Lav kompression -hvad skal jeg gøre?
Fra : Miguel Herrmann

Dato : 17-03-01 20:45

Hej

Jeg har her i vinter haft min gamle Kawa Gpz750 '87 opstaldet hos min lokale
MC-forhandler.
Han har kikket lidt på den og har fundet ud af at den mangler kompression.
Den har kun mellem 7,5 og 8,5Bar og den skal have mellem 9 og 11Bar. Den har
kørt 83000km.
Min forhandler har fortalt mig at hvis man skal have det lavet rigtigt, skal
der bla. nye stempler i og cylinderen skal bores en smule. Det ret ret dyrt
at skifte stempler da de koster ca. 4000kr.
Forhandlerens tilbud på reparationen var på ca. 19000kr. (incl knast/primær
kædeskift og topstykke renovation)
Det er sikkert et meget rimeligt tilbud, men jeg har bare ikke lyst til at
kaste så mange penge efter så gammel en cykel.
Er det rigtigt, at det er nødvendigt at skifte stemplerne? Kan man ikke
nøjes med at skifte stempel ringene og hone cylinderen?
Da jeg overvejer kraftigt at prøve at renovere motoren selv, vil jeg gerne
have et par gode råd.

Miguel
Gpz750

Fra : Albert

Dato : 17-03-01 22:26

> [...]
> Den har kun mellem 7,5 og 8,5Bar og den skal have mellem 9 og 11Bar. Den

Min første tanke : Kører den godt, starter den godt etc ?
Hvis ja - hvorfor så gøre noget indtil dette ikke er tilfældet.

En motorrep er ikke billig - og ja, dine stempler skal skiftes. Ved en
opboring er
dine nuværende stempler for små.

En anden ting : Man kan sagtens få en anden motor for 19.000 - du skal dog
passe på, for den behøves ikke at være bedre, og så er du lige vidt.

mvh Albert

Fra : Ped

Dato : 17-03-01 23:14

Hej,

Først må jeg sige at mine erfaringer med motorrenovering ikke stammer fra en
GPz750, men fra en Suzuki GSX750ES.

Hvis den ellers går udmærket, ville jeg ikke lægge nogen større vægt på at
kompressionstallene ikke er optimale. Der var tilsvarende specifikationer for
Suzukien, samt for hvor meget forskel der måtte være mellem cylindrene, men de
tal har den aldrig overholdt. Så vidt jeg husker var der ofte 7,5 - 8,5 på de
midterste cylindre og 10,0 - 11,5 på de yderste, og sådan var det bare - helt
fra jeg fik den ved 7.500 km til 100.000 km, hvor den fik den renovering du
beskriver. Selv efter en topstykkereparation ved ca. 26.000 km på et værksted
var der den forskel, og det var her der blev sagt at det var uden (væsentlig)
praktisk betydning.

Har du prøvet at undersøge hvad der kan være årsagen? Hvis du selv kan tage
kompressionsprøven, så prøv at lægge mærke til hvor hurtigt eller langsomt
viseren på instrumentet bevæger sig op til max. Tag derefter en oliekande med
fleksibel tud og sprøjt olie ned gennem tændrørshullet, så det kommer godt rundt
på cylindervæggen, og gentag så kompressionsprøven. Hvis viseren går meget
hurtigere op til max. end før, er det sandsynligt at utætheden er mellem stempel
og cylinder. Er der derimod ikke nogen forskel ligger utætheden mest sandsynligt
i ventilerne. På den måde kan du skyde dig frem til om du kan nøjes med en
topstykkerenovation, eller om du skal i gang med en cylinderrenovation også. Jeg
kan ikke vurdere om en honing og nye ringe alene kan gøre det.

Da jeg valgte at renovere min ved 100.000 km var der generelt dårlig kompression
(så vidt jeg husker 5,5 på den dårligste), men motoren gik ikke dårligt af den
grund. Den manglede lidt ved topfart, og accelerationen virkede lidt træg, men
det tydeligste symptom var et olieforbrug på 1 liter pr. ca. 1500 km. Ved hjælp
af ovennævnte metode fik jeg mig skudt frem til at en del af skylden herfor lå i
cylindrene, og besluttede mig for en opboring med overstørrelse stempler samt en
opfræsning af ventilsæder og slibning af ventiler. Jeg foretog selv adskillelse
og samling hjemme i garagen, men opboringen incl. anskaffelse af overstørrelse
stempler samt renovering af topstykket blev foretaget hos en lokal
cylinderservice. De lavede normalt ikke MC motorer, men påtog sig opgaven uden
at blinke, dog på betingelse af at måtte låne værkstedshåndbogen. Incl. et nyt
pakningssæt, som alene stod i ca. 1000 kr, kom jeg alt i alt af med ca. 7000 kr.
for den operation (- men det ligger dog 6-7 år tilbage). Det hele virkede
perfekt indtil der ca. 18.000 km senere gik et leje, og jeg byttede Suzi'en for
en Kawa.

