/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suszuki GSX 750 ES
Fra : co


Dato : 13-03-03 13:22

Jeg er HELT nybegynder på MC ( har dog kørt lidt for, ææh, øøhh, åååh 20 år
siden )
og har i den forbindels købet en billig maskine for lige som at prøve det
af, og se
om det er noget for konen !

Min nye MC er ikke helt ung længere men er en Suzuki GSX 750 ES fra 1985 med
60 K på klokken.

Jeg fik den i december, hvor jeg har haft den opbevaret under et halvtag,
med en pressening over,
og nu er 1. marts passeret og ud kom dyret, støvet og vasket af samt skiftet
olie.

Og så til den første lille forsigtige prøvetur, hvor den ligesom satte lidt
ud, læste her at det måske
kunne skyldes kondens, og gavden en 1/4 liter karburator sprit, det hjælper
også når den er kold,
men når den bliver lun efter 2 - 3 km kørsel, begynder den at sætte ud, og
kan ikke gå i tom gang,
og giver du den gas, knalder den lidt, inden den kommer, er der nogen der
ved hvad det kan skyldes ??

Og et rigtig dumt tillægs spørgsmål fra en komplet uvidende ??
Benzin hanen har tre indstillinger PR1, On og Res
Jeg har kørt med den på res, men hvor skal den stå på on eller PR1, og hvad
betyder PR1, og hvor mange liter
benzin er der tilbage, når man kører på res ??

mvh
Claus



 
 
Hans Paulin (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 13-03-03 13:30

co wrote:
> Benzin hanen har tre indstillinger PR1, On og Res
> Jeg har kørt med den på res, men hvor skal den stå på on eller
PR1,
> og hvad betyder PR1

....jeg gætter på, at den er vacumstyret, hvorved On så betyder,
at den åbner for benzinen , når motoren er i gang, Pri betyder at
det løber ned i karburatorerne af sig selv (bruger man efter
længere tids stilstand) og Res er når den er kørt tør...hmmnn...
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82


Mads Lund (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-03-03 13:53

Tag og tøm karburatorernes svømmerhuse for indhold. normalt sidder der en
lille lænseskrue i bunden af hver karburator, ellers må du have dem af. Der
ligger sikkert nogle små vandperler og driller dyserne.

Mads Lund
Ninja9RT



co (13-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 13-03-03 14:01

Først tak for hurtig respons !!
> ...jeg gætter på, at den er vacumstyret, hvorved On så betyder,
> at den åbner for benzinen , når motoren er i gang, Pri betyder at
> det løber ned i karburatorerne af sig selv (bruger man efter
> længere tids stilstand) og Res er når den er kørt tør...hmmnn...

Okay den skal stå på On normalt, det vil sige man lukker ikke for
benzintilførelsen ved stop ??

> Tag og tøm karburatorernes svømmerhuse for indhold. normalt sidder der en
> lille lænseskrue i bunden af hver karburator, ellers må du have dem af.
Der
> ligger sikkert nogle små vandperler og driller dyserne.

Ja der sidder en lille skrue under hver karburator, de skal blot løsnes og
tømmes
for benzin, tillægsspørgsmål, skal benzinhanen så stå på ON, jeg tænker blot
at der ikke
står og løber benzin gennem ??

mvh
Claus



Mads Lund (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-03-03 14:03

> Ja der sidder en lille skrue under hver karburator, de skal blot løsnes og
> tømmes
> for benzin, tillægsspørgsmål, skal benzinhanen så stå på ON, jeg tænker
blot
> at der ikke
> står og løber benzin gennem ??

Jep, on eller res så lukker vaccumventilen. PRI er vaccumhanen ikke aktiv,
så man kan fylde karburatorerne efterde har været tømt

Mads Lund
ninja9RT



Hans Paulin (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 13-03-03 14:24

co wrote:
>
> Okay den skal stå på On normalt, det vil sige man lukker ikke
for
> benzintilførelsen ved stop ??

....right...
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82




co (13-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 13-03-03 14:35

takker !



Armand (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-03-03 15:17


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:Db%ba.71$zz3.55@news.get2net.dk...
> Tag og tøm karburatorernes svømmerhuse for indhold. normalt sidder der en
> lille lænseskrue i bunden af hver karburator, ellers må du have dem af.
Der
> ligger sikkert nogle små vandperler og driller dyserne.

