nul. der er vel ikke
> andet end at skifte bremse belægningen.

Hvis jeg var dig ville jeg skifte klodserne og affedte skiven grundigt!
Det er ikke usandsynligt at det er her problemet ligger.

mvh Jake
XJ600 '88

Fra : Armand

Dato : 14-03-03 13:21

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b4s7ac$ae2$1@news.cybercity.dk...

> ...nogen af dem med styrkåbe havde et generelt problem...

70 km's styr-ballade, er oftest under påløb og bestemt af geometri og
dæk-detaljer.

Kåberelaterede prob's er oftest generel "wobblen", som forekommer omkring
120 / 180 / 240 km/t !

- -
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-03-03 14:12

Armand wrote:

> [...]
geometri og
> dæk-detaljer.
>
> Kåberelaterede prob's er oftest generel "wobblen", som

....'kay okay!
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 14-03-03 11:47

Esben Bøll <ebo@tdc.dk> skrev i en
> [...]
igen.
> Er der nogen som har en god ide hvads der kan gøres eller hvor problemer

Ja, Du har kommet til at bruge bremsen siden du klemte stemplerne ind!
Hvis stemplerne hænger, så er det en adskilllese med rensning og
sandsynligvis et sæt nye pakninger der skal til, og ikke blot at man trykker
dem tilbage :-|

En anden ting er slidbilledet og dæktrykket i fordækket:
Kontrollér derfor dæktrykket og mærk efter med blød hånd om dækket er slidt
"bulet" eller "spidst" (midterrillen er dybere end mønstret på begge sider
af den!)!
Er der nogen fejl, er en friskt dæk eneste løsning!!!

--
Armand.