Hvor meget du skal gøre ved det afhænger vel af dit kørselsbehov. Hvis du kører
på lange ture til udlandet, hvor kravene til motoren er store og pålideligheden
afgørende, er det nok klogest at få det gjort ordentligt og på een gang. Er du
derimod kun til indenlandske ture og iøvrigt ikke har noget imod at rode med
motoren kan du jo lave det mest presserende først, og så nøje følge det
fremadskridende slid på de forskellige dele og skifte dem efterhånden.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100

Fra : Miguel Herrmann

Dato : 18-03-01 01:13

Tak for de gode svar.

Motoren kører ikke specielt godt, den bruger ca. 1l olie på 1000km, primær
kæden rasler, den er noget sløv i acceleration og så hopper den en gang
imellem ud af gear når der skiftes uden kobling.
Dog starter den nemt, men er besværlig at holde liv i når den har kørt ca.
½min. uanset choker indstilling.

Jeg havde en drøm om at jeg selv kunne renovere motoren for under 10000kr.
Mon ikke det er en dårlig investering at ofre f.eks.20000kr på så gammel en
cykel?

Miguel
Gpz750

Fra : Armand

Dato : 18-03-01 11:54

Miguel Herrmann <miguel@miguel.dk> skrev i en
> Tak for de gode svar.
>
> Motoren kører ikke specielt godt, den bruger ca. 1l olie på 1000km,
> ............. den er noget sløv i acceleration

Betænk lige hvorvidt at du selv blot har vænnet dig til modellens
ydelse!?
Lid kompressionsfejl kan klippe nogle tiendedele af accelerationen; men
det er der ingen der kan _mærke_, kun måle eller opleve i forhold til
andres accelerationsevne.
Prøv at finde en anden model af samme slags (her i gruppen) som du kan
sætte "sløvheden op imod", førend at du beslutter at den er sløv p.g.a.
slitage. Det er surt at ofte 10.000,- + og så modellen ikke rykker
mærkbart mere bagefter!!

> Dog starter den nemt, men er besværlig at holde liv i når den har kørt
ca.
> ½min. uanset choker indstilling.

Prøv det trick Ped nævner med at efterhælde en (minimal) sjat olie. Vær
dog opmærksom på at en 7½'ers cylindre er på under 190 ccm (= 19 cl), og
ved et kompressionsforhold på eks1:10 er kompressionskammeret derfor
blot på 19 ccm (=1,9 cl => en "genstand"!), hvilket ikke klarer nogen
særlig mængde ekstra fyldende olie!!)

Prøv evt. istedet at tvinge kompressionen langsomt med kickstarter(?)
eller ved at dreje baghjulet i højt gear: Derved vil du kunne fornemme
en sivende lyd p.g.a. kompressionstabet!
Kompressionstabet kan kun foregå tre steder: ved indsugningsventilen,
ved udstødnings-ventilen eller i cylinderen - med øret ved hhv. den åbne
og filterløse luftfilterkasse, enden af udstørningsrøret eller
olierpåfyldningen, kan du høre hvor det siver og om det vil være en
opboring eller ventilslibning der er nødvendig!

Dårlig motorgang efter ½ minut:
Er svinet overhovedet trimmet ind??
At motorgangen er mærbar ringere ved varm motor, kan indikere at
karburatorerne ikk er synkroniserede ordentligt, og derfor halter når
chokerens dominans er ovre!
For stramme ventiler, som bliver længere når de er varme og derved ikke
længere kan lukke helt i, kan også være fejlen!!