Vand i bensin er ikke "perler" det er "silikonekugler".

--
Armand.
(der tilslutter sig at spritkuren burde vær fulgt op med en dræning af
karburatorerne)



co (13-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 13-03-03 15:57

> > Tag og tøm karburatorernes svømmerhuse for indhold. normalt sidder der
en
> > lille lænseskrue i bunden af hver karburator, ellers må du have dem af.
> Der
> > ligger sikkert nogle små vandperler og driller dyserne.
>
> Vand i bensin er ikke "perler" det er "silikonekugler".
>

Nu er alle 4 karburator drænet, og maskinen har fået lov at stå ca. 15 min.
i tomgang,
hvorefter jeg tog en lille tur p 4 - 6 km og igen når den bliver lun,
begynder den at falde
i omdrejninger i tomgang.
går først ved 12- 1.300 omdr i tomgang og falder stille og roligt ned og går
i stå.

Bemærkede at den har svært ved at gå stabilt i ved 2500 - 4500 omdr, sætter
lidt ud,
men reagere fint på højere omdrejninger, og tager gassen ubesværet, nogen
der har en ide ?

Hvor stilles tomgang på sådan en ?

mvh
Claus




Armand (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-03-03 19:24


co <claus10@hotmail.com> skrev i en
news:3e709c42$0$157$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > >
> Nu er alle 4 karburator drænet, og maskinen har fået lov at stå ca. 15
> min. i tomgang, hvorefter jeg tog en lille tur p 4 - 6 km og igen når den
> bliver lun, begynder den at falde i omdrejninger i tomgang.
> går først ved 12- 1.300 omdr i tomgang og falder stille og roligt ned og
> går i stå.
>
> Bemærkede at den har svært ved at gå stabilt i ved 2500 - 4500 omdr,
> sætter lidt ud, men reagere fint på højere omdrejninger, og tager gassen
> ubesværet, nogen der har en ide ?

Det kán være at det er en dybere karbunade-justering der skal til; men lad
os
lige fortsæte med -Take two:
Følg mekanikken og find choker'ne på alle karburatorerne: Falder de alle på
plads når chokergrebet "fjernes"?

> Hvor stilles tomgang på sådan en ?

Inde midt imellem de to midterste karbuatorer - Plejer det at være!

Men hvis den dør langsomt hjælper det jo ikke at skrue op for tomgangen, da
den så vil blive hængende på 3.000 rpm. det første ½ minut

--
Armand.





co (13-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 13-03-03 21:02


>
> Det kán være at det er en dybere karbunade-justering der skal til; men lad
> os

Håber det ikke, så må den til X-perten !!

> lige fortsæte med -Take two:
> Følg mekanikken og find choker'ne på alle karburatorerne: Falder de alle

> plads når chokergrebet "fjernes"?

Umildbart ja, det virker som de går fint, men det virker til gengæld som den
drukner
hvis jeg tager chokeren når den er startet ?

> > Hvor stilles tomgang på sådan en ?
>
> Inde midt imellem de to midterste karbuatorer - Plejer det at være!
>
> Men hvis den dør langsomt hjælper det jo ikke at skrue op for tomgangen,
da
> den så vil blive hængende på 3.000 rpm. det første ½ minut
>
Det har du helt ret i
men jeg tænker der er en tomgangskrue som husteres for alle karburatorene på
engang,
eller er det blot kablet der justeres ?

mvh
Claus



Ped (13-03-2003)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 13-03-03 23:33

co wrote:

> Det har du helt ret i
> men jeg tænker der er en tomgangskrue som husteres for alle karburatorene på
> engang,
> eller er det blot kablet der justeres ?

Det er ikke selve kablet der justeres, men gasspjældarmen, men det er i
princippet det samme.

Den er ikke så nem. Det lyder som om der godt kunne være mere end een
fejl (eller årsag) til at den ter sig som den gør. Jeg tænkte på...

- har du været ude at køre de dage, hvor det har været koldt og fugtigt?
Faktisk kunne det godt lyde som karburatoris. Men du har jo kommet
karburatorsprit i, ikke? Og den benzin du har i tanken er ikke noget
gammelt noget, der har stået i lang tid og er fuld af vand?

- har den uoriginal udstødning? Hvis ja, har du så mulighed for at
undersøge om den teede sig åndssvagt mens den forrige ejer havde den?

