transducer
Fra : PB

Dato : 26-02-03 16:43

Hej Gruppe

Er der nogen der ved om man kan 'skyde' gennem bunden på en stålbåd
med en ekkolod-giver, så man kan montere den indendørs ligesom på
glasfiberbåde?

hilsen PEter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-03 19:29

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e5cdfe3.747205444@news.inet.tele.dk...

> Er der nogen der ved om man kan 'skyde' gennem bunden på en stålbåd
> med en ekkolod-giver, så man kan montere den indendørs ligesom på
> glasfiberbåde?

Nej, det duer ikke....

Claus
--
**** ** SMART Mini krydsfelt til lydkortmanden ********
** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder ****

Fra : PB

Dato : 27-02-03 00:21

Hm.. så jeg må enten bore eller bruge hæktransducer......

Hvordan laver man en holder til vinkling af transduceren uden på båden
så den peger lige ned? Bunden spidser vel en 15-20 grader. Og af hvad?
Og hvordan får man den gjort fast? Og tæt?

Der er et eller andet med 50khz og 200khz. Hvad er bedst? Dybder er
sjældent mere end max. 100 m der hvor vi sejler. 40 fod stålbåd.

Er der nogen der har et ekkolod (fiske?) som de er helt vilde med og
absolut ville købe igen hvis det nuværende går i stykker? Jeg står for
at skulle købe et nyt og vil gerne have anbefalinger, og jeg vil
naturligvis helst ikke af med en unødvendig formue.

hilsen PEter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-03 00:37

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e5d49b0.774290591@news.inet.tele.dk...

> [...]

> så den peger lige ned? Bunden spidser vel en 15-20 grader. Og af hvad?
> Og hvordan får man den gjort fast? Og tæt?

Uden på båden?
Mener du på hækken?

Det kan du f.eks. lave af epoxy eller så meget andet, f.eks. teaktræ.. der er da mange
muligheder..

Du kan også købe den færdigt. Men husk, at du kan ikke lime de færdige af plast med epoxy..

Men en hæktransducer er altså ikke det bedste. Det optimale er, hvis den sidder foran kølen og
peger et par grader fremad..

Claus

Fra : PB

Dato : 27-02-03 22:52

Nej, hvis jeg endelig skal til det kan jeg lige så godt gøre det
ordentligt og vælge den bedste løsning, som er gennem bunden, ca.
midtskibs og vel en lille halv meter fra (ved siden af) kølen.

Jeg kan godt følge dig i at fremstille en rund / torpedoformet
indkapsling, der kan være lidt højere i den ene side end den anden for
at få transduceren til at stå lodret / pege et par grader frem, men
den skal også gøres fast, og jeg tror jeg vil føle mig mest tryg ved
noget der er skruet fast i stedet for kun limet fast.

Jeg kan vel dreje en i nylon, det er da til at slibe i den rigtige
vinkel bagefter. Og så et par gennemgående rustfri bolte og klistre
'koppen' fast med fugemasse.

Hvilken form er den mest optimale?

Transduceren skal vel helst nedsænkes i 'koppen' så overfladen af den
flugter med ydersiden af koppen ? Og lægges i fugemasse.

Lyder det fornuftigt eller alt for besværligt?

Det du skriver med at sidde foran kølen og pege et par grader fremad,
er det for at 'se' det man sejler ind i om et øjeblik eller er det for
at give bedst ekko?

Peter

On Thu, 27 Feb 2003 00:36:56 +0100, "Claus Tersgov"

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-03 00:14

Foran kølen er der ingen turbulenser i vandet.

Jeg har lige købt et Silva log/lod. Jeg har lagt monteringsvejledningen til
lod'et ud på:

http://www.maximalt.dk/artikler/lod.jpg

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-03 01:46

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e5e8373.27258460@news.inet.tele.dk...

> [...]
> Jeg kan vel dreje en i nylon, det er da til at slibe i den rigtige
> vinkel bagefter. Og så et par gennemgående rustfri bolte og klistre

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan følge dig?

Hvis du kigge i kataloger, hvordan en færdiglavet vinkel er lavet, så er det altså meget nemt.
Du skal hverken bruge bolte eller andet. Alt, hvad du behøver, er en klods, der følger
bundens smig, og et hul, hvor føleren passer i. Så monterer du føleren i klodsen og kommer
masser af sikaflex i over alt, og så stikker du den gennem skroget og skruer den fast. Ikke
noget med bolte, du skal ikke have flere huller end nødvendigt. Klodsen er jo kun en
afstandsklods med smig...

Da jeg foreslog dig at lime den fast med epoxy, var det fordi jeg troede, at du ville have den
siddende bag på hækken med kablet uden på skroget..

Du kan sagtens stole på epoxy, hvis du gør det rigtigt, det kan holde hvad som helst på de
rigtige materialer. Men hvis du monterer føleren normalt igennem skroget, så kan du ikke bruge
epoxy, det skal være sikaflex. Husk i øvrigt, at sikaflex skal hærde *mindst* 24 timer, før
det kommer under vand.

Om du laver vinklen i nylon eller træ, er nok ikke så væsentligt, blot du sikrer dig, at det
er et materiale, som sikaflex kan fæste på, og mange af de moderne plastyper som nylon og
delrin er ikke lige min kop the, jeg ville nok bruge noget ordentligt teaktræ.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : PB

Dato : 28-02-03 17:17

Tak for de gode råd.

Og tak til Bjarke for billedet af monteringsanvisningen.

hilsen Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-03 19:54

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e5f8b0f.75620376@news.inet.tele.dk...

> Tak for de gode råd.

Men husk, når du borer hullet, det skal *ikke* bores vinkelret på emnet, men i samme vinkel
som føleren skal sidde. Det kan være svært på en stålbåd, så du skal nok have en boremaskine
med magnetfod...

Jeg glemte at skrive, at du naturligvis også skal have en smigklods indenbords, ellers kan du
jo ikke spænde føleren fast...

Det bedste er naturligvis at lave det korrekt med et rør/bøsning, der er svejset fast i den
rette vinkel...

Claus