> [...]
10000kr.
> Mon ikke det er en dårlig investering at ofre f.eks.20000kr på så

Jeg får mere og mere en fornemmelse af at du blot VIL renovere Kawa'en,
og så er det jo unødvendigt at lokke velmenende råd ud af folk her i
gruppen, derved at disse så blot bliver som at råbe i vinden :-/

--
Armand.
(der hader når unge menneskers økonomi slides unødigt op af deres

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-03-01 14:05

> [...]
> Lid kompressionsfejl kan klippe nogle tiendedele af accelerationen; men
> det er der ingen der kan _mærke_, kun måle eller opleve i forhold til

Vil du væde Armand? Da jeg købte en anden SV'er efter min blev stjålet sent
i '99, så kunne jeg tydeligt mærke at den ikke var så kvik som den første
jeg havde. Ganske rigtigt - Rydberg havde målt den gamle på en varm
sommerdag til ca. 70hk på baghjulet, den nye havde 70 i april, men "kun"
67-68 på en tilsvarende varm sommerdag senere på året. Da jeg fik målt den
nye i april var det fordi den føltes markant langsommere end den gamle, og
stor var overraskelsen da den også viste 70. Det var først da den blev målt
på en varmerer dag at jeg blev sikker på at motoren virkelig var svagere.
De manglende 2-3 hk resulterede i en effektiv tophastighed på 190 km/t
isetdet for 213 km/t. Det skyldes en lille pukkel SV'eren skal over når den
viser 197-199 km/t på speedometeret - kommer den over den så render den op
på 228-230 km/t (stadig speedometervisning) ubesværet. Den nye kunne ikke
komme over denne pukkel 9 ud af 10 gange, selv ned ad bakke osv - den gamle
trak bare over den stille og roligt ud ad lige vej. Effektmanglen kunne også
sagtens mærkes i acceleration - det blev sværere at accelerere fra min
kammerat på hans GSXF'er - det var intet problem før. Måske var den første
SV'er jeg havde, et usædvanligt stærkt eksemplar? Folk rystede i hvert fald
på hovedet når man talte om SV'ere og powerwheelies i samme sætning, men
ikke detso mindre kunne den ind imellem løfte forhjulet 10-15 cm ud af lige
vej væk fra lyskrydsene (altså med almindelig tilkobling, ellers er det jo
ikke et problem)

Kompressionen fejlede ingenting på den nye SV'er, men jeg vil mene at en
dårlig kompression snildt kan nappe et par heste.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 18-03-01 22:02

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> [...]
> Effektmanglen kunne også sagtens mærkes i acceleration - det blev
> sværere at accelerere fra min kammerat på hans GSXF'er - det var intet

Hæ! Der er intet at vædde om i denne omgang!
Dine argumenter ovenfor drejer sig hhv. om fornemmelse to modeller
imellem, samt ved sammenligning imod en kendt "duellant".

Det sidstnævnte er en af de metoder jeg nævnte til klarlæggelse af om
modellen er blevet langsommere; imens at jeg taler om (u-) muligheden
for at
den samme velkendte model er begyndt at føles sløv under Miguel med
tiden, qua umærkelig tilvænning!
Jeg er ikke i tvivl om at man kan fornemme et par HK til forskel; men
kun fra dag til dag - ikke over en længere periode!

Men forøvrigt tak for oplysningerne til Miguel om at et par hk's forskel
sagtens kan forekomme alene fra den ene motorcykel til den anden. Dette
faktum bagateliserer jo som sådan et givent svagt effekt-tab på hans
Kawa' p.g.a. slitage!

> [...]
lyskrydsene
> (altså med almindelig tilkobling, ellers er det jo ikke et problem)

Nu er en powerwheelie jo også HELT uden brug af kobling og alene ved
gasgivning. Såeh, du har vel også taget munden lidt for fuld ved ikke
kun at tale om wheelies :-/

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-03-01 23:37

> [...]
>

> Nu er en powerwheelie jo også HELT uden brug af kobling og alene ved
> gasgivning. Såeh, du har vel også taget munden lidt for fuld ved ikke

Det jeg nævner med 'almindelig tilkobling' var blot for at understrege at
der ikke blev koblet hårdt til fra stående start, hvilket let kunne gøre
forenden løs. For at udpensle hvad jeg mener, så vil jeg sige at den første
SV'er jeg havde ofte løftede forhjulet en 10, måske 20, cm omkring 6½-7krpm
i 1. gear. Dette var ved helt normal tilkobling(!), jævn gas til måske 15
km/t, og derfra hurtigt men roligt til fuld rulle (fuld gas inden 3½ krpm) -
det betyder fuld rulle over 3krpm = hel jævn acceleration, gående over i et
unassisted løft af forenden der holdt til omdrejningsbegrænseren. Gik det op
ad bakke, så er jeg sikker på at den kunne trække sig op på balancepunktet
(ja og så sikkert længere . Den nye jeg købte skulle bruge en bakke eller
et bump i vejen for at løfte forenden uden brug af tricks. Det hænger nok
sammen med at jeg vejer omkring 55kg "tør"