- har den stået stille i lang tid (mere end blot vintermånederne)? Måske
er det vacuumstemplerne i karburatorerne der ikke går som de skal. Det
var min erfaring at de skulle renses af og til. Det er ret nemt at tage
lågene at karburatorerne et for et, fjerne fjederen der holder
vacuumstemplerne nede, trække dem forsigtigt op og se om de glider let
og ubesværet. Hvis ikke, så gør dem forsigtigt rene med lidt WD40 på en
fnugfri klud, også i karburatoren, og saml det hele igen. Pas på at
gummimembranen sidder korrekt i sin rille når du sætter låget på.

- er luftfilteret i orden og korrekt monteret? Er luftfilterkassens
gummimanchetter trukket korrekt på karburatorerne, og spændbåndet på
plads? Modellen er temmelig nærtagende overfor både for meget og for
lidt luft. Hvis den "hugger" når du kører, så prøv at kigge ned hvor
sædet ligger an mod tanken. Er der en sprække åben ned til indsugningen?
Stop en klud eller et stykke skumgummi i klemme mellem tanken og sædet,
og kør så en tur mere og se om der er nogen ændringer.

- er tændrørshætter og -kabler i orden? Er kablerne ført som de skal? Er
tændrørerne i orden? Næste gang den har stået og kvalt sig selv, så prøv
at tage dem ud og se hvordan de ser ud: Er de sorte og sodede får den
for meget benzin, og er de tørre og lyse får den for lidt. Det er ikke
lige nogen løsning i sig selv, men det kan give et fingerpeg om hvor man
skal søge videre.

Jeg kan ikke lige komme i tanker om mere... Som sagt, så synes jeg det
lyder lidt komplekst, som om der kunne være både et karbureringsproblem
og måske et tændingsproblem. For det er helt sikkert ikke karburatoris, vel?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
tidligere GSX 750 ES, nu GPZ 1100


co (14-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 14-03-03 21:33


>
> Det er ikke selve kablet der justeres, men gasspjældarmen, men det er i
> princippet det samme.
>
Jeg mente om det er skruerne ved kablet, der bruges til at justere tomgangen
?

> Den er ikke så nem. Det lyder som om der godt kunne være mere end een
> fejl (eller årsag) til at den ter sig som den gør. Jeg tænkte på...
>
> - har du været ude at køre de dage, hvor det har været koldt og fugtigt?
> Faktisk kunne det godt lyde som karburatoris. Men du har jo kommet
> karburatorsprit i, ikke? Og den benzin du har i tanken er ikke noget
> gammelt noget, der har stået i lang tid og er fuld af vand?
>
Øhh nej, kun efter 1. marts har den rullet et par kilometer eller 20, der
var tom
tank da, jeg fik den, så der er kommet helt nyt benzin og karburatorsprit på
den .!

( den kørte tør, da jeg fik den i december, det kan vel ikke være bundsnavs
i tanken ?? )

> - har den uoriginal udstødning? Hvis ja, har du så mulighed for at
> undersøge om den teede sig åndssvagt mens den forrige ejer havde den?
>
Ja den har en 4 i 1 laser.

> - har den stået stille i lang tid (mere end blot vintermånederne)? Måske
> er det vacuumstemplerne i karburatorerne der ikke går som de skal. Det
> var min erfaring at de skulle renses af og til. Det er ret nemt at tage
> lågene at karburatorerne et for et, fjerne fjederen der holder
> vacuumstemplerne nede, trække dem forsigtigt op og se om de glider let
> og ubesværet. Hvis ikke, så gør dem forsigtigt rene med lidt WD40 på en
> fnugfri klud, også i karburatoren, og saml det hele igen. Pas på at
> gummimembranen sidder korrekt i sin rille når du sætter låget på.

Den har kørt hele sidste sæson, og er blevet justeret maj sidste år på
autoriseret værksted.
og er blevet sat i hi, da jeg fik den i december.

Jeg vil gennemgå karburatorene igen, og skille dem af og undersøge dem !
>
> - er luftfilteret i orden og korrekt monteret? Er luftfilterkassens
> gummimanchetter trukket korrekt på karburatorerne, og spændbåndet på
> plads? Modellen er temmelig nærtagende overfor både for meget og for
> lidt luft. Hvis den "hugger" når du kører, så prøv at kigge ned hvor
> sædet ligger an mod tanken. Er der en sprække åben ned til indsugningen?
> Stop en klud eller et stykke skumgummi i klemme mellem tanken og sædet,
> og kør så en tur mere og se om der er nogen ændringer.

Ja, jeg var inde og læse om det på en hjemmeside ( er det foresten ikke
din )
og der er en lille sprække på ca. 10 - 15 mm mellem sæde og tank !
Det vil være noget af det første jeg prøver !

>
> - er tændrørshætter og -kabler i orden? Er kablerne ført som de skal? Er
> tændrørerne i orden? Næste gang den har stået og kvalt sig selv, så prøv
> at tage dem ud og se hvordan de ser ud: Er de sorte og sodede får den
> for meget benzin, og er de tørre og lyse får den for lidt. Det er ikke
> lige nogen løsning i sig selv, men det kan give et fingerpeg om hvor man
> skal søge videre.

Har jeg ikke tænkt på, men det vil jeg undersøge !
>
> Jeg kan ikke lige komme i tanker om mere... Som sagt, så synes jeg det
> lyder lidt komplekst, som om der kunne være både et karbureringsproblem
> og måske et tændingsproblem. For det er helt sikkert ikke karburatoris,
vel?
>

Jeg tror ikke det er karburatoris, ogg jeg tror heller ikke det er
tændingen, så
jeg heller på nuværende tidspunkt mest til luft og eller karuratorene.

Og mere end tusind tak for alle de gode råd, nu har jeg noget at gå frem
efter.

mvh
Claus



Armand (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-03-03 11:59


co <claus10@hotmail.com> skrev i en
news:3e70e3bd$0$152$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >
>
> > > Hvor stilles tomgang på sådan en ?
> >
> > Inde midt imellem de to midterste karbuatorer - Plejer det at være!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> .......men jeg tænker der er en tomgangskrue som husteres for alle
> karburatorene på en gang, eller er det blot kablet der justeres ?

Øh??
Du overså vist ovenstående!

Men lad os nu gå til:
Take three: Falsk luft!
- Er alle karbunader ordentligt spændt på?
- Er alle blænd-skruer i siden af stutsene iskruet?
- Sidder bensinhanens vacuumslange solidt monteret på stutsene i begge
ender, og er samme slange intakt (uden revner)?

Yderligere efterforskning efter falsk luft kan man foretage med
startspray/"dieselstart" (købt på tankstationen): Giv nogle korte pift
omkring karburatorer og indsugningsstutse mens motoren går i tomgang:
Stiger tomgangen efter et pift, har den suget startgas til sig igennem en
forekommende utæthed, hvorefter man med "fin-pift's" kan pinpointe hvor
denne utæthed befinder sig!

--
Armand.






co (14-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 14-03-03 21:37


>
> Øh??
> Du overså vist ovenstående!

næ men jeg var i tvivl om der var en skrue, eller skruerne på kablet !

>
> Men lad os nu gå til:
> Take three: Falsk luft!
> - Er alle karbunader ordentligt spændt på?
> - Er alle blænd-skruer i siden af stutsene iskruet?
> - Sidder bensinhanens vacuumslange solidt monteret på stutsene i begge
> ender, og er samme slange intakt (uden revner)?

Bliver gennemgået grundigt i løbet af week-enden !

>
> Yderligere efterforskning efter falsk luft kan man foretage med
> startspray/"dieselstart" (købt på tankstationen): Giv nogle korte pift
> omkring karburatorer og indsugningsstutse mens motoren går i tomgang:
> Stiger tomgangen efter et pift, har den suget startgas til sig igennem en
> forekommende utæthed, hvorefter man med "fin-pift's" kan pinpointe hvor
> denne utæthed befinder sig!
>

Det skal helt sikkert også prøves, jeg heller selv til den teori at det
enten er luft,
eller karburator problemer.

og mange tusind tak til dig også, for de gode råd.


mvh
Claus



Jens Jacob Bager Jen~ (14-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-03-03 19:17

> når den bliver lun, begynder den at falde i omdrejninger i tomgang.
> går først ved 12- 1.300 omdr i tomgang og falder stille og roligt
> ned og går i stå.

Hej Claus

Jeg gætter på følgende. Den går alt for fedt i tomgang. Det betyder af den
kører ok når den er kold, men som motoren bliver varm begynder det at gå
galt. Hiver du omdrejningerne op over tomgangsområdet hjælper det, og den
kører sikkert fint mellem 4000 og til det røde område.