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 19-03-01 02:07

> [...]
den
> første SV'er jeg havde ofte løftede forhjulet en 10, måske 20, cm

OK!
Fik ikke den forståelse først

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-03-01 00:46

Steen Schmidt skrev:
[klip]
> Det hænger nok sammen med at jeg vejer
> omkring 55kg "tør"

Taget i betragtning at det vist kun er 1/7 af et menneske der er tørstof,
må du jo egentlig være temmelig tung
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-03-01 16:18

> Taget i betragtning at det vist kun er 1/7 af et menneske der er tørstof,
> må du jo egentlig være temmelig tung

LOL

Mvh
Steen

Fra : Miguel Herrmann

Dato : 19-03-01 23:06

> Betænk lige hvorvidt at du selv blot har vænnet dig til modellens
> ydelse!?
Tja måske..

> [...]
> olierpåfyldningen, kan du høre hvor det siver og om det vil være en
> opboring eller ventilslibning der er nødvendig!

Det vil jeg prøve når sneen er væk

> [...]
> At motorgangen er mærbar ringere ved varm motor, kan indikere at
> karburatorerne ikk er synkroniserede ordentligt, og derfor halter når

Problemet er det samme når den lige er blevet synkroniseret.

> Jeg får mere og mere en fornemmelse af at du blot VIL renovere Kawa'en,
> og så er det jo unødvendigt at lokke velmenende råd ud af folk her i
> gruppen, derved at disse så blot bliver som at råbe i vinden :-/

Nej, jeg VIL ikke absolut renovere Kawa'en. Det er udelukkende et økonomisk
spørgsmål. Havde jeg råd var den blevet skrottet og jeg havde købt en
spritny sports mc til 200kkr. Men da jeg ikke har råd lige nu skal jeg blot
have Kawa'en til at holde indtil den meget skønne dag hvor jeg får råd til
en ny (om to år).

Miguel
Gpz750

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 03:36

> [...]
> købt en spritny sports mc til 200kkr. Men da jeg ikke har råd lige nu
> skal jeg blot have Kawa'en til at holde indtil den meget skønne dag

OK! Så er vi tilsyneladende enige!
Du glemte lige at melde ud om olieforbruget!

--
Armand.

Fra : Miguel Herrmann

Dato : 20-03-01 21:55

> OK! Så er vi tilsyneladende enige!
> Du glemte lige at melde ud om olieforbruget!
Det afhænger meget af køremåde.. hvis den får lov at bestille noget så tror
jeg faktisk at den bruger 1l. på ca. 800km, men kører jeg hyggekørsel så går
den vel ca. 1500km/l olie.

Miguel

Fra : Armand

Dato : 21-03-01 03:50

> Det afhænger meget af køremåde.. hvis den får lov at bestille noget så
> tror jeg faktisk at den bruger 1l. på ca. 800km, men kører jeg
hyggekørsel
> så går den vel ca. 1500km/l olie.

Så har den ihvertfald denne sæson med, førend at en renovering bliver
aktuel!

Til gengæld tyder forøget olieforbrug under hård kørsel, netop på at
olien bruges i cylinder-tolerencen!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-03-01 02:01

> Jeg har her i vinter haft min gamle Kawa Gpz750 '87 opstaldet hos min
> lokale MC-forhandler. Han har kikket lidt på den og har fundet ud af
at
> den mangler kompression.

Taget i betragtning at den har været "vinter-ubrugelig" de seneste tre
måneder, og derved har haft en regulær reparations-periode, var det
dæl'me et sent tidspunkt at erfare sådant

> Den har kun mellem 7,5 og 8,5Bar og den skal have mellem 9 og
> 11Bar.

Er det gældende for alle cylindre, eller enkelte iblandt?
Deciderede kompresionstest siger mest qua forskellen cylindrene iblandt,
og ikke så meget alene ud fra tallet!
Hvornår fik dit værksted forøvrigt calibreret sin kompressionstester??

For min tidligere GPZ 900 R var kompressionsområdet forøvrigt angivet så
bredt som værende 9,5 - 14,5 bar => 1/3 af det samlede område, hvilket
står i skarp kontrast til det dig oplyste smallere område for 750'eren
:-/

> Den har kørt 83000km.

Har den brugt olie af betydning hidtil?

> [...]
smule.
> Det ret ret dyrt at skifte stempler da de koster ca. 4000kr.

Jup! Det er at lave det rigtigt! Men er det nu også nødvendigt?

> [...]
> Det er sikkert et meget rimeligt tilbud, men jeg har bare ikke lyst
> til at kaste så mange penge efter så gammel en cykel.

Forståeligt!
Det vil man aldrig kunne få ind på den i mer-værdi => spild af penge med
mindre at det er den motorcykel at man planlægger at blive gammel med!

Til sammenligning: En ophugsmotor, evt. importeret fra tyskland koster
ned til under det halve!

> Er det rigtigt, at det er nødvendigt at skifte stemplerne? Kan man
> ikke nøjes med at skifte stempel ringene og hone cylinderen?

Jo måske; men det afhænger af en udmåling af cylindernes faktiske
slidbillede efter adskillese! Er den for slidt vil udgiften til ringe +
honing ikke være en særlig god investering, deri at kompressionen
sandsynligvis vil falde tidligt igen.
Selve Honingen er for såvidt også en yderligere slitage :-/

Af et stempel-kit er ringene de dyreste, hvoraf kan udledes at stemplet
oveni (i et overstørrelse stempelkit) ikke koster betragteligt mere.
Selvfølgelig er der så prisen for en opboring at lægge oveni; men
honingen er vel heller ikke gratis??
Dertil kommer princippet om at arbejdet skal gøres ordentligt når
motoren
alligevel er adskilt (og man har påtaget sig såvel udgiften til et
paknings-sæt, som besværet)!

> ......jeg overvejer kraftigt at prøve at renovere motoren selv,

God ide, hvis du har mod på det, og ved noget (alternativt kender én
der...) om det!

>............vil jeg gerne have et par gode råd.

Mit råd her og nu er:
Lad dig nu ikke gå i panik - Værkstedet vil bare sælge (nærlæs forøvrigt
lige niels Pein's lidelseshistorie under strengen: "Jeg er
grædefærdig"!).
Hvis ikke at olien ligefrem løb igennem motoren (= over 1 liter pr. 1000
km!) inden vintyerens opstaldning, er den ikke slidt op!
Eftersom at du ellers ville have forhørt dig om en kompressionstest
allerede ved opstaldningen, går jeg stærkt ud fra at olieforbruget ikke
har været så graverende sidste år!?

Var du tifreds med den i oktober, bør du kunne være lige så tilfreds med
den nu i marts!

Hvor langt kommer du til at køre igennem denne sommer?
Vel kan en bedaget GPZ'er nok trænge til et stempeltræk; men hvorfor
ikke udskyde udgiften til næste vinter hvor du har tid til selv at
arbejde dig igennem sagen og forinden har haft tid til at spare pengene
op (samt at finde kanaler til billige stumper på nettet!!)

Kom igen!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-03-01 12:12

Mejetærskere står også og virker hele vinteren!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lund

Dato : 19-03-01 11:04

> [...]
> nøjes med at skifte stempel ringene og hone cylinderen?
> Da jeg overvejer kraftigt at prøve at renovere motoren selv, vil jeg gerne

Jeg kan få en komplet motor hjem til dig fra UK. Han har bl.a. en motor der
har gået 9.000 miles. Og mine erfaringer med ham er at han er meget
pålidelig. Prisen for en drop in motor vil jeg tro kan fikses til 6-8 kilo
(mail lige hvis jeg skal undersøge det nærmere) og så er gearkasse, kobling
knaster osv. pludselig heller ikke så gamle.

Jeg vil så absolut anbefale dig at skifte hele motoren, dels bliver prisen
nogenlunde den samme, og så er det noget lettere samt at det ikke kun er
cylinder/stempler der bliver bedre.

Mads Lund
Ninja9RT (der snart står med næsten sprit ny motor)

Fra : Miguel Herrmann

Dato : 19-03-01 22:52

> [...]
kobling
> knaster osv. pludselig heller ikke så gamle.

Det lyder som en rigtig god og billig løsning på problemet, dog vil jeg
gerne vente et ½års tid før jeg køber en motor, da mc'en dog stadig kører
nogenlunde og der lavvande i pengetanken da jeg lige er flyttet.
Hvordan er lovgivningen omkring udskiftning af motor?
Tror du at du stadig har e-mail adressen: Mads.L@Martin.dk om et halvt års
tid?

Miguel
Gpz750

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 10:04

> Tror du at du stadig har e-mail adressen: Mads.L@Martin.dk om et halvt års
> tid?

Det kunne jeg sagtens forestille mig.

Du mailer bare engang med tiden, hvis jeg skal kigge på sagen.

Angående det lovgivningsmæssige (kaldet statens anbefaling i Nordjylland) så
er det ganske lovligt at udskifte motoren, så længe den ikek har mere end
20% mere effekt. Så det behøver ikke engang at være en kawa motor (hvis man
skulle få den groteske ide).

Mads Lund
Ninja9RT