En lille test. Når den er varm, og du hurtigt gasser op til 6000rpm og
slipper gassen. Går den så i stå eller næsten i stå?

Jeg ville gøre følgende:
Juster svømmehøjden.
Skift luftfilteret. En GSX750 ESD har vist skumfilter, så du kan nøjes med
at rense det, og oliere det let igen.
Skift svømmehusnålene. De koster ca. 40 kr stk. uoriginalt, så det er ikke
noget der vælter budgettet.


Hjælper overstående ikke
Juster CO skruen eller pilot dysen. FÅ en prof. med en CO målet til dette.
Lydmuren i Stenløse kan.

Her er et par links om emnet:
http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html
http://204.71.0.3/motoprof/pdffiles/carb101.pdf

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



co (14-03-2003)
Kommentar
Fra : co


Dato : 14-03-03 21:41

> Jeg gætter på følgende. Den går alt for fedt i tomgang. Det betyder af den
> kører ok når den er kold, men som motoren bliver varm begynder det at gå
> galt. Hiver du omdrejningerne op over tomgangsområdet hjælper det, og den
> kører sikkert fint mellem 4000 og til det røde område.
>
> En lille test. Når den er varm, og du hurtigt gasser op til 6000rpm og
> slipper gassen. Går den så i stå eller næsten i stå?

Den tager gassen promte, for så at gå helt ned i omdrejninger, et par pust,
inden den brænder ud, lidt ala den drukner !

> Jeg ville gøre følgende:
> Juster svømmehøjden.
> Skift luftfilteret. En GSX750 ESD har vist skumfilter, så du kan nøjes med
> at rense det, og oliere det let igen.
> Skift svømmehusnålene. De koster ca. 40 kr stk. uoriginalt, så det er ikke
> noget der vælter budgettet.

Det vil blive prøvet i kombination med alle de gode råd jeg har fået, du
skriver
juster svømmehøjden, hvordan gør man det ?

>
>
> Hjælper overstående ikke
> Juster CO skruen eller pilot dysen. FÅ en prof. med en CO målet til dette.
> Lydmuren i Stenløse kan.
>
Og mange tusind tak til dig også for hjælpen so far !!


mvh
Claus



Jens Jacob Bager Jen~ (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-03-03 11:38

> Den tager gassen promte, for så at gå helt ned i omdrejninger, et par
pust,
> inden den brænder ud, lidt ala den drukner !

Et klassisk tegn på for fed blanding!

> juster svømmehøjden, hvordan gør man det ?

Pil karburatoren af, pil svømmehusene af og ven hele møge på hovedt. Mål
højden fra karburatoren uden pakning til toppen af svømmern. Kontroller med
målet i din værkstedsmanual, og juster hvis nødvendigt.
Pil også svømmehusventilerne ud, og kig grundigt på dem. Er der den mindste
ujævnhed eller hårdhed i gummikeglen gør at ventilerne skal udskiftes. Når
gummiet er 20år gammelt, som det er på din ESD'er, ville jeg skifte dem
alligevel. Det koster mellem 100 og 200kr i alt. Det er småpenge i det store
regnskab.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Freddy Lang (16-03-2003)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 16-03-03 00:37

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Pil også svømmehusventilerne ud, og kig grundigt på dem. Er der den
> mindste ujævnhed eller hårdhed i gummikeglen gør at ventilerne skal
> udskiftes. Når gummiet er 20år gammelt, som det er på din ESD'er,
> ville jeg skifte dem alligevel. Det koster mellem 100 og 200kr i alt.
> Det er småpenge i det store regnskab.

En bekendt havde problemer med netop disse gummi-membraner på hans
baby-gixxer, de blev simpelthen stive... Han gjorde det, at han kogte dem i
eddike, så blev de bløde igen, i hvert fald for en tid. Det er ikke nogen
holdbar løsning i længden, men har man mistanke til stive gummi-membraner,
men kvier sig lidt ved at skulle ofre penge på noget som man ikke er helt
sikker på hjælper, kan man jo altid lave koge-tricket. Hvis det så viser sig
at gøre en forskel, kan man jo med sindsro købe et sæt nye membraner.


--
Freddy
SV 650 S-K1



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste